2021-09-15, 23:59
Medlem
Varför går CCJ så tradigt?
Citera
2021-09-16, 00:51
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Det går fort i hockey, men nu måste vi såklart hålla huvudet kallt och fokusera som vi gjorde innan detta cp-ryck började.

Det börjar dra ihop sig i EU för taxonomin.
https://www.euractiv.com/section/energy/news/as-german-election-nears-eu-plays-for-time-on-nuclears-green-recognition/

Enligt artikeln så lutar det åt grönt ljus för kärnkraft men att de väntar tills efter valet i Tyskland för att meddela det.

Det vore ju såklart en helt underbar nyhet för oss, speciellt om det kommer i december när vi förhoppningsvis har en full blown energikris i EU.
Man hör att du hänger med gasturken

Det blir lite intressant timing om det kommer en massa institutionella pengar så sent när hedgies och retail har kört upp sektorn rätt mkt innan.

Du har helt rätt i att det är kalla duschsr som gäller oavsett hur många årslöner som snurrar nu. det är bara procentsatser till man har kursat grejerna.

Såg en kortare intervju med Jeff klenda UREs VD nu till. Det är som många har framhållit. Han är väldigt informativ och pratar mycket i detalj om hur avtalsförhandlingar med utilities går till i praktiken och hur omvärldsfaktorer påverkar dessa.

wsb verkar ha tappat intresset för uran rätt mkt nu. Det är spridda skurar där Det verkar som de måste ha konkreta case med mkt shorts och optionsscenarier som jag inte begriper riktigt för att nappa.
Citera
2021-09-16, 01:18
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Någon särskild man bör snegla på?

Sprid mellan juniorer och lite mer väletablerade bolag.

Jag gick initialt in i Cameco, Denison och GoviEX. Lite chansning, men jag gillar småbolag, alltid gjort - kommer alltid att göra.

Stor uppgång har setts på sistone inom merparten UR-bolag. Det finns squeeze, det finns hype och det finns FOMO. Det finns även en sjuhelvetes marknad för grön energi i framtiden, där inte vindkraft står pall, eller räcker till. "Vindarna vänder" - enligt "Norell Oson Bard" som skrev låten, men ibland blåser det inga vindar. Då blir det problem! Solkraft kan vi glömma ett tag, det kommer att sprutas ut en sjuhelvetes massa "chemtrails" framöver som lägger sig som en tät hinna över skyn, för trycka ned temperaturen från solstrålningen. Tekniken kallas SRM (solar radiation management) och går ut på att partiklar som släpps ut i "aerosolform" strålar tillbaka strålning från Solen, tillbaka emot rymden.

Detta genomförs redan nu under storskaligt experiment, har gjorts sedan flera år. I slutändan - vissa frekvenser släpps inte igenom i samma takt. Detta förhindrar både tillgångs-effekten i solkraft, samt även tillväxt i grödor.

Det kommer säkerligen en rejäl "pullback" inom URANUS, varför bättre entry-lägen kan presenteras. Själv köper jag på mig smärre positioner nu. Inväntar eventuell rekyl ned, köper mer. Lite likt alla förvärv jag bedriver. Jag har alltid varit starkt intresserad kring kärnkraft som grön bränsleform. Har varit låst i mina andra positioner och nu klivit på. Lite sent, men jag ligger lång och bryr mig inte om perfekta entrys.

Ser i den här tråden att det föreligger ett litet för starkt snack om just URAN i sig, snarare än att blicka emot framtiden och inse varför just uran och kärnkraft är så pass viktigt. För inte tänkte vi väl att vindkraftverk och solenergi skulle driva dessa miljarder el-bilar som kommer att rulla på gatorna?

Alla bör läsa igenom Bill Gates senaste bok:

https://www.adlibris.com/se/bok/how-to-avoid-a-climate-disaster-the-solutions-we-have-and-the-breakthroughs-we-need-9780385546133?gc lid=Cj0KCQjws4aKBhDPARIsAIWH0JWmAA3ekEPuZq9edVUwut N-0S_-x1AqCsZBgurPUHL7RFQfrGFk2EkaAuA3EALw_wcB

Jag gillar själv inte Adlibris, eller Bill Gates för den delen, men för den som vill lära sig mer om framtida gröna bränsleformer, give it a shot.

Kärnkraft och URAN är inte optimala lösningen, men den är effektivast nu. Det finns problematik med bränsleformen och i dess efterhantering.

Jättekul att diskutera aktier inom URAN här i tråden. Men mer givande vore att diskutera varför uran är vettigt att investera i samt vilken potential uran har inom grönt bränslealternativ, och hur kärnkraft kan förhindra global uppvärmning. Vore därför kul att kombinera dessa två insynsvinklar med varandra.

Av det jag läser så är merparten i den här tråden "trejders", som försöker göra några extra tusenlappar. Man ska inte investera i uran för att man vill göra pengar, man ska investera i uran för att man vill bidra till att global uppvärmning minskar. Gör man några kronor på vägen så är det bonusen.

Försök pitcha caset till era nära & kära och vidhåll min agenda, så blir det plötsligt mer logiskt.
Citera
2021-09-16, 05:36
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Varför går CCJ så tradigt?
Kevin Bamborough dissar camecos ledning för att skriva kontrakt till skitpriser.
Jag ska vikta om litegrann.
Citera
2021-09-16, 10:19
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Sprott köpte bara 100 000 lbs igår..
Och någon yolade in 1m SEK in i FUU igår enligt volymen.

Delecta, som säljer dildos och anal beads är upp 66.67% bara för att de ens har uranfastigheter i Nevada - mama mia.
Citera
2021-09-16, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Sprott köpte bara 100 000 lbs igår..
Och någon yolade in 1m SEK in i FUU igår enligt volymen.

Delecta, som säljer dildos och anal beads är upp 66.67% bara för att de ens har uranfastigheter i Nevada - mama mia.
Vänta va? Ett företag som säljer sexleksaker och letar efter uran? Trodde Global Atomic var diversifierade som smälter zink och letar efter uran.

Har du någon koll på Delecta? Hur kom de på att satsa på kombon gummikukar och uran?
Citera
2021-09-16, 10:50
Medlem
Kolla in ValOrE, VO.v

har plöjt ner 50m i sitt projekt redan och sitter på typ 40mlbs bevisade med potential för mera. bara 46m mcap. de har inte satsat så mkt på uranet tidigare utan primärt varit ett pgm bolag har, massa palladiumfynderheter osv. aktien kan nog vakna ordentligt nu när spoten rallar, såg bla att Gold ventures, känd twitterpumpare nämnde den häromdagen. väldigt billigt bolag med bevisad fyndighet om man jämför med många rena explorers

ny crux intervju såg jag nu, inte kollat än

https://www.youtube.com/watch?v=UbuIRzSTGos
Citera
2021-09-16, 11:08
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Vänta va? Ett företag som säljer sexleksaker och letar efter uran? Trodde Global Atomic var diversifierade som smälter zink och letar efter uran.

Har du någon koll på Delecta? Hur kom de på att satsa på kombon gummikukar och uran?

https://www.reddit.com/r/ASX_Bets/comments/lvw4ws/delecta_ltd_dlcasx_the_bull_case_and_why_im_not/

Delecta handlas på Frankfurt - så du kommer åt den om du har DeGiro.
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2021-09-16 kl. 11:17.
Citera
2021-09-16, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Jag brände mig som satan på Paradox Entertainment (såhär i efterhand totalt skräpbolag) tidigt i min aktiekarriär och hade gjort flera 100% vinst men satt kvar tills aktien var värdelös. Förlorade rätt lite då men lärde mig mycket.

Sedan dess har jag fått uppleva 5-6 tenbaggers och har alla gånger långt innan tagit ut min investering långt innan aktien gått upp 1000% procent. Det är oerhört svårt/omöjligt att pricka toppen så jag tar hellre ut en fin vinst och missar toppen än gör om Paradox och hamnar på botten igen.

Är det mest luft/spekulation som driver uppgången skalar jag ut snabbt, ex redan när aktien är upp 100% säljer jag antingen av hälften (och får då tillbaka min investering) eller så säljer jag av 25% (dvs tar ut halva min initiala investering). Om du söker på Seadrill här på forumet så kan du följa min resa nu i somras i en uppgång som mest var luft. Skalade ur i omgångar och när kursen väl föll hade jag redan sålt av och fått tillbaka mer än 4 gånger vad jag stoppade in. Då gör det noll när kursen säckar ihop, istället kan man antingen dra sig ur helt eller köpa mer beroende på fundamenta etc.

Uran har mycket kvar, men jag har börjat fila på en exitstrategi då det kan gå fort och då måste man ha en plan och bara redo. Speciellt i juniorerna som aldrig kommer börja producera denna cykeln ändå. Andra bolag som Kazatomprom kan jag nog tänka mig att äga länge om förutsättningarna är rätt. Säg att uranpriset stabiliserar sig på 80 USD och Kazatomprom kan fortsätta leverera 5-6% direktavkastning kan att i alla fall behålla delar av innehavet vara väldigt attraktivt. Allt beror på marknaden och fundamenta. Även riktigt fina bolag kan ha stor nedsida om de blåsts upp för mycket.

Tror jag kommer börja sälja så smått i uran när spotpriset rört sig över 60 USD och alla pratar uran. Räcker i en sådan situation med ett par dåliga nyheter och vi kan se fall på 25-30% på en dag. I ett sådant läge vill jag gärna i alla fall ha tagit hem den ursprungliga investeringen. Men gå ut helt kommer nog ta tid innan jag gör. För fortsätter spotten vidare uppåt mot eller över 100 medan alla hypar uran, då finns det väldigt mycket uppsida kvar. Men i en sådan uppgång fortsätter jag nog skala ur.

