2021-09-16, 14:00
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Myten består av uppfattningen att vi skulle kunna ha 4000 personer på IVA i Sverige om vi behållit dessa respiratorer.

Det är inte brist på material och utrymme - det är personalbrist.

Sjukvården kunde växla om och skala upp till så många IVA-platser vi behövde.

Här finns en lista som visar hur många IVA-platser det finns per innevånare:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_hospital_beds

Sverige ligger väldigt lågt på den listan och i topp ligger det länder som Belgien, USA och Ungern - länder som klarat pandemin mycket bättre än Sverige - eller vänta nu? Kan det vara så att det inte finns någon kausalitet mellan antal IVA-platser på pappret och hur bra ett land klarar av en pandemi?
Vuxna människor har haft tusentals miljarder kronor under fyrtio år att spendera och inte kunnat få logistiken att fungera är väl det som är mest skrämmande. Som att man köper in 5000 stridsvagnar men de finns endast 100 förare som kan köra dom. Men ändå är stolt över sitt val.
Citera
2021-09-16, 14:01
Medlem
Det här med ovaccinerade på stora folksamlingar kommer lösa sig självt. Vet folk att många ovaccinerade grupper samlas på vissa event så kommer många vaccinerade rygga från att gå dit. Arrangörer kommer på eget bevåg att kräva pass eller ett snabbtest beroende på vilket klientel man attraherar, så som Dreamhack gör. På konserter med större artister som lockar alla åldrar kommer det nog inte bli så att man litar på att ovaccinerade självmant håller sig borta, kan ju rentav vara ett krav från artisten själv. Arrangörer ser till ekonomi och förtroende från den breda massan, och är det mest gynnsamt med pass så kommer man att gå den vägen. Andra(tantrafestivalerna?) kommer göra motsatt bedömning.
Citera
2021-09-16, 14:02
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Om IVA fylls med ovaccinerade så kommer det säkert komma skarpare restriktioner för ovaccinerade. Influensasäsongen har ju inte startat än. Och dödstalen är påväg upp.
De flesta där är ju redan vaccinerade, man låtsas bara om där är en ovaccinerad majoritet. Här exempel ifrån Göteborg och Uppsala.

https://www.di.se/nyheter/flera-vaccinerade-vardas-pa-iva/

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/tv%C3%A5-fullvaccinerade-coronapatienter-p%C3%A5-sahlgrenskas-iva-1.47878088
Citera
2021-09-16, 14:03
Medlem
Ett historiskt misstag av Folkhälsomyndigheten.

Uppmaningen att människor som är ovaccinerade inte ska få befinna sig i sociala sammanhang, dansa eller gå på barer kommer att skapa fruktansvärda motsättningar.

Folkhälsomyndigheten tror att man vänder sig till de ovaccinerade med sitt budskap.

I själva verket är det bara de som är vaccinerade som tar till sig budskapet. Vad de hör är att staten ger sin välsignelse att diskriminera och särbehandla av den här gruppen.

Människor har i alla tider gripit alla möjligheter till elitism och mobbing, när det gynnar dem. Vi kommer få ett angiverisamhälle, där vänskapsrelationer bryts p.g.a. olika syn på vaccination. Där före detta vänner hänger ut ovaccinerade på Instagram, för att de går på bio med sina barn. Där privata företag kommer börja kräva vaccinationsbevis som ett sorts VIP-medlemskap, som stänger ute invandrare och lågutbildade.
Citera
2021-09-16, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonafnorr
Johan Carlson säger att han utgår från att ovaccinerade kommer fortsätta följa råden och rekommendationerna, ja fortsätt tro det du

Tänk att han kunde vara så rolig ändå.

Vi ska alltså ha ett "vaccinpass" fast man själv får välja om man ska använda och följa det. Typ.
Känns som en rätt dålig lösning.

Jag undrar vad som skulle ske om jag som företagare själv införde vaccinkrav hos mina besökare? Tror det skulle bli ett jävla liv.
Citera
2021-09-16, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Såg ni att Carlson tillslut lyckades ta ordet hjärtmuskelinflammation i munnen, men vad han inte ville säga det, det tog lång tid och mycket stapplande och snurrande på kroppen. Men så fick han också en direkt fråga om vilka värre biverkningar som barnen kunde få.

Jag tycker detta är riktigt svinigt.

Jag är inte heller för iden om att vaccinera ner till 12 år men argumentet om att hjärtmuskelinflammation skulle vara problemet köper jag inte.

https://www.newscientist.com/article/mg25133462-800-myocarditis-is-more-common-after-covid-19-infection-than-vaccination/

Citat:
Now a study in the US has analysed how often myocarditis occurs following infection with the coronavirus. Researchers analysed the records of healthcare organisations that cover a fifth of the US population. They found that, during the first 12 months of the pandemic, males aged 12 to 17 were most likely to develop myocarditis within three months of catching covid-19, at a rate of about 450 cases per million infections.

This compares with 67 cases of myocarditis per million males of the same age following their second dose of a Pfizer/BioNTech or Moderna vaccine, according to figures from the US Advisory Committee on Immunization Practices. Researchers added together cases after first and second doses to reach a total rate of 77 cases per million in this male age group triggered by vaccination, a sixth that seen after infection.

Om man är orolig för hjärtmuskelinflammation hus yngre män och pojkar så verkar vaccinet vara bättre.
Citera
2021-09-16, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonafnorr
Johan Carlson säger att han utgår från att ovaccinerade kommer fortsätta följa råden och rekommendationerna, ja fortsätt tro det du

Gäller att vaccinerade håller avstånd till oss ovaccinerade också.
Citera
2021-09-16, 14:17
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Tänk att han kunde vara så rolig ändå.

Vi ska alltså ha ett "vaccinpass" fast man själv får välja om man ska använda och följa det. Typ.
Känns som en rätt dålig lösning.

Jag undrar vad som skulle ske om jag som företagare själv införde vaccinkrav hos mina besökare? Tror det skulle bli ett jävla liv.

Jag jobbar på ett stort IT företag. Mitt företag tänker inte be om vaccin-bevis men ber alla som inte vaccinerat sig att stanna hemma tills vidare, och blir det ett utbrott på kontoret så kommer dom kräva ett intyg på både testning och vaccin för att åter öppna kontoret igen. Hela kontoret stängs i två veckor vid utbrott.

Vill en som är öppet icke vaccinerad komma till kontoret för ett möte måste alla inklusive personen utan vaccin gå med munblöja samt att man kommer försöka skapa ett mindre rum där icke vaccinerade kan vara med på link istället för att dela rum.

Det var många foliehattar som reagerade på dessa regler men vad ska dom göra, gå till facket
Citera
2021-09-16, 14:20
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag jobbar på ett stort IT företag. Mitt företag tänker inte be om vaccin-bevis men ber alla som inte vaccinerat sig att stanna hemma tills vidare, och blir det ett utbrott på kontoret så kommer dom kräva ett intyg på både testning och vaccin för att åter öppna kontoret igen. Hela kontoret stängs i två veckor vid utbrott.

Vill en som är öppet icke vaccinerad komma till kontoret för ett möte måste alla inklusive personen utan vaccin gå med munblöja samt att man kommer försöka skapa ett mindre rum där icke vaccinerade kan vara med på link istället för att dela rum.

Det var många foliehattar som reagerade på dessa regler men vad ska dom göra, gå till facket

Hur tänker de agera om det sker ett utbrott på kontoret och med endast vaccinerade.. medan de ovaccinerade jobbade hemifrån.. skylla på de ovaccinerade igen?
Citera
2021-09-16, 14:21
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Gäller att vaccinerade håller avstånd till oss ovaccinerade också.
Ja, otroligt naivt av Carlson att tro att ovaccinerade skulle ta ansvar. Jag förstår att det inte är hans beslut, eller FHMs beslut, hur man ska se till att rekommendationer efterlevs..

Sedan hänvisade han till Danmark angående vaccineringen av 12-15 år. Det hade han lätt kunnat göra med vaccinpasset också.

Vaccinpass har ytterligare en positiv effekt. Det kommer troligen att öka vaccinationsviljan eller åtminstone täckningen, vilket de sade att de nu kämpade med.

Lite beroende på hur utvecklingen blir till hösten. Vaccinationspass kommer kanske att regleras när/om spridningen ökar och belastar sjukvården. Men det skulle jag kalla reaktivt snarare än proaktivt, som hade varit att uppmana och reglera aktörer att tillämpa vaccinpass. Och det finns viss en organisation för att hantera detta, till skillnad från vad han hävdade. Covidbeviset finns ju redan.
Citera
2021-09-16, 14:23
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Hur tänker de agera om det sker ett utbrott på kontoret och med endast vaccinerade.. medan de ovaccinerade jobbade hemifrån.. skylla på de ovaccinerade igen?

Samma där, kontoret stängs i två veckor. Efter två veckor krävs att man har ett negativt test samt har med sig ett intyg på att man vaccinerat sig. De som inte har ett intyg på vaccin eller negativt test får inte komma tillbaka utan fortsatt får jobba från sitt hem.
Citera
2021-09-16, 14:24
Medlem
Läste att Frankrike stänger av ovaccad vårdpersonal utan lön. I Sverige kör vi med lite mildare metoder tydligen.

Är nog lika så bra att världen förbereder sig på nästa pandemi, som knappast dröjer ett sekel, och som kan vara mångfalt värre. Covid lär vi få leva med.

Vi kan aldrig återvända till att ha 'ett jobb att gå till'. Mer friluftsliv och distansarbete, hittepåjobb skalas bort, basinkomst på sikt.

Fortsatta politiska påtryckningar för vaccination. Utbildning, piska, morot och lite KBT-terapi för de spruträdda.
Spännande tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in