2021-09-16, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
och typ Nordkorea. Och typ Venezuela.

Jag är väl inte helt övertygad om att det där med riktiga män som styr är så eftersträvansvärt.

Föredrar nog den fria marknaden, som istället pressar ned priserna.

Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Laholm gick miste om ca. 2000 jobb häromveckan. Northvolt och Volvo Cars ville bygga batterifabrik. Fanns inte elkapacitet i Laholm.
Uddevalla tackat nej till samma nyetablering på orten , skulle resulterat i 1500 Jobb.
Robertsfors (Västerbotten) tackade nej till en internationell industrietablering och gick miste om 2000 jobb

Och detta bara under sommaren. Kärnkraftsnedläggningen har inneburit 5000-6000 jobb som aldrig skapades.

Åtminstone kan vi säga att vi inte är som Kina. Vem bryr sig om logik, sanning, och välstånd?

Nedläggningen av kärnkraft är resultatet av att groteskt inkompetenta människor fått styra.
Citera
2021-09-16, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Svenska elproducenter måste tjäna massor med pengar just nu.
Sverige exporterar motsvarande fyra kärnkraftsreaktorer just nu och priserna är fortfarande riktigt höga nere i Europa nu mitt i natten.
De säljer el för flera miljoner kronor varje timme.

Vad hjälper det om vi inte har kapacitet att transportera elen mellan elområden? Klen tröst för Skåne att Norrland producerar massa el.
Citera
2021-09-16, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Nedläggningen av kärnkraft är resultatet av att groteskt inkompetenta människor fått styra.

Absolut är det så! Stoppa idiotin, stoppa rösta MP direkt eller indirekt via S, eftersom miljöpartiet har kidnappat hela deras politik.

Att stänga fullt fungerande kärnkraftverk kommer att hamna i historieböckerna som en av de största politiska fiaskona någonsin!
Citera
2021-09-16, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Laholm gick miste om ca. 2000 jobb häromveckan. Northvolt och Volvo Cars ville bygga batterifabrik. Fanns inte elkapacitet i Laholm.
Uddevalla tackat nej till samma nyetablering på orten , skulle resulterat i 1500 Jobb.
Robertsfors (Västerbotten) tackade nej till en internationell industrietablering och gick miste om 2000 jobb

Och detta bara under sommaren. Kärnkraftsnedläggningen har inneburit 5000-6000 jobb som aldrig skapades. Skatteintäkter som aldrig genereras, arbetslösheten som inte kan pressas ner genom nyetableringar av industri

Förstår inte det här. Sverige är enligt varenda statistik ett stort batteri för hela norra Europa nästan. Men så har vi alltså ändå för lite el i Sverige??
Citera
2021-09-16, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Förstår inte det här. Sverige är enligt varenda statistik ett stort batteri för hela norra Europa nästan. Men så har vi alltså ändå för lite el i Sverige??

Det är faktiskt inte så svårt att förstå. El är svårt att transportera. Sverige är stort.
Citera
2021-09-16, 07:54
Medlem
Otroligt hur s k miljömedvetna kan tycka att ”grön” energi är miljövänligt. Miljö och klimat är olika saker!

Hur inverkar till exempel vattenkraft på våra fiskars livsmiljöer (biotoper) i både östersjön och älvarna ? Vad händer med Östersjön när inte de livsviktiga näringsämnena kommer ut i havet på grund av uppdämningar? Vad händer med fiskarnas lekplatser för sin fortplantning? Hur mår t.ex. ålen och östersjön?

Hur mår fåglarnas biotoper av den mycket ineffektiva vindkraften?

Det går idag att tillverka kärnkraftsenergi från gammalt kärnavfall. Vet sojalattefolket om detta på söder?

Vad ska man säga. Miljöpartister som knappt kan plocka en annan svamp än kantarell eller vet att ett vargpar har ihjäl 100 älgar per år antingen för lustens skull eller den överflödiga matens skull kan ens fortfarande räkna ut att de är nyttiga idioter till monopolkapitalet.

Vi tackar och bockar jubelidioterna Miljöpartiet för dubblerat pris. I vinter håller vi tummarna att inte elnätet stängs ned (det var på håret i vintras).
Citera
2021-09-16, 09:06
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Vad hjälper det om vi inte har kapacitet att transportera elen mellan elområden? Klen tröst för Skåne att Norrland producerar massa el.

Självklart kan vi transportera massor med el mellan elområden redan idag. Men elproducenterna vill såklart kunna transportera mer så de kan göra om Norrland till en europeisk vindkraftskoloni som förser stora delar av Europa med ren el.
Just nu är spotpriset 63 euro per Mwh i Norra Sverige och nästan 200 i Danmark. Om jag ägde ett vattenkraftverk skulle jag hellre vilja kunna skicka elen till Danmark.

Mer överföringskapacitet leder till utjämnade priser så Norrland får samma dyra el som övriga Europa.
Citera
2021-09-16, 09:12
Medlem
YP4XQs avatar
Tack för upplysningen jag har bara sett glad ut och betalat mitt abonnemang under åren till Rörligt pris.

Såg på min faktura nu att jag har 113öre/kwh + 1.5 miljöpåslag, + 12kr/mnd miljöval

Så jag tittade runt och nu tecknar jag mig för 92öre/kwh på 3-års och lägre fasta årskostnad utan märkliga miljöpåslag.... det var som fan, blir ju några spänn på 15000kwh/år
Citera
2021-09-16, 09:18
Medlem
Två katastrofala missar är;

1. Avregleringen av elmarknaden. Som tidigare skribenter nämnt så leder det till att vinstmaximerande företag hellre exporterar "billig el" än att se till gagna för komparativa fördelar och Sveriges bästa.

Moderata knäppskallar som tror att marknadsekonomi är det bästa oavsett vad. Skola,omsorg och energi...

2. Stänga kärnkraftverken utan en plan på hur bortfallet ska kompenseras.

Rödgröna knäppskallar som varken kan räkna eller tänka...
‐--------------------
Samhällen som levt i överflöd får med tiden dåliga politiker. Förvärvaren, Ärvaren och Fördärvaren(2000-tal)
Citera
2021-09-16, 10:10
Medlem
Citat:
Ja skåne och södra delen av Sverige behöver säkra sin tillgång till el.
Men hård konkurans från Danmark Tyskland Polen Finland Estland Lettland Litauen.
Citera
2021-09-16, 11:13
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
I skrivande stund exporterar Sverige 4 313 MW så elpriset hade varit lika högt även om vi haft de två reaktorerna kvar. Det höga priset beror som andra noterat på elbristen i Europa.

....som i allt högre grad förlitar sig på väderberoende intermittent vindkraft.

MP måste krossas med varje tillgängligt lagligt medel!
Citera
2021-09-16, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
....som i allt högre grad förlitar sig på väderberoende intermittent vindkraft.

MP måste krossas med varje tillgängligt lagligt medel!

Vad hjälper det. MP styr inte Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in