Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-16, 15:14
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag har rätt mycket erfarenhet av Kina och känner många som jobbar/jobbar där.

Först och främst: om du har en laptop med dig så måste hårddisken vara okrypterad. Det säger rätt mycket.

Min arbetsgivare har kontor/fabriker där och efter ha konsulterat ett IT-säkerhetsföretag så fick vi inte ta med våra laptops på tjänsteresorna. Var tvungen att låna en "tom" laptop för att kunna läsa email.

Jag hade med min telefon till Kina, och vissa av apparna fungerade inte. Vilka verkar vara lite till och från. Man kan surfa som vanligt, men ibland blir det block. Om man surfar in på en sida och blir blockerad, så brukar det blockeringen bli känsligare för ett par dagar.

Der finns flera appar som är utvecklade av kinesiska företag WeChat, TikTok och jag vet inte allt.. Mycket möjligt att det finns "dörrar" i Apparna som kan användas för att läsa in informationen i Telefonen (här en reservation att detta bara är rykten/spekulation då jag inte har IT-kompetensen för att avgöra om det är sant/möjligt).

Om du har känslig information, eller information som kan användas i utpressningssyfte så lämna detta hemma.
Citera
2021-09-16, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
För övrigt, VPN är nästan värdelöst.
Jasså, hur då? Utveckla.
Citera
2021-09-16, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Vill och vill.... Jo, det kan man ju vilja.... Men vet du vilka enorma resurser det skulle kosta att avlyssna på allt och alla hela tiden? Det är inte riktigt så det fungerar. De utgår från signaler. Om du har sökt mycket på vissa saker, varit i kontakt med sådana som själva är misstänkta och så vidare. Man måste nå upp till en viss nivå "signaler" eller tillhöra någon speciell grupp för att vara intressant. Man kan snacka rätt så mycket skit om regeringen och surfa på en massa olika konstigheter innan någon öht bryr sig. Men VPN är alltid bra att använda.

Och du behöver inte oroa dig eftersom det inte finns något folkmord. Det är bara lögner utan någon som helst substans. Finns inga bevis, men många som har motbevisat och lagt fram vad saker och ting egentligen handlar om. Många gånger om.

Mindre och mindre resurser med tanke på A.I framfart etc. Det kommer komma en dag inom en snar framtid då de har koll på allt alla gör i realtid, och VPN, tor etc kommer inte skydda dig det minsta lilla emot det, det gör det knappt idag.

Oavsett om det sker folkmord eller inte, så varför ska du som turist bryr dig om det? Du lär knappast bli involverad i det hursomhelst. Det är knappast folkmord emot turister.
Citera
2021-09-16, 16:19
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardodetector
Jasså, hur då? Utveckla.

Jag har använt Betal-VPN i Kina. Det brukar gå bra tills Kineserna spärrar det, men efter ett tag brukar VPN Bolagen fixa till det (annan rutt).

Företagets VPN fungerade klockrent under de tre år som jag var där

Gratis VPN tjänster fungerar däremot kasst.
Citera
2021-09-16, 18:07
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Dålig koll, märker jag. Data är något som samlas in en masse. Sen gräver dom inte ner sig i allt just nu, men vem vet vad läget är om 10 år.

Ok, jag har dålig koll... Berätta hur dom gör då.

Citat:
Och jo, folkmord är det visst.

Aha, vilka bevis finns det som håller menar du? Eller är USA:s lögner korrekta bara för att det är USA som hittat på dom?
Citera
2021-09-16, 18:12
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
VPN, tor etc kommer inte skydda dig det minsta lilla emot det, det gör det knappt idag.

Jo jag vet det. Men självklart vill man använda VPN i Kina för att ta sig över muren för att kolla på YouTube, Facebook osv.

Citat:
Oavsett om det sker folkmord eller inte, så varför ska du som turist bryr dig om det?

Jag reser till Kina på familjevisum eller för arbete, men aldrig som turist eller på turistvisum. Jag bryr mig för att jag gillar inte hur medier ljuger om Kina eller öht hur de porträtterar landet.
Citera
2021-09-16, 19:21
Medlem
sassafrass avatar
Nu har jag inte varit i Kina sedan strax före Covid19 dök upp, men brukade vara en frekvent besökare.

VPN är såklart ett måste, om man, som de flesta, är intresserad av att hålla sig ajour med vad som händer utanför Kina (och i viss mån även, i, Kina) eftersom de flesta intressanta nyhetssidor och alla "usual suspects" internettjänster såklart är blockerade i Kina sedan länge. Du får vara beredd på att det funkar sådär och ibland, det är bara att försöka tills det lyckas och/eller byta uppkopplingspunkt.

