2021-09-20, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Jag vet. Men de borde kunna hittas med en sonar. Frågan är väl då var man ska leta.
Eftersom de säger att Estonia gjorde en konstig gir när lastbilarna kördes av och det gjordes 400m från där hon sjönk så vore det väl lämpligt att börja leta där, mystiska grushögar borde ju kunna hittas ganska lätt eftersom man har sådana uppgifter.
Citera
2021-09-20, 15:30
Medlem
Om Estonia har gjort en gir åt babord när den har kraftig slagsida åt styrbord så är det nog avsett att båten skall kantra fortare.
Citera
2021-09-20, 15:53
Medlem
dontblamecains avatar
Det där med att lastbilarna skulle ha körts av låter väldigt långsökt. Hur skulle det gå till rent praktiskt? Med den sjögången. Hade inte båten börjat kantra också?

Men det kanske var Linas grodmän som körde.
Citera
2021-09-20, 16:16
Medlem
Hur flyttar man en lastbil om man inte sitter i? Lägger i neutral och knuffar?

Nej det gör man inte.

Hoppa ut precis innan den rullar över kanten? Modigt. Alla nycklarna hade dom med sig också.
Senast redigerad av Cubaldebasic 2021-09-20 kl. 16:24.
Citera
2021-09-20, 16:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cubaldebasic
Hur flyttar man en lastbil om man inte sitter i? Lägger i neutral och knuffar?

Nej det gör man inte.

Hoppa ut precis innan den rullar över kanten? Modigt. Alla nycklarna hade dom med sig också.
Du glömmer att Lina också har lastbilar som kommer sent till hamnen efter att ha fått eskort från ryska gränsen (!) och således står i fören… Oklart hur dessa plockas av.

För att ge foliehatt Linas stollerier lite mer uppmärksamhet än de förtjänar:
jag är inte säker på att du kan köra av en lastad långtradare eller ladtbil över akterrampen, ens med en stuntman vid ratten. Det brukar slutta svagt uppför, och med så kort startsträcka förefaller risken uppenbar att lastbilen fastnar med framhjulen över kanten. Swebbtv kanske kan hyra en lastbil och så kan Lina visa.

Givetvis har ingen på bryggan eller i ECR sett något i monitorn, eller så kan man alltid anta att de ljuger precis som alla andra vittnen som inte passar i denna eller andra konspirationsteorier.
Citera
2021-09-20, 17:20
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du glömmer att Lina också har lastbilar som kommer sent till hamnen efter att ha fått eskort från ryska gränsen (!) och således står i fören… Oklart hur dessa plockas av.

jag är inte säker på att du kan köra av en lastad långtradare eller ladtbil över akterrampen, ens med en stuntman vid ratten. Det brukar slutta svagt uppför, och med så kort startsträcka förefaller risken uppenbar att lastbilen fastnar med framhjulen över kanten. Swebbtv kanske kan hyra en lastbil och så kan Lina visa.

Givetvis har ingen på bryggan eller i ECR sett något i monitorn, eller så kan man alltid anta att de ljuger precis som alla andra vittnen som inte passar i denna eller andra konspirationsteorier.
Eller så kan du hyra en lastbil och visa att det inte går.
Har åkt i grov sjö och det lutar upp och ner och att ha något som förhindrar att lastbilar rullar bakåt känns inte helt omöjligt. Att du använder epitet "foliehatt Linas stollerier" gör dig inte mera trovärdig utan snarare tvärt om. Har du missat att Lina bara återger andras info?
Citera
2021-09-20, 17:21
Medlem
Vad jag läst mig till så är Estonias fraktmanifest hemligstämplat. Men Knut Carlqvist skriver i sin bok "Tysta leken":

"Ombord fanns 40 lastbilar och trailers. Fraktmanifestet talar om 38 fordon, där saknas två lastbilar, båda Scaniabilar. Bägge finns med på Tullens lista. Ett vittne säger i förhör: "Hela området runt kajplatsen och terminalen var avspärrad".

Jag tänkte om det kanske fanns två filer för lastbilar varav den ena längan var kortare och de som kom sist kunde köra in i den sista filen och köra längre fram i aktern. Men jag vet inte hur de organiserat det hela.

