2021-07-16, 16:12
Medlem
Oskarss avatar
Skönt att se att man inte är ensam med detta vidriga problem. Absolut värst är det när man har jobbat på kontor från helvetet där luften står fullständigt stilla och man sitter med kostym i nåt litet kyffe i 27 graders värme och ska försöka se förtroendeingivande ut. Fy fan.

När man är i rörelse på väg till och från ställen brukar jag ha en flaska vatten som har fått ligga i frysen över natten i min lilla, tunna ryggsäck. Väskan har ett sorts ”fodral” mot ryggen där jag lägger is-flaskan och det blir som att ha en svalkande kylklamp mot ryggen när man är i rörelse.

Kan skapas lite kondens genom ryggsäcken men det är ändå ingenting jämfört med hur svetten skapar skyfall på ryggtavlan utan den svalkande flaskan.

Är inte heller överviktig och käkar inte dåligt - har varit ”varmblodig” hela livet.
Citera
2021-07-16, 18:55
Medlem
Jag hör också till en av de som svettas mycket, rör mig mycket på jobbet och går runt och grejar och brukar bli rejält svettig under den varma delen av året, nu under sommaren är dagligt intag av vätskeersättning ett måste för att man ska må bra. Hört från en kollega att han provade med baby-puder i kallingarna häromdagen me rätt gott resultat, får bli nåt att testa.
Citera
2021-07-17, 01:10
Medlem
Stort tack till dig TS. Känns skönt att veta att jag inte är den enda som har svett-problem.
Det är förbannat jobbigt att tex glömma att ta med ombyten om man ska någonstans, oroar mig då för att svettas igenom byxorna, vilket driver mig att svettas ännu mer. I mataffären och köer vid kassorna, är det nästan garanterat att det börjar rinna i nacken och pannan.
När jag dammsuger så går det kanske 1 minut och sen lämnar jag tydliga spår av svettdroppar efter mig. Svettas även om det är vinter och minusgrader.

Kände igen mig i varenda post. Har aldrig hittat något som hjälper i längden. Kroppspuder blir ganska kladdigt efter en stund och känns då ofräscht.
Citera
2021-07-17, 01:25
Medlem
Detta kanske låter konstigt, men för några år sedan var vi i Cypern och kranvattnet luktade rejält av klor så självklart var det vatten på flaska som gällde att dricka. Var på en restaurang där vi beställde Cola som kom ut i dricksglas och den var odrickbar eftersom isbitarna var gjorda på kranvattnet, var bara att beställa in en burk istället.

Dock märkte jag att jag svettades mycket mindre efter att ha duschat i det vattnet.

Har alltid haft lite fotsvett och blir svettig på ryggen, detta försvann där. Nu är det ju lika varmt här hemma och semester även här, vårt vatten är såpass rent att klorhalten är minimal (och det är ju såklart bra som fan).

Sedan tror jag inte man ska laborera med att klorera vatten och tvätta sig med, men är det bara slumpen som gjorde att man kände sig fräschare där och under mycket längre tid ?

Kanske någon annan som har liknande erfarenheter.

Kloreringen av vattnet dödar såklart bakterierna, men det är inte det jag snackar om här. Jag svettades mycket mindre där än här hemma, temperaturen var 28-30 grader precis som här hemma just nu, luftfuktigheten är som här vill jag minnas, semester och liknande. Drack lika mycket där som här (nåja ), några öl och läsk för att hålla vätskebalansen. Hyfsat samma förutsättningar alltså.

Något annat som kan spela in ?
Citera
2021-07-17, 01:26
Medlem
Citronfrommages avatar
Extrem svettning är en sjukdom som heter hyperhidros. Den beror på att man har fel på termostaten, inte att man är fet eller har dålig kondition. Man kan visserligen svettas av det också, men sjukdomen hyperhidros - överdriven svettning - finns alltså.

Behandling som finns är botox på det ställe man har svettningarna. Svettas man extremt från exempelvis hårbotten så får man botox på ungefär 100-150 ställen i huvudet för att "bedöva" svettkörtlarna där. Behandligen håller i sig 3-6 månader beroende på hur stark dos man fick av botox. Sen får man göra om det om man vill fortsätta slippa extremsvettningar.

