2021-09-15, 20:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Den politiska misstron blir knappast mindre av den sortens påtryckningar som du beskriver. Vi behöver acceptera att individen själv har det slutgiltiga valet huruvida vederbörande vill ta vaccin. Vissa människor kanske tar dåliga beslut, men det får vi helt enkelt acceptera.

Nu ska svenska regeringen satsa 40 miljoner kronor på att förmå fler svenskar att vaccinera sig. Är det en bra investering? Hade det kanske varit bättre att satsa pengarna på påfyllnadsdoser till riskgrupperna inför vintern?

När vi har sett till att det finns påfyllnadsdoser till riskgrupperna, så behöver vi också hjälpa andra kontinenter, för att parera Kinas vaccindiplomati. När många länder har fått förlita sig på kinesiska vacciner, så har Kinas inflytande stärkts. Det kan vara en fördel för västländerna att skicka vacciner till Sydamerika och Asien, för att erbjuda alternativ till Kinas vacciner.

Jag ser bara stor tragik i att man politiserat ett virus. De där 40 miljonerna är som att kasta pärlor till svinen.
Citera
2021-09-15, 21:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Problemet är att det är i det närmaste omöjligt att distribuera mRNA-vaccinerna i tredje världen p.g.a. kraven på ultrakyla.

Vissa länder med stort behov av vaccin, borde kunna hantera mRNA-vacciner. Jag tänker på länder som Brasilien, Argentina, Mexiko, Indien, Vietnam och Thailand. Åtminstone så borde rätt utrustning finnas i anslutning till större städer. På landsbygden kan andra sorters vacciner fungera bättre.

För länder som Kongo och Somalia, så är mRNA-vaccinerna kanske olämpliga helt och hållet. Men det är inte i Kongo och Somalia som behovet av vaccin är mest akut. Och jag tänker att det inte i första hand är i Kongo och Somalia som västvärlden behöver parera Kinas inflytande.

Citat:
Så vi kanske ska överlåta det åt dem med mer traditionella verktyg. Hade vi varit kloka skulle vi i väst utvecklat sådana vacciner. Nu tappar vi greppet i tredje världen.

Britterna utvecklade ju Oxford-vaccinet som inte kräver frysförvaring. Hur går det med tillverkning och export av Oxford-vaccinet? Har Oxford-vaccinets dåliga anseende begränsat dess användning även i länder där mRNA-vacciner inte är ett alternativ? Har kinesernas vacciner trängt undan Oxford-vaccinet?
Citera
2021-09-15, 21:10
Medlem
Citat:
Säger jag det? Det gör jag inte. Jag säger att i vissa fall får man inte ett tillräckligt immunsvar. Nu hittar jag vad Dr. Peter Hotez egentligen menar i sin Tweet. Så här säger han och jag har inget att invända:
If I’ve already had COVID-19, do I need to get a vaccine?

We're learning that the length of protection is not as long as we had hoped. For instance, in Manaus, Brazil, where people got infected at a pretty high rate early on, we're already seeing pretty high rates of reinfection. How much of that is due to the new variant versus the immunity wearing off, we don't know.

I was hoping the protective immunity would last longer, but all we really can say for sure is about four or five months. It probably does protect longer, but the point is, if you've been infected before, you still want to get vaccinated. It’ll give you stronger, more durable and more long-lasting protection.
https://communityimpact.com/houston/katy/coronavirus/2021/02/01/qa-vaccine-expert-dr-peter-hotez-shares-facts-dispels-myths-about-covid-19-vaccines/
Ok. Jag missförstod kanske.

Jag var f.ö. den första som skrev att genomliden infektion ger den bredaste immuniteten, i denna tråden.
Citera
2021-09-15, 21:12
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Du kan snacka hur mycket skit du vill, bästa immuniteten är den naturliga.

Du kan googla Gunilla Karlsson Hedenstam . Hon är professor i ämnet på KI samt sitter i vetenskapsakademien. Det är hon som snackar skit isf eller har du mer kunskap än henne ?
Citera
2021-09-15, 21:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Mycket intressant !!

