Citat:
Ursprungligen postat av
syserror
Flesta har noll koll hur marknaden faktisk fungerar, är inga problem köra robotar långsiktigt förutom du får anpassa med tiden. Och kommer perioder kommer presentera sämre eller med förlust.
För varje mellan 5,10,20 års period blir det stora skillnader i volatilitet och starka snabba trend förändringar.
Även exakt samma setup kommer presentera olika hos olika brokers, det handlar om spread, slippage, latency etc. Många broker tradar emot sina kunder i en b-Book och kör aldrig ut på riktiga marknaden och kunder som vinner blir en 100% förlust för broker och då brukar dom öka spread, slippage, delay i order etc.
Allt handlar även kunna köra rollover av risk, har du ett system som ger 100-1000% om året se till ta ut pengar löpande för kunna starta om när kommer perioder kommer prestera sämre.
Ja, jag brukar nojja över att de trader emot mig som kund. När man kör ett automatiserat system så har de ju exakt koll på när och hur ordrar/limits/stop-loss/osv kommer att komma.
Om jag har kört ett system live under en period kan jag sen också backtesta exakt samma system under den perioden och få olika resultat... nån punkt slippage hit och dit kan påverka förvånansvärt mycket.
Har du själv kört mycket robotar med gott resultat? Erfarenhet av olika mäklare och plattformar?