Jag undrar jag med hur det skulle ha gått till rent praktiskt att köra ner flera i havet. På den tiden fanns ju inte självkörande fordon.
Citera
2021-09-20, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag absolut inte att det Lina återger i Swebbtv stämmer. Det är dock första gången jag fått en rimlig förklaring till det fullständigt idiotiska påhittet att Estonia skulle täckas över, ett arbete som senare avbröts för då var man väl klar med att täcka över de fyra lastbilarna. Ett aha helt enkelt.
Håller med om att beslutet att täcka över Estonia var olämpligt och det är bra att arbetet avbröts, men tycker du på allvar att döljande av ett par lastbilar (dumpade från Estonia under färd) är en rimlig förklaring till beslutet om betongövertäckning av vraket och att det gjordes omfattande sonografisk samt geologisk kartläggning av havsbotten runt Estonia, lades ut stora mängder geotextilduk söder, väster och öster om vraket samt dumpades 400 000 kubikmeter sand/sten på havsbotten främst söder om vraket?
Senast redigerad av Prudent 2021-09-20 kl. 18:05.
Citera
2021-09-20, 17:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Eller så kan du hyra en lastbil och visa att det inte går.
Har åkt i grov sjö och det lutar upp och ner och att ha något som förhindrar att lastbilar rullar bakåt känns inte helt omöjligt. Att du använder epitet "foliehatt Linas stollerier" gör dig inte mera trovärdig utan snarare tvärt om. Har du missat att Lina bara återger andras info?
Nej, verkligen inte. Men det gör ju swebbtv och dess ”intervju” med honom ännu löjligare. Lina sitter och berättar om olika teorier han hör och om andra- eller tredjehandsuppgifter om diverso galna saker. T.ex. dessa lastbilar som ”någon” känner till har dumpats i aktern.

Det är lite stiltje i tråden nu i väntan på SHKs rapport i oktober och ankomsten av Kurms glada gäng, så Lina har fått någon dag i solen. Och ja, det är klart att han är 100% folihatt. Jag kommer personligen att lämna honom åt sitt öde fram till att han kommer med något som ens liknar substans. Oavsett om lastbilarna skulle fastnat eller inte!
Citera
2021-09-20, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Är du säker på att hon lastat via fören i Tallinn? Sen behöver väl inte bildäcket vara proppat.

Militära lastbilar brukar driva på alla axlar dock, så lite hinder är inga problem. Men dom kommer inte som radiostyrda och tjuvkopplas på någon sekund. I och med att dom driver på alla axlar är dom ännu svårare att flytta. Så skulle dom fått ner akterrampen också och ha operatörer som på nolltid fattat att den stulna lastbilen ska lastas på Estonia. Köra från Ryssland till Tallinn tar inte jättelång tid.

Ta över bryggan också. Men lämna kvar radiooperatören till det sista, som inte nämner något om kapningen. Sen försöka sänka henne och när hon ligger på sidan, själv hoppa i någon flotte... Jo tjena.

Det finns enklare sätt att sänka en färja, men det tänker jag inte berätta. Jag tror inte ens ryssen kör med kamikaze uppdrag. Att gasa lastbil ner i havet är bara kul en gång.

"Om Estonia har gjort en gir åt babord när den har kraftig slagsida åt styrbord så är det nog avsett att båten skall kantra fortare."

Det är väl just precis tvärtom?
Citera
2021-09-20, 17:41
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Håller med om att beslutet att täcka över Estonia var olämpligt och det är bra att arbetet avbröts, men tycker du på allvar att döljande av ett par lastbilar (dumpade från Estonia under färd) är en rimlig förklaring till beslutet om betongövertäckning av vraket och att det gjordes omfattande sonografisk samt geologisk kartläggning av havsbotten runt Estonia, lades ut stora mängder geotextilduk söder, väster och öster om vraket samt dumpades 400 000 kubikmeter sand/sten på havsbotten fämst söder om vraket?
Nej jag tycker inte förklaringen är rimlig men betydligt rimligare än att övertäcka Estonia och sen avbryta arbetet. Just det att övertäcka Estonia har gnagt i mig i 27 år och har aldrig fått en rimlig förklaring. Har jobbat på kyrkogård och kastat upp döskallar och benknotor i mängder för att städa upp gravar inför nya begravningar.
Citera
2021-09-20, 17:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cubaldebasic
Är du säker på att hon lastat via fören i Tallinn? Sen behöver väl inte bildäcket vara proppat.

Militära lastbilar brukar driva på alla axlar dock, så lite hinder är inga problem. Men dom kommer inte som radiostyrda och tjuvkopplas på någon sekund. I och med att dom driver på alla axlar är dom ännu svårare att flytta. Så skulle dom fått ner akterrampen också och ha operatörer som på nolltid fattat att den stulna lastbilen ska lastas på Estonia. Köra från Ryssland till Tallinn tar inte jättelång tid.

Ta över bryggan också. Men lämna kvar radiooperatören till det sista, som inte nämner något om kapningen. Sen försöka sänka henne och när hon ligger på sidan, själv hoppa i någon flotte... Jo tjena.

Det finns enklare sätt att sänka en färja, men det tänker jag inte berätta. Jag tror inte ens ryssen kör med kamikaze uppdrag. Att gasa lastbil ner i havet är bara kul en gång.

"Om Estonia har gjort en gir åt babord när den har kraftig slagsida åt styrbord så är det nog avsett att båten skall kantra fortare."

Det är väl just precis tvärtom?
Ja, det har klarlagts att Estonia lastades i fören i Tallin. Det är därför det är så fullständigt befängt att som Lina först prata om att lastbilar kom sent till hamnen, sedan att (samma, för man ändå anta) lastbilar dumpades i aktern.

Men ok, nog om stollen Lina och lastbilar nu. Jag väntar tills någon med ekolod eller sonar hittar den där påstådda grushögen med lastbilar.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-20 kl. 17:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in