Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-15, 22:38
  #97
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
verkar som att vindkraften behöver byggas ut i södra sverige?

går det inte att köpa billig el i tyskland eller något annat liberalt land?
Ansökningarna om havsbaserad vindkraft har ökat drastiskt.

https://www.nyteknik.se/premium/intr...lodera-7020644
Ansökningarna om att bygga vindkraft till havs har fullkomligen exploderat. Om alla byggplaner går i mål får Sverige ett gigantiskt överskott av el. Investeringskostnaderna i nya havssnurror ligger grovt räknat på 400 miljarder kronor och utmaningarna är stora.


Dvs
Det skulle göra Sverige till elektrisk stormakt som skulle kunna attrahera en typ av näringsliv som vill ha grön el i mängder.

Jobbig läsning för kollapspratarna.
Då måste dom hitta något annat att kollapsa om.
__________________
Senast redigerad av liksom-fb 2021-09-15 kl. 22:41.
Citera
2021-09-15, 22:49
  #98
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
bli inte förvånad om det blir 300% högre elpris
Verkar vara många som inte tänker tanken att om elpriset ökar blir mer och mer elproduktion lönsam och antalet producenter ökar. Och de befintliga producenterna ökar produktionen.
Varvid priserna sjunker.

Bara en sådan sak som att stiger elpriset blir det lönsam för mig att lägga upp solpaneler på taket.
Täcker jag hela taket klarar jag min årsförbrukning.

Blir det stor skillnad mellan sommar och vinter så blir det mer lönsamt att lagra på sommaren och sälja på vintern. Vilket gör att prisskillnaden minskar.

Folk verkar inte förstå så extremt prissänkande Liberalism är.
Citera
2021-09-15, 22:58
  #99
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Vilka politiker syftar du på? Sverige är en liten del av världsekonomin. I andra länder där riktiga män styr, typ Kina, så ser man tlll sitt lands bästa och om kärnkraft är det, vilket jag är helt övertygad om att det är, så kommer det att införas och utvecklas.
och typ Nordkorea. Och typ Venezuela.

Jag är väl inte helt övertygad om att det där med riktiga män som styr är så eftersträvansvärt.

Föredrar nog den fria marknaden, som istället pressar ned priserna.
Citera
2021-09-15, 23:00
  #100
Medlem
Opaques avatar
Laholm gick miste om ca. 2000 jobb häromveckan. Northvolt och Volvo Cars ville bygga batterifabrik. Fanns inte elkapacitet i Laholm.
Uddevalla tackat nej till samma nyetablering på orten , skulle resulterat i 1500 Jobb.
Robertsfors (Västerbotten) tackade nej till en internationell industrietablering och gick miste om 2000 jobb

Och detta bara under sommaren. Kärnkraftsnedläggningen har inneburit 5000-6000 jobb som aldrig skapades.
Citera
2021-09-15, 23:02
  #101
Medlem
Opaques avatar
Laholm gick miste om ca. 2000 jobb häromveckan. Northvolt och Volvo Cars ville bygga batterifabrik. Fanns inte elkapacitet i Laholm.
Uddevalla tackat nej till samma nyetablering på orten , skulle resulterat i 1500 Jobb.
Robertsfors (Västerbotten) tackade nej till en internationell industrietablering och gick miste om 2000 jobb

Och detta bara under sommaren. Kärnkraftsnedläggningen har inneburit 5000-6000 jobb som aldrig skapades. Skatteintäkter som aldrig genereras, arbetslösheten som inte kan pressas ner genom nyetableringar av industri
Citera
2021-09-15, 23:11
  #102
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Elpriserna är väldigt höga i hela Europa verkar det som och Sverige har relativt låga priser jämfört med tex Tyskland.

Bara vänta du..

Om ett par veckor kopplas den nästa el-kabeln ifrån Norge till Storbritannien.., då blir det ännu mer export utav nordisk el.., om mindre kvar i norden.., dvs ännu mer högre priser !
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2021-09-15 kl. 23:14.
Citera
2021-09-15, 23:19
  #103
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Elpriserna i Sverige är rena drömmen, britterna har betalat 30kr per kwh
Dom har tydligen bränt kabeln till Frankrike. Och så att säga kopplat loss sig från EU även elektriskt.

Blir ju lite konsekvenser av isolationistisk politik. Men nationalisterna lär väl jubla över de höga elpriserna.
https://www.nytimes.com/2021/09/15/b...city-fire.html
Citera
2021-09-15, 23:44
  #104
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Dom har tydligen bränt kabeln till Frankrike. Och så att säga kopplat loss sig från EU även elektriskt.

Blir ju lite konsekvenser av isolationistisk politik. Men nationalisterna lär väl jubla över de höga elpriserna.
https://www.nytimes.com/2021/09/15/b...city-fire.html

I Norge har det varit mycket prat.., en längre stund om el-priserna. Då främst om hur smart det är att exportera el, så att priserna "hemma" går upp. För det som exporteras är "fin-el", och det som importeras ifrån tyskland är dyr "ful-el" (kol dvs).

Sedan lite om orsakerna :

Strømprisene i Europa har vært uvanlig høye i det siste, grunnet dyr gass, dyrt kull og dyre CO2-kvoter. Storbritannia har også egne avgifter som sender prisene ytterligere opp, ifølge Seland.

– I Storbritannia har de et eget CO2-kvotesystem som gjør at kostnadene i gasskraftverkene er høyere enn ellers i Europa. Så de har de høyeste kraftprisene, legger han til.

Britiske strømkunder har imidlertid et pristak, som forvaltes av Ofgem.


https://e24.no/olje-og-energi/i/47Lm...ra-opp-prisene

Sedan en sak som inte berörs.., "Muttis" beslut att skrota den tyska kärnkraften. Vi betalar nu för detta..

Sedan är väl Greta väldigt förnöjd om handeln med CO2-kvoter..

(men Kineserna ler nog längst, när europeisk industri flyttar över dit och får billig kol-el)
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2021-09-15 kl. 23:47.
Citera
2021-09-16, 00:36
  #105
Medlem
Phantom042s avatar
Svenska elproducenter måste tjäna massor med pengar just nu.
Sverige exporterar motsvarande fyra kärnkraftsreaktorer just nu och priserna är fortfarande riktigt höga nere i Europa nu mitt i natten.
De säljer el för flera miljoner kronor varje timme.
Citera
2021-09-16, 02:29
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är samma sak med bensinpriser och planerat säljstopp för fossildrivna bilar och bränsle. MP är ett verklighetsfrämmande flumparti som ingen borde rösta på. Per Bolund, fy fan vilken motbjudande person....
Håller med dig fullständigt till 110% spyr när jag ser honom
Citera
2021-09-16, 02:36
  #107
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Sedan är väl Greta väldigt förnöjd om handeln med CO2-kvoter..

(men Kineserna ler nog längst, när europeisk industri flyttar över dit och får billig kol-el)
Just kineserna med sina kolkraftverk skrattar åt Europa och klimat-Greta. Vad fan är det för poäng med att leka världens samvete när Kina spyr ut koldioxid och annan skit så det räcker och blir över? Skulle gärna höra Bolund kommentera det, eller kanske inte.... kan bara hoppas på att miljöpartiet åker ut för gott 2022.
Citera
2021-09-16, 05:48
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Idag handlade du i område 3, el för 192öre/kwh. Det innebär att du för betalar nästan 4kr/kwh, medräknat skatter och avgifter. Hur är detta ens möjligt?

Jag vet att kärnkraften går på reducerad kraft. Men jag menar, det är september och knappt någon värme behövs. Jag får känslan av att staten och vattenfall passar på att höja priserna på sommaren för att få alla konsumenter att binda sina elavtal inför vintern och elbolagen tjänar än mer pengar, mer än att det faktiskt skulle vara någon strömbrist just nu. Framförallt när tidningarna varenda skriver om det höga elpriset, vilket gör att konsumenterna accepterar ett högre elpris

Jag minns när den extremt varma sommaren var 2018 och framförallt arla varnade för ökade mejeri-priser. Några månader senare kostade ett bregott smörpaket 50-55kr. Problemet är bara att de aldrig sänkte priset igen, eftersom kunderna vande sig att betala 55kr.

Vad tror ni själva? Tror ni det är strömbrist redan i september eller tror ni vi kan vänta oss att betala t.o.m 10kr/kwh runt jul?

Privatiseringen av vårt skattefinansierade elnät och elproduktion leder till lägre priser och nödvändig utbyggnad av kapaciteten för att säkra stabiliteten av leveransen.

Vänta till Moderaterna och deras stjärtslickare i SD får sätta tänderna i problemet, då kommer det att bli ännu bättre!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback