2021-09-15, 17:32
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
4675/4750 USc/Lb #U3O8 (Delivery at CMO , Chg +188c, +3.99%) CMO = CVD 0c/Lb, CMO = CMX 0c/Lb See https://numerco.com/NSet
Citera
2021-09-15, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Du riskerar att stå utanför. Titta hur de andra två uranbullarna såg ut.

Håller helt med dig,
Denna gång är det mer unikt är föregående bullarna.
Det finns inte i närheten av samma antal gruvor idag mot då.
Sen vet man att kaza har gått ut och sagt att dom startar ingen produktion förens -23.
Så caset är klockrent.
Citera
2021-09-15, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Japp, sen är det ju intressant hur lång tid det tar med att starta upp nya projekt också, det är ju inte så att det går snabbt, även om man får upp uranet från backen så tar det ju ett tag att konvertera till användbart bränsle osv, det är en ganska långsam cykel, som jag tror underskattas i sammanhanget.

Ja det är extremt långa tider för att starta nya gruvor (speciellt uran-gruvor), tex Dasa flankzone (som är en liten del av hela fyndigeten) kommer vara i produktion 2024 har jag för mig och då bygger de och anställer just nu och Nigera är blixsnabba med att godkänna alla licenser och tillstånd etc jämför med tex Canada.

Från grass root exploration till gruva är det minst 10 år ofta 20-30 år innan produktion. Även de som är i care and maniniencase kommer ta tid att få igång, mcarthur river i tro jag skulle ta minst 2 år innan den är i full produktion igen från när det väljer att börja starta igen.
Citera
2021-09-15, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
GLO måste väl i så fall bli uppköpta?

Det finns väl egentligen ingen anledning att börja producera själv för 49 för någon ny aktör. Alla som jobbar i sektorn lär sitta fullsketna med aktier och lär vilja ha en julbonus-overshoot först. Det är en så trög marknad att övergången från köparnas till säljarnas marknad är nästan binär.

Överhuvudtaget tycker jag glo pga storleken ligger väldigt farligt till för buyout, det är bara infödingarna och ISIS som stör. Men det finns ju redan infrastruktur, det är bara att lägga stålarna för att skydda den.

I deras pre feasibility studies så räknar de på 35 usd och hade ett NPV på närmare 300 M usd för Dasa Flank zone som är en liten del av hela fyndigheten. Sen är det inte klara för att vara i full produktion föränns 2024 så då har det nog räknat med att priset också kommer vara betydligt högre än 35 usd /pund-
Enligt mig är Global Atomic ett riktigt kvalitets bolag, bland de developers som finns bland uranboalgen.
Senast redigerad av johnez 2021-09-15 kl. 19:31.
Citera
2021-09-15, 21:07
Medlem
Det går fort i hockey, men nu måste vi såklart hålla huvudet kallt och fokusera som vi gjorde innan detta cp-ryck började.

Det börjar dra ihop sig i EU för taxonomin.
https://www.euractiv.com/section/energy/news/as-german-election-nears-eu-plays-for-time-on-nuclears-green-recognition/

Enligt artikeln så lutar det åt grönt ljus för kärnkraft men att de väntar tills efter valet i Tyskland för att meddela det.

Det vore ju såklart en helt underbar nyhet för oss, speciellt om det kommer i december när vi förhoppningsvis har en full blown energikris i EU.
Citera
2021-09-15, 21:46
Medlem
Citat:
100 procent.

Sweet!

Återigen en bra idag i uranvärlden. Tänkte ladda på en del till. Vågar man vänta på en dipp eller ska man köpa nu när de går upp??
Citera
2021-09-15, 22:27
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Hur stor andel av er portfölj har ni investerat i Uran?

Jag tror stenhårt på detta och har 35% men är sugen att öka på mig ytterligare med 5%

Ungefär 8%. Jag har en ganska stor portfölj med A-listebolag och varit inne i kryptovaluta några år och dessa tillgångar rör jag inte. Uranet får husera och parasitera i högriskportföljen (15% av totalen) som tidigare varit mindre lyckosam men återhämtat sig betänkligt efter rotationen mot uran.
Citera
2021-09-15, 22:39
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
4675/4750 USc/Lb #U3O8 (Delivery at CMO , Chg +188c, +3.99%) CMO = CVD 0c/Lb, CMO = CMX 0c/Lb See https://numerco.com/NSet

Dagens artikel av ZeroHedge - jävligt bra skrivet.
Det är inte längre bara Sprott som köper - utan URC också, helvete vad det här kommer ta fart - som de ser ut nu kan vi redan nå 60$ nästa vecka.

https://www.zerohedge.com/markets/sprott-goes-hunt-brothers-uranium-copycat-joins-squeeze-force-explosive-move-higher

Spot #uranium 4800/4900 USc/Lb #U3O8 (Delivery at CMO , Chg +288c, +5.94%) CMO = CVD 0c/Lb, CMO = CMX 0c/Lb See https://numerco.com/NSet

https://www.zerohedge.com/markets/bitcoin-opportunity-uranium

Ser ut som George Soros teori om reflexivitet kommer återuppsela sig i uran-marknaden..

Kan bli fan helt stratosfäriska höjder om denna bull fortsätter
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2021-09-15 kl. 22:45.
Citera
2021-09-15, 22:48
Medlem
stockcocks avatar
Mycket snackerier här, alldeles för lite hås. Har knappt styva nipples - och dessa reagerar direkt på minsta stimulering. Räcker med att en AMG varvar motorn.

Vad sägs om att gå ihop ett gäng, nyrika på URANUS, och helt sonika köpa loss Gotska Sandön? Vi kan ju avgränsa skiten och ha turistverksamhet på ena sidan, sedan bygger vi våra semester-mansions på den andra?

Är medlem i Met Club. Ska omgående kontakta deras manager och se om vi kan få dit grabbarna på spelning framöver. James behöver inte ens nyktra till, han har alltid spelat bättre när han varit svinpackad.
Citera
2021-09-15, 22:50
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cH_2BM6T48FJDP8ShHBL9IRGFbR99ChH_SPSAWRGvt0/htmlview#

Bibeln, uppdateras 7PM NY tid.
Citera
2021-09-15, 22:52
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Mycket snackerier här, alldeles för lite hås. Har knappt styva nipples - och dessa reagerar direkt på minsta stimulering. Räcker med att en AMG varvar motorn.

Vad sägs om att gå ihop ett gäng, nyrika på URANUS, och helt sonika köpa loss Gotska Sandön? Vi kan ju avgränsa skiten och ha turistverksamhet på ena sidan, sedan bygger vi våra semester-mansions på den andra?

Är medlem i Met Club. Ska omgående kontakta deras manager och se om vi kan få dit grabbarna på spelning framöver. James behöver inte ens nyktra till, han har alltid spelat bättre när han varit svinpackad.

Ah, men täcker vinsterna för att muta bygglovgubbarna?
Vad är lönen för en pappersvändare som ger bygglov - någon som vet?

Om Sprott tillåter redemption på fysiskt uran, kanske man kan använda det sen som pant för fastigheterna på ön.
Jag tänker inte casha ut allt själv - allt ska vara max belånat så pengarna kan snurra inne på börsen.
Citera
2021-09-15, 23:26
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
100 procent.

Någon särskild man bör snegla på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto