Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Mottagarna av vaccindoserna, som löper mindre risk att bli sjuka. Sjukvården, som får färre patienter att ta hand om. Vaccintillverkarna, som tjänar pengar på att sälja vaccinerna.
I så fall är det bra. Det jag undrar är huruvida vi kan lita på expertgruppens slutsatser.
Citat från
artikeln i The Lancet:
Careful and public scrutiny of the evolving data will be needed to assure that decisions about boosting are informed by reliable science more than by politics.
Det finns oundvikligen en politisk aspekt av det här. WHO vill stoppa alla påfyllnadsdoser, inte för att dom inte gör nytta, utan för att omfördela vaccindoserna. Skribenten "kokole" länkar till en artikel som visar att WHO vill stoppa påfyllnadsdoser även till riskgrupperna.
WHO vill att riskgrupperna ska få vänta på påfyllnadsdoser tills alla länder har vaccinerat minst 40 % av sina befolkningar.
Vi får höra allt mer om utbrott på ålderdomshem. En våg av sjuk- och döds-fall sveper över Europa. Hösten är på väg i Europa. Vi kan förvänta oss ännu mer virus i cirkulation. Nu är det viktigt att riskgrupperna har optimalt skydd. Men det vill inte WHO.
Vågar vi då ha tilltro till en grupp med kopplingar till WHO, när dom hävdar att påfyllnadsdoser inte behövs?
En infektion är inga problem för mig, såvida den bara yttar sig som en vanlig förkylning. Problemet är ifall jag råkar sprida viruset vidare till riskgrupper, och deras vaccin-skydd har avtagit.
Ja, att "alltför många dör på vägen" är den stora nackdelen med naturlig immunitet. Vaccinmotståndarna älskar att påpeka har stark naturlig immunitet är, och tror sig därmed ha bevisat att naturlig immunitet är en bra strategi. Vaccinmotståndarna bortser att den stora nackdelen med naturlig immunitet inte har att göra med immunitetens styrka. Den stora nackdelen är vägen dit.
Att marknadsföra naturlig immunitet är att marknadsföra virus.
Det där med att genomgången sjukdom (inte naturlig immunitet som betyder att man föds med något skydd n.b.) skulle ge ett starkare skydd är omdebatterat. Varför viruset slinker igenom hos vaccinerade är p.g.a. att viruset anpassar sig och det gör det hos de med vanliga antikroppar/t-celler med. Så det är skitsnack även om man kan anta att genomgången sjukdom i de flesta fall ger en bredare immunitet.
Vad som är klart är att de med genomgången sjukdom
och vaccin får ett enormt starkt immunsvar mot viruset som troligtvis klarar de flesta varianter, nuvarande och kommande:
Hybrid immunity
https://www.science.org/doi/full/10.1126/science.abj2258
Jag spekulerar om inte detta även gäller det omvända. Att man först vaccinerar sig och sedan får en genombrottsinfektion. Jag kan inte se att något talar emot det och då behövs ingen tredje dos hos de flesta förutom de som fått ett dåligt svar på de två första doserna och riskerar att bli riktigt sjuka vid återinfektion.
Samtidigt tror jag också att den kombination jag föreslog tidigare av vacciner är något man borde undersöka. Som första dos ett traditionellt vaccin av hela avdödade virus som det kinesiska och att man som andra dos väljer mRNA-/adenovirus-vaccin. Det borde lösa de mesta problemen tror jag och om man som andra dos väljer AZ-vaccinet eller Sputnik V så blir det en riktigt billig lösning som kan både massproduceras och distribueras i normal kylskåpstemperatur.