Hela skiten handlar ju om huruvida Bali har bett den unga tjejen om sexbilder eller ej. Om så vore, så skulle han få svårt att slingra sig ur det här även om inget olagligt förelegat. Då hade det varit fråga om ett "olämpligt" beteende som hade gjort honom stekt hos Moderaterna för all framtid. Det var samma sak med Malmömoderaternas starke man Tegnhammar. Han kanske inte hade gjort sig skyldig till något
olagligt, men däremot hade han betett sig
olämpligt och avgick därför på eget initiativ.
Men om nu inga bilder är efterfrågade eller avsända har Bali varken gjort något olagligt eller olämpligt alls. Och han har gjort det lätt för oss genom att skriva som han gör på Twitter:
Citat:
När det framkom att personen i fråga ville ha en annan relation borde jag avslutat konversationen direkt. När påstötningarna blev mer explicita gjorde jag det däremot klart att något annat än en vänskapsrelation där jag agerat som mentor inte kunde bli aktuell. Jag har på inga sätt bett om några opassande bilder eller gjort något annat olämpligt. Personens kontakter upphörde en tid när jag vänligt men bestämt förklarade att hon inte kan fortsätta höra av sig då jag är betydligt äldre än henne, har flickvän och inte är intresserad av något annat.
I och med detta är caset uppställt: De som misstror Bali säger att han efterfrågat nakenbilder av en tonårstjej och riksdagsmannen förnekar att så varit fallet. Bollen ligger nu hos hans fiender: kan de prestera det minsta lilla bevis för att nakenbilder begärts, så är Bali helt rökt som snuskgubbe och lögnare - annars kan han andas ut och gå stärkt ur det här.