2021-09-15, 12:00
  #1
Medlem
Hej!
Jag har ett jobb där jag har möjlighet att jobba hemifrån 100% och jag är nu sugen på att resa runt utomlands. Min första destination kommer att bli Kanada.
Jag vill dock inte att företaget ska veta att jag är utomlands.

Företaget jag jobbar för har ett eget säkerhetssystem där man får en kod skickat som sms till mitt mobilnummer för att sedan använda koden till att logga in i systemet.
Alternativt så kan man välja att bli uppringd för att få denna kod.

Så nu till problemet.
Mobilnumret som koden skickas till står företaget för, fakturorna skickas också direkt till företaget.
Så om jag skulle ta med mobilen utomlands så kommer företaget att märka på fakturorna att mobilen använder utländsk mobilnät.

Så min fråga om någon har tips på lösningar?
Går det att vidarekoppla/vidarebefordra samtal/sms till ett utländsk nummer där den som ringer inte blir debiterad för utlandssamtalet?
För vad jag vet är att om en person ringer till någon med ett svenskt mobilnummer som befinner sig utomlands så debiteras båda för samtalet. Detta vill jag helst undvika.

Finns det någon webapplikation (kanske IP-telefoni?) där alla mina samtal/sms från mitt mobilnummer går till?

Alla tips skulle uppskattas!
Tack!
Citera
2021-09-15, 12:16
  #2
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wanh
Hej!
Jag har ett jobb där jag har möjlighet att jobba hemifrån 100% och jag är nu sugen på att resa runt utomlands. Min första destination kommer att bli Kanada.
Jag vill dock inte att företaget ska veta att jag är utomlands.
En tanke: Om du vet att du kan prestera från utlandet, varför då inte bara ställa frågan till företaget?
Citera
2021-09-15, 12:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
En tanke: Om du vet att du kan prestera från utlandet, varför då inte bara ställa frågan till företaget?

Har tagit upp frågan och företaget säger nej.
Jag väljer ändå att resa så därför försöker jag hitta en "enkel och smidig" lösning för detta.
Citera
2021-09-15, 14:49
  #4
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wanh
Har tagit upp frågan och företaget säger nej.
Jag väljer ändå att resa så därför försöker jag hitta en "enkel och smidig" lösning för detta.

Om du vidarkopplar din telefon till tex Thailand, och du är frånkopplad/inte kan svara kommer den Thailändska operatörern att svara "abonenten kan inte ta till samtal just nu" på Thailändska.


Citat:
För vad jag vet är att om en person ringer till någon med ett svenskt mobilnummer som befinner sig utomlands så debiteras båda för samtalet. Detta vill jag helst undvika.

Stämmer inte helt. Om en person ringer till din svenska vidarkopplade telefon, betalar personen som ringer en helt vanligt "sverigesamtal". Sedan betalar du(företaget) telefonsamtalet Sverige-Thailand, som de då ser. // det här problemet borde du kunna lösa med två vidarledningar Företagstelefon - privat telefon (som ligger i Sverige) - din telefon utomlands. Sedan kan du säga att du tycker det är jobbigt med två telefoner och därför vidarbefordar till din privata telefon.

Men, jag tror faktiskt att det kan bli svårt i långa loppet att hålla det hemligt. Tjallare, social medier, osv.

Ofta har det med försäkringar/skatt att göra. Om något händer dig utomlands täcker inte försäkringar osv. Teoretiskt behöver du även ett arbetsvisum för länderna som du jobbar i (om jag inte har fel).
Citera
2021-09-15, 15:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Sedan betalar du(företaget) telefonsamtalet Sverige-Thailand, som de då ser. // det här problemet borde du kunna lösa med två vidarledningar Företagstelefon - privat telefon (som ligger i Sverige) - din telefon utomlands. Sedan kan du säga att du tycker det är jobbigt med två telefoner och därför vidarbefordar till din privata telefon.
Japp, detta är en lösning. Dock blir det en dyr lösning, totalt blir det att ha 3 olika telefoner igång .
Men det kan blir denna lösning ifall inget bättre alternativ finns.

Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Men, jag tror faktiskt att det kan bli svårt i långa loppet att hålla det hemligt. Tjallare, social medier, osv.
Jag är inte orolig för detta, är inte vän med kollegorna på sociala medier så de kommer aldrig kunna veta att jag är utomlands.

Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Ofta har det med försäkringar/skatt att göra. Om något händer dig utomlands täcker inte försäkringar osv. Teoretiskt behöver du även ett arbetsvisum för länderna som du jobbar i (om jag inte har fel).
Jag kommer att resa som turist, så arbetsvisum kommer jag inte behöva.
Så då kommer jag väl antagligen att vara försäkrad den vanliga vägen, d.v.s genom reseförsäkringen.
Citera
2021-09-16, 08:18
  #6
Medlem
feemaxxxs avatar
Hur länge hade du tänkt att resa runt?
Citera
2021-09-16, 10:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Hur länge hade du tänkt att resa runt?

Det blir minst 1 år.
Citera
2021-09-16, 11:19
  #8
Medlem
evil.drunk.clowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wanh
Japp, detta är en lösning. Dock blir det en dyr lösning, totalt blir det att ha 3 olika telefoner igång .
Men det kan blir denna lösning ifall inget bättre alternativ finns.


Jag är inte orolig för detta, är inte vän med kollegorna på sociala medier så de kommer aldrig kunna veta att jag är utomlands.


Jag kommer att resa som turist, så arbetsvisum kommer jag inte behöva.
Så då kommer jag väl antagligen att vara försäkrad den vanliga vägen, d.v.s genom reseförsäkringen.

Du är en naiv luffare som garanterat kommer att torska. 100%.
Citera
2021-09-16, 14:57
  #9
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evil.drunk.clown
Du är en naiv luffare som garanterat kommer att torska. 100%.

Tror också att det blir svårt i längden att hålla det hemligt.
Citera
2021-09-16, 16:27
  #10
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wanh
Har tagit upp frågan och företaget säger nej.
Jag väljer ändå att resa så därför försöker jag hitta en "enkel och smidig" lösning för detta.

En enkel lösning är att du säger upp dig och reser iväg. Du är ju i alla fall inte intresserad av att följa företagets regler. Hitta något mer passande för dig sen när du kommit hem igen efter ett år.
Citera
2021-09-16, 16:44
  #11
Medlem
miikoss avatar
SMS levereras i roamning vad jag förstår gratis i samtliga GSM-nät.

SÅ SMS borde du kunna ta emot, under förutsättning att operatören inte har krav på sig att man måste befinna sig i Sverige en viss tid på år.

Samtal kommer att synas framförallt utanför EES, då det blir kostnader.

Möjligen så kan man vidarekoppla samtal ifrån jobbmobile och låta den ligga hemma. För att skicka vidare SMS så krävs det någon form av app eller server, oklart om detta kan installeras på jobbmobilen.

Man vidarekopplar då till en privattelefon och tar alla kostnader. Problemet finns dock om det inte är fria samtal eller om företaget har koll på utgående samtal/sms så kan de se att du har vidarekopplat.
Citera
2021-10-22, 17:49
  #12
Medlem
oväns avatar
Jag har för mig att man kan "spegla" samtal och SMS mellan olika Apple-enheter.
Det borde finnas appar som löser det även för Android.
Dvs du får lämna kvar ditt företags-SIM-kort i en telefon i Sverige och ha med dig en annan.
Se till att någon i Sverige kan starta om den då och då...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in