2021-09-15, 16:30
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Redan i månadskiftet april/maj 1992 ska en vit bil med man ha setts vid vändplatsen på Runstensvägen i Mariestad. Vem är mannen i den vita bilen? Det är frågan som sysselsätter polisen ... rivstartat — men inte tillräckligt tydliga för att kunna identifiera bilen....
Detta står i en tidning från 1993

Vilken tidning/vilket datum? Har du möjlighet, skriv gärna av lite/kopiera och klistra in här i tråden.
Citera
2021-09-15, 17:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
I fallet med dubbelmordet i Linköping kastade gm in kniven i ett buskage/en häck vid brottsplatsen och mössan i en tidningskorg vid en ICA-affär. Sådana konklusiva bevis lär inte finnas i detta fall.

OM det skulle visa sig att de inte kommer längre med ClLe, tror du att utredarna fortsätter att gå igenom utredningen för att se om de kan hitta ytterligare någon misstänkt? Kommer dessa utredare att fortsätta tills de lyckas? Eller är denna gång potentiellt den sista?
Med tanke på att man vid det här laget är inne på MGM 4 eller 5 så måste det rimligen ta slut här, på ett eller annat vis. På samma sätt som i MOP så har försvaret av varje ny MGM hjälp av den bevisning som anförts mot de tidigare (i MOP har vi CP och SE), så det krävs som jag ser det att någon av en slump hittar kroppen och spår kan säkras.
Citera
2021-09-15, 17:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Lås gärna upp och klistra in en liten del av artikeln här. Speciellt om ledtrådarna står samlade. Även om det är samma som tidigare nämnts, för det kan vara bra att få dem samlade.

Fyra spåren i jakten på Helenas mördare

Citat:
En utredning där de viktigaste kända spåren vilar på fyra ben: Den misstänkta ljusa bilen, fyndplatsen av Helenas tillhörigheter i närheten av föräldrahemmet, nya och gamla vittnesobservationer – samt en pågående DNA-analys.

.....

Mannen som nu är skäligen misstänkt i ärendet hade vid den tiden tillgång till en sådan bil som beskrivits.

.....

Polisen har nu gått ut och eftersökt fler uppgifter, då den misstänkte mannen vid tiden för Helenas försvinnande kontaktat andra kvinnor från sin bil.

.....

Fyndplatsen för tillhörigheterna ... Hennes svarta sandaler och två av hennes ringar.

.....

pågående DNA-analys, som de fortfarande väntar svar från.

...

den nu misstänkte mannen i 60-årsåldern topsats och att den tredje DNA-träffen från Helena Anderssons sandaler är högaktuell.

.....

Enligt polisen tros han ha agerat ensam

.....

Spåret som saknas ... att Helena Anderssons kropp inte hittats.
Citera
2021-09-15, 18:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Att man tar upp ”fyndplatsen” som ett av dessa spår inger inte mig förtroende att utredningen har särskilt mycket att gå på, för hur skall denna kunna leda till en GM? Och vad gäller ”den vita bilen” så framkommer heller ingenting som skall leda just till CL. Har man identifierat en enda bilmodell som passar in på killarnas beskrivning (positionsljus, m.m.) och att CL hade den enda i Mariestad med omnejd som inte kan redogöras för den kvällen? Jag tvivlar. Utan DNA-träff så är det tyvärr högst sannolikt vägs ände. Och vad i hela friden baserade de en häktning på? (det varl dessutom ”på sannolika skäl”).

Till sist kanske några här kan notera orden ”tros ha agerat ensam”.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-15 kl. 18:20.
Citera
2021-09-15, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Att man tar upp ”fyndplatsen” som ett av dessa spår inger inte mig förtroende att utredningen har särskilt mycket att gå på, för hur skall denna kunna leda till en GM? Och vad gäller ”den vita bilen” så framkommer heller ingenting som skall leda just till CL. Har man identifierat en enda bilmodell som passar in på killarnas beskrivning (positionsljus, m.m.) och att CL hade den enda i Mariestad med omnejd som inte kan redogöras för den kvällen? Jag tvivlar. Utan DNA-träff så är det tyvärr högst sannolikt vägs ände. Och vad i hela friden baserade de en häktning på? (det varl dessutom ”på sannolika skäl”).

Jag har iaf Mailat Kalla Fall två ggr nu dom senaste dagarna , och lagt fram tips på en koppling jag vill att de ej ska missa , det tipset innefattar två män CL plus en till (ni vet vem) .

Och skickade förövrigt med en teori om tråden som några här inne hjälpt till att spekulerat fram bla i Pm.

Och bad dem bla annat att dom gärna får kika här inne med start på dagen när dom gick ut m CL som misstänkt

Ett scenario med de fakta som finns från Polis , med start ända inifrån statt till Lekplatsen skickas nu ikväll . Finns det en enda grej där som kan hjälpa Kalla Fall framåt så är jag nöjd . Och jag säger som Ugglan jag kommer inte svara nåt på detta God Kväll .
Citera
2021-09-15, 19:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Stort tack för detta!
Citera
2021-09-15, 19:48
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Att man tar upp ”fyndplatsen” som ett av dessa spår inger inte mig förtroende att utredningen har särskilt mycket att gå på, för hur skall denna kunna leda till en GM? Och vad gäller ”den vita bilen” så framkommer heller ingenting som skall leda just till CL. Har man identifierat en enda bilmodell som passar in på killarnas beskrivning (positionsljus, m.m.) och att CL hade den enda i Mariestad med omnejd som inte kan redogöras för den kvällen? Jag tvivlar. Utan DNA-träff så är det tyvärr högst sannolikt vägs ände.

Vad betyder ordet "tros" enligt dig?

Varför skriver inte Kalla Fall att: "Han har agerat ensam" om han nu har det? 🤔
Vad fanken gör ordet "tros" där? (10.000 kronors frågan till dig Babsan).

Varför ska vissa här "notera dom orden"? Jag tror faktiskt att alla här i tråden (utom du) vet vad "tros" betyder, således inget att notera
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-15 kl. 19:50.
Citera
2021-09-15, 20:01
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Med tanke på att man vid det här laget är inne på MGM 4 eller 5 så måste det rimligen ta slut här, på ett eller annat vis. På samma sätt som i MOP så har försvaret av varje ny MGM hjälp av den bevisning som anförts mot de tidigare (i MOP har vi CP och SE), så det krävs som jag ser det att någon av en slump hittar kroppen och spår kan säkras.

Det här ju var ju Kalla fall-gruppens första försök med detta fall och gruppen har säkert en hel del andra fall på "kö". Om de märker att de kommit till vägs ände OM de inte lyckas hitta konkreta bevis eller lyckas pussla ihop en stark indiekedja, så finns väl risken att de "ger upp" och så småningom tar sig an nästa kalla fall. Om de skulle hamna i den situationen, så hoppas jag verkligen att de har vänt på varje litet gruskorn, vilket jag både hoppas och tror att de i så fall har gjort.
Citera
2021-09-15, 20:33
Medlem
Greenskys avatar
Hur går det nu då? ClLe borde erkänt vid det här laget kan man tycka då han ändå inte har ngt att förlora eftersom hans framtida liv passerat bäst före datum flera gånger om ifall man säger så..
Citera
2021-09-15, 20:43
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Det här ju var ju Kalla fall-gruppens första försök med detta fall och gruppen har säkert en hel del andra fall på "kö". Om de märker att de kommit till vägs ände OM de inte lyckas hitta konkreta bevis eller lyckas pussla ihop en stark indiekedja, så finns väl risken att de "ger upp" och så småningom tar sig an nästa kalla fall. Om de skulle hamna i den situationen, så hoppas jag verkligen att de har vänt på varje litet gruskorn, vilket jag både hoppas och tror att de i så fall har gjort.

Finns stor chans att Kalla-Fall-gruppen har vänt och vridit på vart enda gruskorn men missat väsentlig information pga att dom passerat bäst före datum och andra diverse psykiska åkommor.

Så, nja.. Kalla Fall får visa trovärdiga resultat! Eller lägg ner.
Citera
2021-09-15, 21:09
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Finns stor chans att Kalla-Fall-gruppen har vänt och vridit på vart enda gruskorn men missat väsentlig information pga att dom passerat bäst före datum och andra diverse psykiska åkommor.

Så, nja.. Kalla Fall får visa trovärdiga resultat! Eller lägg ner.

Förhoppningsvis har de fortfarande några grus(guld?)korn kvar att vända på...

Ger Kalla fall-gruppen upp, då är det nog over and done with; för vad återstår då?

Jag håller tummarna för att KF-utredarna löser detta, för det här fallet FÅR inte bara förbli olöst.
Citera
2021-09-15, 21:25
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Jag har iaf Mailat Kalla Fall två ggr nu dom senaste dagarna , och lagt fram tips på en koppling jag vill att de ej ska missa , det tipset innefattar två män CL plus en till (ni vet vem) .

Och skickade förövrigt med en teori om tråden som några här inne hjälpt till att spekulerat fram bla i Pm.

Och bad dem bla annat att dom gärna får kika här inne med start på dagen när dom gick ut m CL som misstänkt

Ett scenario med de fakta som finns från Polis , med start ända inifrån statt till Lekplatsen skickas nu ikväll . Finns det en enda grej där som kan hjälpa Kalla Fall framåt så är jag nöjd . Och jag säger som Ugglan jag kommer inte svara nåt på detta God Kväll .

Va?! På riktigt? De vill ha tips från vittnen osv, inte nåt jäkla hittepå från ett internetforum. Pinsamt…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in