2021-09-16, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, otroligt naivt av Carlson att tro att ovaccinerade skulle ta ansvar. Jag förstår att det inte är hans beslut, eller FHMs beslut, hur man ska se till att rekommendationer efterlevs..

Sedan hänvisade han till Danmark angående vaccineringen av 12-15 år. Det hade han lätt kunnat göra med vaccinpasset också.

Vaccinpass har ytterligare en positiv effekt. Det kommer troligen att öka vaccinationsviljan eller åtminstone täckningen, vilket de sade att de nu kämpade med.

Lite beroende på hur utvecklingen blir till hösten. Vaccinationspass kommer kanske att regleras när/om spridningen ökar och belastar sjukvården. Men det skulle jag kalla reaktivt snarare än proaktivt, som hade varit att uppmana och reglera aktörer att tillämpa vaccinpass. Och det finns viss en organisation för att hantera detta, till skillnad från vad han hävdade. Covidbeviset finns ju redan.

Det gäller även att vaccinerade tar ansvar för att undvika att smitta ner ovaccinerade.
Citera
2021-09-16, 14:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag är inte heller för iden om att vaccinera ner till 12 år men argumentet om att hjärtmuskelinflammation skulle vara problemet köper jag inte.

https://www.newscientist.com/article/mg25133462-800-myocarditis-is-more-common-after-covid-19-infection-than-vaccination/

Om man är orolig för hjärtmuskelinflammation hus yngre män och pojkar så verkar vaccinet vara bättre.
Men minst en tredjedel av alla pojkarna har ju redan haft minst en covid infektion redan. För varje gång man antingen blir infekterad eller vaccinerad utsätter man sig för en risk.

Det var väl andra dosen som är problemet. Så varför inte då göra som Norge om man nu tvunget måste vaccinera barnen.
Enligt det norska beslutet ska 12-15-åringarna få vaccinet Comirnaty från Pfizer/Biontech. De ska enbart erbjudas en dos. – En dos ger gott skydd mot allvarlig sjukdom, och skyddet kommer sannolikt vara bättre hos ungdomar än för äldre åldersgrupper, säger Camilla Stoltenberg.

Folkhelseinstituttet framhåller också att de sällsynta allvarliga biverkningar som dykt upp bland yngre framför allt har uppstått efter den andra dosen.

– Vi bedömer att erbjudande om en dos är det som ger den tydligaste fördelen för den enskilda unga personen när nyttan vägs mot möjliga biverkningar av vaccinet.
https://www.lakemedelsvarlden.se/norge-erbjuder-coronavaccin-till-alla-barn-12-15-ar/
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-16 kl. 14:30.
Citera
2021-09-16, 14:29
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBoP
Läste att Frankrike stänger av ovaccad vårdpersonal utan lön. I Sverige kör vi med lite mildare metoder tydligen.

Är nog lika så bra att världen förbereder sig på nästa pandemi, som knappast dröjer ett sekel, och som kan vara mångfalt värre. Covid lär vi få leva med.

Vi kan aldrig återvända till att ha 'ett jobb att gå till'. Mer friluftsliv och distansarbete, hittepåjobb skalas bort, basinkomst på sikt.

Fortsatta politiska påtryckningar för vaccination. Utbildning, piska, morot och lite KBT-terapi för de spruträdda.
Spännande tider.

Jajamensan.. hur ska man annars lyckas införa de sk Vaccinationspassen eller rättare sagt Chinese Social Scoring System?

Lite totalitärt Kommuniststyre blir kanske inte så tokigt trots allt.

Vaccinera på och fortsätt stötta projektet.. allt för att ni inte ska känna er lite "obekväma" i gruppen
Citera
2021-09-16, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBoP
Läste att Frankrike stänger av ovaccad vårdpersonal utan lön. I Sverige kör vi med lite mildare metoder tydligen.

Är nog lika så bra att världen förbereder sig på nästa pandemi, som knappast dröjer ett sekel, och som kan vara mångfalt värre. Covid lär vi få leva med.

Vi kan aldrig återvända till att ha 'ett jobb att gå till'. Mer friluftsliv och distansarbete, hittepåjobb skalas bort, basinkomst på sikt.

Fortsatta politiska påtryckningar för vaccination. Utbildning, piska, morot och lite KBT-terapi för de spruträdda.
Spännande tider.

Frankrike och Italien är skräckexempel, hoppas vi inte hamnar där.
Citera
2021-09-16, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag jobbar på ett stort IT företag. Mitt företag tänker inte be om vaccin-bevis men ber alla som inte vaccinerat sig att stanna hemma tills vidare, och blir det ett utbrott på kontoret så kommer dom kräva ett intyg på både testning och vaccin för att åter öppna kontoret igen. Hela kontoret stängs i två veckor vid utbrott.

