2021-09-17, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det låter ju som det om man läser uttalandet från fhm, även fast de i vanlig ordning skyller allt på ovaccinerade.

Eller att de som tagit första dosen inte haft is i magen och inväntat fullgott skydd utan börjat leva mindre försiktigt direkt de fått sprutan i armen. Ju fler som fått första och andra dosen och tiden gått desto bättre data blir det för att se de helt ovaccinerade. Men man kan alltid konspirera
Citera
2021-09-17, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, men cancer och hjärtinfarkt smittar inte.

Hmmm egentligen äter vi oss till cancer genom allt skit de stoppar in i vår mat, alla E-nummer och skit. Vi får även cancer genom besprutningar och luftföroreningar och andra giftiga medel. Smink innehåller Pfas cancer ämnen. Listan kan göras oändligt lång.

Så jo, det "smittar". Här gör ingen regering något
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Personligen tycker jag det är bra med de som har genomgången covid + två doser vaccin som ger bästa skydd.
Men om det nu finns några som vill umgås så, varför måste de göra det i ett möte bland Melodifestivalens publik eller arrangemang av liknande storlek? För det är det enda vaccinpass som utreds. De kan fortfarande gå på krogen tillsammans. Pojkar i 12-15 års åldern kan fortfarande delta i idrott, gå på ungdomsgård, gå på bio om de inte har vaccinerat sig.

Jag kan hålla med dig, men vad jag förstår finns det redan privata föreningar som kräver att man ska vara fullvaccinerad för att delta. Bland annat en innebandyturnering i Bergsjön med många mer eller mindre nyanlända idrottare. Jag har också träffat på personer i ideella föreningar som velat att ovaccinerade anställda ska sägas upp. Det hetsas något otroligt ute i samhället just nu. Det borde politiken försöka stävja.

Vem vill förresten leva i ett utpekande samhälle, vad blir nästa steg? Ska vi på sikt utesluta alla som bär på andra smittsamma allvarliga sjukdomar också, som TBC och hepatit C? Efter att tidigare ha arbetat inom sjukvården vet jag att det skulle bli ett ganska stort problem, det finns sådan smitta överallt i samhället. Mest en retorisk frågeställning, men viktigt att tänka igenom sådana här saker ordentligt.
Senast redigerad av Lokatten66 2021-09-17 kl. 11:38. Anledning: ändra ordföljd
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Vaccinpasset fyller ingen funktion som smittskydd längre gällande Covid-19, att man fortfarande vill genomföra detta är en politisk åtgärd som luktar väldigt illa.
De som verkligen INTE smittar och som nu har god immunitet- alltså de som tidigare smittats utan hjälp av något vaccin, får inte någon notering i något vaccinpass, trots att dessa personer har bättre skydd. Och de är nog en ganska så stor grupp nu som gått igenom eländet, för att sen inse att dom fått samma klassning som ovaccinerade - helt jävla sjukt...

Fast det talades tidigare om att även de som genomgått en, konstaterad SARS-COV2 infektion skulle få det infört i sina covidbevis. Jag vet inte om man lagt in det ännu. Om jag inte missminner mig så har, även, de som haft covid-19 de senaste halvåret fått ett "frikort" av FHM efter den 29/9. Jag tycker, iof, att man hade kunnat sträckt sig, minst, ett år tillbaka i tiden pga T-cells immunitet och i allmänhet bredare immunitet hos denna grupp.
Citera
2021-09-17, 11:39
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Eller att de som tagit första dosen inte haft is i magen och inväntat fullgott skydd utan börjat leva mindre försiktigt direkt de fått sprutan i armen. Ju fler som fått första och andra dosen och tiden gått desto bättre data blir det för att se de helt ovaccinerade. Men man kan alltid konspirera

Inte för att vara sån men lever inte alla precis som vanligt sen typ ett halvår tillbaka ?
Kan inte minnas senast jag tänkte på smittan, förutom det vanliga då att vissa saker inte går att göra och att man håller lite längre avstånd i kön på ica.
Citera
2021-09-17, 11:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag kan hålla med dig, men vad jag förstår finns det redan privata föreningar som kräver att man ska vara fullvaccinerad för att delta. Bland annat en innebandyturnering i Bergsjön med många mer eller mindre nyanlända idrottare. Jag har också träffat på personer i ideella föreningar som velat att ovaccinerade anställda ska sägas upp. Det hetsas något otroligt ute i samhället just nu. Det borde politiken försöka stävja.

Vem vill förresten leva i ett utpekande samhälle, vad blir nästa steg? Ska vi på sikt utesluta alla som bär på andra smittsamma allvarliga sjukdomar också, som TBC och hepatit C? Efter att tidigare ha arbetat inom sjukvården vet jag att det skulle bli ett ganska stort problem, det finns sådan smitta överallt i samhället. Mest en retorisk frågeställning, men viktigt att tänka igenom sådana här saker ordentligt.

