2021-09-16, 12:52
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Jag undrar också. Vad ska man tänka sig för riktkurs? Har satt ihop en bevakningslista på dom där 11 bolagen i början av tråden. Varenda em av dom är typ mellan 5 och 15% plus idag (helt sjukt ju!). Dom verkar ligga mellan 0.8 och typ 2CAD per andel. Men vad är riktkursen? Om priset på uranium flyger upp över 100$ likt 2007, vad blir priset per aktie på dessa bolag? Denison t.ex? Kan vi vänta oss 100kr per andel eller? Tenbaggers allihopa?

Jag har försökt bilda mig en uppfattning om just ovanstående på r/uraniumsqueeze bl.a. sista dagarna och att t ex UUUU skulle nå 2007 års nivåer är inte sannolikt med tanke på omvända splitten.
Däremot att det kan flerdubblas från dagens nivåer tror jag. Vet inte hur mycket marknaden kan påverkas av ett brett ras, vi har ju det ena med det andra som kan trigga igång en rekyl, allt ifrån Evergrande till Tapering och fan och hans moster. Det är ett bubbla i det mesta min mening.
Uran som att det kör sitt eget race och skiter i resten. Sedan att det är en så liten marknad gör den lätt att "squeeza" eller som det här handlar om mer, tillgång och efterfrågan vilket driver upp priserna
Riktkurser från "analytiker" , ligger på högre nivåer än dagens, följer mest DNN just nu, vill in i UUUU p.g.a. FOMO
Citera
2021-09-16, 12:59
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Inte sålt allt, men fick lite uranfomo och plockade 2.5% total årsavkastning på den swingen.
Det var fan öppet mål och låg risk iom att jag fattade att wsb skulle kasta sig över calls på måndagen och gammalyfta ccj.

Sålde cameco igår för 25 och slaskade in i skyharbor och forum på dippen.

Nu har jag litegrann likvider redo att peta in i nåt fint som rödar. Med clf inväntar jag som sagt fredagens opex.

Allt detta medan jag arbetar tolvtimmarspass under smått feodala former. På måndag ska arbetsgivaren få höra min åsikt. To ur-anus!

Varför just Cameco ? Känns som att de har mindre momentum och avtalade spot priser att leverera till stor andel (vad jag läst), till skillnad från DNN som sitter och hamstrar i väntan på högre spotpriser?

CLF tog jag ditt råd senast och väntar till OPEX innan jag tankar mer, gårdagen fick mig dock att fundera eftersom CLF, MT, NUE osv stack
Delade meningar på vitards... framförallt om MT hahaha
Citera
2021-09-16, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Varför just Cameco ? Känns som att de har mindre momentum och avtalade spot priser att leverera till stor andel (vad jag läst), till skillnad från DNN som sitter och hamstrar i väntan på högre spotpriser?

CLF tog jag ditt råd senast och väntar till OPEX innan jag tankar mer, gårdagen fick mig dock att fundera eftersom CLF, MT, NUE osv stack
Delade meningar på vitards... framförallt om MT hahaha

Det verkar som att Cameco gjort bort sig och kommer bli tvungna att köpa loss uran från spotmarknaden vilket inte kommer sluta bra givet priset fortsätter uppåt samt att de har försatt sig i en ordentlig uppförsbacke i att återstarta produktion i Mcarthur. De kommer blöda pengar.

Jag vet inte hur jag ska göra. Sitter på bland annat denna själv. Man får verkligen inte underskatta ordentlig DD i sammanhanget. Det är lätt att gå på minor. Nu är Cameco inte ett pärlband för röven likt bolaget som sysslar med sexleksaker men det är helt klart risk för att bli körd i baken om man köper fel bolag.
Senast redigerad av onerider 2021-09-16 kl. 13:33.
Citera
2021-09-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Jag har försökt bilda mig en uppfattning om just ovanstående på r/uraniumsqueeze bl.a. sista dagarna och att t ex UUUU skulle nå 2007 års nivåer är inte sannolikt med tanke på omvända splitten.
Däremot att det kan flerdubblas från dagens nivåer tror jag. Vet inte hur mycket marknaden kan påverkas av ett brett ras, vi har ju det ena med det andra som kan trigga igång en rekyl, allt ifrån Evergrande till Tapering och fan och hans moster. Det är ett bubbla i det mesta min mening.
Uran som att det kör sitt eget race och skiter i resten. Sedan att det är en så liten marknad gör den lätt att "squeeza" eller som det här handlar om mer, tillgång och efterfrågan vilket driver upp priserna
Riktkurser från "analytiker" , ligger på högre nivåer än dagens, följer mest DNN just nu, vill in i UUUU p.g.a. FOMO

splitten i UUUU skedde 2013 det är ju efter 2007? fast grafen kanske justeras ändå antar jag eller..

funderar på att köpa en korg idag iallafall avlite olika prospekteringsbolag. känns ju som man kan göra ett antal hundra %.

såg även att det finns en SPROTT mini-long på avanza nu. kanske den är det mest säkra, så slipper man oroa sig för diverse problem som gruvor kan springa på.
Senast redigerad av fr0g 2021-09-16 kl. 13:50.
Citera
2021-09-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Det verkar som att Cameco gjort bort sig och kommer bli tvungna att köpa loss uran från spotmarknaden vilket inte kommer sluta bra givet priset fortsätter uppåt samt att de har försatt sig i en ordentlig uppförsbacke i att återstarta produktion i Mcarthur. De kommer blöda pengar.

