• 1
  • 2
2021-09-19, 21:32
Medlem
Sitter här och slösurfar på nätet när jag kommer över någon som har en ekorre som husdjur ( ej Sverige ) och tankarna började fara.

Är ekorre lagligt att ha som husdjur?
Hur är de att ha som husdjur?
Vart kan man läsa mer om ekorre som husdjur?

O.s.v.

M.v.h.
Citera
2021-09-19, 21:36
Medlem
franges avatar
Hur ska vi kunna veta om det är lagligt när du inte säger vilket land det handlar om? "ej Sverige".
Citera
2021-09-19, 21:38
Medlem
Mysquos avatar
Nej, du får inte ha en ekorre som husdjur.
Grundregeln är att husdjur skall vara uppfödda i fångenskap, ocjh får inte fångas i det vilda.
Jag har aldrig sett att det finns någon som föder upp ekorrar. Jag har hört att de skall kunna vara ganska livliga och vilda om man får in dem inomhus, och kan ställa til med en del del skador.

Jordbruksverket - ovanliga sällskapsdjur

EDIT: såg först nu att det tydligen inte gällde sverige, så kanske ovanstående är irrelevant, men jag låter det ligga kvar ändå om det skulle vara någon som får för sig att ge sig ut för att fånga en ekorre.
Senast redigerad av Mysquo 2021-09-19 kl. 21:42.
Citera
2021-09-19, 21:46
Medlem
Jordgubbes avatar
Tror ni missuppfattar trådstartaren, filmklipp är från utlandet, typ detta. Bäst är således lyssna på Jordbruksverket.
Citera
2021-09-19, 21:53
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Nej, du får inte ha en ekorre som husdjur.
Grundregeln är att husdjur skall vara uppfödda i fångenskap, ocjh får inte fångas i det vilda.
Jag har aldrig sett att det finns någon som föder upp ekorrar. Jag har hört att de skall kunna vara ganska livliga och vilda om man får in dem inomhus, och kan ställa til med en del del skador.

Det stämmer ej. Det är helt okej att in vilda katter och hundar om de far illa ute i skogen och ha dem som husdjur. Ekorrar är sällan utsatta som katter, men still. Håll dig till fakta.
Citera
2021-09-19, 21:57
Bannlyst
ekorre eller vildsvin som husdjur , allt beror väl på om man haft de som små , att bara ta in en vild korre lär inte sluta väl ,

you tuba

bufflan , charlie

och se , intelligenta djur helt klart
Citera
2021-09-19, 21:58
Moderator
Maviels avatar
Dom är antagligen fulla med ohyra. Kan bli hyfsat tama och tigga, men bör inte tas in.
Citera
2021-09-19, 22:03
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollartecknet
Sitter här och slösurfar på nätet när jag kommer över någon som har en ekorre som husdjur ( ej Sverige ) och tankarna började fara.

Är ekorre lagligt att ha som husdjur?
Hur är de att ha som husdjur?
Vart kan man läsa mer om ekorre som husdjur?

O.s.v.

M.v.h.

Bad idea den har löss och kommer att skita överallt
Citera
2021-09-19, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Bad idea den har löss och kommer att skita överallt

fördomar , precis som att folk tror att alla fåglar har löss djur är rätt renliga av sej rent allmänt om du tänker efter ett varv till
Citera
2021-09-19, 22:08
Varför ens vilja ha en ekorre som husdjur? Den lär väl vara mer speedad än dig - på amfetamin. Köp Serlas toapapper om du vill ha de granstinkade dräggdjuren hemma.
Citera
2021-09-19, 22:09
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darknes
fördomar , precis som att folk tror att alla fåglar har löss djur är rätt renliga av sej rent allmänt om du tänker efter ett varv till
Om denna speciella ekorre saknar löss, vad tror du ekorren kommer att skita någonstans? knappast toan
Citera
2021-09-19, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sanyangmotors
Varför ens vilja ha en ekorre som husdjur? Den lär väl vara mer speedad än dig - på amfetamin. Köp Serlas toapapper om du vill ha de granstinkade dräggdjuren hemma.

de är rätt fräna och intelligenta , personliga

har haft en del korrar runt mej för något år sedan , men inte nu tyvärr
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här