2021-09-15, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
De vittnen du jämför med hör skotten. Tittar på mördaren.

Om SE var vittne så är det uppenbart att han inte kom fram 5-6 sekunder efter skotten. Situationen han beskriver stämmer bra med 30-50 sekunder efter skotten. Så om SE är vittne så är möjligheten stor att han inte var ute på gatan när skotten föll.

Vad är det i situationen som är fel, mer än hur lång tid det gott sen skotten?

Om Engström är där ca 30-40sek efter skotten (han ska ju även hinna se LJ) så är han ute vid Skandiaporten ca 8-12 sek efter skotten.....

Vi kan nog ändå slå fast att det borde vara omöjligt att när Engström tar sitt första steg på trottoaren att det borde märkas tydligt att någit hänt i den riktning han själv ska gå emot....

Såhär borde hans beskrivning se ut :

Jag kommer just ut från porten o ska börja gå mot T-centralen när jag inser att framför mig har något hänt...

Hör ur folk ropar till varann men hör inte riktigt vad dom ropar....En kvinna är nästan hysterisk o några verkar sitta på knä över någon som ligger...

Ju närmare jag kommer förstår jag att något allvarligt har hänt o jag ökar stegen ....

Det första jag frågar när jag kommer fram är : Vad är det som hänt ?

En ung kvinna o en som sitter i bilen svarar mig snabbt att denna man har blivit skjuten....

Lite åt det hållet....
Citera
2021-09-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Efter 40 sekunder har alla bilar redan "svängt runt". Leif L. och Hans J. kanske max 10 sekunder efter skotten.. (då det blir grönt)
Att det senare stannar bilar är inget som varken SE eller andra vittnen tydlig redogör för, men så är säkert fallet. Ex. vittnet Theodoros A. som hamnar i Windéns anmälan A 1

Gällande Lisbeths beteende så är ju SE rätt återhållsam i rätten och beskriver henne som "behärskat chockad" men redan till Bergström dagen efter vittnar han om att hon sprang runt, rusade ut i gatan och stoppade bilar.

Men som sagt inget om Lisbeths "tidiga" rop på hjälp det är korrekt. Och den enda förklaringen som finns (utifrån vittnesperspektiv) är att han kommer senare till mordplatsen. Vilket andra uppgifter från honom tyder på också.

Men jag förstår att du m.fl. här inne jämt återkommer till hans egna tidsuppfattning om 6-7 sekunder efter skotten...

Sry ska förtydliga mig...40sek är ju när han kommer fram ja...

Men när öppnar han porten o kliver ut från Skandia då ?

Vad jag menar är att här skulle väl hans beskvning börja...

Vad ser o hör Engström när han kliver ut på trottoaren o då har det väl bara gått ca 10sek från skottet ?

Han går ju emot o blicken framåt....
Citera
2021-09-15, 19:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om Engström är där ca 30-40sek efter skotten (han ska ju även hinna se LJ) så är han ute vid Skandiaporten ca 8-12 sek efter skotten.....

Vi kan nog ändå slå fast att det borde vara omöjligt att när Engström tar sitt första steg på trottoaren att det borde märkas tydligt att någit hänt i den riktning han själv ska gå emot....

Såhär borde hans beskrivning se ut :

Jag kommer just ut från porten o ska börja gå mot T-centralen när jag inser att framför mig har något hänt...

Hör ur folk ropar till varann men hör inte riktigt vad dom ropar....En kvinna är nästan hysterisk o några verkar sitta på knä över någon som ligger...

Ju närmare jag kommer förstår jag att något allvarligt har hänt o jag ökar stegen ....

Det första jag frågar när jag kommer fram är : Vad är det som hänt ?

En ung kvinna o en som sitter i bilen svarar mig snabbt att denna man har blivit skjuten....

Lite åt det hållet....

Det här är ju din fantasi av händelsen.
Vilka är det som ropar till varandra?

Det mesta tyder på att det tog ett tag innan nån var framme vid LOP, upp mot en halv minut. Så finns det så mycket att se?

Varför skulle man öka stegen?

Vad har du för belägg att LP skriker och är hysterisk säg från 10 s efter mordet till 45 sekunder efter mordet?
Citera
2021-09-15, 19:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Sry ska förtydliga mig...40sek är ju när han kommer fram ja...

Men när öppnar han porten o kliver ut från Skandia då ?

Vad jag menar är att här skulle väl hans beskvning börja...

Vad ser o hör Engström när han kliver ut på trottoaren o då har det väl bara gått ca 10sek från skottet ?

Han går ju emot o blicken framåt....

Ja, kommer han ut 10 sekunder efter skotten bör han ha observerat någon form av större rörelse(flera personer ja).
Citera
2021-09-15, 19:33
Medlem
Citat:
Det här är ju din fantasi av händelsen.
Vilka är det som ropar till varandra?

Det mesta tyder på att det tog ett tag innan nån var framme vid LOP, upp mot en halv minut. Så finns det så mycket att se?

Varför skulle man öka stegen?

Vad har du för belägg att LP skriker och är hysterisk säg från 10 s efter mordet till 45 sekunder efter mordet?
.
Vilka som ropar på varann ?

Tja talar högt till varann...dom viskar väl inte till varann direkt..Det ska larmas o Hage springer fram o ber Lisbeth lugna ner sig flera gånger när hon kommer fram till Olof...

Uppemot 30sek innan någon kom fram till LOP ?

Nej snarare 7-8 sek...

Många har beskrivit Lisbeths hysterisk under en lång tid..

Engström borde ha sett o märkt detta när han dessutom går i den riktningen o troligen blicken fram..

Det är ca 50m...
Citera
2021-09-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ja, kommer han ut 10 sekunder efter skotten bör han ha observerat någon form av större rörelse(flera personer ja).

Tack..

Han borde troligen reagera direkt att något inte står rätt till när en hysterisk kvinna skriker...o folk springer mot något som ligger på marken..

Dessutom ska ju Engström åt det hållet o riktar väl blicken på något sätt framåt o speciellt om han Dessutom ser rörelse o lite skrik framför sig..

Men detta beskriver ju inte Engström alls...

Bara en tanke...
Citera
2021-09-15, 19:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Läser man förhöret med AK så känns 23:35 mer korrekt.
AK, hon som sa "Och det var tydligen han som sprungit efter han som han trodde hade skjutit".

Undrar vem hon hade hört det av, inte TP väl för det här var från ett förhör från 1986 och inte duperade den lurige TP folket på Skandia redan på den tiden väl? Notera, hon sa inte att "han" sprungit efter poliser vilket rimligen hade varit det naturliga även om du brukar kunna vränga till det också

https://drive.google.com/file/d/1sGZEK2sSu1umtzDG3_cU-mgJojFNv5VX/view?usp=sharing
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-09-15 kl. 20:36.
Citera
2021-09-15, 19:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Den man SE beskriver stämmer 100% in på LJ. Stämmer inte 100% in på den man som beskrivs i nyheterna. Man kan inte ens pussla ihop den man SE beskriver med information från nyheterna. Så enkelt resonerar de flesta.

Du menar ju att SE ljuger om en iakttagelse inspirerad av info från nyheterna, men inte nånstans i nyheter påstods det vara en man i 20-årsåldern.
Visst, du är ju i gott sällskap. Lars Larsson, Thomas Pettersson, åklagaren, "Filter-Hitler" i Göteborg och Gunnar Wall m.fl. verkar alla vara inne på din linje här. Men den intressanta frågan måste väl ändå vara: Hur motiverar du/ni i så fall den uppfattning ni har, dvs. den att SE skall ha sett Lars J inne i gränden. Om du har sett, hört eller läst någonting om hur det har resonerats kring det här så får du gärna länka.
Senast redigerad av Draifos 2021-09-15 kl. 20:48.
Citera
2021-09-15, 20:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Tack..

Han borde troligen reagera direkt att något inte står rätt till när en hysterisk kvinna skriker...o folk springer mot något som ligger på marken..

Dessutom ska ju Engström åt det hållet o riktar väl blicken på något sätt framåt o speciellt om han Dessutom ser rörelse o lite skrik framför sig..

Bara en tanke...

Håller med dig.
Har sagt det tidigare, men jag tror faktiskt inte att "avgasknallen" är något skott överhuvudtaget.
Uppgifterna går inte ihop med det han sedan iakttar då han kommer fram.
Citera
2021-09-15, 20:06
Medlem
Citat:
Tack..

Bara en tanke...

Det här är ju ytterligare en sak som är svår att få ihop. SE kommer ut efter skotten men märker ingenting förrän han snubblar på Palme? Och strax efteråt får han syn på LJ?
Citera
2021-09-15, 20:08
Medlem
Citat:
Håller med dig.
Har sagt det tidigare, men jag tror faktiskt inte att "avgasknallen" är något skott överhuvudtaget.
Uppgifterna går inte ihop med det han sedan iakttar då han kommer fram.

Varför känns hans iakttagelser så vaga o dåliga på väg emot brottsplatsen?

Han är ju dessutom nästan bunden till ca 10-15sek efter skotten att han kliver ut från Skandia om han överhuvudtaget ska hinna se LJ..

Så något stämmer inte ..
Citera
2021-09-15, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Det här är ju ytterligare en sak som är svår att få ihop. SE kommer ut efter skotten men märker ingenting förrän han snubblar på Palme? Och strax efteråt får han syn på LJ?

Ja det är 50meter så även om Engström kommer ut ca 10 sek efter skotten så borde han definitivt beskriva det på ett helt annat sätt..

O senare kan han inte komma ut då missar han LJ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in