Annars finns medicin, Ditropan som nån skrev, och en annan jag inte minns namnet på. Nackdelen är att man blir väldigt torr i exempelvis munnen när man tagit tabletten. Men det kanske är värt det för att slippa svettas.

/ påläst
Citera
2021-07-17, 01:36
Avslutad
Jag svettas alltid och särskilt nu på sommaren och särskilt när det är så tryckande som det är över hela landet för tillfället. Lösningen är duschar, morgon och kväll. Jag var nyss inne och duschade och nu klarar jag natten. Ny dusch runt lunch imorgon och sedan ännu en vid tiotiden på kvällen. Och så roterar jag så. Kalsonger och linne är de kläder jag använder och lyckligtvis har jag enorma lager av det så det spelar mindre roll om jag byter två gånger om dagen.

Det är en liten period som är väldigt jobbig just nu men det går över. Rätt som det är så är den svenska sommaren tillbaka med tio plusgrader och regn. Och sen är det det höst.
Citera
2021-07-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Annars finns medicin, Ditropan som nån skrev, och en annan jag inte minns namnet på.
Tackar för medicinskt relevant info. Om du skulle kunna minnas/hitta namnet på den 'andra' medicinen så tror jag det vore grymt uppskattat.
Citera
2021-07-17, 23:22
Medlem
Detta låter helt sjukt men jag har en kyldyna för små hundar som jag tejpar fast på rygg/bröst under en lös t shirt om jag måste göra något och se proper ut i denna värme.

Det hjälper något jävla enormt. Blir ej varm alls.
Utan den så forsar svetten.

Låter knäppt, jag vet.

Edit: att fukta kalsingarna (ska ej vara blöta, bara fuktiga) och lägga dem i frysen hjälper också förvånansvärt bra!
Citera
2021-07-18, 05:36
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Tipsar igen om botox om man lider så mycket av svettningar..
Vet flera stycken som blivit hjälpta och som det förändrat livet för.

En av mina närmaste vänner hade sån fruktansvärd fot&handsvett (luktade dock aldrig), och efter att hon i många år testat varenda kur/husmorstips som finns gav hon äntligen med sig när jag föreslog botox.

Det är ca 4 år sedan idag och hon ångrar att hon inte gjorde det tidigare, bara en sån sak som att våga gå i vita tunna strumpor/ta folk i handen etc var enormt stort för henne, och hon grät mer än en gång dom första veckorna.

Obs, sök givetvis till en seriös klinik och inte första bästa klåpare på nätet.

Puffar mitt eget inlägg då det tillkommit en del kommentarer i tråden.

Varför gå runt och lida på detta viset när det finns hjälp/lindring att få..?
Citera
2021-07-18, 06:09
Medlem
kajolas avatar
Har/hade samma problem. Gick till en läkare, för över fem år sedan. Hon kallade det lite skämtsamt för det manliga klimakteriet.

Sedan dess har hon skrivit ut detta till mig
https://www.fass.se/m/produkt/19980306000011/public/tabproduct

Samma ämne som i det piller någon tidigare i tråden skrev om. Det har på riktigt ändrat mitt liv helt otroligt. Svettas nu "helt normalt".

Lycka till
Citera
2021-07-18, 06:40
Medlem
Chilippos avatar
Studier har visat att Salvia officinalis (sage) hjälper att reducera Hyperhidrosis. Dosering runt 100-250mg 3 gånger per dag (högre dos om det inte funkar). Studier finns att hitta på google scholar.

Rent spontant så gissar jag att ketogenesis förbränning ihop med kalorirestriktiv diet kan hjälpa. Enkelt att testa; gör en vattenfasta på 5-10 dagar. Läs gärna på innan om ev. risker.
Citera
2021-07-18, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Bra! Jag brukar spola iskallt vatten på insidan av handlederna och det funkar också. Körde ett benpass hemma ikväll och det var mindre begåvat, eftersvettas fortfarande trots kalldusch. Ska ställa mig ute i shorts nu. Att gå och lägga sig känns inte som någon höjdare.

Du ska inte duscha kallt, du ska duscha varmt/ljummet.
Duschar du kallt krymper blodkärlen och du har svårare att bli av med värmen. Duscha normalt efter träningen och lufttorka.
Gör likadant innan du ska sova om det är varmt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in