2021-09-15, 08:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juandersson
FHM har under hela epidemin visat tecken på bristande kompetens kombinerat med slöhet att ta nödvändiga beslut. Det finns siter som har samlat alla Tegnell galna uttalande i början av epidemin, t ex att covid-19 inte kommer till Sverige.

Så, jag har inga större förväntningar på ett snabbt beslut om dos 3.

Det handlar inte om bristande kompetens utan om att Fohm hade ett icke uttalat mål som förklarar all BS.

Klart de förstod att covid skulle spridas samt att de ville dra av plåstret snabbt!

Dvs de ville utåt ge sken av att de gjorde smittskyddsarbete men i själva verket ville de få igång smittspridningen snabbt för att kunna nå flockimmunitet.

Att instruera folk till en meningslös åtgärd som att tvätta händerna var bara för att hålla fårskocken lugn så covid kunde spridas fritt.

Genidrag att påstå att bara svaga undermänniskor blev sjuka medan de starka inte skulle märka någonting. Direkt kopierat från 30 talet o funkade lika bra nu som då. De troende bryr sig inte när undermänniskor dör. Folk i utsatta områden, diabetiker, Hiv patienter, äldre, feta mm.
Citera
2021-09-15, 08:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ingen data? Ska vi ta hans ord på det?

Not one of the 1359 previously infected subjects who remained unvaccinated had a SARS-CoV-2 infection over the duration of the study.”

”vaccination was associated with a significantly lower risk of SARS-CoV-2 infection among those not previously infected (HR 0.031, 95% CI 0.015 to 0.061) but not among those previously infected (HR 0.313, 95% CI 0 to Infinity).”

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.06.01.21258176v2wi

Även om återinfektioner sker, ingen har sgt att det inte sker, så har man bra skydd och behöver inget vaccin.
Ja, man tror att man får ett långvarigt skydd mot just den varianten man blir smittad med. Hur det blir med andra varianter finns det nog delade meningar om. Här är en studie som beskriver i detalj de olika aspekterna när det gäller COVID19 och immunitet. Det är en omfattande och detaljerad studie av Dominik Schenten och Deepta Bhattacharya som verkar vara väldigt insatta. Den är lite svårtillgänglig men detaljerad som sagt var. Man tror att infektion ger ett mycket långvarigt skydd:
/.../Thus, the preponderance of evidence suggests that immunity to SARS-CoV-2 infections is durable following acute infections.
Men hur det sedan fungerar med varianter är en annan sak. Man ser ofta återinfektioner med andra coronavirus och man har trott att det beror på avtagande immunitet. Det verkar inte så dock utan det handlar om att de muterar och på så sätt rundar immunförsvaret:
/.../Some of the assumptions regarding transient humoral immunity arose from prior studies on common coronavirus infections. Using anamnestic antibody responses to the conserved nucleocapsid protein as markers of reinfections, a recent study estimated that humoral immunity to OC43, HKU1, NL63, and 229E lasts for only several months (Edridge et al., 2020). However, there are alternative interpretations for these data. First, antibody levels in this study never declined to background levels (Edridge et al., 2020), arguing against transience of plasma cells. Second, human challenge studies with 229E revealed resistance to homologous reinfections for at least a year after the primary infection (Reed, 1984). Symptomatic disease was not observed, and antibody levels were maintained well above background throughout the course of the study (Callow, Parry, Sergeant, & Tyrrell, 1990). Conversely, intentional secondary challenges with related but heterologous α-coronaviruses did cause productive infections and cold-like symptoms in trial volunteers (Reed, 1984). These data argue that “reinfections” may be caused by the underappreciated genetic diversity of and immune escape by common coronaviruses (Lau et al., 2011; Pyrc et al., 2006; Woo et al., 2006), rather than a waning of immunity.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8429035/

Och när det gäller COVID19 har man belagt återinfektioner just när det gäller nya varianter där Manaus i Brasilien är ett tydligt exempel:

Genomics and epidemiology of the P.1 SARS-CoV-2 lineage in Manaus, Brazil

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33853970/

Så man är ganska överens om att naturlig immunitet inte avtar. Vad som händer när coronavirus blir endemiska och man ser återinfektioner tror man handlar om immun escape via förändring typ antigenic drift. Och man tror att detta även gäller COVID19 och naturlig immunitet samt naturligtvis vaccinationer vilket förklarar genombrottsinfektioner med deltavarianten hos vaccinerade.

