2021-09-15, 20:45
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Kommande åren väntar väll omfattande ombyggnationer för vattenfall. Deras vattenkraftverk behöver rustas upp.
Lär väll inte hjälpa med trygg eltillförsel.

Vattenkraftverken rustas upp löpande varje år, det är inga gigantiska skillnader i bolagens budgetar men man prioriterar ju olika. En del är lagkrav (dammarna) och en del är rent affärsmässigt (produktion) sen har du underhåll på luckor/grindar osv.

Fortum bränner väl en miljard eller något på dammen i Trängslet, kraftverket producerar ändå.
Citera
2021-09-15, 20:46
Avslutad
Många stora elproducenter ligger i revision nu, börjar rulla igång under september/oktober. Detta gäller hela europa. 1800kr per MWh mitt på dagen och runt 1100kr nu. Inte rekord eller så, har sett högre siffror förut. Sverige exporterar under hela denna period. Vid skrivandets stund exporterar vi ca 3600MWe. bra siffror.
Citera
2021-09-15, 21:11
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Idag handlade du i område 3, el för 192öre/kwh. Det innebär att du för betalar nästan 4kr/kwh, medräknat skatter och avgifter. Hur är detta ens möjligt?

Jag vet att kärnkraften går på reducerad kraft. Men jag menar, det är september och knappt någon värme behövs.

Min elbil suger i sig 300kw / månad. Sverige har 4,7 miljoner bilar.
De flesta laddar hemma, men fri laddning på arbetsplatser kommer starkt..

Ponera, att landet får 50% elbilar som kör 1500 mil om året.

Det blir tungt i elnäten, minst sagt.

Rösta bort MP.
Citera
2021-09-15, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlWpLxdj
Så går det när man har vänsterslödder vid rodret. Alla ska betala mer för el helt i onödan.
Det är galna elpriser överallt i europa, "vänsterslödder" är således inte anledningen till vårat problem.
Citera
2021-09-15, 22:01
Medlem
Miljöpartiet är otroligt skadliga för Sverige och medborgarna. Elpriset är högt lika som bensinen men skatterna är en stor del av kostnaden för konsumenterna. Man ska inte glömma att vi betalar skatt på skatt (moms)
Citera
2021-09-15, 22:01
Medlem
AlWpLxdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snitchelibitchen
Det är galna elpriser överallt i europa, "vänsterslödder" är således inte anledningen till vårat problem.

Inte? Stängde vi inte ner ett kärnkraftverk nyligen?

Vi till skillnad till stor del av Europa har oerhört goda förutsättningar för att skapa ström.
Citera
2021-09-15, 22:23
Medlem
Bolund är ett geni av rang.
Citera
2021-09-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Min elbil suger i sig 300kw / månad. Sverige har 4,7 miljoner bilar.
De flesta laddar hemma, men fri laddning på arbetsplatser kommer starkt..

Ponera, att landet får 50% elbilar som kör 1500 mil om året.

Det blir tungt i elnäten, minst sagt.

Rösta bort MP.

5 Miljoner elbilar behöver ca 14TWh med energi enligt ditt räkneexempel. Det motsvarar inte ens 10% av den totala produktionen idag.

Idag är finns det ynkliga 70 000st, det kommer ta bortåt 20-30år i bästa fall innan vi närmar oss 2,5Miljoner.
Citera
2021-09-15, 22:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Idag handlade du i område 3, el för 192öre/kwh. Det innebär att du för betalar nästan 4kr/kwh, medräknat skatter och avgifter. Hur är detta ens möjligt?

Jag vet att kärnkraften går på reducerad kraft. Men jag menar, det är september och knappt någon värme behövs. Jag får känslan av att staten och vattenfall passar på att höja priserna på sommaren för att få alla konsumenter att binda sina elavtal inför vintern och elbolagen tjänar än mer pengar, mer än att det faktiskt skulle vara någon strömbrist just nu. Framförallt när tidningarna varenda skriver om det höga elpriset, vilket gör att konsumenterna accepterar ett högre elpris

Jag minns när den extremt varma sommaren var 2018 och framförallt arla varnade för ökade mejeri-priser. Några månader senare kostade ett bregott smörpaket 50-55kr. Problemet är bara att de aldrig sänkte priset igen, eftersom kunderna vande sig att betala 55kr.

Vad tror ni själva? Tror ni det är strömbrist redan i september eller tror ni vi kan vänta oss att betala t.o.m 10kr/kwh runt jul?
Ser ut som det var under en timme.
Priset för dagen låg på 122 öre.

Förvisso en del det också, men vet inte om det är lönsamt att smälla upp solpaneler.
Behöver stabilisera sig.
Förra året var vi ju nere på 9 öre. Ingen vidare lönsamhet som elproducent då inte.

Verkar ha legat runt 70 öre i början på månaden.
Citera
2021-09-15, 22:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Två kärnkraftverk har stängts ner och sen är det alltfler elbilar och industrier som förbrukar mer el. Det är nog orsaken.
Du tänker att det har dragit upp prisnivån den senaste vecka i hel EU?

Är det just den här veckan man stängde ned kärnkraftverken och började med el-bil?

Eller hur tänkte du här
Citera
2021-09-15, 22:35
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Enligt dagens industri är det höga naturgaspriser som håller Europa i ett stenhårt grepp just nu.
https://www.di.se/nyheter/energikris-hotar-europa-lagren-kan-ta-slut/
Betalartikel.

”Northstream” Putin visste vad han gjorde.

Det spekuleras i att Ryssland medvetet drar ner gasleveranserna till Europa för att pressa Tyskland att godkänna Nord Stream 2.
Citera
2021-09-15, 22:38
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
En hypotetisk fråga, hoppas att någon som är kunnig i området kan svara, hade vi haft samma situation om vi inte hade stängt 2 kärnkraftverk?

I skrivande stund exporterar Sverige 4 313 MW så elpriset hade varit lika högt även om vi haft de två reaktorerna kvar. Det höga priset beror som andra noterat på elbristen i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in