Jag vet inte hur jag ska göra. Sitter på bland annat denna själv. Man får verkligen inte underskatta ordentlig DD i sammanhanget. Det är lätt att gå på minor. Nu är Cameco inte ett pärlband för röven likt bolaget som sysslar med sexleksaker men det är helt klart risk för att bli körd i baken om man köper fel bolag.

Jag läste nånstans att deras leveransavtal tar höjd för detta genom typ 60/40 fixed/spot pris. Dvs om spot pris ökar så får de mer betalt av off takern för en viss andel av leveransen.

Detta är vanligt i många typer av långvariga leveransavtal och det verkar konstigt om dom inte har hedgat sig mot ett högt spotpris i sina leveransavtal.
Citera
2021-09-16, 14:23
Medlem
smoerreboms avatar
EFR har ju nån miljötomtetillställning idag, indianerna är med också tror jag. Man kan ju använda börsreaktionen lite som ett lackmustest på hur starkt grönfluffnarrativet kommer att vara framöver.

Jag är mer bekymrad över mina fem procent i nexgen, asså WTF! Frågan är om det inte är lika bra att sätta hälften i URNM och hälften i URC.

URNM är jävligt bra eg för de som bara ska in ASAP, sen kan man läsa på allteftersom och göra tajmade köp i enskilda aktier.
Citera
2021-09-16, 16:29
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Vad är det som händer med Northern Uranium Corp? ser ju ut som den pösar ihop. Någon som tror på den eller ska man cut the losses?
Citera
2021-09-16, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Vad är det som händer med Northern Uranium Corp? ser ju ut som den pösar ihop. Någon som tror på den eller ska man cut the losses?
Ligger ju +-0 idag?! Jag har en liten summa där, bara för att de har så låg market cap. Ser det som en chans till en 100x om marknaden kukar ur totalt & de hittar något av värde.
Citera
2021-09-16, 16:53
Medlem
UUUU har ju framför allt tryckt flera miljarder aktier sen förra bubblan så att kolla historiska kurser blir lite fel, men det fattar nog inte nyblivna u-tards som tycker aktien ser svinbillig ut. mcap nu är väl ath med råge. självklart kommer den gå finfint ändå om vi hamnar där vi hoppas med spotpriset.
Citera
2021-09-16, 17:16
Medlem
Jag la idag mina slantar på dessa:

Forsys
Goviex
Fission
Forum
Laramide
Denison

Horisont på 6månader, med tanke på hur sprott nu har 1.3b att pynta för. Några tankar om bolagen? Har bara kollat deras hemsidor lite överskådligt. Men jag resonerar att uranium väl är en råvara som inte vem som helst får prospektera och sälja, så att det lär väl va svårt att hitta skitbolag? Dom alla går väl igenom rigorösa rutiner och konkurrensen lär väl va låg i den här sektorn, men det är bara jag som killgissar det.
Senast redigerad av fr0g 2021-09-16 kl. 17:19.
Citera
2021-09-16, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doffe5
Kolla in ValOrE, VO.v

har plöjt ner 50m i sitt projekt redan och sitter på typ 40mlbs bevisade med potential för mera. bara 46m mcap. de har inte satsat så mkt på uranet tidigare utan primärt varit ett pgm bolag har, massa palladiumfynderheter osv. aktien kan nog vakna ordentligt nu när spoten rallar, såg bla att Gold ventures, känd twitterpumpare nämnde den häromdagen. väldigt billigt bolag med bevisad fyndighet om man jämför med många rena explorers

ny crux intervju såg jag nu, inte kollat än

https://www.youtube.com/watch?v=UbuIRzSTGos
Någon veteran som kan bedöma denna?
Citera
2021-09-16, 17:23
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M

1). Gör en lista av 20-30 uran bolag på Avanza/Nordnet/DeGiro, då kommer du se tydligare mönster om en aktie droppar eller alla uran-aktier droppar/ökar. Mindre psykologisk stress om du vet att det är sektor-relaterat.

2) Northern Uranium Corp är en liten aktie, med låg omsättning. Det innebär att små positioner kan påverka priset dramatiskt då det är i praktiken en liten penny-stock.

https://www.investing.com/equities/northern-uranium-corp-historical-data

Varför allt dippat idag är mer sektor-relaterat, och för att amerikanska börserna dippat.

Följer du hur Sprott köper uran här i Excel-arket nedan, som uppdateras 01.00 varje morgon så kan du vara säker på sikt att uran-priset lär öka då de är de enda som driver upp-uranpriset.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cH_2BM6T48FJDP8ShHBL9IRGFbR99ChH_SPSAWRGvt0/htmlview#

4) Ifall du hade gjort nr 1. så hade du sett att -alla- uran aktier dippade idag lite.
Börserna i USA dippade så hänger alla uran-aktier med lite, men även pga OPEX imorgon och ETFer som balanserar om.
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2021-09-16 kl. 17:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in