2021-09-15, 17:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför stannade alla andra vittnen?

Några gjorde kanske som SE, kollade klockan och ansåg sig ha lite tid ändå.
Citera
2021-09-15, 17:49
Medlem
Citat:
Vad har du för källa att LP skriker en halv minut efter mordet? Han kommer fram när de påbörjat räddningsförsök. Bilarna står i vägbanan, inte på trottoaren. Ja han säger det är en liten folksamling vid Palme. Folksamlingen kommer förresten ur bilarna.

SE beskriver precis som det var 30-50 sekunder efter skotten.

Någon som verkligen hörde skriken var mördaren...

Men det är här du missar ju....

Även om han anländer till brottsplatsen efter ca 40sek så menar jag att kaoset o skriken pågår ju under hans tid från Skandia till brottsplatsen....

Förstår du vad jag menar med det ?

Eller menar du att kaoset inte existerar alls från tiden han lämnar Skandia till dom 50m till brottsplatsen?
Citera
2021-09-15, 17:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Många som kom sent stannade inte utan gick vidare...

Källa? Många som kom sent stannade. Du vet väl att inte inte finns nån komplett lista på alla som var vid mordplatsen en minut efter mordet?
Citera
2021-09-15, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Några gjorde kanske som SE, kollade klockan och ansåg sig ha lite tid ändå.

Men du brukar ju ha funderingar på att Engström anländer till brottsplatsen ca 40sek efter skotten....

Det innebär att när han kliver ut från Skandiaporten så svänger bilar upp o Lisbeth är närmast hysterisk...folk öppnar bildörrar o springer fram till Olof

Men detta beskriver ju inte alls Engström när han promenerar mot brottsplatsen.....

Vad jag menar är att så fort han kliver ut från Skandia så borde det verkligen höras att något hänt vid brottsplatsen!
Citera
2021-09-15, 18:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Men det är här du missar ju....

Även om han anländer till brottsplatsen efter ca 40sek så menar jag att kaoset o skriken pågår ju under hans tid från Skandia till brottsplatsen....

Förstår du vad jag menar med det ?

Eller menar du att kaoset inte existerar alls från tiden han lämnar Skandia till dom 50m till brottsplatsen?

Kaoset består i en person som skriker till några gånger, mest direkt efter. Inget ovanligt en lönefredag. Rör sig på mordplatsen. Några vittnen hjälper stillsamt till. SE kommer ut efter initiala skriker, kommer fram till en liten samling. En mer eller mindre naturlig stadsbild.

Mördaren hörde ju definitivt LP skrika. Så GM SE borde ju nämna det om han vill framstå som vittne.

Förstår inte varför bilar som kör i vägbanan och en folksamling på 10 pers ganska glest är ett kaos... Det är väl Sveavägen any given time.
Citera
2021-09-15, 18:08
Medlem
Citat:
Kaoset består i en person som skriker till några gånger, mest direkt efter. Inget ovanligt en lönefredag. Rör sig på mordplatsen. Några vittnen hjälper stillsamt till. SE kommer ut efter initiala skriker, kommer fram till en liten samling. En mer eller mindre naturlig stadsbild.

Mördaren hörde ju definitivt LP skrika. Så GM SE borde ju nämna det om han vill framstå som vittne.

Så du menar att Engström när han kliver ut från Skandiahuset med blicken framåt o nu stannar vi ....Inte märker något som hänt direkt på det korta avståndet ?

Nu börjar han gå mot brottsplatsen har ff ca 40m kvar o ff blicken framåt ff inte ser något konstigt eller hör något ?

Jag tror att med en rekonstruktion så ser man tydligt att det är omöjligt att Engström inte skulle märkt något direkt när han kliver ut på trottoaren...

Om du hade lyssnat på hur han beskriver det från förhöret i CP rättegången så märker han absolut nästan ingenting förren han snubblar in i Palme...

Det är omöjligt att beskriva det på det sättet....
Citera
2021-09-15, 18:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Så du menar att Engström när han kliver ut från Skandiahuset med blicken framåt o nu stannar vi ....Inte märker något som hänt direkt på det korta avståndet ?

Nu börjar han gå mot brottsplatsen har ff ca 40m kvar o ff blicken framåt ff inte ser något konstigt eller hör något ?

Jag tror att med en rekonstruktion så ser man tydligt att det är omöjligt att Engström inte skulle märkt något direkt när han kliver ut på trottoaren...

Om du hade lyssnat på hur han beskriver det från förhöret i CP rättegången så märker han absolut nästan ingenting förren han snubblar in i Palme...

Det är omöjligt att beskriva det på det sättet....

Men det blir ju omöjligt för du fantiserar ihop hur det gått till. Jag ser inte det kaos du menar är fakta. Jag ser inte varför han måste titta rakt fram hela tiden.

Inte ser och hör nåt? Det kanske han gör. Men det måste ju vara något som är värt att uppmärksammas.

Lisbet skriker direkt efter skotten. GM hörde alla gånger hur hon skrek. Men GM SE säger inte det när han vill spela vittne 10 m ifrån?
Citera
2021-09-15, 18:38
Medlem
Citat:
Men det blir ju omöjligt för du fantiserar ihop hur det gått till. Jag ser inte det kaos du menar är fakta. Jag ser inte varför han måste titta rakt fram hela tiden.

Inte ser och hör nåt? Det kanske han gör. Men det måste ju vara något som är värt att uppmärksammas.

Lisbet skriker direkt efter skotten. GM hörde alla gånger hur hon skrek. Men GM SE säger inte det när han vill spela vittne 10 m ifrån?

Men Hage säger ju att Lisbeth är helt hysterisk när hon försöker hjälpa Olof o det är ju ett väldigt kort avstånd från Skandia till brottsplatsen....

Du är ju inne på att SE kommer ut från porten ca 15sek från skotten men att han inte ser eller hör något medans han börjar gå ?

Det borde vara helt omöjligt att inte märka av något direkt o att han har blicken framåt är väl logiskt ?

Visst han kan titta åt ett annat håll någon sekund men att han inte bevittnar något från det att han tar sitt första steg från porten är osannolikt...
Citera
2021-09-15, 18:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Men Hage säger ju att Lisbeth är helt hysterisk när hon försöker hjälpa Olof o det är ju ett väldigt kort avstånd från Skandia till brottsplatsen....

Du är ju inne på att SE kommer ut från porten ca 15sek från skotten men att han inte ser eller hör något medans han börjar gå ?

Det borde vara helt omöjligt att inte märka av något direkt o att han har blicken framåt är väl logiskt ?

Visst han kan titta åt ett annat håll någon sekund men att han inte bevittnar något från det att han tar sitt första steg från porten är osannolikt...

Hon knuffar lite på AH. Det är inte kaos.

Men vad är det han ska se? Några få personer i liten klunga?

Du ser det här som det gigantiska kaotiska statsministermordet. Men det är ju i själva verket några få personer vid en korsning.

Ofta heter det att SE är berusad och ohämmad av alkohol när han kliver ut på gatan. Men samtidigt ska han uppmärksamma allt...
Citera
2021-09-15, 18:55
Medlem
Citat:
Hon knuffar lite på AH. Det är inte kaos.

Men vad är det han ska se? Några få personer i liten klunga?

Du ser det här som det gigantiska kaotiska statsministermordet. Men det är ju i själva verket några få personer vid en korsning.

Ofta heter det att SE är berusad och ohämmad av alkohol när han kliver ut på gatan. Men samtidigt ska han uppmärksamma allt...

Troligen vet du exakt vad jag menar...

Men nu beskriver han iofs att han är mkt närmare händelserna o typ 15m ifrån..

Men han reagerar ju inte ens på skott utan traskar på efter att tittat på klockan...

Varför beskriver dom andra vittnen det på ett naturligt sätt utom just Engström....?

Alla andra vittnen förstår allvaret direkt o agerar efter det ....

Men Engström traskar på Sveavägen som att nästan inget har hänt o tittar inte upp när hör skott...

Det är uppenbart att han inte vet hur han ska beskriva det...För han är inte gåendes på Sveavägen 10sek efter skotten...!
Citera
2021-09-15, 19:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Troligen vet du exakt vad jag menar...

Men nu beskriver han iofs att han är mkt närmare händelserna o typ 15m ifrån..

Men han reagerar ju inte ens på skott utan traskar på efter att tittat på klockan...

Varför beskriver dom andra vittnen det på ett naturligt sätt utom just Engström....?

Alla andra vittnen förstår allvaret direkt o agerar efter det ....

Men Engström traskar på Sveavägen som att nästan inget har hänt o tittar inte upp när hör skott...

Det är uppenbart att han inte vet hur han ska beskriva det...För han är inte gåendes på Sveavägen 10sek efter skotten...!

De vittnen du jämför med hör skotten. Tittar på mördaren.

Om SE var vittne så är det uppenbart att han inte kom fram 5-6 sekunder efter skotten. Situationen han beskriver stämmer bra med 30-50 sekunder efter skotten. Så om SE är vittne så är möjligheten stor att han inte var ute på gatan när skotten föll. Då är han inte jämförbar med de andra vittnena

Vad är det i situationen som är fel, mer än hur lång tid det gott sen skotten?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-09-15 kl. 19:14.
Citera
2021-09-15, 19:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Men du brukar ju ha funderingar på att Engström anländer till brottsplatsen ca 40sek efter skotten....

Det innebär att när han kliver ut från Skandiaporten så svänger bilar upp o Lisbeth är närmast hysterisk...folk öppnar bildörrar o springer fram till Olof

Men detta beskriver ju inte alls Engström när han promenerar mot brottsplatsen.....

Vad jag menar är att så fort han kliver ut från Skandia så borde det verkligen höras att något hänt vid brottsplatsen!

Efter 40 sekunder har alla bilar redan "svängt runt". Leif L. och Hans J. kanske max 10 sekunder efter skotten.. (då det blir grönt)
Att det senare stannar bilar är inget som varken SE eller andra vittnen tydlig redogör för, men så är säkert fallet. Ex. vittnet Theodoros A. som hamnar i Windéns anmälan A 1

Gällande Lisbeths beteende så är ju SE rätt återhållsam i rätten och beskriver henne som "behärskat chockad" men redan till Bergström dagen efter vittnar han om att hon sprang runt, rusade ut i gatan och stoppade bilar.

Men som sagt inget om Lisbeths "tidiga" rop på hjälp det är korrekt. Och den enda förklaringen som finns (utifrån vittnesperspektiv) är att han kommer senare till mordplatsen. Vilket andra uppgifter från honom tyder på också.

Men jag förstår att du m.fl. här inne jämt återkommer till hans egna tidsuppfattning om 6-7 sekunder efter skotten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in