2021-09-19, 09:06
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred

Varför är det då motiverat att massvaccinera yngre o friska när vaccinen saknar evidens ?

Det uttalade motivet är alltså att stoppa smittan i samhället, om du sedan tror på detta eller inte är en annan fråga, men det är skälet bakom vaccinering generellt.
2021-09-19, 10:00
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Vilken statistik då? Fram med siffrorna. Du vet att över 25000 fått långtidscovid?
Utgår du ifrån SVTs rundringning från de siffrorna då?
2021-09-19, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Man hör ganska sällan statistiken som finns att läsa på FHM o socialstyrelsen nämligen att de som avlidit är över 83 år och multisjuka och att de allra flesta av dessa hittills 15 000 avlidna är över 70 år.

300-400 avlidna är under 55 år dessutom multisjuka

långtidscovid drabbar alla grupper men yngre och friska drabbas knappt

Varför är det då motiverat att massvaccinera yngre o friska när vaccinen saknar evidens ?

risk vs nytta håller inte i den yngre åldersgruppen enbart i den äldre och sjuka gruppen

Korrekt, rapporten finns i länken, alla friska under 60år som är oroliga för Covid-19, läs den!

Viktigt att komma ihåg är att vissa av dessa äldre hade kunnat räddats om de fått vård, de nekades enkla saker som syrgas. De äldre mördades:

https://vi-tillsammans.nu/fakta/aldre-med-covid-symptom-nekades-sjukhusvard/
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/fler-%C3%A4ldre-nekades-v%C3%A5rd-av-l%C3%A4kare/ar-BB1cq7bF

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
2021-09-19, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta
Det uttalade motivet är alltså att stoppa smittan i samhället, om du sedan tror på detta eller inte är en annan fråga, men det är skälet bakom vaccinering generellt.

Även att läkemedelsbolagen skall tjäna enorma summor på vaccinen så klart.

Förkylningsviruset Covid 19 kommer inte försvinna, tror jag inte. Kommer finnas kvar precis som influensan och förkylningar.

Behöver man som en frisk svensk person under 60-70år vara särskilt rädd för Covid? Inte enligt ststistiken, medelåldern för dö av Covid 19 i Sverige är 83år!

Källa: https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
2021-09-19, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Det är ju inte säkert att det är vaccinet men oavsett så var jag medveten om att det finns risker med att ta olika form av mediciner/vaccin etc och valde ta det då jag haft 2 släktingar som farit riktigt illa av kinasjukan. En som överlevde precis och en som har haft hjärndimma i över 6 månader nu. Viruset är på riktigt och är väldigt otrevligt. Varje individ får helt enkelt väga risk mot risk och ta sitt eget beslut.

Jag blev mest besviken av apatin i vården när jag försöker få svar/hjälp och till slut fick en tid på vårdcentralen 2 veckor fram. För fan de kan ju se att jag aldrig söker vård annars vilket borde ge en indikation på att det är kanske något som inte står rätt till.

Ville mest kolla om andra är på forumet hade haft liknande symptom och vad det var i så fall osv.

Klart det är vaccinet, finns mängder av rapporter om att vaccinen skadar hjärtat. Vanlig biverkning, så även blodproppar. Några länkar.

https://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2021/06/experts-mrna-covid-19-vaccines-likely-tied-heart-inflammation

https://www.nbcnews.com/health/health-news/evidence-grows-stronger-covid-vaccine-link-heart-issue-cdc-says-n1270339

Vården kommer dock att helt förklara bort att vaccinet skulle vara orsaken. Du skall rapportera dina vaccinskador i länken nedan eller be läkaren göra det (som han troligtvis inte kommer göra):

https://www.lakemedelsverket.se/sv/rapportera-biverkningar
2021-09-19, 10:23
Medlem
Citat:
Är nu inne på 1.5 månad av trötthet, muskelsvaghet och lätt att bli andfådd efter spruta 2 av Pfizers vaccin. Börjar mer och mer bli rädd att det eventuellt kan vara hjärtat eftersom allt fler skriver om denna biverkning. Jag har dock inte känt någon smärta/etc över bröstet. Jag har tid nästa vecka på vårdcentral så får väl förhoppningsvis något svar då. Har aldrig varit med om en så ihållande trötthet som är nästan förlamande.

Jag förstår att korrelation inte är kausalitet men det sammanföll med spruta två så sannolikheten ökar att det kan vara en biverkning till vaccinet (behöver dock inte vara det).

Är det fler på detta forum som upplevt dessa biverkningar? Hur blev ni bemötta när ni sökte vård för eventuella biverkningar? Jag har inte haft med vården att göra sedan barnsben och blev bemött som om jag vore en jävla idiot typ som störde deras kaffepaus. Vården är kanske så i övrigt?

Här kan du läsa vad du drabbats av, printa ut och ta med till vårdcentralen så underlättar det för doktorn ställa diagnos. Du är vaccinskadad.

https://www.varldenidag.se/nyheter/forskare-oroas-av-uppgifter-i-hemlig-pfizer-rapport/repufv!DFCxgrYUBG6GDf5yqvqDeQ/
2021-09-19, 12:09
Avslutad
En släkting till mig som inte haft en sjukdom eller åkomma övht ens värt att överväga besök till vårdcentral, senaste 10 åren, har nu fått en blodpropp i benet.

Två månader efter sin första och enda dos av Modernas vaccin.

Slumpen?
2021-09-19, 12:13
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Interista10
En släkting till mig som inte haft en sjukdom eller åkomma övht ens värt att överväga besök till vårdcentral, senaste 10 åren, har nu fått en blodpropp i benet.

Slumpen?

Och personen har sagt rakt ut att den inte tänker ta den andra dosen eller några andra doser?
2021-09-19, 12:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Och personen har sagt rakt ut att den inte tänker ta den andra dosen eller några andra doser?

Personen ville inte ens ta första men blev halvt tvingad av övriga släktingar innan resa.
Tror inte är så pepp på att ta en andra dos.

Men var väl bara Astras som gav blodproppar? Modernas ska ju vara safe?
Får se om han/hon ångrar sig och tar dos två. Har dock fullt upp med injektioner nu för blodproppen.
2021-09-19, 12:52
Medlem
Citat:
Personen ville inte ens ta första men blev halvt tvingad av övriga släktingar innan resa.
Tror inte är så pepp på att ta en andra dos.

Men var väl bara Astras som gav blodproppar? Modernas ska ju vara safe?
Får se om han/hon ångrar sig och tar dos två. Har dock fullt upp med injektioner nu för blodproppen.

Ålder på personen? Vilken typ av resa? Flyg och andra längre resor är ju en klassiker när det gäller just blodproppar i benen då man är stillasittande en längre tid. Men se till att det rapporteras in till biverkningsregistren så det finns med i statistiken, det underlättar när man ska försöka se orsakssamband och kunna särskilja vad som är slump och vad som faktiskt orsakas av vaccinen.
2021-09-19, 13:00
Medlem
Citat:
Är nu inne på 1.5 månad av trötthet, muskelsvaghet och lätt att bli andfådd efter spruta 2 av Pfizers vaccin. Börjar mer och mer bli rädd att det eventuellt kan vara hjärtat eftersom allt fler skriver om denna biverkning. Jag har dock inte känt någon smärta/etc över bröstet. Jag har tid nästa vecka på vårdcentral så får väl förhoppningsvis något svar då. Har aldrig varit med om en så ihållande trötthet som är nästan förlamande.

Jag förstår att korrelation inte är kausalitet men det sammanföll med spruta två så sannolikheten ökar att det kan vara en biverkning till vaccinet (behöver dock inte vara det).

Är det fler på detta forum som upplevt dessa biverkningar? Hur blev ni bemötta när ni sökte vård för eventuella biverkningar? Jag har inte haft med vården att göra sedan barnsben och blev bemött som om jag vore en jävla idiot typ som störde deras kaffepaus. Vården är kanske så i övrigt?

Ingen vanlig läkare skulle vaska hela sina karriär genom att ens antyda att det du drabbats av har något med vaccinet att göra. Vill du bli tagen på allvar och få vård så måste du ge läkaren en annan ingång i detta.
2021-09-19, 13:10
Medlem
Citat:

Slumpen?
1) Blodproppar är relativt vanliga, med eller utan vaccin. Ca 10% av alla människor får blodproppar någon gång under sin livstid. Det är 1 miljon av dagens svenska befolkning.
2) Risken för blodpropp ökar med åldern. Din vän är nu äldre än vad han någonsin varit förut.
3) Risken för blodpropp som föjd av vaccinering har visat sig vara ca 1 per 100.000., dvs väldigt ovanligt.
4) De som fått blodproppar som följd av vaccinering har fått det inom dagar eller max ett par veckor. Den av vaccinet triggade produktionen av spikprotein pågor en dryg vecka.
5) Din vän fick blodpropp 2 mån efter vaccinering.

Slumpen?
Ja med största sannolikhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in