Vad man också har sett är att de som haft tidigare infektioner och blir vaccinerade utvecklar en form av hybridskydd som ger ett betydligt bättre skydd mot andra varianter:

'Hybrid immunity': Why people who had Covid should still get vaccinated
People previously infected with the coronavirus may get a significant boost in immunity if they follow up with vaccination.

https://www.nbcnews.com/health/health-news/hybrid-immunity-people-covid-still-get-vaccinated-rcna1974

Så är forskningsläget för tillfället.
Citera
2021-09-15, 08:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det handlar inte om bristande kompetens utan om att Fohm hade ett icke uttalat mål som förklarar all BS.

Klart de förstod att covid skulle spridas samt att de ville dra av plåstret snabbt!

Dvs de ville utåt ge sken av att de gjorde smittskyddsarbete men i själva verket ville de få igång smittspridningen snabbt för att kunna nå flockimmunitet.

Att instruera folk till en meningslös åtgärd som att tvätta händerna var bara för att hålla fårskocken lugn så covid kunde spridas fritt.

Genidrag att påstå att bara svaga undermänniskor blev sjuka medan de starka inte skulle märka någonting. Direkt kopierat från 30 talet o funkade lika bra nu som då. De troende bryr sig inte när undermänniskor dör. Folk i utsatta områden, diabetiker, Hiv patienter, äldre, feta mm.

Kan bara hålla med. Det var precis så det var och nog fortfarande är. Allt i den humanitära supermakten Sverige.
Citera
2021-09-15, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det vet jag faktiskt inte om hon gjort. Jag tror det, jag ska fråga henne. Har för mig att hon pratade om att hon skulle göra det.

Försökte hitta lite info om dessa biverkningar (för ett tag sedan). Finns inget som jag hittade på Svenska sidor men på utländska sidor får man intrycket att försämrad balans inte är fult så ovanligt.

Jag kan ge exempel på glömskheten. När hon ska betala kan hon helt glömt koden till kortet fast hon haft samma kod jätte länge och innan vaccinationen aldrig hade det problemet. Det är sådant minne som man bara har och tar förgivet att man har som försvunnit. Om jag har förstått henne rätt. Men det är ju inte alltid borta. Sedan när det gått ett tag så minns hon ju koden igen.

Har läst om just minnesförlust någonstans som möjlig biverkning, men jag tror det var en utländsk sida.
De svenska lär man ändå inte få veta så mycket. Även långvarig trötthet har jag hört många som haft.
Citera
2021-09-15, 09:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Din utgångspunkt är att världen och alla i den är ärliga. Jag kommer aldrig förstå hur man kan vara så fruktansvärt naiv. Hur somliga inte kan lära sig av historia är skrämmande.

Nej, dom vill inte allas bästa. Nej dom vill inte rädda så många dom kan.

Nej VAERS är inte offentligt eftersom att det är styrt av agendor.

6200 dödsfall är reggade i USA av vaccinet fram till juli 2021. Problemet är att alla köpta forskare och medier pushar på att det inte kan bevisas att det är just vaccinet som dödat folk utan annat, även om de där 1 eller 2 veckor efter intagna doser.

Det går tydligen bra att sätta dödsfall i covid på bilolyckor, cancer och annat men vaccinet kan inte döda någon, det är ju heligt!
Nej, jag tror inte att alla är ärliga allra minst de stora läkemedelsbolagen. Men att Pfizer et al. skulle marknadsföra en produkt som inte håller måttet och som skadar eller t.o.m. dödar människor är bara trams och konspirationsteorier.

Vad man gör som kan ifrågasättas är dock att man konkurrerar ut andra tillverkare med fula knep anser jag. AZ-vaccinet tror jag t.ex. har blivit väldigt orättvist behandlat och rent av svartmålat. Och varför? Jo, det är ungefär tio gånger billigare och går dessutom att distribuera under normala kylförhållanden. Samma med Sputnik V som av någon märklig anledning fortfarande inte är godkänt i väst. Dessa tillsammans med Kinas traditionella vacciner utgör ett globalt hot inte bara mot läkemedelsbolagen utan även i vaccin-diplomatin i tredjevärlden. mRNA-vaccinerna är direkt olämpliga eller omöjliga att distribuera i länder utan tillräcklig nivå på infrastrukturen.

Så det handlar inte bara om pengar utan om soft-power där framförallt Kina tar hem segrar.

Det här borde ni anti-vaxxare fokusera på istället för alla fnoskiga fantasier ni kolporterar.
Citera
2021-09-15, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Säger jag det? Det gör jag inte. Jag säger att i vissa fall får man inte ett tillräckligt immunsvar. Nu hittar jag vad Dr. Peter Hotez egentligen menar i sin Tweet. Så här säger han och jag har inget att invända:
If I’ve already had COVID-19, do I need to get a vaccine?

We're learning that the length of protection is not as long as we had hoped. For instance, in Manaus, Brazil, where people got infected at a pretty high rate early on, we're already seeing pretty high rates of reinfection. How much of that is due to the new variant versus the immunity wearing off, we don't know.

I was hoping the protective immunity would last longer, but all we really can say for sure is about four or five months. It probably does protect longer, but the point is, if you've been infected before, you still want to get vaccinated. It’ll give you stronger, more durable and more long-lasting protection.
https://communityimpact.com/houston/katy/coronavirus/2021/02/01/qa-vaccine-expert-dr-peter-hotez-shares-facts-dispels-myths-about-covid-19-vaccines/

Dr. Peter Hotez påstår att man bör vaccinera sig eftersom det ger ett starkare, mer uthålligt och längre varaktigt skydd. Detta påstår han trots att han inte vet hur länge immunitet efter infektion varar, och trots att han inte vet hur länge immunitet efter vaccinering varar.

Jag kan köpa att när man fått vaccinet så får man en "boost" för sitt immunförsvar mot covid-19 men hur länge varar denna boost? 1 månad, 3 månader, 6 månader? Ingen vet. Och till vilken nytta skall man ha denna "boost" om man redan har ett fungerande immunförsvar?

Det jag vet är att min kropp var helt oskyddad när jag smittades av corona-viruset. Trots det klarade mitt immunförsvar av att bekämpa viruset och jag fick uthärda ett par veckor med en rejäl förkylning. Sex månader senare hade jag fortfarande antikroppar mot covid-19. Mitt immunförsvar har visat att det fungerar, så varför skall jag med en kortvarig "boost" förbättra ett immunförsvar som redan är tillräckligt bra?

Jag är medveten om att mitt fall är en personlig anekdot, men om man kollar på statistiken så tillhör jag den överväldigande majoriteten av alla smittade som inte blir speciellt sjuka och som har ett fungerande immunförsvar. För mig är det en gåta varför personer som redan haft covid-19 ändå går och vaccinerar sig. I bästa fall blir det en kortvarig "boost" av ett immunförsvar som redan är tillräckligt bra. I sämsta fall får man biverkningar eller kanske till och med förstör sitt fungerande immunförsvar.
Citera
2021-09-15, 09:29
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hur kan du inte känna någon som haft covid19? Lever du som en eremit?
Nope. Men bor inte i en större stad. Inte i en mindre heller för den delen.
Citera
2021-09-15, 09:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Dr. Peter Hotez påstår att man bör vaccinera sig eftersom det ger ett starkare, mer uthålligt och längre varaktigt skydd. Detta påstår han trots att han inte vet hur länge immunitet efter infektion varar, och trots att han inte vet hur länge immunitet efter vaccinering varar.

Jag kan köpa att när man fått vaccinet så får man en "boost" för sitt immunförsvar mot covid-19 men hur länge varar denna boost? 1 månad, 3 månader, 6 månader? Ingen vet. Och till vilken nytta skall man ha denna "boost" om man redan har ett fungerande immunförsvar?

Det jag vet är att min kropp var helt oskyddad när jag smittades av corona-viruset. Trots det klarade mitt immunförsvar av att bekämpa viruset och jag fick uthärda ett par veckor med en rejäl förkylning. Sex månader senare hade jag fortfarande antikroppar mot covid-19. Mitt immunförsvar har visat att det fungerar, så varför skall jag med en kortvarig "boost" förbättra ett immunförsvar som redan är tillräckligt bra?

Jag är medveten om att mitt fall är en personlig anekdot, men om man kollar på statistiken så tillhör jag den överväldigande majoriteten av alla smittade som inte blir speciellt sjuka och som har ett fungerande immunförsvar. För mig är det en gåta varför personer som redan haft covid-19 ändå går och vaccinerar sig. I bästa fall blir det en kortvarig "boost" av ett immunförsvar som redan är tillräckligt bra. I sämsta fall får man biverkningar eller kanske till och med förstör sitt fungerande immunförsvar.

Vilket också får mig att fundera över gymnasieelever som hade covid i våras, även detta en personlig erfarenhet, men de här eleverna ska ändå övertalas att ta vaccin nu efter sommaren. De flesta gör det, eftersom de vill vara PK och inkluderade i samhällsgemenskapen. Jag undrar bara vad det ska tjäna till i praktiken. De har haft covid nyligen, med milda symptom, ingen av dem har hittills blivit allvarlig sjuk, och flertalet av deras lärare har också haft covid samt är vaccinerade. Varför behöver de vaccin nu? De har mest sannolikt naturlig immunitet och behöver inte vaccinera sig för att skydda samhället. Kan någon svara mig på ett trovärdigt sätt på detta?
Citera
2021-09-15, 09:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Vore nog bra om man fick igång en rullande vaccinering så alla fick en spruta var 6e månad. Sedan tycker jag att vaccinpass borde införas i alla offentliga miljöer och på arbetsplatser. Det behövs om vi någon gång ska kunna få stopp på skiten.
Citera
2021-09-15, 09:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71

Jo, man vet numera ganska väl hur länge immuniteten varar (mycket långt). Däremot ser man återinfektioner men dessa beror på att viruset anpassar sig. Jag förklarar detta här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det är dock intressant att Peter Hotez anser att vaccinationer ger ett bättre skydd. Ja, det har ju spridits runt omkring att genomgången sjukdom skulle ge ett bättre skydd. Mycket av det är baserat på en israelisk studie (pre-print). Men även författarna till den förstår att det är problematiskt att göra en sådan jämförelse bara så där särskilt som man noterar återinfektioner från manifesta symptom. Det är svårt att få fram adekvata kontrollgrupper framförallt när det gäller ovaccinerade med genomgången sjukdom. Man har inte så stor koll på dem som man har med vaccinerade och de flesta är det i Israel så en brist på ovaccinerade personer lämpliga för studier lär vara stort.

Helt klart ger både genomgången sjukdom och vaccination ett mycket bra skydd s.k. hybridimmunisering. Nu ser man t.o.m. överraskande resultat att man får ett skydd inte bara mot alla varianter utan kanske även mot andra coronavirus:
/.../
Overall, hybrid immunity to SARS-CoV-2 appears to be impressively potent. The synergy is primarily observed for the antibody response more so than the T cell response after vaccination, although the enhanced antibody response depends on memory T cells. This discordance needs to be better understood. Will hybrid natural/vaccine-immunity approaches be a reproducible way to enhance immunity? The Shingrix vaccine to prevent shingles, which is given to people previously infected with the varicella zoster virus, is impressively effective (∼97% efficacy), and elicits much higher antibody responses than viral infection alone. These principles also apply to combinations of vaccine modalities. It has long been observed that combining two different kinds of vaccines in a heterologous prime-boost regimen can elicit substantially stronger immune responses than either modality alone—depending on the order in which they are used and on which vaccine modalities are combined—for reasons that are not well understood. This may occur with combinations of COVID-19 vaccines, such as mRNA and adenoviral vectors, or mRNA and recombinant protein vaccines. These recent findings about SARS-CoV-2 immunology are pleasant surprises and can potentially be leveraged to generate better immunity to COVID-19 and other diseases.
https://www.science.org/doi/full/10.1126/science.abj2258

Högst intressanta observationer som jag tror man kommer att försöka efterlikna. Jag har tidigare sagt att jag tror att en kombination av traditionellt vaccin typ det kinesiska som första dos och adeno-/mRNA-vaccin som andra dos skulle ge ett mycket bra skydd. Vad som nu framkommer med hybridskydd gör detta ännu intressantare att utforska tror jag. Kan en sådan kombination vara den slutgiltiga lösningen på COVID19-pandemin? Den skulle dessutom vara billig och lätt att distribuera i stora mängder om man som andra dos t.ex. väljer AZ-vaccinet eller Sputnik V.
Senast redigerad av arbetet 2021-09-15 kl. 10:30.
Citera
2021-09-15, 09:49
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vore nog bra om man fick igång en rullande vaccinering så alla fick en spruta var 6e månad. Sedan tycker jag att vaccinpass borde införas i alla offentliga miljöer och på arbetsplatser. Det behövs om vi någon gång ska kunna få stopp på skiten.

Som om dessa förslag skulle stoppa smittspridning. Det jag tänker först och främst är att du behöver en psykolog, inte sunda tankar du har.
Citera
2021-09-15, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag är tveksam till att man överlever infektionen om man inte utvecklar några antikroppar. Hur ska du då stoppa viruset? Ja om du nu inte har någon form av naturlig immunitet dvs, kanske att du saknar ACE2 receptorer, kan man ens överleva då?
Det ska ju finnas personer som testat sig för antikroppar efter infektionen och fått negativt utslag. Om det nu är sant.
Ingen aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in