Vill en som är öppet icke vaccinerad komma till kontoret för ett möte måste alla inklusive personen utan vaccin gå med munblöja samt att man kommer försöka skapa ett mindre rum där icke vaccinerade kan vara med på link istället för att dela rum.

Det var många foliehattar som reagerade på dessa regler men vad ska dom göra, gå till facket

Detta låter som bra regler tycker jag och jag tror fler företag kommer införa liknande rutiner.

Detta är svårare att införa på till exempel restauranger och caféer. Att kräva att besökare är vaccinerade för att få sitta inomhus till exempel. Fohm säger åt dem att hålla sig borta men hur ska det fungera i praktiken?

Om jag som restaurangägare verkligen vill garantera mina gäster att alla är vaccinerade, kommer jag att kunna göra det, lagligt och utan att svärtas ned i media/sociala media?

Jag tror vi kommer få se exempel på detta framöver, att företag i olika sektorer börjar kräva någon form av vaccinbevis på egen hand.
Citera
2021-09-16, 14:39
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Detta låter som bra regler tycker jag och jag tror fler företag kommer införa liknande rutiner.

Detta är svårare att införa på till exempel restauranger och caféer. Att kräva att besökare är vaccinerade för att få sitta inomhus till exempel. Fohm säger åt dem att hålla sig borta men hur ska det fungera i praktiken?

Om jag som restaurangägare verkligen vill garantera mina gäster att alla är vaccinerade, kommer jag att kunna göra det, lagligt och utan att svärtas ned i media/sociala media?

Jag tror vi kommer få se exempel på detta framöver, att företag i olika sektorer börjar kräva någon form av vaccinbevis på egen hand.

Jag tror restauranger, livsmedelsbutiker, apotek osv inte kommer kunna ha dessa regler.

Däremot tror jag att större evenemang (med biljetter) kommer börja kräva intyg på vaccin. Eller att vissa delar av lokalen är avsatta för personer utan vaccin.

Känner en kille som har flera klubbar i Malmö som kommer kräva vaccin-pass den första tiden när dom öppnar. Han tror det drar med sig mycket positivt, myckte yngre människor som ändå inte har pengar kommer inte in och stök från "orten" kommer inte komma in.

Kommer säkert bli lite ståhej i början, och någon kommer försöka anmäla men jag tror många är beredda att ta den fighten. Speciellt nu när FHM gick ut med att icke vaccinerade bör förhålla sig till samma restriktioner som vi har idag.
Citera
2021-09-16, 14:42
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det gäller även att vaccinerade tar ansvar för att undvika att smitta ner ovaccinerade.
Ja, vi bör alla ansvara för att begränsa spridningen.
Vaccinet har en effektivitet mot infektion och transmission. I en grupp där alla är vaccinerade blir skyddet dubbelt, då dessa får skydd, förutom sitt eget immunförsvar, även från andras. Det gäller inte när man blandar in ovaccinerade i gruppen..

Skillnaden mellan ovaccinerade och vaccinerade, allt annat lika, är att de ovaccinerade har en betydligt högre sannolikhet att smittas och smitta vidare. Det senare gäller även för att smitta ner vaccinerade.
Citera
2021-09-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Gäller att vaccinerade håller avstånd till oss ovaccinerade också.

Du säger att Sverige gör fel i att lyfta restriktionerna, samtidigt är du själv ovaccinerad. Tycker du inte att det är lite konstigt att du ska bedöma vad som är rätt och fel i det läget?
Citera
2021-09-16, 14:58
Medlem
Så rekommendationer för barn skulle kunna bli -"du bör inte leka med andra barn om du inte är vaccinerad". (Det skulle kunna gälla lagspel också)
Citera
2021-09-16, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Du säger att Sverige gör fel i att lyfta restriktionerna, samtidigt är du själv ovaccinerad. Tycker du inte att det är lite konstigt att du ska bedöma vad som är rätt och fel i det läget?

Man borde nog låta restriktionerna ligga kvar ett tag till för att se hur hösten blir.
Citera
2021-09-16, 15:06
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Kul att FHM går ut med rekommendationer for ovaccinerade.

Om jag känner de ovaccinerade rätt kommer de att skita i rekommendationerna, på samma sett som de sket i att vaccinera sig.
Citera
2021-09-16, 15:11
Medlem
okok1s avatar
Varför ska vaccinerade skyddas från ovaccinerade om vaccinet fungerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in