Fast TBC sjuka var utpekade i samhället. Folk skämdes om de t.ex råkade hosta när de satt på bussen. Men vad gäller Covid-19 så har vi nu vacciner som skyddar mycket bra mot allvarlig sjukdom, och skyddar även hyfsat emot att att bli smittad, (5 gånger mindre chans än för ovaccinerade). Så ovaccinerade som valt att inte vaccinera sig och inte tidigare haft, konstaterad, covid-19, skall skämmas!
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-09-17 kl. 11:49.
Citera
2021-09-17, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Skulle det inte kunna vara så att man inte vill räkna det som att man säkert har skydd då eftersom man inte riktigt vet och det kan vara individuellt? Medan med vaccin så tittar man på befolkningen som helhet och då har vaccinet effekt? Därför vill man att alla vaccinerar sig oavsett om de haft sjukdomen eller ej?

Eller kan det vara för att man ej vill att folk ska gå och bli sjuka med flit för att få vaccinpass utan att behöva vaccinera sig? Människor som är anti vaccin skulle ju kunna göra på det viset då (även om det är urkorkat då covid-19 är farligt)?

Ja det är svårt att veta. Kanske är det så enkelt som att någon inom WHO har sagt att vi kan inte deklarera att vi är ute ur pandemin om inte minst 90 % av alla medborgare är vaccinerade, eller så har EU och andra länder och konfederationer köpt in stora mängder vaccin som måste användas, alltså någon slags beslut med ekonomiska konsekvenser som måste hanteras. Eller kanske läkemedelsföretagen har en hållhake på länderna. Vad vet jag? Det här är ju rena spekulationerna från min sida. Jag tycker bara att det är skumt, det som var logiskt från början frammanar mer någon slags dolda avsikter ju längre tiden går. Det oroar mig.

Jag har inget emot att ta vaccin mot covid, men jag tror att det finns betydligt bättre vaccin som kommer och som inte har godkänts än, frågan är väl även där om det är läkemedelsföretagen som vill ha monopol och slå ut dem som inte har kommit lika långt med sina vacciner ännu.
Citera
2021-09-17, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast TBC sjuka var utpekade i samhället. Folk skämdes om de t.ex råkade hosta när de satt på bussen. Men vad gäller Covid-19 så har vi nu vacciner som skyddar mycket bra mot allvarlig sjukdom, och skyddar även hyfsat emot att att bli smittad, (5 gånger mindre chans än för ovaccinerade). Så ovaccinerade som valt att inte vaccinera sig och inte tidigare haft covid-19, skall skämmas!

Nej ingen ska skämmas, vi har ett samhälle som bygger på frivillighet, ett demokratiskt samhälle. Skammen ska bort.

Att TBC var utpekat har ju ingenting med ett nutida samhälle att göra, det är ju precis sådant vi behöver få bort. Samhället jobbar med det på bred front. Alkoholism till exempel, anses i dag vara en sjukdom och trots att det finns behandlingar, så är det inte okej att peka ut alkoholister även om de inte väljer att behandlas mot sjukdomen. Trots att mycket vårdinsatser oftast krävs i ett långvarigt missbruk, du kan fråga någon som arbetar på en mag- och tarmavdelning på nästan vilket sjukhus som helst. Utpekande och skam bör höra till det förgångna. Att skambelägga är att spela på fel strängar.
Senast redigerad av Lokatten66 2021-09-17 kl. 12:01. Anledning: ett tillägg
Citera
2021-09-17, 11:59
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Problemet där är att dör du inom ett par veckor efter första sprutan räknas du som ovaccinerad. Ju fler som besprutas och dör inom ett par veckor desto fler ovaccinerade är det som dör av covid. Vilket gör att fler måste besprutas och karusellen är i rullning.
Citera
2021-09-17, 12:01
Medlem
Stones avatar
Citat:
Jobbar alla på kontor eller är det fortfarande hemarbete?

Alla är tillbaka på kontoret men här är de effektiva och tillåter de som vill jobba hemifrån om det är möjligt för företaget.
Citera
2021-09-17, 12:05
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Är det humant att barn nu skall utsättas för biverkningar av vaccinen ?
Ja tydligen mer humant än att de får allvarlig covid
Citera
2021-09-17, 12:10
Medlem
GoranPongs avatar
"Den som är fullvaccinerad kan snart slippa att testa sig för covid-19 vid symtom som hosta, snuva och feber, rapporterar DN"– Förhoppningen är att covid-19 ska vika av i linje med våra modelleringar och att vi kanske kan nå punkten senare under hösten, då de som är fullvaccinerade inte längre rekommenderas att testa sig, säger Karin Tegmark Wisell, biträdande statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten till tidningen.
Myndigheten har redan sett att färre och färre testar sig"
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/
Så nu har Folkhälsomyndigheten klurat ut hur vi ska få ner siffrorna på antal smittade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in