Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Visst vore det roligt, om hon kommer torska huset. Juridiken är inte glasklar. Den är komplicerad, just för att detta är en tvist, där en domstol kan döma med en "tvist". Likt Stockholms tingsrätt gjorde i styckmordsrättegången, där man inte kunde fälla läkarna i avsaknad av bevis, men det var viktigt att sätta ner foten och få bort dem från att jobba som läkare.
Det som är svårt med diskussionen i denna tråd, är att ingen kan diskutera Ebba Busch utan att vara opartisk, och så skyller de alla hennes gärningar på Esbjörn eller pedofiler. Juridiken hade varit intressant att diskutera, men kommer jag med något, blir jag raderad i juridiktråden!
Jag har en känsla av att Ebba Busch inte kommer få framgång denna gång. Hennes trovärdighet är borta och då är juridiken på Esbjörns sida. Ebba Busch vet inte vad som är rätt och fel, inte ens när det gäller förtal och hur man förhåller sig till en villkorlig dom.
Jag noterar att bra eller dåliga advokater spelar ingen roll för Ebba Busch, då hon lyssnar inte och hon är inte mottaglig för rådgivning.
Hon är som du skriver en looser och moraliskt bankrutt. Inget bra utgångsläge inför en tvist i domstol där media flockas för att se spektaklet. Käcka, kaxiga Ebba Busch mot en bräcklig åldring som kan motstå denna "dams" påtryckningar och munsvada.
Så du tycker att domstolarna ska döma på känsla istället för fakta? Är det inte en oroväckande farlig väg att gå? Jag ser hellre att några skyldiga blir friade, än att oskyldiga blir dömda för att rättens ledamöter gick på sin känsla av rätt och fel.
Ingen skyller väl Ebbas gärningar på Esbjörn? Eller Esbjörns gärningar på Ebba? Däremot är det vattentäta skott, där alla har valt sida och inte ens för sig själva vågar tänka tanken på att "sin sida" kan vara den felande, än mindre kan erkänna några brister officiellt. Man har skygglapparna på och letar bara fel hos de andra.
Nu har jag ingen koll på juridiktråden, men är det inte hårda fakta som gäller där? Juridik tenderar till att vara fyrkantig. Är du där, som du är här, så förstår jag att du blir raderad. Du är full av känslor och känsloyttringar som sväller ut över alla kanter.
Ebba kommer nå framgång rent juridiskt när det gäller fastigheten. Hennes politiska karriär törs jag dock inte sia om, då hennes partikamrater inte sluter upp bakom henne, utan börjar röra runt i grytan. Tror att det drabbar KD negativt att ha öppna inre stridigheter. Men det här är fastighetstråden, så jag går inte in på det mer än så.
Ebbas trovärdighet kanske har fått sig en törn utifrån tingsrätten också, men de ska ju titta på hårda fakta och hur ska Esbjörn kunna bevisa en sak som att hon har tjatat till sig fastigheten? Det är ord mot ord och tittar man på hans handlingar och medverkande till affären, så går det inte ihop. Esbjörns ord är inte pålitliga de heller, för hans berättelse går inte ihop. Så vem kommer tingsrätten lita mest på? Eller blir det de dokument och externa vittnen som finns, som kommer styra?