Citat:
Svar på det jag fetat i din text.Hur ska man annars uppnå immunitet?
Risken för genombrottsinfektioner ökar vartefter effekten avtar, och om ingen riktig immunitet uppnås kommer viruset kanske att hänga sig kvar i åratal och för all framtid?
I ett sådant scenario blir ju alternativet att hela tiden injicera påfyllnadsdoser.
Om vaccinet ger en långsiktig immunitet som är lika stark som naturlig immunitet är det ju ingen fara, men är det så?
Är det kanske i stället genombrottsinfektionerna som är själva nyckeln till immunitet hos de vaccinerade?
Ett vaccin med så låg och kortvarig verkningsgrad har vi väl aldrig sett?
Risken för genombrottsinfektioner ökar vartefter effekten avtar, och om ingen riktig immunitet uppnås kommer viruset kanske att hänga sig kvar i åratal och för all framtid?
I ett sådant scenario blir ju alternativet att hela tiden injicera påfyllnadsdoser.
Om vaccinet ger en långsiktig immunitet som är lika stark som naturlig immunitet är det ju ingen fara, men är det så?
Är det kanske i stället genombrottsinfektionerna som är själva nyckeln till immunitet hos de vaccinerade?
Ett vaccin med så låg och kortvarig verkningsgrad har vi väl aldrig sett?
Jo, det tror jag nog.
Vaccin mot säsongsinfluensa brukar ge cirka 60 % skydd i snitt och måste göras om varje år.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29388196/
I övrigt är väl den gängse synen ibland firskare att vi kommer att ha kvar SARS-CoV-2 för alltid precis som vi har kvar H1N1 (spanska sjukan) och andra säsongsinfluensor, men det är väl ingen som idag vet exakt hur det kommer att bli.
Även om den naturliga immuniteten visat sig vara stark mot deltamutationen i en nyligen presenterad ej referentgranskad studie på Medrxiv så vet man ju inte hur viruset utvecklas framöver och hur långvarig immuniteten är.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.24.21262415v1
Min gissning är att vi får leva med viruset (ungefär som idag) med olika restriktioner i olika länder och för resor mellan länder i åtminstonne ett par år till, men det är bara min gissning.