• 1
  • 2
2021-09-16, 21:23
Medlem
https://www.expressen.se/gt/julianne...-manga-fragor/
Julianne Frøyseth var 22 år gammal när hon valde att konvertera till islam.

Med en kristen uppväxt bakom sig blev mycket annorlunda – och i hennes hemstad var det många som inte förstod hennes val att bära hijab.

Nu bor hon tillsammans med sin man i Göteborg, men fortfarande finns vissa fördomar kvar.

jag ville lära känna mina muslimska vänner. De var så gästvänliga och välkomnande, och jag blev nyfiken på deras tro

Hon började läsa på om islam, och via internet och sociala medier kunde hon ta del av historier från de som valt att konvertera. Många av de muslimska värderingarna, märkte hon, skilde sig inte alls från de kristna hon var van vid.

Det jag kände när jag gjorde research om islam var att bevisen till allt som påstås i islam är väldigt lätta att hitta i antingen Koranen eller i haditherna

I en moské uttalade hon trosbekännelsen, och sedan dess har hon varit muslim

Julianne känner frustration över den bild som enligt henne målas upp av muslimer i västerländsk media
Notera att denna tråd ligger i Medier och journalistik

Vad säger ni om Expressens artikel? Har reportern Linnea Lundström gjort ett bra reportage?

Borde Expressen ställt frågor om några av de som förtryckts eller hotats av muslimer?

Borde Expressen ställt frågor om Juliannes påståenden? Gick reportern Linnea Lundström till botten med några av de "bevis" som nämns?

Har Lundström faktagranskat huruvida muslimer skulle vara mer "gästvänliga och välkomnande" än andra?

Vad är det för bild som målas up av muslimer?

Är eventuellt negativt tonläge mot islam felaktig eller är det snarare så att muslimer har problem med att kritiseras?

Expressen citerar Julienne med de "muslimska värderingarna", och det ges sken att dessa skulle vara bättre än kristna värderingar. Vore det rimligt att Expressen gör någon jämförelse mellan kvinnors liv i muslimska länder och kristna länder?
Citera
2021-09-16, 21:30
Medlem
JagMatarHuslimers avatar
Jösses vilken artikel. Islam är inget annat än en vidrig politisk ideologi - hur kan man kalla sig journalist när man skriver sådana här snedvridna artiklar?

Islam är barbarism: det är könsstympningar av pojkar och flickor, hederskultur, våldtäkt och kvinnoförnedring.

Är man muslim så bör man inte välkomnas i Sverige anser jag: hur hårt det än låter tyvärr. Nu kommer väl någon nisse och säger att "alla muslimer är inte som på TV". Jo, men vafan tror ni hade hänt om muslimer blivit majoritet i Europa? Det som sker då hade ju aldrig skett om det snarare var kristna i majoritet.

Ideologin förstör samhället, det är oundvikligt.
Senast redigerad av JagMatarHuslimer 2021-09-16 kl. 21:37.
Citera
2021-09-16, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010

Med en kristen uppväxt bakom sig blev mycket annorlunda – och i hennes hemstad var det många som inte förstod hennes val att bära hijab.

Nu bor hon tillsammans med sin man i Göteborg, men fortfarande finns vissa fördomar kvar.

jag ville lära känna mina muslimska vänner. De var så gästvänliga och välkomnande, och jag blev nyfiken på deras tro

Hon började läsa på om islam, och via internet och sociala medier kunde hon ta del av historier från de som valt att konvertera. Många av de muslimska värderingarna, märkte hon, skilde sig inte alls från de kristna hon var van vid.

Det jag kände när jag gjorde research om islam var att bevisen till allt som påstås i islam är väldigt lätta att hitta i antingen Koranen eller i haditherna

Julianne känner frustration över den bild som enligt henne målas upp av muslimer i västerländsk media

Vad säger ni om Expressens artikel? Har reportern Linnea Lundström gjort ett bra reportage?

Borde Expressen ställt frågor om några av de som förtryckts eller hotats av muslimer?

Borde Expressen ställt frågor om Juliannes påståenden? Gick reportern Linnea Lundström till botten med några av de "bevis" som nämns?

Har Lundström faktagranskat huruvida muslimer skulle vara mer "gästvänliga och välkomnande" än andra?

Är eventuellt negativt tonläge mot islam felaktig eller är det snarare så att muslimer har problem med att kritiseras?

