Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Kina vill såklart lyssna på allt och alla.
Och det är lite mer oroande att en diktatur som begår folkmord avlyssnar än, men visst finns det anledning att bekymra sig även över Google, Facebook m fl.
Skulle hellre ha Kina lyssna på mig än förbannade, jävla Mark Suckettberg ifall jag ska vara ärlig. Hatar den människan mer än något eller någon annan. Dock ifall jag skulle åka till Kina hade jag inte plockat med mig någon utrustning över huvud taget. Ifall jag hade behövt en mobil hade jag köpt en på plats och dumpat den när jag lämnade landet, hade varit jobbigt att fastna i tullen för att jag vägrat dekryptera min dator, vilket som många har sagt, de har rätt att beordra om. Detsamma gäller för tex Canada, USA och Australien.
Edit: Vad man kan göra är att plocka med sig en USB sticka med Tails där du har din password manager krypterad. Ifall du får igenom den, super, ifall du inte får det säg bara att det var en USB sticka du råkat plocka med dig och som de lika gärna kan ta. Då tror jag inte de kan stoppa dig i tullen, trots att du inte ger dem lösenordet. Men citera mig inte på det. Skulle vara trevligt att även kunna komma förbi deras brandväggar medans man är på besök. Kan vara ganska svårt att få tag på Tor när man väl är inne i Kina