Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Vaccinerade verkar vara totalt ofarliga.
Snart kan den som är fullvaccinerad slippa att testa sig för covid-19 vid symtom som hosta, snuva och feber.
När de flesta restriktionerna och råden lyfts den 29 september är ”testa dig vid symtom” nästan den enda som återstår också för den som är fullvaccinerad. Även här kan det ske en förändring under hösten, enligt Tegmark Wisell. Sannolikheten att den som har förkylningssymtom är smittad av covid-19 har blivit mindre.
– Vi ser framför oss att det kommer en tid när det inte längre är motiverat att utifrån smittskyddslagen testa alla med symtom som är fullvaccinerade. Då behöver vi backa med den rekommendationen. Vi är inte riktigt där ännu, men det här är någonting Folkhälsomyndigheten bevakar noga, säger Karin Tegmark Wisell.
https://www.dn.se/sverige/fullvaccinerade-slipper-snart-testa-sig-vid-symtom/
Kan man då utgå från att om man blir smittad av en ovaccinerad så ä det värre en om man blir smittad av en vaccinerad. Eller att nu vaccinet faktiskt skyddar mot smitta.
För man testar ju sig och smittspårar för att skydda andra från att bli smittade.
Jag måste säga att jag hajade till först, men sedan tänkte jag efter:
Om man testar många, och längre fram det är bara 1 procent som testar positivt för Covid-19 samt att, då kanske bara det är 0,2 procent av de som testar positivt och är fullvaccinerade, då, är det befogat att slopa testning vid symptom för fullvaccinerade, och de som redan genomgått en, konstaterad, SARS-COV2.
infektion.