En vanlig pulsklocka kan varna upp till typ 9,5 dagar innan man kan mäta covid-infektion.
(När viruset kommer in i kroppen ökar vilopulsen 7-8 slag i minuten)
Såg detta nyss "live" på Kunskapskanalen som körde från Standford/USA. kl 20.22
Källa/Länk: https://www.svtplay.se/video/32423447/darfor-lever-vi-langre/darfor-lever-vi-langre-avsnitt-2?position=1251&id=jwAAPdd
Tidkod: 20.57 och framåt
Bilddump: https://ibb.co/2sFwQVJ

Det här betyder ju också att alla av er som skaffat en s.k pulsoximeter för att mäta syrehalten i blodet fick med en pulsmätare som då direkt kan avslöja förhöjd vilopuls !!

Fråga:
NAC verkar ha förbjudits nu i USA, vad försigår egentligen, allt fler off-label mediciner försvinner liksom en del naturmedel ?

Ja, förhöjd vilopuls kan betyda infektion i kroppen. Dock vet man ju inte om det är covid.
Kör själv med pulsklocka o kollar min vilopuls på morgonen för att veta om jag ska träna eller ej.
7-8 extra i vilopuls hade definitivt gjort att tagit en vilodag eller två.

Problemet med NAC är att FDA upptäckt att det fungerar för bra för att få säljas som kosttillskott.
De har klassat om NAC till medicin om jag förstått det hela rätt.
Citera
2021-09-15, 21:19
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, förhöjd vilopuls kan betyda infektion i kroppen. Dock vet man ju inte om det är covid.
Kör själv med pulsklocka o kollar min vilopuls på morgonen för att veta om jag ska träna eller ej.
7-8 extra i vilopuls hade definitivt gjort att tagit en vilodag eller två.

Problemet med NAC är att FDA upptäckt att det fungerar för bra för att få säljas som kosttillskott.
De har klassat om NAC till medicin om jag förstått det hela rätt.

Då lär NAC ryka här också...
Vi skaffade en pulsoximeter våren 2020, så då har vi nu både syremätning samt pulsmätning som vi nu också får nytta av, frågan blir snarare, när under denna 9.5 dagars period som man ev kan börja se förändrad syreupptagning, hela det konceptet måste vara helt annorlunda nu med Delta som angriper näsa hals, där tidigare Alfa stack ner i lungorna.

Sjukhusen borde sitta på just denna data då varje pat har en pulsoximeter på sina fungrar.
Citera
2021-09-15, 21:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Du kan snacka hur mycket skit du vill, bästa immuniteten är den naturliga.

Vaccin är bättre. Nedsmittning gör många människor svårt sjuka, så sjuka att många tom dör. Det är inte bra.
Citera
2021-09-15, 21:42
Medlem
Citat:
Den politiska misstron blir knappast mindre av den sortens påtryckningar som du beskriver. Vi behöver acceptera att individen själv har det slutgiltiga valet huruvida vederbörande vill ta vaccin. Vissa människor kanske tar dåliga beslut, men det får vi helt enkelt acceptera.

Nu ska svenska regeringen satsa 40 miljoner kronor på att förmå fler svenskar att vaccinera sig. Är det en bra investering? Hade det kanske varit bättre att satsa pengarna på påfyllnadsdoser till riskgrupperna inför vintern?

När vi har sett till att det finns påfyllnadsdoser till riskgrupperna, så behöver vi också hjälpa andra kontinenter, för att parera Kinas vaccindiplomati. När många länder har fått förlita sig på kinesiska vacciner, så har Kinas inflytande stärkts. Det kan vara en fördel för västländerna att skicka vacciner till Sydamerika och Asien, för att erbjuda alternativ till Kinas vacciner.
Det är 40 miljoner i sjön för att visa handlingskraft inför medier, fackförbund, vårdförbund m.m. Hade inte samhället haft snömos i hela huvudet nu så hade man slutat bry sig om vaccinationsgraden, och lagt en miljard kronor på att avlasta IVA istället.

Att man inte ens kan ge sjukvården resurserna att intensivvårda några dussin sängar med ovaccinerade COVID-patienter låter som ett dåligt skämt. Är vi ett U-land? Är planen att jaga människor i Rinkeby som inte vill vaccinera sig, för att minska antalet patienter på IVA med några dussin?

