2021-09-14, 11:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Så till och med när jag säger att jag inte vet så har jag fel. hahha du är för störd. Sök hjälp.

Du förstår inte helheten. Du är däremot klar i din uppfattning att vaccinerade sprider mer smitta än ovaccinerade. Däremot har du inget svar på varför så många länder inför vaccinpass för större evenemang, för att få resa osv. Tycker du själv att det låter logiskt?

När jag frågar dig har du inget svar. Bara att vaccinerade smittar mer...

Ganska enkla frågor från mig som du besvarar med "sök hjälp". Känns ju väldigt moget måste jag säga...
Citera
2021-09-14, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du förstår inte helheten. Du är däremot klar i din uppfattning att vaccinerade sprider mer smitta än ovaccinerade. Däremot har du inget svar på varför så många länder inför vaccinpass för större evenemang, för att få resa osv. Tycker du själv att det låter logiskt?

När jag frågar dig har du inget svar. Bara att vaccinerade smittar mer...

Ganska enkla frågor från mig som du besvarar med "sök hjälp". Känns ju väldigt moget måste jag säga...
Du kan inte citera när jag säger att vaccinerade sprider mer smitta än ovaccinerade. Det är för att dina känslor inte tillåter dig att hålla dig till sanningen. Det är ok, alla kan få psykos. Det bästa man kan göra då är att söka hjälp.
Citera
2021-09-14, 11:35
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Skåne rapporterar minskning av fall förra veckan i samtliga åldersgrupper.
Detta trots att testningen ökar ytterligare.

Hur går detta ihop med skolöppningen för ca 4 veckor sedan IMBILDEN?
Det skulle ju egentligen bara ta två veckor innan det exploderade..

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
Jag tror du är ute och cyklar. Även FoHM talar om oktober.

Titta ut, vi har haft sommar fram tills nu. Covid verkar helt klart vara ett säsongs bundet virus.

Smittan tenderar att minska sommarhalvåret, fantastiskt att du inte märkt det!

Men det är lite konstigt att gruppen 10-19 år är största gruppen smittade när skolan är igång men inte när det är sommarlov...
Citera
2021-09-14, 11:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du kan inte citera när jag säger att vaccinerade sprider mer smitta än ovaccinerade. Det är för att dina känslor inte tillåter dig att hålla dig till sanningen. Det är ok, alla kan få psykos. Det bästa man kan göra då är att söka hjälp.

Varför inte? Det är ju det du skriver. Du fortsätter att ducka frågan om vaccinpass. En enkel fråga besvaras med "sök hjälp". Ja, jag säger då det....
Citera
2021-09-14, 11:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Titta ut, vi har haft sommar fram tills nu. Covid verkar helt klart vara ett säsongs bundet virus.

Men det är lite konstigt att gruppen 10-19 år är största gruppen smittade när skolan är igång men inte när det är sommarlov...

Ja, visst är det konstigt att 10-19 år är största gruppen smittade bara när skolan är igång? Inte när den är stängd. Man skulle ju nu visserligen kunna skylla det på att denna grupp är den som är minst vaccinerad. Om det nu inte hade varit för att gruppen som förnekar skolans betydelse för smittspridningen också är samma personer som förnekar att vaccinet har någon inverkan på smittspridningen.

Coronaförnekarna kämpar onekligen i uppförsbacke. Hur de än vrider och vänder på siffrorna så står de där med byxorna nedragna och rumpan bar och funderar på vad som hände.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Ok!
Så sommaren börjar nu då menar du?
Jag skrev just att smittan minskar just nu i Skåne i SAMTLIGA åldersgrupper.
Detta trots att skolan varit igång i fyra veckor.. Borde det inte öka i alla åldersgrupper nu eftersom skolan är helt drivande i pandemin enligt er?

Vad det gäller att gruppen 10-19 är den största gruppen smittad just nu förstår ju t.o.m. helt efterblivna individer att det är pga att ALLA andra grupper har blivit vaccinerade under sommaren.
Vilken störning (förutom särskrivning) har du som gör att det inte går in i din skalle?
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:

Men kan smultronpungen berätta varför vaccinerade sprider mer än ovaccinerade?
Citera
2021-09-14, 11:47
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ok!
Detta trots att skolan varit igång i fyra veckor.. Borde det inte öka i alla åldersgrupper nu eftersom skolan är helt drivande i pandemin enligt er?

Vad det gäller att gruppen 10-19 är den största gruppen smittad just nu förstår ju t.o.m. helt efterblivna individer att det är pga att ALLA andra grupper har blivit vaccinerade under sommaren.
Vilken störning (förutom särskrivning) har du som gör att det inte går in i din skalle?

Plus att väldigt många har öppnat sina kontor igen, sedan 1 september. Känner många inom it branschen som är tillbaka på kontoret igen.
Citera
2021-09-14, 11:48
Medlem
Citat:
När det gäller alvarliga bieffekter ska ju det verkligen tas på alvar. Du har också rätt man brukar ju bara vaccinera en gång om året för influensan. Men då brukar man göra det i början av säsongen och inte i slutet.

Det var ju galenskap att vaccinera folk på våren! Ska man då vänta med riskgrupperna till nästa vår? Så de alltid har ett bra skydd när smittan är låg och ett dåligt när smittan är hög? Vi har kommit helt ur fas tidsmässigt med vaccinationen. Vaccinationen av riskgrupperna bör alltid ske i början av hösten när det gäller ett säsongsbundet virus.

