2021-09-01, 13:49
Medlem
Hur gick rättegången?
Citera
2021-09-01, 15:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanApansson.
Hur gick rättegången?

Mot Göran Lambertz, som den här tråden handlar om, blev det ingen rättegång. Förundersökningen lades ner när det blev klart att det fanns bevis som visade att det inte varit fråga om en våldtäkt.

Kanske tänker du på rättegången mot EA för förtal?

Där fälldes EA för grovt förtal och dömdes för grovt förtal till villkorligt, 80 dagsböter á 50:- och att betala skadestånd till PA om 70000:- + ränta.
Tingsrätten skriver att "straffvärdet motsvarar ungefär fyra månaders fängelse". Jag tror att det är ungefär vad hon får om hon inte sköter sig.

Domen är överklagad och har därför inte vunnit laga kraft.

Det beskrivs i den här tråden.
(FB) Förtalsmålet mot Lambertzkvinnan som ska upp i rätten i början av April

Här finns dom, FUP, m.m.
(FB) Förtalsmålet mot Lambertzkvinnan som ska upp i rätten i början av April

Citera
2021-09-02, 19:45
Medlem
Hur gick det med Lambertz stämning?
Citera
2021-09-02, 21:48
Medlem
Imorgon spelas en ny intervju in med Göran för youtube-kanalen Tombolan som läggs ut inom ett par dagar.
Citera
2021-09-03, 12:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanApansson.
Hur gick det med Lambertz stämning?

Enligt GLs söndagsbetraktelse från 20 juni 2021 blir det
... huvudförhandling i målet den 1 och 2 november, så domen lär komma kring månadsskiftet november/december.
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-316/
Citera
2021-09-05, 16:22
Medlem
Från Görans blogg:

Publicerad söndag 5 september 2021
Söndagsbetraktelse nr 327 av Göran Lambertz

I måndags släpptes min bok "När sanningen inte räcker". Det har jag redan skrivit lite om, men jag vill säga några ord till.

Boken handlar om bakgrunden till att jag anhölls och häktades misstänkt för våldtäkt, om den rättsliga processen fram till det att jag släpptes den 23 mars och om några händelser efteråt. Jag skrev det mesta medan jag satt häktad och jag lämnade slutmanus till förlaget – Ekström & Garay – den 16 juni.
Läs vidare: http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-327/
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-09-05 kl. 16:29.
Citera
2021-09-12, 20:15
Medlem
nysläppt intervju här https://www.youtube.com/watch?v=XRJrFhFn8hQ
Citera
2021-09-13, 00:09
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dakotan
Lite skillnad från i våras då Göran Lambertz fick tala fritt i direktsändning i SVT och fick utrymme i alla stora medier.
Nu intervjuas han av i Youtube av "allsångssproffset" Johan Ståhl i dennes program Tom Ola, som har 2740 prenumeranter. Just nu har programmet 123 visningar.

Har också noterat att recensionerna av hans bok med något undantag uteblivit i de stora medierna.

Göran Lambertz är förpassad till frysboxen. Inte oförtjänt. Hans rättegång blir strax efter Ebba Buschs fastighetsrättegång, så jag tvivlar på att GL kommer att få någon större uppmärksamhet då heller.

Har någon här läst hans bok " När sanningen inte räcker"?
Citera
2021-09-13, 02:20
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Enligt GLs söndagsbetraktelse från 20 juni 2021 blir det
... huvudförhandling i målet den 1 och 2 november, så domen lär komma kring månadsskiftet november/december.
http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-316/

Lambertz är något så ovanligt som en genomhederlig person, han behöver all upprättelse han kan få.
Citera
2021-09-14, 07:05
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Titeln är symptomatisk för boomerns uppvaknande till den moderna tiden.
Lambertz (och övriga boomers) är uppväxta i en tid när man alltid klarade sig om man höll sig till sanningen..

Men allt fler av dom vaknar upp till att sanningen är just det som får dom avstängda från Facebook, får dom avskedade från jobbet, gör att dom får en yxa i dörren från AFA. Dom vaknar upp till en tid där istället lögnen premieras & där den uppenbara lögnen får dom oskyldigt häktade.

Enbart det faktum att Lambertz var känd gjorde att fallet uppmärksammades, bland annat på Flashback. Annars hade han suttit resten av sitt liv i fängelse, för att lögnen var mer politiskt & juridiskt gångbar än sanningen.

Välkommen till den postfaktuella världen.

Hear, hear! Till ovanstående vill jag lägga till mina mindre välstrukturerade och väluttryckta poänger men stå nu ut med mig en stund. Först en disclaimer: våldtäkt är våldtäkt och sex man var med på och ångrar men inte avbröt eller sex man hellre hade varit utan då det visade sig skänka mig mindre glädje och fler känslomässiga grubblerier är inte våldtäkt. Jag hävdar att GL har utsatt sig själv för den manliga varianten av brist på säkerhetstänkande som vi kvinnor fått höra i alla tider att vi borde ha — gå inte ensam om natten, stanna inte ensam med snubben, ha inte för utmanande kläder etc. Ni som är tillräckligt gamla minns säkert Alex och Calle Schulmans bildsatir ”Pappor på stan” — välbärgade män med ”statusmarkörer”, i övre medelåldern, på Stureplan fotograferade i nattnöjesvimlet med kvinnor 25- med långt, spikrakt, platinablont hår, kåta bambiögon, läppglans i reflexionsklassen på diamantnivå och en eller annan Slitz-outfit i storlek XXS med bröst 475 ml+. Bildspråket var uppenbart för tittaren och det är ungefär där frågan till GL landar: vad trodde du? Vad skulle hända? Frågor som kvinnor alltid fått bemöta men som i tidsåldern av gränslösa människor — dvs även gränslösa kvinnor även blir relevanta för männen. GL har inte våldtagit men vad fan är det för fel på hans säkerhetstänk. I denna artikel framstår han som ytterst naiv
https://www.expressen.se/nyheter/kvinnan-om-hoten-kan-inte-synas-offentligt/ Och läser man om honom på Wikipedia så framstår han som aningens impulsiv i sina tankeformuleringar och därmed i den bakomliggande tankeprocessen, om man ska tillmäta Wikipedia-texten något värde. Ni män utsätter er för rätt stora risker med kvinnor också. Ja, vi vet att kvinnor borde få gå obehindrat var de vill eller när de vill men det är skillnad på är- och bör-satser dvs verkligheten går inte att blunda för — därför har t ex jag själv fått kl 02 på natten på väg hem från jobbpendlingen i Malmö fått desperat vifta efter och hoppa in i en förbipasserande bil när jag blivit förföljd av afghaner som inte haft bättre saker för sig mitt i natten. En kvinna ska kunna ångra sexet efteråt och inse att det var hennes eget val och inte springa och falskanmäla för att må bättre i sitt förvridna huvud. Nu verkar GL inte motstå ”juridikvärldens Caroline Gynning” — tänkte han sig överhuvudtaget för? Han var en ”pappafigur” för henne enligt henne själv, förstod han inte vad det gick ut på — en brud som vill framåt med honom som hävstång? Liksom Gynning tog hon en massa ”artsy” nakenbilder — det har gått en massa tid och energi åt att ta dessa i den mängd som hon producerat. I vilket syfte? De osar liksom inte kåthet och en brud som älskar utvik och fri sex, hon tittar bort på de flesta av bilderna, på bilder där hon råkar ha ögonkontakt ser de ju döda och disassocierade ut, inga bilder som osar sex, snarare psykiskt trubbel och har man för ett tag slagit ihop sig med en jävla vodkaåldrad gopnik som pekar med hela handen när det kommer till vad han vill så får man vackert ställa upp på en bild skrevandes med hela hans hand innanför bikinitrosorna. Hon ville naturligtvis framåt mot strålkastarljuset och den sociala scenen. Annars hade hon nöjt sig med den instant gratification som hjärndöda selfies ger alla andra. Det är svårt att hitta en intressant ”positionering” i denna tiktok-ålder och slå igenom i sociala mediers brus. Så hon kom på att bli juridikens Gynning, våldtäktsberättelse efter annan och artsy, överkokta nakenbilder utan kåthet. GL skulle bli hennes Kardashian sex tape. Alla ska passa sig för gränslösa människor, både kvinnor och män. Jag skuldbelägger inte GL, ingen ska behöva bli falskt anklagad och ingen ska bli våldtagen pga sin rätt till fri rörlighet, men vi måste tyvärr ha säkerhetstänk pga verkligheten. Detta kommer hända igen men då någon annan.
Citera
2021-09-14, 15:39
Medlem
Quods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dakotan

Intervjuaren har noggrant läst på om GLs bakgrund vilket han ska ha cred för. I övrigt kryper han för och är ibland för tittaren nästan plågsamt insmickrande mot GL. Men kanske är programmet avsett att vara typ en "go' pratstund med en känd person" i stället för en "riktig intervju" (tm).

Personligen hade jag föredragit t.ex. någon till följdfråga. Exempel (förkortat, och ur mitt minne):
- Beskriv en vanlig dag för Göran Lambertz
- Den vanligaste dagen består i att jag går upp, sitter vid datorn, äter lunch, sitter vid datorn, äter middag, sitter vid datorn.

I det läget kan man kanske fråga "vad gör du med din dator då, alla dessa timmar?" Nåväl.

I samtalet är GL är lika "skamlös", om man vill, som vanligt. Jag menar så här: han skäms inte för att berätta vad han tycker är sant. (Han skäms säkert för otroheten. På det sättet menar jag inte att han är skamlös.)

Jag tycker han verkar svara och resonera sanningsenligt även då det handlar egenskaper hos honom som man kan klandra honom för, och han räds ej att ta upp motståndarens bästa argument. Det är klassisk hederlighet av bästa skola, kort sagt.

Nåväl, mer "on topic", även om det inte är så väsentligt:

Det framgår i samtalet att det är EAs ex-pojkvän som gör själva polisanmälan (i denna tråd har vi förmodat att det var kompisen, en kvinna), samt att EA säger sig initialt motsätta sig att anmälan görs, men ganska snabbt byter åsikt, medverkar i utredningen, och bland annat låter sig genomgå en läkarundersökning där redan i mellandagarna.

Det finns säkert fler sådana här "nya" detaljer i boken. Någon med specialintresse på riktigt har nog en högtidsstund med den.
Citera
2021-09-14, 21:25
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quod
Det framgår i samtalet att det är EAs ex-pojkvän som gör själva polisanmälan (i denna tråd har vi förmodat att det var kompisen, en kvinna), samt att EA säger sig initialt motsätta sig att anmälan görs, men ganska snabbt byter åsikt, medverkar i utredningen, och bland annat låter sig genomgå en läkarundersökning där redan i mellandagarna.
Men varför sa hon till sitt ex att hon blivit våldtagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in