2021-09-15, 22:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Jag har iaf Mailat Kalla Fall två ggr nu dom senaste dagarna , och lagt fram tips på en koppling jag vill att de ej ska missa , det tipset innefattar två män CL plus en till (ni vet vem) .

Och skickade förövrigt med en teori om tråden som några här inne hjälpt till att spekulerat fram bla i Pm.

Och bad dem bla annat att dom gärna får kika här inne med start på dagen när dom gick ut m CL som misstänkt

Ett scenario med de fakta som finns från Polis , med start ända inifrån statt till Lekplatsen skickas nu ikväll . Finns det en enda grej där som kan hjälpa Kalla Fall framåt så är jag nöjd . Och jag säger som Ugglan jag kommer inte svara nåt på detta God Kväll .
Nu förstår jag vad Pepparkakemannen menar med bra stämning i tråden. Det är när man försöker skicka polisen att jaga IP-adresser på andra FB-användare. Trevligt.

Jag tror inte att någon behöver ligga sömnlös efter ditt tips, för det hamnar nog direkt i cylinderarkivet.
Citera
2021-09-15, 23:51
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu förstår jag vad Pepparkakemannen menar med bra stämning i tråden. Det är när man försöker skicka polisen att jaga IP-adresser på andra användare. Trevligt.

Jag tror inte att någon behöver ligga sömnlös efter ditt tips, för det hamnar nog direkt i cylinderarkivet.

Nej. Det var inte alls så jag menade. Du missförstår, och skapar dålig stämning nu.
Jag tror du gör det med vilje.
Det spelar väl ingen roll vad hen har för förslag till KF? Bättre än att vi sitter tysta o inget gör. Vad är problemet? Vill du inte att vi skall komma framåt? Tror du att polisen kommer agera kriminellt? Som jag sagt tidigare, det blir mer o mer tydligt att du vill något annat här.
Citera
2021-09-15, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Va?! På riktigt? De vill ha tips från vittnen osv, inte nåt jäkla hittepå från ett internetforum. Pinsamt…
Hela tråden är väl pinsam isf . Så allt du säger är hittepå ? Och du vet inget om vad jag skrivit. Tillför nåt ist för att bara gnälla ,
Jag tar Helenas försvinnande på allvar , och sitter inte härinne för att jag tycker det är kul. Jag är ingen flashbackare som följer el skriver i andra trådar , när detta är över så är Flashback ett minne blott för mig .Och jag har gjort det som behövs. Färdigskrivet .
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-16 kl. 00:23.
Citera
2021-09-16, 01:05
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Hur går det nu då? ClLe borde erkänt vid det här laget kan man tycka då han ändå inte har ngt att förlora eftersom hans framtida liv passerat bäst före datum flera gånger om ifall man säger så..

Han har ju tydligen förnekat, gör inte de flesta GM det?
Efter 29 år? Psykiskt och fysiskt sjuk person, vad skulle hans förnekelse eller erkännande vara värt?

Hur menar du? Inget att förlora? Är han så pass frisk som du tycks tro, så har han väl åtminstone all anledning att inte dra in andra närstående i sitt brott?
Citera
2021-09-16, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Vad betyder ordet "tros" enligt dig?

Varför skriver inte Kalla Fall att: "Han har agerat ensam" om han nu har det? 🤔
Vad fanken gör ordet "tros" där? (10.000 kronors frågan till dig Babsan).

Varför ska vissa här "notera dom orden"? Jag tror faktiskt att alla här i tråden (utom du) vet vad "tros" betyder, således inget att notera

Varför det här otroligt tråkiga tonläget? Varför måste du slå ned på alla som inte skriver under på ditt scenario? Lag Pudelfrilla var så extremt kritiska mot Ugglan, men nu gör ni ju exakt samma sak.

Det är klart att "tros" är relevant. Det utesluter inte ett scenario med flera GM, men håller det som mindre sannolikt. De flesta i tråden håller ju Kalla Fall-gruppen högt, och då bör ju även denna formulering ha ett högt värde. Och då kanske man måste fundera till om man har ett scenario med fler än en GM (jag har själv ett scenario med två GM).
Citera
2021-09-16, 05:35
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Han har ju tydligen förnekat, gör inte de flesta GM det?
Efter 29 år? Psykiskt och fysiskt sjuk person, vad skulle hans förnekelse eller erkännande vara värt?

Hur menar du? Inget att förlora? Är han så pass frisk som du tycks tro, så har han väl åtminstone all anledning att inte dra in andra närstående i sitt brott?

Min fetning. Var i tråden tror jag att han är frisk?

Varför skulle han ha någon anledning att skydda närstående?

Ens närstående kan vara ens värsta fiende. ( kolla arvstvister etc).

Så! Återigen! Varför erkänner han inte såvida han nu när skyldig?

Måhända det beror på att han är oskyldig?

Ganska troligt kan man tro.
Citera
2021-09-16, 06:32
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Vilken tidning/vilket datum? Har du möjlighet, skriv gärna av lite/kopiera och klistra in här i tråden.

