2021-09-20, 19:10
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Blir tråkigt för dig om ett år då din profetia om QR-chip inte besannas och det visar sig att du är ett troll istället för Nostradamus.
Återkommer 20 september 2022.
Citera
2021-09-20, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Norges folkhälsomyndighet FHI likställer coronaviruset med en influensa, rapporterar VG.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ALEMnM/fhi-vi-kan-naa-sammenligne-coronaviruset-med-influensa

Det som jag och många andra har sagt hela tiden.
Norge säger att det är en influensa. För att belastningen på vården är så låg, och så många är vaccinerade.

Samtidigt i Sverige. "Vårdkollaps", med samma sjukhustal som Norge. Vi ska jaga invandrare i Rinkeby med vaccinationsbussar, med samma vaccinationstäckning som Norge.

Det är som att Norge och Sverige har bytt strategi med varandra.
Senast redigerad av aw 2021-09-20 kl. 19:25.
Citera
2021-09-20, 19:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Kan någon förklara för mig varför det är samma cepe störda idioter som beskyller att ovaccinerade nu fyller vården, medan man förra året stöttade Tegnells flockimmunitet?

Där man bland annat tog ihjäl äldre på ålderdomshemmen genom palliativ vård så att inte vården skulle bli full, samtidigt som älvsjömässan stod helt tom?

Vi lever i extremt störda tider numera.

Vänstern är så extremt verklighetsfrånvänd att jag förstår att man måste börja ta till våld snart eftersom vi är så långt borta från intelligens vi kan komma.
Jag har aldrig stöttat Tegnel i nästan något han sagt och det är fakta att främst ovaccinerade nu hamnar på sjukhus så det är nog inte så likriktat som du beskriver det.

Sedan tror jag inte på teorin att man använde palliativ vård för att slippa öppna fältsjukhuset på Älvsjömässan.
Däremot ansåg de olika sjukhusen (främst KS som skulle stå för större delen av bemanningen, tror jag) att det var mera effektivt att behålla sin personal på sjukhuset och utöka vårdplatserna där, istället för att släppa iväg personal till Älvsö.

Jag är absolut inte alls vänster, men jag ser ändå inte vänsterspöken. Däremot är V och MP och S delvis enligt min mening verklighetsfrånvända. Hur våld skulle få dem mindre verklighetsfrånvända måste du nog förklara.
Citera
2021-09-20, 19:23
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Norge säger att det är en influensa. För att belastningen på vården är så låg, och så många är vaccinerade.

Samtidigt i Sverige. "Vårdkollaps", med samma sjukhustal som Norge. Vi ska jaga invandrare i Rinkeby med vaccinationsbussar, med samma vaccinationstäckning som Norge.
Jo, det är så narrativet är, men i verkligheten har C19 alltid varit en influensa.

Vårdkollaps hade vi innan också. Har inte så mycket med C19 att göra.
Citera
2021-09-20, 19:26
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Bra nu börjar poletten trilla ner.

Du gör vad du vill med din kropp och allär välkommen att injicera vad tusan du vill

Jag avstår tack.

En sista fråga: Hur kommer tongångarna gå om det hamnar Vaccinerade på IVA? Ska de också få "skylla sig själv" och är det lika tragiskt när de belastar "hjältarna" i vården?

(Hade jag jobbat inom vården och någon referat till oss som hjältar så hade jag bett dem fara åt helvete)

Det hamnar redan nu vaccinerade patienter på sjukhusen. Vaccinet är långtifrån perfekt, och skyddet håller på att gå ur nu. Jag anser inte att dessa patienter behöver skylla sig själva. Dom har gjort vad dom kan för att skydda sig, men i vissa fall så var det inte tillräckligt.
Citera
2021-09-20, 19:34
Medlem
Covid.Costners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Inte speciellt framgångsrikt nej. De skulle givetvis ha gjort allt helt annorlunda från dag 1 men problemet är väl mycket att FHM inte hade en samordnad policy och heller inte en sammansvetsad ideologi. De har dessutom bytt fot för många gånger under pandemins lopp för att något ska se logiskt och korrekt ut i det här skedet. Men det enda logiska från ett epidemiologiskt perspektiv med att medvetet släppa in viruset i början var att underspela riskerna för att mitigera ekonomiskt bortfall vid en eventuell pandemi.

Inte lika lätt som postcovid eftersom postcovid är en flummigare diagnos men visst går det. Men då ska man väl testa för det också.

Samma myndigheter som varje dag varnar för risken med covidinfektion och avdramatiserar riskerna med vaccin, det är troligare att dessa mörkar hur farligt covid egentligen är än vaccinet?

Varför är bieffekterna som rapporterats vid vaccinering mindre flummigare än post-covid-symptom?
Citera
2021-09-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Hur många är många? Hur långt är ett snöre? Bor du i mammas källare? Osv.

Det var du som använde en personlig anekdot för att bemöta statistik. Jag tänkte att det kanske funkar bättre att använda ditt språk för att nå fram. Att ca 15 000 har drabbats av postcovid totalt sett känns mer relevant än att du har några polare som är ängsliga hypokondriker och bidragsfuskare. Samtidigt i Sverige: 1 miljon vårdtillfällen pga alkohol, 100 000 döda pga livsstilssjukdomar och du tjatar om en hittepådiagnos som drabbat dina polare och några tusen andra.

Ursäkta tonen men jag är rätt trött på denna ständiga överdrift och hysteri. Folk kan väl lyfta på huvudet och inse hur mycket annan skit som pågår över hela världen varje dag. Att några 82-åringar dör i förtid är inte jordens undergång. Barn svälter, tropiska sjukdomar skördar miljoner liv om året, vi utrotar nästan allt annat liv på planeten. Orka gnälla och försöka blåsa upp postcovid till ännu ett hot utan statistisk relevans.
Citera
2021-09-20, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Hur går det med denna kraftigt överdrivna influensa, som bara finns i Big Meds vinstkalkyler? Det är inte farligt att bli lite förkyld. Det går över.

Flera miljoner har dött av det så bevisligen är det farligt.
Citera
2021-09-20, 19:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Det var du som använde en personlig anekdot för att bemöta statistik. Jag tänkte att det kanske funkar bättre att använda ditt språk för att nå fram. Att ca 15 000 har drabbats av postcovid totalt sett känns mer relevant än att du har några polare som är ängsliga hypokondriker och bidragsfuskare. Samtidigt i Sverige: 1 miljon vårdtillfällen pga alkohol, 100 000 döda pga livsstilssjukdomar och du tjatar om en hittepådiagnos som drabbat dina polare och några tusen andra.

Jag tror det är betydligt fler än 15k stycken med tanke på hur många jag känner. Rent statistiskt rör det sig om mer än 10% av de jag känner som fått covid som fått postcovid.
Citera
2021-09-20, 19:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid.Costner
Samma myndigheter som varje dag varnar för risken med covidinfektion och avdramatiserar riskerna med vaccin, det är troligare att dessa mörkar hur farligt covid egentligen är än vaccinet?

Ja. De tonar ner vissa risker för de vet att yngre personer inte är lika stor risk att dö men är betydligt viktigare från en samhällsekonomisk synpunkt. Det är viktigare för samhället att yngre personer håller käft, åker till jobbet och tar risker än att äldre gör det. Yngre personer är mindre risk för att dö med covid men är betydligt högre risk att få postcovid.

Citat:
Varför är bieffekterna som rapporterats vid vaccinering mindre flummigare än post-covid-symptom?

För att bieffekterna är fysiska och enklare mätbara. Om du får ett psykologiskt problem efter att du fått en vaccinering av en produkt som inte är patogenisk så är du hypokondriker men om du får en psykologiskt problem efter att du blivit infekterad av ett neurologiskt virus är du inte nödvändigtvis hypokondriker.
Citera
2021-09-20, 19:59
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon

Usch det låter verkligen fruktansvärt farligt… var i världen dog dessa?
Citera
2021-09-20, 20:06
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Det dör ca 2 personer varje sekund i världen, så livet är bevisligen farligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in