Citat:
Ursprungligen postat av
feminista
Jag konstaterar att lagen inte skyddar kvinnor eftersom det är mer eller mindre fritt fram att utsätta kvinnor för olika typer av sexualbrott. Men som kvinna finns nu andra möjligheter att utkräva rättvisa. Det kan vara att kontakta arbetsgivaren eller helt enkelt outa sin förövare på nätet ( med risk att bli dömd för förtal)
Om du frågar dina kvinnliga vänner så kan jag garantera att nästan alla blivit utsatta för någon typ av sexualbrott eller trakasserier. Det kan gälla allt från att bli tafsad på, verbalt ofredad till en våldtäkt. Du kommer också att få reda på att väldigt få valt agera efter detta. Priset är för högt.
Om du inte läste mitt inlägg så noggrant som jag tycker att du borde ha gjort så får du göra det igen:
Ja, jag vet att det finns ett extremt dåligt skydd för brottsoffer i gemen i Sverige idag, och det drabbar inte minst kvinnor och barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp eller sexuella trakasserier. Och ja, jag vet att många kvinnor blir utsatta för tafsande från sliskiga män. Och jag kan definitivt förstå att vissa kvinnor som blivit utsatta men inte känner att de får någon rättvisa tar lagen i egna händer och outar sina våldtäktsmän på internet. Det är fullt förståeligt.
Men för den sakens skull betyder det inte att det är bra, utan tvärtom betyder det att samhället har stora problem när människor inte längre tror på rättvisan och på rättsväsendet. Det betyder att samhället måste agera och det betyder att de som begår såna här brott verkligen måste straffas med långa och hårda fängelsestraff eftersom det kommer för många att visa att rättsstaten fungerar. Och det har vi i Sverige misslyckats med, och därför krävs det att politikerna och samhället vidtar extremt starka åtgärder för att se till att människor återigen måste börja våga anmäla igen. Att dock kräva bevis för att döma en människa för ett brott borde dock alltid vara en självklarhet. Eller vad tycker du? För det var ju trots det du i ditt inledande inlägg inte förstod varför såna som jag tyckte att man skulle kräva innan man dömer en person...