2021-09-15, 10:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Som om dessa förslag skulle stoppa smittspridning. Det jag tänker först och främst är att du behöver en psykolog, inte sunda tankar du har.

Vi får väl se vad som förmedlas på pressträffen kl 14.
Citera
2021-09-15, 10:03
Moderator
Chantres avatar
Presskonferens med Hallengren idag om vaccination. Tvångsvaccinering införs eller vad kan det hela tänkas handla om?
Citera
2021-09-15, 10:03
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hur kan du inte känna någon som haft covid19? Lever du som en eremit?

Känner inte heller någon som haft det. Men min några av min mans kollegor har haft det har jag hört. Alla har klarat sig lindrigt undan.
Citera
2021-09-15, 10:05
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Presskonferens med Hallengren idag om vaccination. Tvångsvaccinering införs eller vad kan det hela tänkas handla om?

Förmodligen. Har du inte vaccinerat dig än!?
Citera
2021-09-15, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Möjligen rekommendation om vaccinering av 12-15-åringar. Bara en gissning från min sida.
Citera
2021-09-15, 10:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vore nog bra om man fick igång en rullande vaccinering så alla fick en spruta var 6e månad. Sedan tycker jag att vaccinpass borde införas i alla offentliga miljöer och på arbetsplatser. Det behövs om vi någon gång ska kunna få stopp på skiten.

Vilket incitament har tex Pfizer att uppdatera sitt vaccin så det ger bra immunitet?

Det ekonomiskt bästa för Pfizer är ett vaccin som inte stoppar covid men som ändå ger fördelar som minskad dödlighet. Att skyddet bara varar 6 månader hade inte kunnat vara bättre för dem.

Dvs från vaccinbolagens sida så är nuvarande vaccin optimala ur ett ekonomiskt perspektiv. Kommer va svårt att få dem överge sin multi miljard kassako. De har oss i ett riktigt järngrepp.
Citera
2021-09-15, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vilket incitament har tex Pfizer att uppdatera sitt vaccin så det ger bra immunitet?

Det ekonomiskt bästa för Pfizer är ett vaccin som inte stoppar covid men som ändå ger fördelar som minskad dödlighet. Att skyddet bara varar 6 månader hade inte kunnat vara bättre för dem.

Dvs från vaccinbolagens sida så är nuvarande vaccin optimala ur ett ekonomiskt perspektiv. Kommer va svårt att få dem överge sin multi miljard kassako. De har oss i ett riktigt järngrepp.

Precis. Förstår inte varför en del får för sig att drog-karteller är moralens högborg.
Citera
2021-09-15, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vore nog bra om man fick igång en rullande vaccinering så alla fick en spruta var 6e månad. Sedan tycker jag att vaccinpass borde införas i alla offentliga miljöer och på arbetsplatser. Det behövs om vi någon gång ska kunna få stopp på skiten.

Eller en gång i kvartalet. Man får ett sms och beger sig iväg till sin lokala dropinvaccinstation för en påfyllnad/boost.
Citera
2021-09-15, 10:38
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Möjligen rekommendation om vaccinering av 12-15-åringar. Bara en gissning från min sida.
Troligen, ja.
De börjar bli desperata att få ut det nu när vaccinationstider står tomma och tiotusentals doser måste kasseras.
Citera
2021-09-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, man vet numera ganska väl hur länge immuniteten varar (mycket långt). Däremot ser man återinfektioner men dessa beror på att viruset anpassar sig. Jag förklarar detta här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det är dock intressant att Peter Hotez anser att vaccinationer ger ett bättre skydd. Ja, det har ju spridits runt omkring att genomgången sjukdom skulle ge ett bättre skydd. Mycket av det är baserat på en israelisk studie (pre-print). Men även författarna till den förstår att det är problematiskt att göra en sådan jämförelse bara så där särskilt som man noterar återinfektioner från manifesta symptom. Det är svårt att få fram adekvata kontrollgrupper framförallt när det gäller ovaccinerade med genomgången sjukdom. Man har inte så stor koll på dem som man har med vaccinerade och de flesta är det i Israel så en brist på ovaccinerade personer lämpliga för studier lär vara stort.

Helt klart ger både genomgången sjukdom och vaccination ett mycket bra skydd s.k. hybridimmunisering. Nu ser man t.o.m. överraskande resultat att man får ett skydd inte bara mot alla varianter utan kanske även mot andra coronavirus:
/.../
Overall, hybrid immunity to SARS-CoV-2 appears to be impressively potent. The synergy is primarily observed for the antibody response more so than the T cell response after vaccination, although the enhanced antibody response depends on memory T cells. This discordance needs to be better understood. Will hybrid natural/vaccine-immunity approaches be a reproducible way to enhance immunity? The Shingrix vaccine to prevent shingles, which is given to people previously infected with the varicella zoster virus, is impressively effective (∼97% efficacy), and elicits much higher antibody responses than viral infection alone. These principles also apply to combinations of vaccine modalities. It has long been observed that combining two different kinds of vaccines in a heterologous prime-boost regimen can elicit substantially stronger immune responses than either modality alone—depending on the order in which they are used and on which vaccine modalities are combined—for reasons that are not well understood. This may occur with combinations of COVID-19 vaccines, such as mRNA and adenoviral vectors, or mRNA and recombinant protein vaccines. These recent findings about SARS-CoV-2 immunology are pleasant surprises and can potentially be leveraged to generate better immunity to COVID-19 and other diseases.
https://www.science.org/doi/full/10.1126/science.abj2258

Högst intressanta observationer som jag tror man kommer att försöka efterlikna. Jag har tidigare sagt att jag tror att en kombination av traditionellt vaccin typ det kinesiska som första dos och adeno-/mRNA-vaccin som andra dos skulle ge ett mycket bra skydd. Vad som nu framkommer med hybridskydd gör detta ännu intressantare att utforska tror jag. Kan en sådan kombination vara den slutgiltiga lösningen på COVID19-pandemin? Den skulle dessutom vara billig och lätt att distribuera i stora mängder om man som andra dos t.ex. väljer AZ-vaccinet eller Sputnik V.

Ingen levande vet, men mycket talar för att Covid-19 kommer att leva vidare, så har väl tidigare liknande virusstammar gjort iaf. Jag har ända sedan starten varit övertygad om att den kommer att bli motsvarigheten till "säsongsinfluensor", och utsatta tar injektioner, andra väljer, i ett "vanligt" öppet samhälle. Inget har hittills indikerat något annat, tycker jag
Citera
2021-09-15, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Troligen, ja.
De börjar bli desperata att få ut det nu när vaccinationstider står tomma och tiotusentals doser måste kasseras.

Bäst är nog att man vaccinerar samtliga, alla från vagga till gungstol.
Citera
2021-09-15, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Helt klart! Lockdown skjuter bara på problemet. Då kommer vågen lite senare istället. I Sverige "offrade" vi våra svaga på ålderdomshemmen. FHM och regeringen har indirekt dödat väldigt många med deras handlingar eller brist på handling. Ca 15k döda i Sverige ca 1k döda i Norge och Finland säger allt. Att regeringen och ansvariga på FHM får sitta kvar är för mig helt galet.

Ja Sverige och Folkhälsomyndigheten har satsat på att bygga upp en bred immunitet i befolkningen och offrat svaga och gamla. Övriga Norden valde en annan väg. Genom hårdare testning och isolering i början lyckades man rädda flera tusen människoliv under 1a och 2a vågen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in