• 1
  • 2
2021-09-19, 13:23
Medlem
Jag har en längre tid försökt få till en stabil avkastning med en tradingrobot/automatiserad handel. Har provat fram och tillbaka med olika strategier, signaler, tidsupplösningar, mm. Tycker det är jäkligt svårt att få till. Trots mycket lovande backtester så blir det snabbt förluster när jag kör dem live. Då vet jag inte om det bara är en dålig period som går över och jag borde hålla fast vid den, eller stänga ner den.

Är det värt att fortsätta utveckla detta? Är det nån som lyckats få en bra avkastning under flera års tid?
Citera
2021-09-19, 13:56
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamwonderwoman
Jag har en längre tid försökt få till en stabil avkastning med en tradingrobot/automatiserad handel. Har provat fram och tillbaka med olika strategier, signaler, tidsupplösningar, mm. Tycker det är jäkligt svårt att få till. Trots mycket lovande backtester så blir det snabbt förluster när jag kör dem live. Då vet jag inte om det bara är en dålig period som går över och jag borde hålla fast vid den, eller stänga ner den.

Är det värt att fortsätta utveckla detta? Är det nån som lyckats få en bra avkastning under flera års tid?

Hower B.Bandy är nog en av de enda seriösaste när det gäller robot-trading.
Citera
2021-09-19, 14:15
Medlem
Renaissance Technologies, med James Simmons i spetsen, har under en 30-års period haft väldigt höga avkastningar enbart genom att förlita sig på modeller. Finns lite intervjuer med han på YT, där pratar han bl.a om hur komplext och resurskrävande det är. Generellt kan man säga att om du inte har stora matematiska kunskaper och ofantligt stora datamängder kommer det bli svårt, om inte omöjligt.
Citera
2021-09-19, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Hower B.Bandy är nog en av de enda seriösaste när det gäller robot-trading.

Jag konsumerade mycket av Bandy för ett par år sedan. Jag kommer ihåg att jag tyckte att han var lite "tråkig" men kanske borde fördjupa mig i det igen... Har du själv applicerat det du lärt dig via honom och lyckats?
Citera
2021-09-19, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hsz131
Renaissance Technologies, med James Simmons i spetsen, har under en 30-års period haft väldigt höga avkastningar enbart genom att förlita sig på modeller. Finns lite intervjuer med han på YT, där pratar han bl.a om hur komplext och resurskrävande det är. Generellt kan man säga att om du inte har stora matematiska kunskaper och ofantligt stora datamängder kommer det bli svårt, om inte omöjligt.

Tack för tipset. Ska kolla upp dem. Tror du att de gärna vill ge sken av att det är omöjligt för att sälja in sina tjänster, eller är det ett ärligt resonemang?
Jag tycker själv att det är ett problem att inte ha tillgång till stora datamängder. Om man exempelvis vill handla i intradagsupplösningar så begränsas tidsperioden för historiskt data rejält (använder IG).
Citera
2021-09-19, 14:56
Medlem
Citat:
Tack för tipset. Ska kolla upp dem. Tror du att de gärna vill ge sken av att det är omöjligt för att sälja in sina tjänster, eller är det ett ärligt resonemang?
Jag tycker själv att det är ett problem att inte ha tillgång till stora datamängder. Om man exempelvis vill handla i intradagsupplösningar så begränsas tidsperioden för historiskt data rejält (använder IG).
Nej. För att slå marknaden behöver du någon typ av fördel, du behöver hitta avvikelser och/eller trender som ingen annan/extremt få vet för att få någon typ av "edge". Tänk vilka du tävlar emot, sedan hur liten du är i jämförelse.

FÖ tror jag inte ens RenTec säljer tjänster till utomstående, utan bara anställda får använda deras fonder.
Senast redigerad av hsz131 2021-09-19 kl. 15:00.
Citera
2021-09-19, 15:00
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Jag konsumerade mycket av Bandy för ett par år sedan. Jag kommer ihåg att jag tyckte att han var lite "tråkig" men kanske borde fördjupa mig i det igen... Har du själv applicerat det du lärt dig via honom och lyckats?

Jag sysslar mer med diskrektionär handel, men har en långtdragen släkting som lyckats.
Han har dock en Ph.D i matematik och är på runt 10m$ nivån. Handlar helt själv - han som rekommenderade B.Bandy.

Antagligen är det något som slutat fungera alternativt att du inte kört tillräckligt bra MonteCarlo.
Citera
2021-09-19, 15:27
Medlem
Citat:

Ursäkta, vill bara fråga, tillåter IG ett ISK-konto? Eller måste man manuellt skatta på IG-konto?
Citera
2021-09-19, 15:36
Medlem
Flesta har noll koll hur marknaden faktisk fungerar, är inga problem köra robotar långsiktigt förutom du får anpassa med tiden. Och kommer perioder kommer presentera sämre eller med förlust.

För varje mellan 5,10,20 års period blir det stora skillnader i volatilitet och starka snabba trend förändringar.

Även exakt samma setup kommer presentera olika hos olika brokers, det handlar om spread, slippage, latency etc. Många broker tradar emot sina kunder i en b-Book och kör aldrig ut på riktiga marknaden och kunder som vinner blir en 100% förlust för broker och då brukar dom öka spread, slippage, delay i order etc.

Allt handlar även kunna köra rollover av risk, har du ett system som ger 100-1000% om året se till ta ut pengar löpande för kunna starta om när kommer perioder kommer prestera sämre.
Citera
2021-09-19, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusp
Ursäkta, vill bara fråga, tillåter IG ett ISK-konto? Eller måste man manuellt skatta på IG-konto?

IG har ISK för sina turbowarranter. För övrig handel gäller att man måste deklarera och betala 30% skatt för vinster.

https://www.ig.com/se/turbo24-tradin...ringssparkonto
Citera
2021-09-19, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusp

Jag kan inte köra detta på ett ISK-konto hos IG. Men de har det för sina turbowarrenter (har dock inte provat det).
Citera
2021-09-19, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Flesta har noll koll hur marknaden faktisk fungerar, är inga problem köra robotar långsiktigt förutom du får anpassa med tiden. Och kommer perioder kommer presentera sämre eller med förlust.

För varje mellan 5,10,20 års period blir det stora skillnader i volatilitet och starka snabba trend förändringar.

Även exakt samma setup kommer presentera olika hos olika brokers, det handlar om spread, slippage, latency etc. Många broker tradar emot sina kunder i en b-Book och kör aldrig ut på riktiga marknaden och kunder som vinner blir en 100% förlust för broker och då brukar dom öka spread, slippage, delay i order etc.

Allt handlar även kunna köra rollover av risk, har du ett system som ger 100-1000% om året se till ta ut pengar löpande för kunna starta om när kommer perioder kommer prestera sämre.

Ja, jag brukar nojja över att de trader emot mig som kund. När man kör ett automatiserat system så har de ju exakt koll på när och hur ordrar/limits/stop-loss/osv kommer att komma.
Om jag har kört ett system live under en period kan jag sen också backtesta exakt samma system under den perioden och få olika resultat... nån punkt slippage hit och dit kan påverka förvånansvärt mycket.

Har du själv kört mycket robotar med gott resultat? Erfarenhet av olika mäklare och plattformar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in