Tack för bra svar, och ber om ursäkt för min passiva uppföljning...
Att utgå från spoten tycker jag låter som en stabil utgångspunkt när man vill börja sälja. Spotpriset på 60 ligger runt det där magiska spannet då det blir värt att dra igång produktion för många. Jag är övertygad om att vi ska betydligt högre än 60, men samtidigt är jag lika övertygad att vi får se en brutal volla utan dess like post 60.

Det går så helvete snabbt nu! Som exempel köpte jag Goviex när det droppade nästan 10% härom dagen. Dygnet senare är jag redan 30% upp... Skulle inte våga swinga med det jag för tillfället har, däremot ta nya poster och göra bra vinst. Grundinnehavet får ligga stabilt ett ganska så bra tag till

Delecta är ett riktigt skitbolag vad jag läst. Däremot ska man nog inte underskatta meme-potentialen där. Kan alltså vara värt att ha en chanspost
Senast redigerad av RickStorkukenRule 2021-09-16 kl. 11:45.
Citera
2021-09-16, 11:35
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Kevin Bamborough dissar camecos ledning för att skriva kontrakt till skitpriser.
Jag ska vikta om litegrann.

Läste i en annan tråd att du sålt av CLF och viktat om till uran, varför är det på grund av OPEX och Feds kommande möte? Hela stålsektorn såg fin ut igår.

Gick in i DNN igår och det var fan inte lätt. Tvekat sedan i tisdags men låter detta bli lite gambling. Även om jag läst mig in på tesen, hur SPROTT köper upp och driver upp spotten till den energikris som accelererat kraftigt sista dagarna och BARA kommer bli värre. Kortsiktigt är definitivt uran den enda koldioxidfria lösningen på detta. Titta på de ökande elpriserna i EU och ff GB, helt galet och kommer bli en "energikris" i min mening.

Vad har ni som ligger investerade i t ex DNN och UUUU för riktpriser i huvudet ? Det går väldigt fort just nu och ändå tror jag att vi är i början av det. Samtidigt går det snabbare än t ex 2007 då jag inte ens var medveten om att vi hade en "uran-bubbla".
Citera
2021-09-16, 12:00
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Läste i en annan tråd att du sålt av CLF och viktat om till uran, varför är det på grund av OPEX och Feds kommande möte? Hela stålsektorn såg fin ut igår.

Gick in i DNN igår och det var fan inte lätt. Tvekat sedan i tisdags men låter detta bli lite gambling. Även om jag läst mig in på tesen, hur SPROTT köper upp och driver upp spotten till den energikris som accelererat kraftigt sista dagarna och BARA kommer bli värre. Kortsiktigt är definitivt uran den enda koldioxidfria lösningen på detta. Titta på de ökande elpriserna i EU och ff GB, helt galet och kommer bli en "energikris" i min mening.

Vad har ni som ligger investerade i t ex DNN och UUUU för riktpriser i huvudet ? Det går väldigt fort just nu och ändå tror jag att vi är i början av det. Samtidigt går det snabbare än t ex 2007 då jag inte ens var medveten om att vi hade en "uran-bubbla".
Inte sålt allt, men fick lite uranfomo och plockade 2.5% total årsavkastning på den swingen.
Det var fan öppet mål och låg risk iom att jag fattade att wsb skulle kasta sig över calls på måndagen och gammalyfta ccj.

Sålde cameco igår för 25 och slaskade in i skyharbor och forum på dippen.

Nu har jag litegrann likvider redo att peta in i nåt fint som rödar. Med clf inväntar jag som sagt fredagens opex.

Allt detta medan jag arbetar tolvtimmarspass under smått feodala former. På måndag ska arbetsgivaren få höra min åsikt. To ur-anus!
Senast redigerad av bajssprutan 2021-09-16 kl. 12:06.
Citera
2021-09-16, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan

Jag undrar också. Vad ska man tänka sig för riktkurs? Har satt ihop en bevakningslista på dom där 11 bolagen i början av tråden. Varenda em av dom är typ mellan 5 och 15% plus idag (helt sjukt ju!). Dom verkar ligga mellan 0.8 och typ 2CAD per andel. Men vad är riktkursen? Om priset på uranium flyger upp över 100$ likt 2007, vad blir priset per aktie på dessa bolag? Denison t.ex? Kan vi vänta oss 100kr per andel eller? Tenbaggers allihopa?

Den här snubben snackar om uranium priser på typ 500-1700dollar/lb
https://www.youtube.com/watch?v=2EWQTet87sM&t=1s
Senast redigerad av fr0g 2021-09-16 kl. 12:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in