Sedan är det väl fint att prova ev. biverkningar på de äldsta. Det kanske låter hemskt men vilka ska annars gå i täten? Jag tror att det kan ha blivit så illa med andra sprutan bara för att första och andra kom så tät på varandra. Tredje sprutan behöver inte nödvändigtvis bli lika illa som den andra var.

När det gäller de allra sköraste så kan även en ganska stor risk för biverkningar väga upp nyttan för vaccinet. De på ålderdomshem t.ex. som inte kan undvika smitta på samma sätt som de äldre som klarar sig själva.

Än så länge tycker jag inte att vi överdrivit covid. Man har låtit folk smittas och smittan sprida sig ut ur Kina. Man har knappt försökt att stoppa smittan i början då det var möjligt. Man lättar eller planerar att lätta så fort man erbjudit alla äldre en 12 eller 16 år vaccin. Man låter smittan nästan obehindrat sprida sig i skolorna. Nu till hösten försvårar man ju för skolorna att arbeta förebyggande för att hålla smittan borta. Trots att vi ser och sett att smittan är lite värre för barnen en tidigare varianter så tänker vi bara låta smittan dra över dem och acceptera ett litet antal avlidna friska ungar. Vi ser inte ens till utöka kapaciteten för att vårda barn även nu när vi ser att vi kommer att få även en influensa våg denna säsong. Den slapp vi ju förra. Så detta läsår välkomnar vi betydligt mer och sjukare ungar men vi planerar inte mer vård för dem. Så nej, vi överdriver inte faran, vi blundar för den, och när den står mitt i trynet på oss kommer vi bli tvungna att agera mer en vad som hade varit nödvändigt om vi inte alltid förminskade covid risken.
Jag tycker det är oproportionerligt att lägga så mycket energi på den här sjukdomen, nu när vi har vaccinerat de som behöver/vill.

Av 3518 vårdtillfällen på IVA sedan den 1 augusti har bara 155 haft diagnosen covid eller covid-relaterad sjukdom.
Senast redigerad av aw 2021-09-14 kl. 11:55.
Citera
2021-09-14, 12:00
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det fetade stämmer inte.

På IVA dör nästan bara ovaccinerade, ja.

Men de flesta som dör får ingen plats på IVA. Det är riskgrupper som är för sjuka/sköra för att intensivvårdas. Där är så gott som alla fullvaxxade.

Det går att se genom att jämföra IVA-registrets dödsfall med Ourworldindatas dödsfall. De som dör på IVA är bara en mindre del av de som dör i Sverige.

Vaccinet ger ett bra skydd mot svår sjukdom, men totalt sett är det fortfarande många fler vaccinerade som dör i Sverige. Det är kanske i storleksordningen 80% av dödsfallen som är vaccinerade. Det är för att sjukdomen har en åldersgradient som är brantare än vaccinets skydd.

Med det menar jag, även om du vaccinerar en 80-åring, så har den större risk att dö i covid än en ovaccinerad 30-åring. Ålder trumfar vaccinationsstatus.

Dödsfall som registreras med covid är inte enbart från IVA. Men visst ännu fler dör med förkylning.
Citera
2021-09-14, 12:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker det är oproportionerligt att lägga så mycket energi på den här sjukdomen, nu när vi har vaccinerat de som behöver/vill.

Av 3518 vårdtillfällen på IVA sedan den 1 augusti har bara 155 haft diagnosen covid eller covid-relaterad sjukdom.
Ja visst. Men man brukar inte mäta påverkningen på vården och avlida av influensan i slutet av sommaren. Men det ska vi göra med covid och det känns som det riktiga att göra?
Citera
2021-09-14, 12:03
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ok!

Du jag är en individ med egna åsikter och du sitter likt en polis och enbart kommer med förolämpningar.

Det är väl klart att smitspridnigen beror på många olika faktorier. Liksom smitspridnigen är påverkningsbar.

Om du vil veta vad jag tror, jag och inte en klunga av olika individer som du kan buntat i hopp . Så tror jag att covid påverkas mycket av årstiden och vädret. En lång fin sensommar eller en tidig vår verkar minskande på smittspridningen.

I slutet av förra sommaren såg vi en smittopuckel, det var hemvändande turister som skapade den. Samma såg vi nu, men denna gång har den inte riktigt klarat att vända ner igen. Själva fjärde vågen borde inte starta för en i oktober. Det vi ser nu är en effekt av slutet av sommar puckeln och att det är deltan vi nu har. Att vi ser mycket smittoutbrott i skolorna och att 10-19 år igen är den största gruppen smittade har med skolan att göra, men skolan är inte ensam om att påverka smittspridningen. Men i höst ställer deltan till det lite värre en vad den tidigare varianten gjorde förra hösten.

Men det är mycket smitta i skolorna nu, du verkar leva under en sten men de personer som har barn i skolan ser nog verkligheten lite annorlunda en du. Det är uppenbart att skolan just nu genererar smittspridning. Hur du kan förneka det faktum är ju helt otroligt.

Utöver detta så är ju smiNet under uppdatering och FoHM har flaggat för att det påverkar rapporteringen.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-14 kl. 12:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in