2021-09-20, 13:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid.Costner
Folk beter sig redan som om att dödligheten ligger på 10% eller nåt. Viruset har ju härjat fritt i två år nu, vilka samhällsekonomiska risker menar du? Och förklara varför vi inte skulle märkt av dem redan.

Samhällsekonomiska risker att folk slutar att konsumera för att det är en pandemi. Man underspelade riskerna med viruset i början för att undvika en ekonomisk nedgång eftersom vi vet att den ekonomiska nedgången vid pandemier ofta orsakar mer skada än virusen själva. Ett klassiskt binärt tankefel när folk inte kan ha två olika saker i medvetandet samtidigt är att man måste välja en av dem och optimera allt efter det, men staten måste generellt välja en av strategierna och optimera efter det för de motarbetar varandra. Man kan inte stänga ner gränsen samtidigt som man säger att viruset är ofarligt.

Edit: vidare kan staten inte dölja dödssiffror lätt men staten kan definitivt frisera siffrorna när det gäller postcovid utan vidare.
Senast redigerad av Melange5738 2021-09-20 kl. 13:46.
Citera
2021-09-20, 13:52
Medlem
Covid.Costners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Samhällsekonomiska risker att folk slutar att konsumera för att det är en pandemi. Man underspelade riskerna med viruset i början för att undvika en ekonomisk nedgång eftersom vi vet att den ekonomiska nedgången vid pandemier ofta orsakar mer skada än virusen själva. Ett klassiskt binärt tankefel när folk inte kan ha två olika saker i medvetandet samtidigt är att man måste välja en av dem och optimera allt efter det, men staten måste generellt välja en av strategierna och optimera efter det för de motarbetar varandra. Man kan inte stänga ner gränsen samtidigt som man säger att viruset är ofarligt.

Edit: vidare kan staten inte dölja dödssiffror lätt men staten kan definitivt frisera siffrorna när det gäller postcovid utan vidare.

Det här är ju argument man kan flippa hur lätt som helst.
Kan man lätta restriktioner samtidigt som man säger att viruset är farligt?
Kan man "frisera" siffrorna när det gäller vaccinskador också?
Citera
2021-09-20, 14:04
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid.Costner
Det här är ju argument man kan flippa hur lätt som helst.
Kan man lätta restriktioner samtidigt som man säger att viruset är farligt?

Inte speciellt framgångsrikt nej. De skulle givetvis ha gjort allt helt annorlunda från dag 1 men problemet är väl mycket att FHM inte hade en samordnad policy och heller inte en sammansvetsad ideologi. De har dessutom bytt fot för många gånger under pandemins lopp för att något ska se logiskt och korrekt ut i det här skedet. Men det enda logiska från ett epidemiologiskt perspektiv med att medvetet släppa in viruset i början var att underspela riskerna för att mitigera ekonomiskt bortfall vid en eventuell pandemi.

Citat:
Kan man "frisera" siffrorna när det gäller vaccinskador också?

Inte lika lätt som postcovid eftersom postcovid är en flummigare diagnos men visst går det. Men då ska man väl testa för det också.
Citera
2021-09-20, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Fully Vaccinated Deaths, Hospitalizations & Deaths On The Rise by ALARMING Rates
https://tv.gab.com/channel/redvoicemedia/view/fully-vaccinated-deaths-hospitalizations-deaths-613222a573f177cc4ef97e76

Händer saker i USA

Vaccinerade dör....

Vilket dravel.

20-25% ökning av sjuka, sjukhusinlagda och döda bland vaccinerade.

20-25% ökning från vad?

https://www.worldometers.info/coronavirus/usa/west-virginia/

Antalet fall och antalet döda i West Virginia har ökat med 1000-1500% på några veckor - det är klart att antalet vaccinerade som blir sjuka och dör också ökar då vaccinet inte ger ett 100% skydd.

Kolla själva på vad Guvenören säger om och om igen på sina presskonferenser "Ta vaccinet! Ta vaccinet!"

https://www.youtube.com/watch?v=wJMnUvneBgI&ab_channel=GovernorJimJustice

Man har tagit en liten del av en presskonferens och försöker få det att låta som att det är vaccinerade som avlider fast det är tvärt om - det är nästan enbart ovaccinerade som avlider i West Virginia nu.

https://health.wvu.edu/news/story?headline=a-critical-moment-for-west-virginia

Citat:
Today in our West Virginia hospitals, the most severely ill COVID-infected West Virginians are unvaccinated. Specifically, 83% of hospitalized patients, 90% of ICU patients, and 93% of patients on ventilators are unvaccinated.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-09-20 kl. 14:17.
Citera
2021-09-20, 14:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jag förnekar inte C19 viruset och har aldrig gjort det.. och är jag fullt medveten om att hela hysterin är en extrem överdrift för politiska agendor. Det är så infantila argument och genomskinligt att det är löjligt.

AI i fel händer är precis lika farligt som lastbilar tyvärr.

En hel del hysteri har det varit, även många motstridiga signaler har getts från myndigheter och politiker.

För en gångs skull håller jag med dig. Sen går jag inte runt och oroar mig för AI hela dagarna, lika lite som som jag oroar mig för lastbilar faktiskt.
Citera
2021-09-20, 14:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Fully Vaccinated Deaths, Hospitalizations & Deaths On The Rise by ALARMING Rates
https://tv.gab.com/channel/redvoicemedia/view/fully-vaccinated-deaths-hospitalizations-deaths-613222a573f177cc4ef97e76

Händer saker i USA

Vaccinerade dör....

Ovaccinerade dör också.
Citera
2021-09-20, 14:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
För en gångs skull håller jag med dig. Sen går jag inte runt och oroar mig för AI hela dagarna, lika lite som som jag oroar mig för lastbilar faktiskt.

Med det argumentet kan man väl säga att lastbilar är farligare än biologiska stridsmedel också.
Citera
2021-09-20, 14:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Med det argumentet kan man väl säga att lastbilar är farligare än biologiska stridsmedel också.

Det kanske man skulle kunna göra?
Citera
2021-09-20, 15:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Händer saker i USA

Vaccinerade dör....

Säger det igen!

Antalet nya fall har de senaste 8 veckorna ökat med 25% bland ovaccinerade.

Om man orkar kolla siffror så ser man att antalet fall överlag har ökat med typ 100% de senaste 8 veckorna i West Virginia.
Vad är det för spektakulärt med att antalet fall/svårt sjuka/döda bland vaccinerade ökar när trenden överlag i West Virginia pekar rakt upp?
Menar någon att när antalet fall exploderar i en delstat, så borde antalet fall av genombrottsinfektioner minska?

Tillägger också att West Virginia har typ den lägsta vaccinationsgraden i hela USA..
Citera
2021-09-20, 15:11
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Säger det igen!

Antalet nya fall har de senaste 8 veckorna ökat med 25% bland ovaccinerade.

Om man orkar kolla siffror så ser man att antalet fall överlag har ökat med typ 100% de senaste 8 veckorna i West Virginia.
Vad är det för spektakulärt med att antalet fall/svårt sjuka/döda bland vaccinerade ökar när trenden överlag i West Virginia pekar rakt upp?
Menar någon att när antalet fall exploderar i en delstat, så borde antalet fall av genombrottsinfektioner minska?
Jag är ingen höjdare på att gräva fram statistik, men jag är relativt övertygad om att OM man fick tag på statistiken över personer som vårdas för allvarlig COVID-19 i West Virgina så skulle den statistiken visa att andelen vaccinerade på sjukhus trumfar de ovaccinerade med en faktor av mellan 10 till 40 beroende på åldersgrupp.

Jag är precis lika övertygad om att man från antivaxxarhåll i så fall skulle få höra att "siffrorna är friserade, det fattar du väl. Tror du verkligen på siffrorna som styrs av Big Pharma?"
Citera
2021-09-20, 15:25
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Varför hela tiden jämföra med ett fungerande vaccin, som ger ett s k steriliserande skydd, i motsats till ett läckande vaccin med lågt skydd?

Det är i och för sig stor skillnad på att äta något, och att spruta in något...

Detsamma gäller koncentrationer på gifter. Det är skillnad på koncentrationer.
Citera
2021-09-20, 15:28
Medlem
Citat:

Händer saker i USA

Vaccinerade dör....
USA:s stora problem är att den ena halvan av landet har politiserat vaccinet och gjort det till sin politiska symbol.

Det gör att det blir skamfyllt för den andra halvan att ta vaccinet.

Därför är sjukhusen överfyllda med människor som är i riskgrupp, som självklart borde vaccinerat sig. Personer som är 70 år gamla och överviktiga, men som avstår vaccinet av politiska skäl.

Men det är ju inte deras fel att de inte har vaccinerat sig. De är offer. Jag är själv liberal, men jag tvekar inte en sekund att säga att det är USA:s liberaler som har skapat det här problemet. Ansvaret ligger på Joe Biden att hantera en katastrof på ett sätt där alla amerikaner får den hjälp de behöver, och det inte föreligger några politiska psykologiska hinder som stoppar folk från att ta emot hjälpen.

Det första man måste göra i en tid av kris är att undanröja alla politiska oenigheter, och dra tillsammans. USA har tyvärr bommat det fullständigt, och de som styr landet är blinda för att ansvaret ligger hos dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in