2021-09-15, 13:47
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Vad bra, du påstår att naturlig immunitet uppstår på samma sätt hos en ovaccinerad som hos en vaccinerad när det kommer till sars-cov-2. Jag påstår att du inte klarar av att backa upp det med bevis. Ska jag verkligen behöva bevisa det, beviset ligger väl i din oförmåga att dra upp något annat än magkänsla.
Ja, jag hävdar med bestämdhet att påståenden som att immunförsvaret slutar fungera när det stöter på en antigen bör åtföljas av någon form av bevis. Tills dess kan vi vara förvissade om att det även fortsättningsvis fungerar så som det utvecklats till under 7 miljoner år.

Citat:
Nu när vi är överrens om att du inte klarar av att bevisa ditt påstående ska du sluta grina som en barnunge?
ad hominem
Citera
2021-09-15, 14:17
Medlem
Madagascars avatar
Jag trodde det skulle komma besked om att man börjar vaccinationer i åldrarna 12 år till 15 år.

Men pressträffen handlar om att regeringen satsar 40 miljoner kronor på att öka vaccineringen i de övre åldrarna.

Regeringen skiter alltså i rekommendationerna de har fått om börja vaccinationer i åldrarna 12 år till 15 år. Säkerligen Tegnells och Carlssons verk. Sverige är ensammai hela EU. Den svenska exceptionalismen fortsätter.

Jag fattar inte poängen med en pressträff. Skriv nåt på hemsidan i stället... Puckon!
Citera
2021-09-15, 14:19
Medlem
Inkommers avatar
Hur många utan andra sjukdomar under 70 år har dött med covid i Sverige nu? Är det över 100 stycken?
Citera
2021-09-15, 14:20
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Regeringen skiter alltså i rekommendationerna de har fått om börja vaccinationer i åldrarna 12 år till 15 år.
Från vem? Finns det en slags över-regering som basar över vår regering?
Citera
2021-09-15, 14:24
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Barnungen
ad hominem

Citat:
påstår alltså inte längre att naturlig immunitet uppstår på samma sätt hos en vaccinerad som ovaccinerad? Det du påstod från början men vill vända bort ifrån för att du inte klarar av att bevisa det.
Naturlig immunitet uppstår PRECIS på samma sätt hos vaccinerade som ovaccinerade.
Citera
2021-09-15, 14:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Hur många utan andra sjukdomar under 70 år har dött med covid i Sverige nu? Är det över 100 stycken?
Jag vet inte hur man skulle få fram uppgifterna på hur många under 70.

Men funkar det med under 65?

På IVA har 129st under 65 utan några kända riskfaktorer avlidit enligt SIR.

Det kan ju hända att någon avlidit utanför IVA också, så minst 129st.
Citera
2021-09-15, 14:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Nej, vaccinen kan inte ge flockimmunitet, de ger en alldeles för smal immunitet och är för kortvariga. Har du missat att man har gett upp tanken på flockimmunitet av vaccinen? Det kanske går med bättre vaccin så småningom, men då kommer naturlig immunitet vara så utbredd att det inte behövs.

Fast det finns en risk att ni som vaccinerade er innan ni exponerades för viruset kommer få fortsätta med vaccin. För ert eget bästa tycker jag ni ska ta 4 sprutor om året så ni håller skyddet på hög nivå. Givetvis får ni betala själva, det är ju ert eget fel om ni hamnar i den situationen. Pfizer kan nog rigga ett abonnemangssystem för er, med tillhörande vaccinpass. Vi andra kan ju leva som vanligt, vi har långvarig immunitet mot alla varianter och vaccinpass är överflödigt för oss. Men er vaccinerade måste vi hålla stenhård koll på, för ert eget bästa.

Men det där stämmer ju inte. Jag vet ju många som har blivit sjuka flera gånger, så värst långvarig immunitet verkar inte infektion ge. Vilka är förresten "man"? Är "man" möjligen samma sak som du? Har hela tiden trott att man genom vaccin bygger flockimmunitet och även FHM angav ju den höga vaccinationstäckningen som argument för att man väljer att lätta på råd och rekommendationer från 29 sep.

