2021-09-15, 16:17
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
60-70% av de som avlider i Israel är ovaccinerade och ovaccinerade står för 60-70% av fallen.

https://datadashboard.health.gov.il/COVID-19/general?utm_source=go.gov.il&utm_medium=referral
Sidan du hänvisade till var på hebreiska tror jag så svårt att få något vettigt ur det för min del.
Men menar du att 30-40% av de som avlider ( av covid förmodar jag) är vaccinerade?
Citera
2021-09-15, 16:19
Medlem
3,919 Breakthrough Cases Recorded Over 1 Week In Massachusetts; 32 Fully Vaccinated Dead
https://www.ibtimes.com/3919-breakthrough-cases-recorded-over-1-week-massachusetts-32-fully-vaccinated-dead-3295866

Citat:
The Massachusetts Department of Public Health reported 3,919 novel coronavirus cases involving fully vaccinated residents in the past week alone. At least 61 fully vaccinated people were admitted to hospitals with COVID-19 while 32 vaccinated residents died.
Citera
2021-09-15, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Sidan du hänvisade till var på hebreiska tror jag så svårt att få något vettigt ur det för min del.
Men menar du att 30-40% av de som avlider ( av covid förmodar jag) är vaccinerade?

Ja, det stämmer. 30-40% av de som avlider är vaccinerade.

Nu kanske du tycker att 30-40% är en hög siffra men betänk då att de som avlider är äldre och i dessa åldersgrupper ligger vaccineringsgraden på runt 90% - dvs bara 10% är ovaccinerade.
Citera
2021-09-15, 16:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Mottagarna av vaccindoserna, som löper mindre risk att bli sjuka. Sjukvården, som får färre patienter att ta hand om. Vaccintillverkarna, som tjänar pengar på att sälja vaccinerna.

I så fall är det bra. Det jag undrar är huruvida vi kan lita på expertgruppens slutsatser.

Citat från artikeln i The Lancet:
Careful and public scrutiny of the evolving data will be needed to assure that decisions about boosting are informed by reliable science more than by politics.
Det finns oundvikligen en politisk aspekt av det här. WHO vill stoppa alla påfyllnadsdoser, inte för att dom inte gör nytta, utan för att omfördela vaccindoserna. Skribenten "kokole" länkar till en artikel som visar att WHO vill stoppa påfyllnadsdoser även till riskgrupperna.

WHO vill att riskgrupperna ska få vänta på påfyllnadsdoser tills alla länder har vaccinerat minst 40 % av sina befolkningar.

Vi får höra allt mer om utbrott på ålderdomshem. En våg av sjuk- och döds-fall sveper över Europa. Hösten är på väg i Europa. Vi kan förvänta oss ännu mer virus i cirkulation. Nu är det viktigt att riskgrupperna har optimalt skydd. Men det vill inte WHO.

Vågar vi då ha tilltro till en grupp med kopplingar till WHO, när dom hävdar att påfyllnadsdoser inte behövs?

En infektion är inga problem för mig, såvida den bara yttar sig som en vanlig förkylning. Problemet är ifall jag råkar sprida viruset vidare till riskgrupper, och deras vaccin-skydd har avtagit.

Ja, att "alltför många dör på vägen" är den stora nackdelen med naturlig immunitet. Vaccinmotståndarna älskar att påpeka har stark naturlig immunitet är, och tror sig därmed ha bevisat att naturlig immunitet är en bra strategi. Vaccinmotståndarna bortser att den stora nackdelen med naturlig immunitet inte har att göra med immunitetens styrka. Den stora nackdelen är vägen dit.

Att marknadsföra naturlig immunitet är att marknadsföra virus.
Det där med att genomgången sjukdom (inte naturlig immunitet som betyder att man föds med något skydd n.b.) skulle ge ett starkare skydd är omdebatterat. Varför viruset slinker igenom hos vaccinerade är p.g.a. att viruset anpassar sig och det gör det hos de med vanliga antikroppar/t-celler med. Så det är skitsnack även om man kan anta att genomgången sjukdom i de flesta fall ger en bredare immunitet.

Vad som är klart är att de med genomgången sjukdom och vaccin får ett enormt starkt immunsvar mot viruset som troligtvis klarar de flesta varianter, nuvarande och kommande:

Hybrid immunity

https://www.science.org/doi/full/10.1126/science.abj2258

Jag spekulerar om inte detta även gäller det omvända. Att man först vaccinerar sig och sedan får en genombrottsinfektion. Jag kan inte se att något talar emot det och då behövs ingen tredje dos hos de flesta förutom de som fått ett dåligt svar på de två första doserna och riskerar att bli riktigt sjuka vid återinfektion.

Samtidigt tror jag också att den kombination jag föreslog tidigare av vacciner är något man borde undersöka. Som första dos ett traditionellt vaccin av hela avdödade virus som det kinesiska och att man som andra dos väljer mRNA-/adenovirus-vaccin. Det borde lösa de mesta problemen tror jag och om man som andra dos väljer AZ-vaccinet eller Sputnik V så blir det en riktigt billig lösning som kan både massproduceras och distribueras i normal kylskåpstemperatur.
Citera
2021-09-15, 16:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
3,919 Breakthrough Cases Recorded Over 1 Week In Massachusetts; 32 Fully Vaccinated Dead
https://www.ibtimes.com/3919-breakthrough-cases-recorded-over-1-week-massachusetts-32-fully-vaccinated-dead-3295866

Kul att du festar något för att försöka visa på att vaccinet är dåligt.

Testa att läsa artikeln, så kommer du bli överraskad över slutsatsen..
Citera
2021-09-15, 16:30
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:

Nu kanske du tycker att 30-40% är en hög siffra men betänk då att de som avlider är äldre och i dessa åldersgrupper ligger vaccineringsgraden på runt 90% - dvs bara 10% är ovaccinerade.
Vilket om man har det i beaktande så menar du att de 60-70% ovaccinerade är yngre eller tillhör de samma åldersgrupp? För då kan man ha den devisen att: Betänk att de ovaccinerade som avlider är äldre.
Citera
2021-09-15, 16:33
Medlem
Citat:

30-40 procent är ändå mycket, eftersom det handlar om folk som avlider i en sjukdom som de ska vara vaccinerade mot. Eller egentligen med en sjukdom som de ska vara vaccinerade mot, men det gör väl inte saken bättre egentligen.

Man bör även ta med i beräkningen att en delmängd av de 60-70 procenten ovaccinerade i själva verket är vaccinerade med 1 spruta eller med 2 sprutor men utan att det har hunnit passera 2 veckor efter den sista injektionen (om de inte använder någon annan definition av vaccinerad i Israel).
Citera
2021-09-15, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
30-40 procent är ändå mycket, eftersom det handlar om folk som avlider i en sjukdom som de ska vara vaccinerade mot. Eller egentligen med en sjukdom som de ska vara vaccinerade mot, men det gör väl inte saken bättre egentligen.

Man bör även ta med i beräkningen att en delmängd av de 60-70 procenten ovaccinerade i själva verket är vaccinerade med 1 spruta eller med 2 sprutor men utan att det har hunnit passera 2 veckor efter den sista injektionen (om de inte använder någon annan definition av vaccinerad i Israel).

Nepp - det går inte att försöka ursäkta ovaccinerades extrema överrepresentation på detta.

Det är en väldigt liten andel (1-2%) som fått 1 dos istället för 2 doser i de åldersgrupperna.

De ovaccinerade som dör i Israel är till största del de som inte fått (eller valt att inte ta rättare sagt) något - inte ens 1 dos.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-09-15 kl. 16:43.
Citera
2021-09-15, 16:40
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det där med att genomgången sjukdom (inte naturlig immunitet som betyder att man föds med något skydd n.b.) skulle ge ett starkare skydd är omdebatterat. Varför viruset slinker igenom hos vaccinerade är p.g.a. att viruset anpassar sig och det gör det hos de med vanliga antikroppar/t-celler med. Så det är skitsnack även om man kan anta att genomgången sjukdom i de flesta fall ger en bredare immunitet.

Vad som är klart är att de med genomgången sjukdom och vaccin får ett enormt starkt immunsvar mot viruset som troligtvis klarar de flesta varianter, nuvarande och kommande:

Hybrid immunity

https://www.science.org/doi/full/10.1126/science.abj2258

Jag spekulerar om inte detta även gäller det omvända. Att man först vaccinerar sig och sedan får en genombrottsinfektion. Jag kan inte se att något talar emot det och då behövs ingen tredje dos hos de flesta förutom de som fått ett dåligt svar på de två första doserna och riskerar att bli riktigt sjuka vid återinfektion.

Samtidigt tror jag också att den kombination jag föreslog tidigare av vacciner är något man borde undersöka. Som första dos ett traditionellt vaccin av hela avdödade virus som det kinesiska och att man som andra dos väljer mRNA-/adenovirus-vaccin. Det borde lösa de mesta problemen tror jag och om man som andra dos väljer AZ-vaccinet eller Sputnik V så blir det en riktigt billig lösning som kan både massproduceras och distribueras i normal kylskåpstemperatur.

https://www.lakemedelsvarlden.se/halla-dar-gunilla-karlsson-hedestam/

Denna länk tror jag kan vara lättläst för dem som till skillnad från dig behöver lättläst. Vilket är många i denna tråd ..
Citera
2021-09-15, 16:46
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Nej, vaccinen kan inte ge flockimmunitet, de ger en alldeles för smal immunitet och är för kortvariga. Har du missat att man har gett upp tanken på flockimmunitet av vaccinen? Det kanske går med bättre vaccin så småningom, men då kommer naturlig immunitet vara så utbredd att det inte behövs.

Fast det finns en risk att ni som vaccinerade er innan ni exponerades för viruset kommer få fortsätta med vaccin. För ert eget bästa tycker jag ni ska ta 4 sprutor om året så ni håller skyddet på hög nivå. Givetvis får ni betala själva, det är ju ert eget fel om ni hamnar i den situationen. Pfizer kan nog rigga ett abonnemangssystem för er, med tillhörande vaccinpass. Vi andra kan ju leva som vanligt, vi har långvarig immunitet mot alla varianter och vaccinpass är överflödigt för oss. Men er vaccinerade måste vi hålla stenhård koll på, för ert eget bästa.

Det som du framför, är en teori om att vaccinerna skulle vara beroende-framkallande, där den första sprutan gör så att man behöver fortsätta ta fler sprutor. Jag har sett andra vaccinmotståndare föra fram liknande teorier.

Finns något som helst fog bakom teorierna om beroende-framkallande vacciner? Eller är det en fantasi som har cirkulerat i vaccinmotståndarnas fårflock, tills fantasin till slut har kommit att uppfattas som sanning av flockmedlemmarna?
Citera
2021-09-15, 16:46
Medlem
Citat:
Nepp - det går inte att försöka ursäkta ovaccinerades extrema överrepresentation på detta.

Det är en väldigt liten andel (1-2%) som fått 1 dos istället för 2 doser i de åldersgrupperna.

De ovaccinerade som dör i Israel är till största del de som inte fått (inte inte tagit rättare sagt) något - inte ens 1 dos.

Det låter nästan på dig som om man borde förvänta sig att grupperna skulle vara jämnstora och att det är ett fantastiskt framsteg att bara 30-40 procent av dem som avlider är fullvaccinerade mot sjukdomen de sägs avlida av. Jag tycker man borde ställa högre krav på ett vaccin värt namnet. I stort sett borde ingen eller nästan ingen som är vaccinerad mot en sjukdom därefter drabbas av sjukdomen, än mindre dö av (eller med) den.
Citera
2021-09-15, 16:49
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:

De ovaccinerade som dör i Israel är till största del de som inte fått (eller valt att inte ta rättare sagt) något - inte ens 1 dos.
Finns det siffror på detta ?
Skulle ju hypotetiskt kunna vara så att många inte klarar av första dosen och dör av den och räknas in som ovaccinerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in