Expressen citerar Julienne med de "muslimska värderingarna", och det ges sken att dessa skulle vara bättre än kristna värderingar. Vore det rimligt att Expressen gör någon jämförelse mellan kvinnors liv i muslimska länder och kristna länder?
Expressen har gjort en trött rewrite av Hela Hisingens artikel med vänster hand. Hur svårt ska det vara att se det?
Citera
2021-09-16, 21:42
Medlem
Rick.Blaines avatar
Följande citat från Expressen visar väl varför den här typen av personer söker sig till religioner och sekter; "Det var väldigt betryggande att faktiskt hitta svar, det finns ingen diskussion, och det är väldigt tydligt." Delvis att leva under villfarelsen att man själv har full kontroll över sitt liv och sina val, och att eventuell oro kan undertryckas genom religiösa dogmer.
Citera
2021-09-16, 22:03
Medlem
Citat:

Inte muslim själv men extrem kantighet i synen på islam. Den brutala minoriteten i Mellanöstern med verklighetsfrånvänd tolkning av Koranen presenterar hela religionen i era ögon. På resande fot regelmässigt, besöker emellanåt länder som utövar islam. Gemensamma nämnaren är deras geniuna intresse för utbyta ord och framförallt invitation av middagar. En vänlighet man sällan skådar utan misstänksamhet. Ni som lever i hatet genom perception av läst nyheter och andra flöden, saknar verkliga bilden och går miste om många intressanta möten med oliktänkade. Allt är inte ettor och nollor utanför skärmen, pojkar.
Senast redigerad av Motorisk 2021-09-16 kl. 22:12.
Citera
2021-09-16, 22:30
Medlem
Varför skriver expressen om någon random konvertit?
Citera
2021-09-17, 00:15
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:

Att det görs reportage om konvertiter har jag absolut inga problem med, de verkar trots allt bara bli fler och fler, och inte minst är det just som här yngre kvinnor som konverterar. Islam är dock en extrem ideologi, det borde inte gå att komma ifrån (ingen gästfrihet i världen ändrar på detta faktum!), och då tycker jag definitivt att en eller annan kritisk fråga hade varit motiverad. Typ: "Islam värderar explicit kvinnor lägre än män och säger att mannen i ett äktenskap har rätt att fysiskt tillrättavisa sin hustru. Var det inte svårt för dig som är uppfostrad i ett modernt västerländskt samhälle att förlika dig med sådant?" Eller: "Fick det faktum att islam klart och tydligt förordar dödsstraff för den som lämnar religionen dig att tänka efter lite extra innan du konverterade?" (Eller för all del: "Vad är det för jävla fel på dig kvinna???")
Citera
2021-09-17, 00:24
Medlem
Vem0ths avatar
Nu när även Redditvänstern inte längre köper myten om "slöja är frivilligt, islam är feminism" så försöker såklart Expressen fortsätta pusha sin slöjvänliga agenda.

Samtidigt så pågår det ett uppror från afghanska kvinnor världen runt att visa hur fria de är från förtrycket tack vare sin flykt från landet. Vilket såklart Expressen totalt ignorerar, passar inte deras världsbild.

Egentligen så skiter jag i om folk bär slöja med fri vilja, go for it. Men när det är tvång på plagget vilket det 98% av fallen är så ska man fan passa sig från att luras in i denna blåögda lögn som Expressen vill så gärna fokusera på.

Sen så är Islam inte riktigt Islam, religionen har tvåtusen olika tolkningar och islamister kommer prioritera dessa före sina västvärldsfiender tills alla följer den "sanna" tolkningen.

Religion är skitsnack, att man måste leva sitt liv enligt ett i modern tid säger mig att man har 0 självförtroende och otroligt lättpåverkad av grupptryck.
Senast redigerad av Vem0th 2021-09-17 kl. 00:27.
Citera
2021-09-17, 00:29
Medlem
Kvinnorna och deras klädsel har varit på tapeten länge. Men detta är ju en ganska oskyldig sak i jämförelse med annat som islam innebär.

Jag tycker det är jättehemskt att se en av våra större dagstidningar propagera för att man ska bli muslim.

Det är en fruktansvärd brutal grym och farlig religion.

Nej, jag är inte positiv till kristendomen heller.
Citera
2021-09-17, 00:44
Medlem
Det är naturligtvis utmärkt om Expressen lyckas bevisa att den här mellanösternreligionen (islam) är mer inkluderande, fredligare och sannare än de båda andra mellanösternreligionerna (judendomen och kristendomen).
Citera
2021-09-17, 01:07
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDem2022
Varför skriver expressen om någon random konvertit?

För att göra dig mer tolerant gentemot muslimer.
Citera
2021-09-17, 07:06
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Inlägg raderade – notera TS frågeställning och trådens placering i Medier och journalistik.

/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in