På internationella flygplatser (och hos mobiltelefonileverantörer m fl butiker) kan man köpa lokala SIM-kort, givetvis scannar de pass/visum, samt fotograferar dig, vid inköpstillfället. Så nog vet de vad du gör med telefonen alltid. Men så funkar det ju för lokalbefolkningen också, såklart. Att surfa med ett utländsk abonnemang går ju det med, men räkna med ohyggliga kostnader för detta.

Är du bara en random och ointressant turist tror jag inte att du behöver oroa dig för att bli kollad när du anländer, men givetvis har de stenkoll på dig om du är en suspekt figur (journalist, NGO-arbetare, politiskt aktiv osv.) från det att du stiger i land till det att du sticker igen. Genomsnittligt paranoida FB-användare kvalar nog inte riktigt in här.

Sen har de ju en massiv, överallt och alltid närvarande kontrollapparat både on- och offline. Övervakningskameror överallt, poliser och vakter överallt, civila som rapporterar misstänkt beteende och personer överallt, all personal på alla hotell/restauranger/barer osv. som har koll på gästerna och snabbt rapporterar suspekt beteende osv.

Kina är ett totalitärt samhälle, och det får man antingen acceptera eller så håller man sig borta. Their house, their rules.
Citera
2021-09-16, 20:03
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jasså, hur då? Utveckla.

Din IP-adress är en av väldigt många datapunkter som kan identifiera dig. Kör man en VPN men i övrigt surfar på som vanligt så duger det inte emot big tech eller statsmakter.
Citera
2021-09-16, 21:12
Medlem
Citat:
Din IP-adress är en av väldigt många datapunkter som kan identifiera dig. Kör man en VPN men i övrigt surfar på som vanligt så duger det inte emot big tech eller statsmakter.
VPN är ju ett i leden av olika sätt att skydda dig på. Är man naiv nog att tro att det duger som det är, ja då får man tro det. Kombinera med site isolation och liknande så blir det oerhört mycket bättre.
Citera
2021-09-16, 21:46
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
VPN är ju ett i leden av olika sätt att skydda dig på. Är man naiv nog att tro att det duger som det är, ja då får man tro det. Kombinera med site isolation och liknande så blir det oerhört mycket bättre.

Det finns massor av åtgärder man måste ta för att bli anonym.
Citera
2021-09-16, 23:36
Medlem
katr00pzzs avatar
Citat:
Kina vill såklart lyssna på allt och alla.

Och det är lite mer oroande att en diktatur som begår folkmord avlyssnar än, men visst finns det anledning att bekymra sig även över Google, Facebook m fl.
Skulle hellre ha Kina lyssna på mig än förbannade, jävla Mark Suckettberg ifall jag ska vara ärlig. Hatar den människan mer än något eller någon annan. Dock ifall jag skulle åka till Kina hade jag inte plockat med mig någon utrustning över huvud taget. Ifall jag hade behövt en mobil hade jag köpt en på plats och dumpat den när jag lämnade landet, hade varit jobbigt att fastna i tullen för att jag vägrat dekryptera min dator, vilket som många har sagt, de har rätt att beordra om. Detsamma gäller för tex Canada, USA och Australien.

Edit: Vad man kan göra är att plocka med sig en USB sticka med Tails där du har din password manager krypterad. Ifall du får igenom den, super, ifall du inte får det säg bara att det var en USB sticka du råkat plocka med dig och som de lika gärna kan ta. Då tror jag inte de kan stoppa dig i tullen, trots att du inte ger dem lösenordet. Men citera mig inte på det. Skulle vara trevligt att även kunna komma förbi deras brandväggar medans man är på besök. Kan vara ganska svårt att få tag på Tor när man väl är inne i Kina
Senast redigerad av katr00pzz 2021-09-16 kl. 23:43.
Citera
2021-09-17, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Jo jag vet det. Men självklart vill man använda VPN i Kina för att ta sig över muren för att kolla på YouTube, Facebook osv.

Jag reser till Kina på familjevisum eller för arbete, men aldrig som turist eller på turistvisum. Jag bryr mig för att jag gillar inte hur medier ljuger om Kina eller öht hur de porträtterar landet.

Ja media och politikerna i väst är främst hycklare när det gäller kina. Mer eller mindre allt de anklagar kina för göra de själva i någon form. Om nu kina är så hemska, varför försöker de härma kina så mkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in