2021-09-18, 23:03
Medlem
Masingas avatar
Sök upp ngn rik gubbe och bli en housewife, det är väl det du varit hela tiden.
Citera
2021-09-19, 10:25
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Ekonomi räknas nog till hushållets viktigare egenskaper...
Bara för att man är den som drar in mest pengar betyder ju inte att man kan strunta i allt annat. Har man ett gemensamt hem kan man dela på allt som ska göras.

Jag skulle aldrig bara lägga mig på soffan och låta kvinnan slita i bakgrunden för att hålla hemmet rent och städat. Får man inte dåligt samvete av att ligga på rygg i ett sånt läge så är det något fel på en.
Citera
2021-09-19, 10:40
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.B.Ginsburg
Hej!

Jag har en längre tid funderat på att lämna min man. Det finns ingen "glöd" mellan oss längre, vi är mer som rumskompis än ett par. Vi har inte haft sex på - tja, det är så länge sedan att jag faktiskt inte vet. Det är nog runt fyra-fem år sedan. I

Min man gick i tidigare pension för ett par år sedan, och har sedan dess i princip bott i tv-soffan. Han sover aldrig i sovrummet längre, utan ligger på soffan. Han vill aldrig göra någonting, han ser bara på Netflix och Viaplay hela dagarna. Han hjälper aldrig till med något hushållsarbete om jag inte ber honom, oftast inte ens då. Jag kan be honom diska och han skjuter upp det i timmar och det slutar med att jag diskar själv.

Detta är iofs petitesser, det finns värre saker... Vi bor ca 5 mil från affär och buss, och jag har inte körkort. Jag har en sjukdom, polyneuropati, som gör att jag måste använda rullator utomhus. Jag är således helt beroende av min man. När han är grinig, vilket han är rätt ofta, kan han vägra att t.ex. åka och handla eller köra mig till ex.vis läkaren.

Jag är helt beroende av honom ekonomiskt, har inte jobbat på ca 15 år p.g.a min sjukdom. Får inga bidrag eller ersättningar.

Jag står inte i bostadskön, och finns hos kronofogden p.g.a massa dumheter tidigare. Det känns som om jag "sitter fast" här.

Finns det hjälp att få? Jag blir ju inte misshandlad, i alla fall inte fysiskt, så någon hjälp från socialtjänsten är väl uteslutet?

Hjälp! 😥

Att sitta i soffan och vara helt slut efter en arbetsdag tillhör normaliteten. Jag hade nog också dragit mig från att ”riva” dag i disken om jag hade arbetat en hel dag och du har strosat omkring hemma hela dagen utan att ordna det själv. Du har satt dig själv i den här situationen och du behöver se på saker från ett annat perspektiv.

Det känns som att du letar fel som du i sin tur ska kunna skylla din olycka på. Helt fel väg att gå. Gå till botten med din egna, inre osäkerhet och arbeta med det.

Därefter aktiverar du dig själv i form av projekt/uppdrag som får dig att känna dig duktig och värdefull. Det är inte nyttigt att röka under fläkten och kolla på Dr.Phil dag ut och dag in.
Citera
2021-09-19, 15:26
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlWpLxdj
Exakt. Det är så förutsägbart. Fan alltid kvinnan som ska riva upp familjer och det är så förbannat tragiskt.

Vad I TS gav dig uppfattningen att det finns en familj och riva upp? Ett kärlekslöst äktenskap där man knappt ens är vänner längre är inte en familj. "jag orkar inte" skriver du, och ingen orkar substanslösa "fucking kvinnor alltså!"-inlägg som ditt heller. Förlåt du hade såklart skrivit exakt likadant om könen var ombytta.
Citera
2021-09-19, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Bara för att man är den som drar in mest pengar betyder ju inte att man kan strunta i allt annat. Har man ett gemensamt hem kan man dela på allt som ska göras.

Jag skulle aldrig bara lägga mig på soffan och låta kvinnan slita i bakgrunden för att hålla hemmet rent och städat. Får man inte dåligt samvete av att ligga på rygg i ett sånt läge så är det något fel på en.

Jag har inte sagt något annat. Tycker bara att ska man räkna upp underhåll av en fastighet så är ekonomi vitalt. Lika vitalt som att man tycker om varandra och har någon gemensam överenskommelse kring fördelning av hushållssysslor. Trodde det var så självklart att båda bör bidra att det inte behövde skrivas. Fel jag hade.

Men vi pratar om väldigt lätt jobb (vet dock inte något om TS diagnos eller hennes mans hälsa) och två personer med vad jag förstår fysisk funktionsnedsättning som lever i ett sexlöst förhållande som lever på en sjukpenning.
Fast ekonomin äär inteproblemet här, men tror vi pratar problem i plural faktiskt.

Dead bedroom, de verkar starkt ogilla varandra och om man utgår från att TS inte undanhåller något så låter objektivt som att han försöker driva bort henne men saknar förmågan att kommunicera.

