Citat:
Ursprungligen postat av
skogshuggar3n
Någon särskild man bör snegla på?
Sprid mellan juniorer och lite mer väletablerade bolag.
Jag gick initialt in i Cameco, Denison och GoviEX. Lite chansning, men jag gillar småbolag, alltid gjort - kommer alltid att göra.
Stor uppgång har setts på sistone inom merparten UR-bolag. Det finns squeeze, det finns hype och det finns FOMO. Det finns även en sjuhelvetes marknad för grön energi i framtiden, där inte vindkraft står pall, eller räcker till. "Vindarna vänder" - enligt "Norell Oson Bard" som skrev låten, men ibland blåser det inga vindar. Då blir det problem! Solkraft kan vi glömma ett tag, det kommer att sprutas ut en sjuhelvetes massa "chemtrails" framöver som lägger sig som en tät hinna över skyn, för trycka ned temperaturen från solstrålningen. Tekniken kallas SRM (solar radiation management) och går ut på att partiklar som släpps ut i "aerosolform" strålar tillbaka strålning från Solen, tillbaka emot rymden.
Detta genomförs redan nu under storskaligt experiment, har gjorts sedan flera år. I slutändan - vissa frekvenser släpps inte igenom i samma takt. Detta förhindrar både tillgångs-effekten i solkraft, samt även tillväxt i grödor.
Det kommer säkerligen en rejäl "pullback" inom URANUS, varför bättre entry-lägen kan presenteras. Själv köper jag på mig smärre positioner nu. Inväntar eventuell rekyl ned, köper mer. Lite likt alla förvärv jag bedriver. Jag har alltid varit starkt intresserad kring kärnkraft som grön bränsleform. Har varit låst i mina andra positioner och nu klivit på. Lite sent, men jag ligger lång och bryr mig inte om perfekta entrys.
Ser i den här tråden att det föreligger ett litet för starkt snack om just URAN i sig, snarare än att blicka emot framtiden och inse varför just uran och kärnkraft är så pass viktigt. För inte tänkte vi väl att vindkraftverk och solenergi skulle driva dessa miljarder el-bilar som kommer att rulla på gatorna?
Alla bör läsa igenom Bill Gates senaste bok:
https://www.adlibris.com/se/bok/how-to-avoid-a-climate-disaster-the-solutions-we-have-and-the-breakthroughs-we-need-9780385546133?gc lid=Cj0KCQjws4aKBhDPARIsAIWH0JWmAA3ekEPuZq9edVUwut N-0S_-x1AqCsZBgurPUHL7RFQfrGFk2EkaAuA3EALw_wcB
Jag gillar själv inte Adlibris, eller Bill Gates för den delen, men för den som vill lära sig mer om framtida gröna bränsleformer, give it a shot.
Kärnkraft och URAN är inte optimala lösningen, men den är effektivast nu. Det finns problematik med bränsleformen och i dess efterhantering.
Jättekul att diskutera aktier inom URAN här i tråden. Men mer givande vore att diskutera varför uran är vettigt att investera i samt vilken potential uran har inom grönt bränslealternativ, och hur kärnkraft kan förhindra global uppvärmning. Vore därför kul att kombinera dessa två insynsvinklar med varandra.
Av det jag läser så är merparten i den här tråden "trejders", som försöker göra några extra tusenlappar. Man ska inte investera i uran för att man vill göra pengar, man ska investera i uran för att man vill bidra till att global uppvärmning minskar. Gör man några kronor på vägen så är det bonusen.
Försök pitcha caset till era nära & kära och vidhåll min agenda, så blir det plötsligt mer logiskt.