2021-09-17, 15:18
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Nja det behöver ju så klart utredas och bedömas först. Som med alla andra politiker tar ju sånt tid.

Utan eld ingen rök.....

Inte om tjejen hade kunnat visa upp tydliga bevis, då hade Bali slängts ut direkt.
Citera
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
7000 inlägg och allt verkar kretsa kring eventuell brottslig gärning...

Min frågeställning i hela den här historien som ingen verkar reflektera kring är:

Varför sitter en riksdagsledamot och hjälper en 15-årig privatperson med läxor?

Listan över personer som jag hjälper eller kan tänka mig hjälpa med läxor:
1. Släktingar
2. Vänners barn

Random 15-åringar på instagram och twitter ligger inte ens i närheten av att kvalificera sig på den listan.

Att han har haft en privat relation med denna unga person och hjälpt henne med läxor har han ju bekräftat själv, ursäkta men redan där har du gått över gränsen för vad som kan anses som lämpligt av någon i din samhällsposition. Eller är det så att Tony, 16 år, kan ta kontakt med Magdalena Andersson om han behöver hjälp med kemiläxan?

Precis detta tänker jag också på. Varför skulle han hålla på och ha kontakt med en 15-årig tjej? Det är extremt underligt och inget en vuxen karl bör syssla med faktiskt.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Vad innebär en paus?

Hur fan pausar man en tjänst som riksledamot?

Semester? Nepp! Sjukskriven? Nix Uppsagd? Inte heller.. Jag är på paus.

Paus = timeout. Deltar inte i det politiska arbetet.

Nu tar Hanif Bali en paus från det politiska arbetet, uppger Tobias Billström, gruppledare i riksdagen för partiet.

”Jag har pratat med Hanif Bali och han tar nu time-out i enlighet med vår kandidatförsäkran som alla förtroendevalda moderater undertecknat. Den mediala uppmärksamheten kopplat till detta gör det svårt att verka i uppdraget som riksdagsledamot. Detta är på inget sätt ett erkännande av skuld i de anklagelser som riktats mot honom utan en rutinåtgärd som följer av vår kandidatförsäkran. Nu överlåter vi till rättsväsendet att pröva detta.”, skriver han i en kommentar.

Hanif Bali själv hävdar att han inte gjort något olämpligt mot flickan.

https://www.expressen.se/nyheter/hanif-bali-tar-paus-fran-politiken/
Citera
2021-09-17, 15:19
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Precis detta tänker jag också på. Varför skulle han hålla på och ha kontakt med en 15

Vilken typ av politiker vill vi ha, sådana som skiter i personer som behöver hjälp eller sådana som är goda och hjälper till när det finns behov?
Citera
2021-09-17, 15:21
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Vad innebär en paus?

Hur fan pausar man en tjänst som riksledamot?

Semester? Nepp! Sjukskriven? Nix Uppsagd? Inte heller.. Jag är på paus.
Han deltar inte i riksdagens arbete i utskott t ex
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Hade hon haft på fötterna kunde hon ha sänkt honom med en anmälan tidigare. Har hon inte på fötterna kan hon bara sänka honom med en perfekt tajmad anmälan som denna.

Att teknisk bevisning saknas innebär inte att något inte skett. Likväl kan det finnas exempelvis vittnen/stödbevisning som inte tidigare velat träda fram till följd av rädsla för repressalier. ”If you’re going to kill the king make sure you only need one strike” osv.

Man kan spekulera hur mycket som helst kring det här, det bästa är dock att sitta still i båten och invänta vad som sker. Jag bedömer däremot inte att tidpunkten per automatik sänker trovärdigheten i uppgifterna.

Däremot bör detta vara en icke-fråga då HB uppger att han har bevis för sin oskuld, varför han inte ännu presenterat dessa bevis för partiet är minst sagt märkligt.
Citera
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Vilken typ av politiker vill vi ha, sådana som skiter i personer som behöver hjälp eller sådana som är goda och hjälper till när det finns behov?

Har han hjälpt några unga killar med läxor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Precis detta tänker jag också på. Varför skulle han hålla på och ha kontakt med en 15-årig tjej? Det är extremt underligt och inget en vuxen karl bör syssla med faktiskt.

Det kan röra sig om en läxuppgift som från skolan lyder "intervjua en politiker och vad denne tycker om ..."

Då har flickan kontaktat HB om han vill svara på frågorna.

Då flickan tydligen är MUF aktiv så kan hon också gjort vissa skolarbeten som troligen handlar om politik och kanske skickat till HB för att fråga om hon gjort eller förstått rätt.
Citera
2021-09-17, 15:22
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/bali-tar-paus-fraan-politiken.WnMrSgCbW

Time out by Hanif!

Smart drag!

Ping: Ebba Busch!!!

Det är enligt reglerna för det dokument dom skriver på. Att man tar en paus om man är under polisutredning
Citera
Medlem
cerns avatar
Vad är det för "viskningslekar" Bali refererar till hela tiden?

Är det ett uttryck han har kommit på själv? Hur kan folk köra med viskningslekar när han redan är anklagat för sexuellt olämpligt beteende mot minderårig?

Det är väl ingen viskningslek? Det är ju en anklagelse!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Att hon blivit utsatt för sexuella övergrepp.
Ja exakt, det är ju det logiska att det är sant att hon utsatts för något opassande. Det är inte logiskt att hon ljuger och deltar i en komplott som skadar egna partiet och riskerar sin egen karriär.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Han deltar inte i riksdagens arbete i utskott t ex

Men får full lön? Typ semester då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto