Citat:
Ursprungligen postat av
wanh
Har tagit upp frågan och företaget säger nej.
Jag väljer ändå att resa så därför försöker jag hitta en "enkel och smidig" lösning för detta.
Om du vidarkopplar din telefon till tex Thailand, och du är frånkopplad/inte kan svara kommer den Thailändska operatörern att svara "abonenten kan inte ta till samtal just nu" på Thailändska.
Citat:
För vad jag vet är att om en person ringer till någon med ett svenskt mobilnummer som befinner sig utomlands så debiteras båda för samtalet. Detta vill jag helst undvika.
Stämmer inte helt. Om en person ringer till din svenska vidarkopplade telefon, betalar personen som ringer en helt vanligt "sverigesamtal". Sedan betalar du(företaget) telefonsamtalet Sverige-Thailand, som de då ser. // det här problemet borde du kunna lösa med två vidarledningar Företagstelefon - privat telefon (som ligger i Sverige) - din telefon utomlands. Sedan kan du säga att du tycker det är jobbigt med två telefoner och därför vidarbefordar till din privata telefon.
Men, jag tror faktiskt att det kan bli svårt i långa loppet att hålla det hemligt. Tjallare, social medier, osv.
Ofta har det med försäkringar/skatt att göra. Om något händer dig utomlands täcker inte försäkringar osv. Teoretiskt behöver du även ett arbetsvisum för länderna som du jobbar i (om jag inte har fel).