Jag förstår inte man håller på med, ärligt talat. Det första steget är väl att fråga sjukvården vad de behöver för att kunna hantera den här patientmängden, utan att det ska bli grinigt i lunchrummet, och fixa det. Oavsett vad det kostar.
Citera
2021-09-15, 21:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Massor av Covid-19 patienter i Region Stockholm dör nu av/med Covid-19.( 13 patienter, bara den senaste veckan!) 90 procent läggs in är ovaccinerade eller bara fått en vaccindos. Försäsongen till Delta-variantens högsäsong har tydligen börjat. Förstår hur det skulle se ut/skull komma att se ut, utan vaccinet!

Du som inte vaccinerat dig än, gör det nu! ( Och det gäller, speciellt, den som inte haft en SARS-COV2 infektion tidigare).

https://omni.se/a/Rrm4LW
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-09-15 kl. 21:48.
Citera
2021-09-15, 22:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vissa länder med stort behov av vaccin, borde kunna hantera mRNA-vacciner. Jag tänker på länder som Brasilien, Argentina, Mexiko, Indien, Vietnam och Thailand. Åtminstone så borde rätt utrustning finnas i anslutning till större städer. På landsbygden kan andra sorters vacciner fungera bättre.

För länder som Kongo och Somalia, så är mRNA-vaccinerna kanske olämpliga helt och hållet. Men det är inte i Kongo och Somalia som behovet av vaccin är mest akut. Och jag tänker att det inte i första hand är i Kongo och Somalia som västvärlden behöver parera Kinas inflytande.
Jag läste någonstans att endast två länder i Afrika har nått upp till 40% täckning. Det är oroande.

Citat:
Britterna utvecklade ju Oxford-vaccinet som inte kräver frysförvaring. Hur går det med tillverkning och export av Oxford-vaccinet? Har Oxford-vaccinets dåliga anseende begränsat dess användning även i länder där mRNA-vacciner inte är ett alternativ? Har kinesernas vacciner trängt undan Oxford-vaccinet?
Det var högst olyckligt med AZ-vaccinet. Det kom ju också en rapport att det var dåligt på att skydda mot den sydafrikanska varianten vilket fick Sydafrika att stoppa det. Den studien hade problem och istället står man där idag med låg täckning för att de korrupta politikerna ville ha det "bästa" nämligen mRNA-vaccinerna.

Läget för det kinesiska vet jag inte då det inte rapporteras i västmedia direkt.
Citera
2021-09-15, 22:44
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vaccin är bättre. Nedsmittning gör många människor svårt sjuka, så sjuka att många tom dör. Det är inte bra.

Intressanta studier på g

https://www.lakemedelsvarlden.se/svensk-vaccinationsstudie-foljer-hur-lange-skyddet-haller/
Citera
2021-09-15, 22:46
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är 40 miljoner i sjön för att visa handlingskraft inför medier, fackförbund, vårdförbund m.m. Hade inte samhället haft snömos i hela huvudet nu så hade man slutat bry sig om vaccinationsgraden, och lagt en miljard kronor på att avlasta IVA istället.

Att man inte ens kan ge sjukvården resurserna att intensivvårda några dussin sängar med ovaccinerade COVID-patienter låter som ett dåligt skämt. Är vi ett U-land? Är planen att jaga människor i Rinkeby som inte vill vaccinera sig, för att minska antalet patienter på IVA med några dussin?

Jag förstår inte man håller på med, ärligt talat. Det första steget är väl att fråga sjukvården vad de behöver för att kunna hantera den här patientmängden, utan att det ska bli grinigt i lunchrummet, och fixa det. Oavsett vad det kostar.

Jag håller med. När en så här omfattande epidemi inträffar, så behöver man acceptera att sjukvården kostar pengar.svenskarna att ta vaccin, hade dom pengarna istället kunnat läggas i sjuksköterskornas plånböcker?

Hur många vårdpersonal har fått slita under epidemin? Vad skulle det kosta att ge dom ett kännbart tillskott i lönekuvertet? Pengarna som ska användas till att förmå svenskarna att vaccinera sig, hade dom pengarna istället kunnat läggas sjuksköterskornas plånböcker?

Det skulle vara jättebra ifall fler tar vaccinet. Men vad ska man göra ifall Sveriges invånare inte vill? Någonstans behöver man acceptera att individen har det slutliga valet huruvida vederbörande vill ha vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in