Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-16, 11:30
  #1
Medlem
Tänkte fråga om era erfarenheter och hur det är rent säkerhetsmässigt att resa till Kina med sin ordinarie svenska telefon.
Om det sker mycket snokande och om de pejlar in sig och läser av trafik och innehåll i telefonen.

Bör man resa dit med en burner telefon?
Där det inte finns lika mycket personlig data, som mejl, galleri, sms etc.

Nu menar jag inte att det finns något att dölja nödvändigtvis, är man orolig över sånt här kanske man ska fundera på att inte sätta sin fot där övht.
Citera
2021-09-16, 11:33
  #2
Medlem
Hur skulle de läsa av detta utan fysisk kontakt menar du? Om du är nojig, ha alla dina hemliga filer i molnet när du går igenom kontrollen på väg in i landet och sen ladda ner skiten på Donken när du är framme.
Citera
2021-09-16, 11:38
  #3
Medlem
evil.drunk.clowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shelishia
Tänkte fråga om era erfarenheter och hur det är rent säkerhetsmässigt att resa till Kina med sin ordinarie svenska telefon.
Om det sker mycket snokande och om de pejlar in sig och läser av trafik och innehåll i telefonen.

Bör man resa dit med en burner telefon?
Där det inte finns lika mycket personlig data, som mejl, galleri, sms etc.

Nu menar jag inte att det finns något att dölja nödvändigtvis, är man orolig över sånt här kanske man ska fundera på att inte sätta sin fot där övht.

De som eventuellt kontrollerar dig på t.ex. flygfältet är medvetna om molnet, sociala medier osv... och dom har rätt att kräva dig på inloggningsuppgifter till dina konton i både moln och laptop.
Citera
2021-09-16, 11:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evil.drunk.clown
De som eventuellt kontrollerar dig på t.ex. flygfältet är medvetna om molnet, sociala medier osv... och dom har rätt att kräva dig på inloggningsuppgifter till dina konton i både moln och laptop.
Lösningen är ju att inte ha MEGA eller liknande installerat, så du bara kan visa normie-filer på bilder på negerungen där hemma du fostrat, osv.
Citera
2021-09-16, 12:41
  #5
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shelishia
Tänkte fråga om era erfarenheter och hur det är rent säkerhetsmässigt att resa till Kina med sin ordinarie svenska telefon.
Om det sker mycket snokande och om de pejlar in sig och läser av trafik och innehåll i telefonen.

Bör man resa dit med en burner telefon?
Där det inte finns lika mycket personlig data, som mejl, galleri, sms etc.

Nu menar jag inte att det finns något att dölja nödvändigtvis, är man orolig över sånt här kanske man ska fundera på att inte sätta sin fot där övht.

Om du anser att du har något på telefonen som du vill dölja för dom, så bör den inte följa med.
Citera
2021-09-16, 12:42
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Varför tror du att du är så viktig att Kina skulle bry sig om att försöka avlyssna dig eller försöka göra något med din telefon?

Om du är så orolig, så varför oroar du dig då inte om Google och Facebook som konstant samlar information om dig som USA har tillgång till?

Kina vill såklart lyssna på allt och alla.

Och det är lite mer oroande att en diktatur som begår folkmord avlyssnar än, men visst finns det anledning att bekymra sig även över Google, Facebook m fl.
Citera
2021-09-16, 13:21
  #7
Medlem
vaianxs avatar
Jag hade inte tagit med min "vanliga" telefon ditt....
Citera
2021-09-16, 13:24
  #8
Medlem
När det gäller USA har jag hört många historier om att de vill ha åtkomst till konton och kolla igenom laptop och mobil.

Men har inte hört samma eller liknande historier om Kina.

Men överlag så har kontroller och övervakning ökat kraftigt sista 20 åren. Mycket som en följd av terrorbekämpningen.

Om jag skulle arbeta med något som inte får läcka ut till andra länders spionorganisationer så skulle jag lämna min ordinarie arbetsutrustning hemma och åka med ny utrustning ifall jag måste jobba i fientligt inställda länder som USA, Kina och Ryssland m fl.

Ev inte ha med mig någon utrustning alls förutom en enkel mobil och köpa det jag behöver när jag väl är på plats. Sedan inte ta med det hem utan skrota det.
Citera
2021-09-16, 13:32
  #9
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Kina vill såklart lyssna på allt och alla.

Och det är lite mer oroande att en diktatur som begår folkmord avlyssnar än, men visst finns det anledning att bekymra sig även över Google, Facebook m fl.

Vill och vill.... Jo, det kan man ju vilja.... Men vet du vilka enorma resurser det skulle kosta att avlyssna på allt och alla hela tiden? Det är inte riktigt så det fungerar. De utgår från signaler. Om du har sökt mycket på vissa saker, varit i kontakt med sådana som själva är misstänkta och så vidare. Man måste nå upp till en viss nivå "signaler" eller tillhöra någon speciell grupp för att vara intressant. Man kan snacka rätt så mycket skit om regeringen och surfa på en massa olika konstigheter innan någon öht bryr sig. Men VPN är alltid bra att använda.

Och du behöver inte oroa dig eftersom det inte finns något folkmord. Det är bara lögner utan någon som helst substans. Finns inga bevis, men många som har motbevisat och lagt fram vad saker och ting egentligen handlar om. Många gånger om.
Citera
2021-09-16, 13:35
  #10
Medlem
sommarlovs avatar
Meningslöst att ta med en smartphone till Kina, de blockerar de tjänster du förväntar dig kunna använda.
Alla som måste använder VPN, även om det är straffbart!
Citera
2021-09-16, 13:43
  #11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Vill och vill.... Jo, det kan man ju vilja.... Men vet du vilka enorma resurser det skulle kosta att avlyssna på allt och alla hela tiden? Det är inte riktigt så det fungerar. De utgår från signaler. Om du har sökt mycket på vissa saker, varit i kontakt med sådana som själva är misstänkta och så vidare. Man måste nå upp till en viss nivå "signaler" eller tillhöra någon speciell grupp för att vara intressant. Man kan snacka rätt så mycket skit om regeringen och surfa på en massa olika konstigheter innan någon öht bryr sig. Men VPN är alltid bra att använda.

Och du behöver inte oroa dig eftersom det inte finns något folkmord. Det är bara lögner utan någon som helst substans. Finns inga bevis, men många som har motbevisat och lagt fram vad saker och ting egentligen handlar om. Många gånger om.

Dålig koll, märker jag. Data är något som samlas in en masse. Sen gräver dom inte ner sig i allt just nu, men vem vet vad läget är om 10 år.

Och jo, folkmord är det visst.

För övrigt, VPN är nästan värdelöst.
Citera
2021-09-16, 14:55
  #12
Medlem
Nochillss avatar
Jag turistade i Kina några Månader innan Pandemin bröt ut och det var då inga speciella Detalj-kontroller av Bagaget på Flygplatsen.

Jag skulle inte ha klarat mig alls utan min Mobil och VPN gick fint till att använda.


Däremot kommer jag ihåg att när jag skulle Resa hem. För att komma in till Boarding området, fick alla Resenärer stå i en mycket lång och Tidskrävande Kö. Alla blev noggrannt undersökta av en stackars, ensam Kvinna som handröntgade varje Resenär medan andra stod anställda stod och såg på?(!)
__________________
Senast redigerad av Nochills 2021-09-16 kl. 14:58.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback