2021-09-12, 13:30
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yogawoman
Som jag skrev: " Det är många som inte vet" - Det baserar jag på egna samtal med folk. För många jag pratat med vet inte. Och flera jag pratat med som jobbat med honom säger att han är übertrevlig. Så folk har olika uppfattningar om honom.

Flera som säger att han är übertrevlig. Det var minst sagt förvånande att höra. 🤣 Då vill jag tillkännage tråden en helt annan sida av OW och hans liv i Sveg.

Jättetrevlig, det får stå för dem. Det är väl inte riktigt det jag hör att han utstrålar, vare sig man har en aning om vad han är inblandad i eller ej. Snarare väldigt illa omtyckt som människa allmänt. Allmänt hatad faktiskt, samt att han själv inte ens begriper att folk omkring honom känner så, och går fram och pratar med folk som verkligen inte vill ha honom där och tystnar, men gör så ändå han.

Finns ju en uppsjö av mördare som människor i efterhand beskriver att hen var ju så trevlig, det är inte ovanligt alls att många mördare är sociala, trevliga, framstår som toppen rentav. Men OW.. 🤣 Jag undrar ju i mitt stilla sinne hur mycket kontakt de haft med karln.

Det är kanske också är så att de som arbetar långt ifrån honom och inte nära honom /hans avdelning aldrig ens hört hans namn, vad vet jag.

Han var illa omtyckt bland sina kollegor innan det kom ut på arbetsplatsen att han var Olof, mördaren också. Efter det var det naturligtvis betydligt värre.

Jättetrevlig ja.. Många ord har jag hört för att beskriva hans person (helt bortsett från att han är ett jävla mördarsvin) och trevlig står i direkt kontrast till det kan jag säga. "Konstig", "creepy", "skum" "inga kompisar", "hatad" "enstöring" är några av dessa ord. Samt att ingen vill prata med honom. 😅 Och ja, det är betydligt mer än någon enstaka källa det handlar om.

Det är väl gissningsvis inte någon av just dessa människor som tycker att han är så oerhört trevlig som slagit ner honom, de få gånger han vågat sig ut i Svegs krogsvängar överhuvudtaget, 3 ggr vad jag känner till som han blivit nedslagen. För att han är känd som sexualmördaren, inte av alla kanske, men många, ja. Kort sagt så håller han sig ju som bekant hemma mest. Det är inte så lätt för honom att ha ett socialt liv. Eftersom han är väldigt märklig och för många även känd som mördare i en liten by.

Handlar på Konsum direkt när de öppnar när det är som mest folktomt. För er som jagar bild på honom, häng på låset, någon dag måste han handla igen. Han kommer ju att flytta från Sveg tillbaka till mamma i Husum snart, så pass på. Annars får väl Husum-borna ta vid uppdraget, de är kanske lite mer motiverade. I Husum vet de vem han är, och definitivt vem hans mamma är, ökända i byn. De har inte glömt.

För att de som faktiskt arbetar med honom vet vad han gjort, har lett till att han fått byta arbetsgrupp (flera gånger) pga just detta faktum, både pga att gruppchefer och andra i arbetsgruppen inte vill arbeta med honom, eller ens äta lunch med honom - det gör han ensam nämligen, varje dag. Han kan dessvärre däremot inte sparkas om han vill jobba där. Han gör ju sitt jobb, förutom när man sjukanmäler sig såna här ggr som tex när Malins fall tas upp i Efterlyst, det är sen gammalt att han gör så.

Förvånar mig därför enormt med tanke på den problematiken han har i sina arbetsgrupper och omplaceringar, hur han beskrivs socialt och personlighetsmässigt av sina arbetskamrater redan innan det sprids på arbetsplatsen vad han gjort, att det existerar människor som faktiskt arbetat med honom tycker att han är "übertrevlig".

Men jag kan ju inte hävda att det inte finns någon i Sveg som tycker så. Har de sagt så till dig, så är det deras uppfattning och deras uttalanden som bara de kan stå för, önskar jag kunde prata direkt med dem istället. Det är bara oerhört märkligt att flera som har arbetat med honom tycker att han är så trevlig. Det är så att man trillar av stolen faktiskt.

Ja, vi får väl agree to disagree på hur många på arbetsplatsen som känner till hans inblandning i fallet och hur många som allmänt i Sveg gör det. Kanske agree att vi inte vet om vi inte pratar med hela Sykes. Det är en liten by i alla fall och det är inte som att det är okänt där. Inte alls 😁 Det finns de som säger att "alla vet" och "alla hatar honom" på Sykes/i Sveg, sen betyder ju inte det i sig att siffrorna är 100%iga, men det är deras uppfattning i alla fall.

Och det blir knappast mindre med all ny uppmärksamhet detta fall har fått, äntligen tas de upp i de stora medierna, som Efterlyst och Expressen istället för bara i huvudsak tidningar i Övik. Det når nog mer och mer även den generation som knappast minns något mord från 1996 överhuvudtaget, som mig själv. Nu bor ju inte jag i Sveg men. Källorna i Sveg och arbetsplatsen däremot är ganska goda 😉

Avslutar med ett citat från en källa när jag sa att det finns någon som pratat med flera som arbetat med OW som tycker att han är jättetrevlig:

"Det är verkligen inte så. Folk avskyr honom."
Citera
2021-09-12, 14:08
Medlem
Andrianmihajas avatar
KrimiMilla, jag vill återigen tacka och bocka för din insats här i tråden med många läsvärda inlägg. När det gäller ditt senaste så skriver du att OW ska lämna Sveg och Sykes och flytta hem till Husum. Detta skulle jag vilja veta mer om. För det första varför; om han har det jobbigt i Sveg måste det ju bli en mardröm i Husum, särskilt i mammas hus som ju är direkt kopplat till brottet - det var där han fick syn på Malin och började följa efter henne, med känt resultat. För det andra undrar jag hur han ska försörja sig; kan han arbeta på distans åt Sykes ? För att söka nytt jobb blir väl rimligen svårt med tanke på all uppståndelse just nu ?

Sedan har jag en tredje fundering. Jag vet att vi inte ska dra in familjen i detta då det är OW som är gärningsman men då hans mamma så ihärdigt försvarat honom genom alla år så undrar jag ändå. Vem är hon ? Vad jobbar hon med ? Hur har hon kunnat bo kvar ? Varför bytte man efternamn; ett sätt att distansera sig från brottet ? Och vad säger man om henne i Husum ?
Citera
2021-09-12, 14:33
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrianmihaja
KrimiMilla, jag vill återigen tacka och bocka för din insats här i tråden med många läsvärda inlägg. När det gäller ditt senaste så skriver du att OW ska lämna Sveg och Sykes och flytta hem till Husum. Detta skulle jag vilja veta mer om. För det första varför; om han har det jobbigt i Sveg måste det ju bli en mardröm i Husum, särskilt i mammas hus som ju är direkt kopplat till brottet - det var där han fick syn på Malin och började följa efter henne, med känt resultat. För det andra undrar jag hur han ska försörja sig; kan han arbeta på distans åt Sykes ? För att söka nytt jobb blir väl rimligen svårt med tanke på all uppståndelse just nu ?

Sedan har jag en tredje fundering. Jag vet att vi inte ska dra in familjen i detta då det är OW som är gärningsman men då hans mamma så ihärdigt försvarat honom genom alla år så undrar jag ändå. Vem är hon ? Vad jobbar hon med ? Hur har hon kunnat bo kvar ? Varför bytte man efternamn; ett sätt att distansera sig från brottet ? Och vad säger man om henne i Husum ?

Jag har ingen aning om motivet till flytten.

Jag tror det är ett problem just att det inte är många som känner OW och pratar särskilt mycket med honom. Jag har inte fått fram mer än att han slutar jobbet och renoverar mammans hus för att flytta dit till henne, vet inte ens när. Har han berättat varför själv, så är det inget jag hört i andrahand, jag vet bara att han sagt det.

För mig är det helt ologisk flytt. Flytt från Sveg - jag förstår det. Till Husum - den enda platsen i Sverige där det möjligen kan vara värre för honom - förstår inte riktigt.. Men han kanske accepterar ensamvarg och hatad-statusen. Han är ju van. Hans mamma är hans största supporter och det är dit han åkt förut när han behövt tröst. Hon hävdar ju som sagt bestämt hans totala oskuld. Kan vara, i mina egna helt vilda spekulationer, att han känner att han inte orkar vara kvar i Sveg, och utan jobb, enklast att flytta till mamma just för att han vet ju inte hur eller när han kan skaffa arbete och därefter egen bostad. Han kanske inte ens vill skaffa dessa saker. Man har rätt till ekonomiskt bistånd tex som vuxen (över 18) om man bor hos en förälder. Men han kan säkert arbeta distans åt Sykes eller en rad andra företag som just datasupport egentligen. Jag vet ju extremt lite om hans tankar och planer.

Eller, som jag mer tror, att det känns ganska kört eller åtminstone fruktansvärt jobbigt för honom med utredningen, och han återvänder till sin enda riktigt trygga plats, mamman. Han vet ju inte riktigt hur det blir med bostad eller jobb framåt. Pga att båda dessa platser kanske blir på en anstalt. Vill spendera tiden innan eventuellt allt går åt helvete med familjen istället. Lär inte ha mkt socialt liv i övrigt i Husum heller. Vilket rum i vilken by han sitter framför sin dator i är väl ingen större skillnad i sak för honom, men då får han vara med mamsan.

Har mycket, mycket sämre koll på Husum än Sveg. Det jag hört från denna tråd tror jag faktiskt det är, är att hon kanske inte är mest omtyckt i hela byn, och har talat högljutt om hur detta mordfall/polisen förstört hennes stackars sons liv.

Citat från skvaller i tråden skrivet 2006:

"Vet personligen någon som gick på Komvux med killens mamma och hon skröt om att det var hennes son, det var medans rättegången pågick, jag menar hade det varit min son hade jag hållit käft och gömt mej så långt jävla ner i bänken jag kunde.
Men nej då..inte tanten inte."

Men i övrigt orkar jag inte leta efter uttalanden i tråden om modern 😅
Citera
2021-09-12, 14:52
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrianmihaja
Modern är pensionerad. Har tidigare arbetat vid familjens bogserbåtar, enl. uppgift i tråden som köksa. Har för mig att hon uppger i förhör att hon städat på båtar också. När polisen förhörde henne så studerade hon vid komvux i Ö-vik i vart fall. Vet inte vad hon gjorde de senare åren.

Användare i tråden med lokalkännedom beskriver modern på följande sätt (Tack Zootis):
Citat:
Platskrävande, högljudd, dominant och eljest.

--

Mamman A är absolut eljest en Matriark med stort M. Dominerande. [...] Med en fru som A skulle jag nog med haft diverse fritidsintressen för att vara utanför hemmet så mycket jag kunde.

Sedan skilsmässan tycker mamman att "karlar är värre än myggor en norrländsk sommarkväll" enligt samma användare. Det antyds i några polisförhör att hon inte ska ha varit snäll mot OWs far, G.

Bilden av modern som "dominerande" framträder även i FUP, i någon mån. Flera personer beskriver henne som överbeskyddande m.m. Exempelvis (ur förhör med vittnet CH, FUP Avsnitt 1 s. 245):

Citat:
Det har varit allmänt känt att OW varit hårt hållen av sin mamma, han skulle bl.a vara inne tidigt på kvällarna.

Efternamnet som familjen nu har tagit är moderns flicknamn. Enligt uppgift i tråden så tycks namnbytet ha berott på skilsmässan snarare än någon distansering från Malins död. Jag tror också att det skulle bli svårt att distansera sig och glida in i någon slags anonymitet när man bor kvar i Husum. Alla boende känner ju till familjen, oavsett efternamn.
Citera
2021-09-12, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Jag som faktiskt bara skrivit i just denna tråd och inte i övrigt är bevandrad på Flashback undrar, finns det inget sätt att få det här inlägget nålat på trådens förstasida, som jag sett att man har i andra trådar? Eller är det TS själv som måste uppdatera sitt första inlägg med informationen?

Jag håller med, det vore perfekt att få inlägget på första sidan.”KnasTrams” gör ett ypperligt jobb och är till stor nytta för tråden. Hur man bäst går till väga för att få det på första sidan vet jag inte?

Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Om HD avslår resningsansökan och det senare sker en lagändring gällande tvångstopsning för frikända (det hoppas jag att det gör) tror jag inte att det kommer att förändra något alls i just det här fallet.

Att man inte kunde tvångstopsa OW var ett bakslag när det beslutet kom, men nu har man ju ändå gjort DNA-matchningen mellan ett sparat blodprovet från OW och spermafläcken från offret. Resultatet av en tvångstopsning kan ju bara bli samma som det är nu, och det utgör ju exakt samma omständighet, dvs en matchning, som isåfall inte räcker till resning.

Det är svårt att säga när man inte vet vilka ”skäl” HD kommer att ange ifall man INTE skulle bevilja resning. Men det är möjligt att du kan ha rätt.
Omständigheterna kring fallet är unikt och HD har knappast haft något liknande på sitt bord tidigare.

Förhoppningsvis kommer HD att bevilja resning, allt annat vore katastrof – det ska inte vara möjligt att ogiltighetsförklara den typ av bevis som det här är frågan om.
Citera
2021-09-12, 23:16
Medlem
KnasTramss avatar
I väntan på någon utveckling i ärendet så handlar dagens nördiga inlägg om hur Malinfallet har behandlats inom den juridiska litteraturen.

Professor Christian Dahlman (juridiska fakulteten vid Lunds Universitet) skriver ganska utförligt om Malinmordet i sin bok Beviskraft - Metod för bevisvärdering i brottmål från 2018. I boken presenterar Dahlman en metod för hur man kan/bör tänka vid bevisvärdering för att undvika allmänt höftande och annat. I ett avsnitt tas Malinmordet upp som exempel på när en domstol har underskattat värdet av samverkande bevisning.

Dahlmans metod går ut på att ta fram siffror på det han kallar beviskraften hos varje enskilt bevis genom en uppskattning och en matematisk beräkning. Genom att använda dessa siffror och en ursprungssannolikhet kan man med hjälp av Bayes teorem räkna ut sannolikheten för skuld på ett vetenskapligt sätt.

Efter en noggrann genomgång av fakta i målet värderar Dahlman bevisningen enligt den presenterade metoden. Han fokuserar på "GOP-teckningen", fyndet av plastpåsen hos OW (som innehöll kniv, tejp och dockor m.m.), de blå fibrerna, OW:s berättelse om den röda hårborsten samt OW:s berättelse om trosorna.

Efter värdering av ovan nämnda bevis kommer Dahlman till följande slutsats:
Detta ger en sammanlagd beviskraft på 20 x 50 x 500 x 10 x 2 = 10 000 000, vilket med råge når upp till beviskravet. Och då har vi helt bortsett från bevisvärdet av rekonstruktionen där OH valde samma tejpsort som gärningsmannen, eftersom det framkom i hovrätten att det förekom ledande frågor vid rekonstruktionen.
Dahlmans värdering av de enskilda bevisen:

Om jag förstår Dahlman rätt så menar han att det för bortom rimligt tvivel måste krävas en bevisning som sammantaget motsvarar en beviskraft på 6 000 (samma som för en +3:a hos NFC). Detta är betydligt mindre än den beviskraft på 10 000 000 som han räknar fram beträffande Malinmordet.

För att summera det hela så är författaren kritisk till hovrättens bevisvärdering och tycker att bevisningen sammantaget borde ha räckt för en fällande dom. Dahlmans värdering har naturligtvis ingen bäring på den resningsansökan som nu ligger hos HD, men jag tyckte det var intressant att se hur en kvalificerad jurist värderade bevisningen mot OW (utan att ta hänsyn till DNA-matchningen som ju inte fanns tillgänglig då). Kan kanske ge en fingervisning om hur stark bevisningen numera är.
Citera
2021-09-13, 01:03
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
I väntan på någon utveckling i ärendet så handlar dagens nördiga inlägg om hur Malinfallet har behandlats inom den juridiska litteraturen.

Professor Christian Dahlman (juridiska fakulteten vid Lunds Universitet) skriver ganska utförligt om Malinmordet i sin bok Beviskraft - Metod för bevisvärdering i brottmål från 2018. I boken presenterar Dahlman en metod för hur man kan/bör tänka vid bevisvärdering för att undvika allmänt höftande och annat. I ett avsnitt tas Malinmordet upp som exempel på när en domstol har underskattat värdet av samverkande bevisning.

Dahlmans metod går ut på att ta fram siffror på det han kallar beviskraften hos varje enskilt bevis genom en uppskattning och en matematisk beräkning. Genom att använda dessa siffror och en ursprungssannolikhet kan man med hjälp av Bayes teorem räkna ut sannolikheten för skuld på ett vetenskapligt sätt.

Efter en noggrann genomgång av fakta i målet värderar Dahlman bevisningen enligt den presenterade metoden. Han fokuserar på "GOP-teckningen", fyndet av plastpåsen hos OW (som innehöll kniv, tejp och dockor m.m.), de blå fibrerna, OW:s berättelse om den röda hårborsten samt OW:s berättelse om trosorna.

Efter värdering av ovan nämnda bevis kommer Dahlman till följande slutsats:
Detta ger en sammanlagd beviskraft på 20 x 50 x 500 x 10 x 2 = 10 000 000, vilket med råge når upp till beviskravet. Och då har vi helt bortsett från bevisvärdet av rekonstruktionen där OH valde samma tejpsort som gärningsmannen, eftersom det framkom i hovrätten att det förekom ledande frågor vid rekonstruktionen.
Dahlmans värdering av de enskilda bevisen:

Om jag förstår Dahlman rätt så menar han att det för bortom rimligt tvivel måste krävas en bevisning som sammantaget motsvarar en beviskraft på 6 000 (samma som för en +3:a hos NFC). Detta är betydligt mindre än den beviskraft på 10 000 000 som han räknar fram beträffande Malinmordet.

För att summera det hela så är författaren kritisk till hovrättens bevisvärdering och tycker att bevisningen sammantaget borde ha räckt för en fällande dom. Dahlmans värdering har naturligtvis ingen bäring på den resningsansökan som nu ligger hos HD, men jag tyckte det var intressant att se hur en kvalificerad jurist värderade bevisningen mot OW (utan att ta hänsyn till DNA-matchningen som ju inte fanns tillgänglig då). Kan kanske ge en fingervisning om hur stark bevisningen numera är.
Jaha så en domare dömde riktigt och resten av domarna tog ingen hänsyn till den sammanlagda beviskraften?
Jag förstår inte riktigt det här.Ska domare bry sig om sammanlagd beviskraft eller inte?
Vad brukar vara vanligast i Svensk domstol?
Jag tycker man borde väga in allt sammanlagt jämt.
Senast redigerad av olovpalme 2021-09-13 kl. 01:06.
Citera
2021-09-15, 20:44
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det värsta som kan hända är att OW hinner ta livet av sig. Då hamnar hela saken i limbo. Rättsprocess och möjlighet att sona et brott är konkret symbolik som inte skall underskattas! Det är underligt att dnamatchning inte ger upphov till anhållande, även i en resningssak.
Det är väldigt svårt att förstå att en felaktigt frikänd GM har staffimunitet.Trots att sperma hittas på mordoffret blir han inte häktad.
En vanlig ostraffad man har säkert blivit gripen av polis och häktad om deras spermaDNA hittas på en sexmördad kvinna.
Kan nån juridiskt kunnig förklara skillnaden?
Citera
2021-09-16, 04:24
Jag flyttade till Sveg för X-antal år sedan och började jobba på Sykes. Jag hade läst om Malin-fallet innan men bara det som stod i massmedia och hade därmed ingen aning om vem misstänkt gärningsman var. Jag hade jobbat i 5 veckor varav 4 veckor var i utbildning, så under min första vecka fick alla tjejer och nyfikna grabbar denna flashback tråd skickad till sig. Det går med andra ord väldigt snabbt att få denna information vare sig man vill det eller inte, åtminstone om du är kvinna. Jag hade pratat med honom i lunchrummet och fått en känsla av att något inte står rätt till men han var ändå trevlig om än udda. Min magkänsla sa inte vad som var fel men det fick jag svar på snabbare än jag någonsin trott. Jag har läst och följt denna tråd i flera år men inte skrivit något då jag inte vill avslöja mig i text så att han får kännedom om att jag skrivit inlägg på denna sida.

Det jag tycker är imponerande är hur många som skriver hur han beter sig och jag kan säga att mycket inte stämmer. Jag har pratat med honom väldigt mycket, dels för att jag anser att man ska försöka vara trevliga med sina kollegor oavsett vad man känner om dem samt att jag hade hoppats på att få mer information om detta av att han av misstag skulle försäga sig, dessvärre så har han inte gjort det. En sak som sagts är att många blivit mer nervösa av DNA matchningen, jag köper att nyanställda blivit det då de kanske inte haft informationen om detta då vi har haft distansjobb sedan Corona starten i stort sett och därav har inte detta kommit fram på samma sätt som då jag började. Men alla som jobbat med honom i några år har redan haft honom som skyldig i sina utsagor och tankar sedan de fick informationen så mer nervösa har jag inte upplevt utan snarare en reaktion på "Äntligen" eller "Jag sa ju det" har klingat ganska högt.

En annan sak som stör mig är att han ska hänga på låset på affären, det är väldigt ovanligt. Jag har en tendens att möta honom varje gång han handlar då vi tydligen har samma rutin och det är att handla efter arbetspasset. Så det beror helt på när han slutat jobba. Detta har skett i alla de år jag bott här (och det är många).

Han har dessutom jobbat hemifrån sedan alla nyheterna började om DNA:t så han har inte varit inne på Sykes utan han har jobbat hemma och det gör han det än, stor sannolikhet är nog att han kommer fortsätta göra det även om vi andra återgår till kontoret.

Han försöker att prata med de flesta som sitter runt honom och som jag ser det så har de flesta lärt sig att bara nicka åt allt han säger mer eller mindre. Han är väldigt duktig på sitt jobb, även om hans personlighet inte är uppskattat av kollegor. Dock att han skulle byta avdelningar hit och dit för detta är inte korrekt, han byter inte avdelning mer än någon annan detsamma gäller sittplatser, alla byter platser till höger och vänster beroende på hur ledningen vill att vi ska sitta. Han har inte heller bytt närmsta chef mer än någon av oss andra. Detta är bara en gissning utifrån alla de samtal jag haft med honom (och jag tror jag pratat mer med honom än många andra) så tror jag inte att han är ett problem för cheferna då han gör sitt jobb och han gör det bra. Problematiken är snarare att kollegor och chefer vet vad han är friad för på grund av bevistolkningen av hovrätten.

Jag hoppas att resningen beviljas och att bevisningen håller för en fällande dom även fast jag är nervös att det faktiskt inte kommer att räcka, att en bortförklaring så som "Jag hittade henne i skogen död och blev lite exalterad" kan räcka för att väcka tvivel, även om jag anser att DNA:t och övriga indicier ska räcka med råge så är jag inte insatt tillräckligt i det juridiska för att säga åt vilket håll det kommer gå. På frågan som många ställer om bild så har jag gått igenom alla bilder på sociala medier som Sykes lagt ut på både instagram och facebook, har även gått igenom mina egna bilder och några kollegors men vi har inte funnit någon, jag har även sökt på alla sätt jag kan på google utan resultat. Jag har haft många tillfällen att ta en bild på honom men inte utan att det skulle avslöja vem fotografen är och har därmed inte vågat ta någon men om det går som man hoppas om det blir resning och han blir dömd så borde en bild inte vara allt för långt borta.

Vill också tacka för att FOP:en lades ut, jag har letat den i så många år digitalt utan resultat. Jag ska påbörja min 3:e omläsning snart.

Den fråga jag har är om någon sitter på vallningsvideon som låg ute på Tv4 förut?
Jag vill minnas att den låg ute i sin helhet på deras sida fram till dess att avsnittet anmäldes och plockades bort, men jag kanske missminner mig?
Citera
2021-09-16, 19:43
Medlem
DesireeAhokass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErrorManagement
Jag hoppas att resningen beviljas och att bevisningen håller för en fällande dom även fast jag är nervös att det faktiskt inte kommer att räcka, att en bortförklaring så som "Jag hittade henne i skogen död och blev lite exalterad" kan räcka för att väcka tvivel, även om jag anser att DNA:t och övriga indicier ska räcka med råge så är jag inte insatt tillräckligt i det juridiska för att säga åt vilket håll det kommer gå.

Kan bli svårt att motbevisa en sån historia, som du säger. Bevisen binder honom till Malins kropp men det finns inga direkta bevis för mord. Inget mordvapen med hans fingeravtryck på eller blodiga kläder eller vittnen som sett mordet.
Citera
2021-09-16, 20:28
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DesireeAhokas
Kan bli svårt att motbevisa en sån historia, som du säger. Bevisen binder honom till Malins kropp men det finns inga direkta bevis för mord. Inget mordvapen med hans fingeravtryck på eller blodiga kläder eller vittnen som sett mordet.

Då är man inne på sannolikheter... Hur stor är sannolikheten att en kille med udda sexuellt intresse, hamnar mitt ute i skogen med ett nyss mördat offer, därtill råkar få offrets klädfibrer på en sax, sprutar en sats rakt över offrets byxor, sen knallar hem för att i påföljande förhör med polis om vartannat neka, erkänna och sen neka igen... uppenbart ljugande om allt.
Jag skulle säga att rätten sannolikt inte kan tillmäta Olovs utsaga speciellt stor vikt, och då återstår den samlade bevisbilden, och den pekar i en enda riktning.
Citera
2021-09-16, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErrorManagement
Den fråga jag har är om någon sitter på vallningsvideon som låg ute på Tv4 förut?
Jag vill minnas att den låg ute i sin helhet på deras sida fram till dess att avsnittet anmäldes och plockades bort, men jag kanske missminner mig?
Du minns rätt. Hela vallningsvideon fanns på tv4 för ett par år sedan, den tog borts ganska snabbt dock. Men jag såg den ett par gånger och rekonstruktion beskrivs såpass bra i FUP att videon inte behövs egentligen, finns ingen dialog dom har missat att ta med i FUPen liksom.

Tack för informationen om Olof och vidrets situation på Sykes.
Senast redigerad av Ppal 2021-09-16 kl. 21:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in