2021-09-17, 10:35
Medlem
virvelbaggs avatar
Vaccinerade verkar vara totalt ofarliga.
Snart kan den som är fullvaccinerad slippa att testa sig för covid-19 vid symtom som hosta, snuva och feber.

När de flesta restriktionerna och råden lyfts den 29 september är ”testa dig vid symtom” nästan den enda som återstår också för den som är fullvaccinerad. Även här kan det ske en förändring under hösten, enligt Tegmark Wisell. Sannolikheten att den som har förkylningssymtom är smittad av covid-19 har blivit mindre.

– Vi ser framför oss att det kommer en tid när det inte längre är motiverat att utifrån smittskyddslagen testa alla med symtom som är fullvaccinerade. Då behöver vi backa med den rekommendationen. Vi är inte riktigt där ännu, men det här är någonting Folkhälsomyndigheten bevakar noga, säger Karin Tegmark Wisell.
https://www.dn.se/sverige/fullvaccinerade-slipper-snart-testa-sig-vid-symtom/

Kan man då utgå från att om man blir smittad av en ovaccinerad så ä det värre en om man blir smittad av en vaccinerad. Eller att nu vaccinet faktiskt skyddar mot smitta.

För man testar ju sig och smittspårar för att skydda andra från att bli smittade.
Citera
2021-09-17, 10:41
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
I vilket sammanhang sades detta?

Det låter som hon pratar om genombrottsinfektioner och att de är vanligast precis efter första dosen.

En genombrottsinfektion kan ju gärna inte hända innan man tagit första dosen.
Fick det skickat till mig som ett mms så vet inte exakt när hon sa det men texten börjar med:

Tack vare en framgångsrik vaccinationskampanj har vi nu kommit så långt i hanteringen av pandemin.I maj kunde regeringen presentera sin plan för avveckling av restriktioner. Tidigare i veckan kunde vi meddela att vi nu planerare för att ta ytterligare steg i avvecklingen av restriktioner.

Det enskilt viktigaste just nu är att ännu fler måste vaccinera sig...
Citera
2021-09-17, 10:53
Medlem
Stones avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oWvlw7/stanger-ner-efter-katastroflarmet-vi-ar-i-nodlage

Kanada backar om beslutet att öppna upp. Det kommer att visasig att samtliga länder kommer få ökade tal i höst. Blir detta vad som kommer att trigga börskrashen?
Citera
2021-09-17, 11:02
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Fick det skickat till mig som ett mms så vet inte exakt när hon sa det men texten börjar med:

Tack vare en framgångsrik vaccinationskampanj har vi nu kommit så långt i hanteringen av pandemin.I maj kunde regeringen presentera sin plan för avveckling av restriktioner. Tidigare i veckan kunde vi meddela att vi nu planerare för att ta ytterligare steg i avvecklingen av restriktioner.

Det var instagram för en vecka sedan:
Citat:
Tack vare en framgångsrik vaccinationskampanj har vi nu kommit långt i hanteringen av pandemin. I maj kunde regeringen presentera sin plan för avveckling av restriktioner. Tidigare i veckan kunde vi meddela att vi nu planerar för att ta ytterligare steg i avvecklingen av restriktioner. Det enskilt viktigaste just nu är att ännu fler måste vaccinera sig. Det är framförallt ovaccinerade som fortsätter bli allvarligt sjuka. 19 av 20 diagnostiserade insjuknade är ovaccinerade. Det vanligaste är att insjuknandet skett en kort tid efter första dosen då vaccinet ännu inte fått full effekt. Fler än 8 av 10 av de som vårdades på IVA med covid-19 under augusti var ovaccinerade. Risken att drabbas för allvarlig sjukdom eller att till och med dö är alltså väsentligt högre för den som är ovaccinerad. Därför måste vi fortsätta arbetet med att nå så många som möjligt. Idag har drygt 80% fått sin första dos. Det är glädjande siffror men betyder att det fortfarande är en bit kvar att gå innan vi uppnått en riktigt hög täckning.

Källa: https://www.picuki.com/profile/lena_hallengren. scrolla ner till 1 week ago

Min egen erfarenhet är att personer som just fått sprutan kutar sen ut på stan direkt och shoppar/fikar/träffar folk, har tappat räkningen på personer som sitter på en servering och högt skryter över att dom just tagit sprutan - att vänta 3 veckor och iaktta försigtighet är totalt bortblåst, så jag tror faktiskt att en del inte får denna information....
Senast redigerad av vinland 2021-09-17 kl. 11:08. Anledning: stavning
Citera
2021-09-17, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro

Så du får något skickat till dig på MMS och attribuerar sedan detta till någon annan trots att du inte vet vad det är personen pratar om eller om personen verkligen själv sagt/skrivit detta?

Citera
2021-09-17, 11:05
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Det var instagram för en vecka sedan:

Källa: https://www.picuki.com/profile/lena_hallengren. scrolla ner till 1 week ago
Ok. Tackar. Ja som sagt. Konstigt uttalande. Tycker varje fall jag.
Citera
2021-09-17, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Om man inte hakar upp sig på siffror, höjer blicken och försöker se mönster, är det ingen som helst tvekan om att injektionerna inte stoppar varken allvarlig sjukdom eller smittspridning, i någon större omfattning. Anledningen är troligtvis Delta varianten, där det ursprungliga ( "smala") vaccinet inte täcker särskilt bra, grad oklar.

Slutsatsen blir enkel; viruset bryter igenom vaccinet, och är därför mer eller mindre meningslöst ur samhällssynpunkt, smittspridningstakt. Då blir mer upp till var och en att försöka avgöra nyttan för egen del, och lägga bort "godhetstanken" om andra, men det kommer myndigheterna aldrig att säga, de har att försvara sin massvaccininsats och säkert flera miljoner doser att kunna injicera i höst!

Det märkliga är ju uttalandet från Johan Carlson i går angående att vaccinpass kan komma senare i höst. Om jag förstår saken rätt kan de vilja införa vaccinpass när nästan alla är vaccinerade. Vad är då vitsen? Enligt samma presskonferens i går framgick att det främst är de ovaccinerade som behöver oroa sig för smitta, de vaccinerade har skydd mot allvarlig sjukdom, samt att Sverige har frivillighetsprincipen vad gäller vaccineringarna. Man startar ju inte upp vaccinpass för att skydda enskilda individer som är ovaccinerade, antar jag, så det finns mycket dubbelt i deras budskap.
Citera
2021-09-17, 11:08
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Så du får något skickat till dig på MMS och attribuerar sedan detta till någon annan trots att du inte vet vad det är personen pratar om eller om personen verkligen själv sagt/skrivit detta?

Ja, för att länken såg äkta ut och hade det varit falskt så hade det verifierats. Då jag varken har facebook, Instagram eller Twitter. Och tyckte uttalandet var extraordinärt idiotiskt.
Citera
2021-09-17, 11:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vaccinerade verkar vara totalt ofarliga.
Snart kan den som är fullvaccinerad slippa att testa sig för covid-19 vid symtom som hosta, snuva och feber.

När de flesta restriktionerna och råden lyfts den 29 september är ”testa dig vid symtom” nästan den enda som återstår också för den som är fullvaccinerad. Även här kan det ske en förändring under hösten, enligt Tegmark Wisell. Sannolikheten att den som har förkylningssymtom är smittad av covid-19 har blivit mindre.

– Vi ser framför oss att det kommer en tid när det inte längre är motiverat att utifrån smittskyddslagen testa alla med symtom som är fullvaccinerade. Då behöver vi backa med den rekommendationen. Vi är inte riktigt där ännu, men det här är någonting Folkhälsomyndigheten bevakar noga, säger Karin Tegmark Wisell.
https://www.dn.se/sverige/fullvaccinerade-slipper-snart-testa-sig-vid-symtom/

Kan man då utgå från att om man blir smittad av en ovaccinerad så ä det värre en om man blir smittad av en vaccinerad. Eller att nu vaccinet faktiskt skyddar mot smitta.

För man testar ju sig och smittspårar för att skydda andra från att bli smittade.

Jag måste säga att jag hajade till först, men sedan tänkte jag efter:

Om man testar många, och längre fram det är bara 1 procent som testar positivt för Covid-19 samt att, då kanske bara det är 0,2 procent av de som testar positivt och är fullvaccinerade, då, är det befogat att slopa testning vid symptom för fullvaccinerade, och de som redan genomgått en, konstaterad, SARS-COV2.
infektion.
Citera
2021-09-17, 11:14
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det märkliga är ju uttalandet från Johan Carlson i går angående att vaccinpass kan komma senare i höst. Om jag förstår saken rätt kan de vilja införa vaccinpass när nästan alla är vaccinerade. Vad är då vitsen? Enligt samma presskonferens i går framgick att det främst är de ovaccinerade som behöver oroa sig för smitta, de vaccinerade har skydd mot allvarlig sjukdom, samt att Sverige har frivillighetsprincipen vad gäller vaccineringarna. Man startar ju inte upp vaccinpass för att skydda enskilda individer som är ovaccinerade, antar jag, så det finns mycket dubbelt i deras budskap.

Vaccinpasset fyller ingen funktion som smittskydd längre gällande Covid-19, att man fortfarande vill genomföra detta är en politisk åtgärd som luktar väldigt illa.
De som verkligen INTE smittar och som nu har god immunitet- alltså de som tidigare smittats utan hjälp av något vaccin, får inte någon notering i något vaccinpass, trots att dessa personer har bättre skydd. Och de är nog en ganska så stor grupp nu som gått igenom eländet, för att sen inse att dom fått samma klassning som ovaccinerade - helt jävla sjukt...
Citera
2021-09-17, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66

Fast det enda vaccinpass som utreds är för deltaganden i jippon som melodifestivalen och motsvarande storlek. Kommer inte bli särskilt samhällsomvälvande, men är väl en sista morot för att de (förhoppningsvis få) som är ovaccinerade ska ta doserna.
Citera
2021-09-17, 11:18
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oWvlw7/stanger-ner-efter-katastroflarmet-vi-ar-i-nodlage

Kanada backar om beslutet att öppna upp. Det kommer att visasig att samtliga länder kommer få ökade tal i höst. Blir detta vad som kommer att trigga börskrashen?
De flesta länder är nu öppna (nåja) sedan länge vilket fungerar utmärkt. Se Storbritannien, t.ex.
Det är endast de veliga lockdown-länderna som fortfarande befinner sig i pandemin. Vilket praktfiasko lockdowns är, nu när vi har tillgång till facit från hela världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in