Att så många som möjligt är skyddade och immuna mot sjukdomen vinner hela samhället på. Vad kostar en vaccinationsspruta? 150 spänn? Under pandemin har 70 tusen personer behövt sjukhusvård. Vad tror du det kostar samhället i form av direkt vårdkostnader, utebliven arbetsinkomst m.m?. Antagligen skulle det vara en vinstaffär för samhället även om vaccinationsskyddet kostade flera tusen per spruta. De som blir sjuka i covid19 däremot (nästan alla ovaccinerade) har det ju förts diskussioner kring om de ska erbjudas vård i överhuvudtaget. De har ju trots allt gjort sitt val att de inte behöver något vaccinationsskydd. Då kanske man ska stå sitt kast?
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag vet inte hur man skulle få fram uppgifterna på hur många under 70.

Men funkar det med under 65?

På IVA har 129st under 65 utan några kända riskfaktorer avlidit enligt SIR.

Det kan ju hända att någon avlidit utanför IVA också, så minst 129st.

Det är 129 även om man räknar in 65-70-åringar.
Citera
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Skifta inte fokus nu som en barnunge.
ad hominem

Citat:
Har du något vetenskapligt som backar upp "Naturlig immunitet uppstår PRECIS på samma sätt hos vaccinerade som ovaccinerade." eller är det vad du tror?
Ja, det finns en uppsjö artiklar och papper. Om jag kör en sökning får jag runt 1,3 miljoner svar på PudMed, så man har forskat ganska omfattande i ämnet. Har du prövat att läsa något av dessa papper. Jag valde tidigare ut ett åt dig, du kanske skulle börja där?

"The Immune System"
Citat:
All organisms are connected in a complex web of relationships. Although many of these are benign, not all are, and everything alive devotes significant resources to identifying and neutralizing threats from other species. From bacteria through to primates, the presence of some kind of effective immune system has gone hand in hand with evolutionary success. This article focuses on mammalian immunity, the challenges that it faces, the mechanisms by which these are addressed, and the consequences that arise when it malfunctions.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5091071/
Citera
2021-09-15, 14:31
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag trodde det skulle komma besked om att man börjar vaccinationer i åldrarna 12 år till 15 år.

Men pressträffen handlar om att regeringen satsar 40 miljoner kronor på att öka vaccineringen i de övre åldrarna.

Regeringen skiter alltså i rekommendationerna de har fått om börja vaccinationer i åldrarna 12 år till 15 år. Säkerligen Tegnells och Carlssons verk. Sverige är ensammai hela EU. Den svenska exceptionalismen fortsätter.

Jag fattar inte poängen med en pressträff. Skriv nåt på hemsidan i stället... Puckon!

Ett jävla icke-besked som vanligt. Lite mer pengar till regionerna för att bedriva uppsökande verksamhet. Hade också väntat mig besked antingen gällande vaccination av 12+ eller boosterdos till äldre.
Citera
2021-09-15, 14:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Folkhälsomyndigheten avser att återkomma med särskilda regler för ovaccinerade inom kort. Antar att de får rådet att hålla sig hemma för att inte belasta vården i onödan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2021-09-15, 14:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ett jävla icke-besked som vanligt. Lite mer pengar till regionerna för att bedriva uppsökande verksamhet. Hade också väntat mig besked antingen gällande vaccination av 12+ eller boosterdos till äldre.

Håller med. Jävla trams är vad det är. Analfabeter, konspirationsdårar och andra svagsinta är väl förtappade oavsett hur många miljoner regeringen slösar bort i uppsökande verksamhet.

Bättre att de lägger pengar på boosterdoser till riskgrupperna och sätter igång och vaccinerar barnen. Det ger garanterat bättre effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in