TS borde kolla på alternativ för självförsörjning (räknar sjukpenning, försörjningsstöd, ja vad som helst! Vet att välfärden auger så lika bra att börja ringa runt.. Och sedan skilsmässa men det är min åsikt och jag är väl rätt partisk mot äktenskap som koncept. Inte monogami utan just att involvera juridik i det hela...
Citera
2021-09-23, 16:40
Medlem
Varför har du ingen inkomst? Du får ju börja där. Anses du ha arbetsförmåga, är det därför du inte har sjukersättning? Då får du söka jobb.
Citera
2021-09-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt

Bra skrivet de finns hopp, att alla är inte iskalla människor.
Citera
2021-10-02, 21:20
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Hej!

Jag har en längre tid funderat på att lämna min man. Det finns ingen "glöd" mellan oss längre, vi är mer som rumskompis än ett par. Vi har inte haft sex på - tja, det är så länge sedan att jag faktiskt inte vet. Det är nog runt fyra-fem år sedan. I

Min man gick i tidigare pension för ett par år sedan, och har sedan dess i princip bott i tv-soffan. Han sover aldrig i sovrummet längre, utan ligger på soffan. Han vill aldrig göra någonting, han ser bara på Netflix och Viaplay hela dagarna. Han hjälper aldrig till med något hushållsarbete om jag inte ber honom, oftast inte ens då. Jag kan be honom diska och han skjuter upp det i timmar och det slutar med att jag diskar själv.

Detta är iofs petitesser, det finns värre saker... Vi bor ca 5 mil från affär och buss, och jag har inte körkort. Jag har en sjukdom, polyneuropati, som gör att jag måste använda rullator utomhus. Jag är således helt beroende av min man. När han är grinig, vilket han är rätt ofta, kan han vägra att t.ex. åka och handla eller köra mig till ex.vis läkaren.

Jag är helt beroende av honom ekonomiskt, har inte jobbat på ca 15 år p.g.a min sjukdom. Får inga bidrag eller ersättningar.

Jag står inte i bostadskön, och finns hos kronofogden p.g.a massa dumheter tidigare. Det känns som om jag "sitter fast" här.

Finns det hjälp att få? Jag blir ju inte misshandlad, i alla fall inte fysiskt, så någon hjälp från socialtjänsten är väl uteslutet?

Hjälp! 😥

Ja, frågan är vart skall du ta vägen?
Citera
2021-10-02, 21:40
Medlem
Citat:
Hej!

Hjälp! 😥

Varför har du inte jobbat på femton år? Låter ju som en dålig sitcom (och jag ÄLSKAR sitcoms)
Citera
2021-10-03, 08:37
Medlem
Första steget borde vara att börja prata med din partner om problemet (som alltid). Finns det någon typ av inkomst som du kan ordna? På nätet finns tex enkätundersökningar som man får betalt för att göra. Du bör kolla upp hur du kan få sjukpension . Det är ju länge till pensionen så någon typ av inkomst är ju viktigt.
Citera
2021-10-03, 09:15
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Hur går det TS? Har du gjort något konkret ännu?
Citera
2021-10-03, 20:58
Medlem
Citat:
Hej!

Hjälp! 😥

Till helvetet tar man vägen 😫
Råder dig att bara bo hos en vän i en vecka för att se om han smörar och bättrar sig.. Meeen för att vända på det...

Om jag förstår dig rätt är du sur för att han inte diskar medans han försörjer dig då du inte får några stöd? Och du är sur för att han inte är kåt på någon som tjatar som man dessutom måste ta hand om.

Who can blame him. Lol.

Hur lyckas man fucka upp så rejält att man inte får stöd? Kan du förklara det? Du bor i ett av världens rikaste länder med ett utarbetat välfärdssystem.

Osmart att aldrig ta körkort och inte se över din ekonomi bättre. Det var ju otur att det drabbade dig illa att "arbeta hemma utan lön" som du beskrev. Men vem har valt att göra det? Du själv. All feminism i välden gör inte att du får mer pengar nu tyvärr.

Familj och att göra allt för sin man är en god tanke så länge man inte skiljer sig. Ingen har en spåkula men om du hade velat ha möjligheten att skilja dig borde du ha sett till att du hade resurserna att sticka redan innan det blev aktuellt.

Din man gör sådär för att han vet att du inte har ekonomisk makt och du har valt det själv.

Ingen väljer att bli sjuk men du har levt några decennier och byggt upp dina val och din attityd under den tiden och du kunde ha planerat bättre inför framtiden.

Det du har nu kan beskrivas som en martyr-attityd. Du har inte accepterar allt det som drabbat dig och tycker synd om dig själv.
Vägen ut är att du också erkänner dina misstag och inte skyller ifrån dig, och tar ansvar och ärligt ser situationen och går vidare.
Senast redigerad av --cory 2021-10-03 kl. 21:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in