Tidningen var "I dag" läste på KB kungliga biblioteket online men jag är inte betalande så då kan man bara läsa vissa ord/meningar korta. Men kanske någon vill betala då är det 1993 i Juni men verkar stå mycket även andra datum. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&ua ct=8&ved=2ahUKEwiwx_GZ1ILzAhXL0aQKHckbAt8QFnoECA8Q Aw&url=https%3A%2F%2Ftidningar.kb.se%2F&usg=AOvVaw 2oggltGJEkxEOHTB1uqink
Senast redigerad av lindblomsgrön 2021-09-16 kl. 06:34.
Citera
2021-09-16, 08:13
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Min fetning. Var i tråden tror jag att han är frisk?

Varför skulle han ha någon anledning att skydda närstående?

Ens närstående kan vara ens värsta fiende. ( kolla arvstvister etc).

Så! Återigen! Varför erkänner han inte såvida han nu när skyldig?

Måhända det beror på att han är oskyldig?

Ganska troligt kan man tro.
Ok, det är din tro.
Men varken du eller jag vet ett skit!
Det borde du åtminstone förhålla dig till, stöddiga herre!
Citera
2021-09-16, 08:32
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Hela tråden är väl pinsam isf . Så allt du säger är hittepå ? Och du vet inget om vad jag skrivit. Tillför nåt ist för att bara gnälla ,
Jag tar Helenas försvinnande på allvar , och sitter inte härinne för att jag tycker det är kul. Jag är ingen flashbackare som följer el skriver i andra trådar , när detta är över så är Flashback ett minne blott för mig .Och jag har gjort det som behövs. Färdigskrivet .

Ja allt här är hittepå, vi spekulerar utan insikt. I bästa fall skrattar kalla fall åt ditt mail, i värsta fall går det åt tid som hade behövt läggas på viktiga saker i utredningen. Jag tycker att vi kan tillföra något genom att inte störa utredningen med teorier på Mail.
Citera
2021-09-16, 08:34
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tapetblomman
Varför det här otroligt tråkiga tonläget? Varför måste du slå ned på alla som inte skriver under på ditt scenario? Lag Pudelfrilla var så extremt kritiska mot Ugglan, men nu gör ni ju exakt samma sak.

Det är klart att "tros" är relevant. Det utesluter inte ett scenario med flera GM, men håller det som mindre sannolikt. De flesta i tråden håller ju Kalla Fall-gruppen högt, och då bör ju även denna formulering ha ett högt värde. Och då kanske man måste fundera till om man har ett scenario med fler än en GM (jag har själv ett scenario med två GM).

Jag har aldrig slagit ner på någon som inte skriver under på mitt scenario, däremot blir jag ofta påhoppad och då blir svaret därefter. En fullständigt idiotisk kommentar får givetvis ett svar i samma tråkiga tonläge.

Ok? Jag kan bara konstatera att även du anser att jag "kanske måste fundera till" för att jag har ett scenario med 2 GM? (bröderna Levin) 😂
Du är med andra ord inte ett dugg bättre själv än Ugglan och co, du behöver också lära dig att respektera andra.
Citera
2021-09-16, 08:38
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Lås gärna upp och klistra in en liten del av artikeln här. Speciellt om ledtrådarna står samlade. Även om det är samma som tidigare nämnts, för det kan vara bra att få dem samlade.

Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Tidningen var "I dag" läste på KB kungliga biblioteket online men jag är inte betalande så då kan man bara läsa vissa ord/meningar korta. Men kanske någon vill betala då är det 1993 i Juni men verkar stå mycket även andra datum. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&ua ct=8&ved=2ahUKEwiwx_GZ1ILzAhXL0aQKHckbAt8QFnoECA8Q Aw&url=https%3A%2F%2Ftidningar.kb.se%2F&usg=AOvVaw 2oggltGJEkxEOHTB1uqink

Se:
https://tidningar.kb.se/2839299/1993-06-10/edition/12310/part/1/page/9/?q=mariestad%20helena%20andersson%20vit%20bil%20ru nstensv%C3%A4gen&from=1993-01-01&to=1993-12-31

Någon har alltså sett Helena i samspråk med någon okänd på Runstensvägen inte långt före hennes försvinnande. Man kan ju undra varför Runstensvägen och inte Hällristningsvägen? Om personen bor på Runstensvägen så borde personen vara lätt att identifiera. Eller är det så att Helena umgåtts med en person som hon inte ville att övriga familjen skulle iakttaga henne med?

Bra jobbat Lindblomsgrön!
Citera
2021-09-16, 09:26
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Ja allt här är hittepå, vi spekulerar utan insikt. I bästa fall skrattar kalla fall åt ditt mail, i värsta fall går det åt tid som hade behövt läggas på viktiga saker i utredningen. Jag tycker att vi kan tillföra något genom att inte störa utredningen med teorier på Mail.

Det må så vara men "dom" som skriver i tråden är inte hittepå.

Någon här kanske t.o.m. står för mer "hittepå" än andra?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-16 kl. 09:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in