2021-09-14, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det räcker med att kolla korrelationen mellan hårda straff och brottslighet runt om i världen, och kolla korrelationen mellan sociala problem och brott, så ser du att det är rätt tydligt.
Att lättare kunna ta reda på sanningen i rättsalen,eftersom vittnen faktiskt är skyddade är inte samma sak som att straffen blir hårdare.

Citat:
Och båda medför problem.
Jag säger inte att det är en problemfri och enkel lösning att införa anonyma vittnesmål och sk. kronvittnen.
Jag säger att det är den enda lösningen som får yrkes-kriminella bakom lås och bom.
det nuvarande juridiska systemet bygger på att brottslingar "gör bort sig" dvs det är ett system som inte fungerar (bevisligen) om den kriminella har en yrkesvana och kan systemet.

jag säger även att denna lösning ska vara en process med ett strikt ställningstagande, från fall till fall.

Citat:
Ja, det där är ett stort problem. Men det betyder inte att anonyma vittnen är en bra lösning.
Jo det betyder precis det, det är en riktigt bra lösning på problemet med grov gängkriminalitet, det är faktist på snudd av en perfekt lösning när det gäller rättvisa.
men du får gärna beskriva mer utförligt varför det inte är bra.. jag tror faktiskt inte du kan det.
det blir väl mest bara massa floskler om människors värde och demokratiska värderingar osv osv osv?

Citat:
Rättsprincipen är att man måste få försvara sig, vilket inte går emot anonyma anklagelser.
förklara gärna vad du menar..
Om ditt försvar bygger på att undergräva ett vittnet/vittnets utsago, så har du inget försvar.
Det är rätten som ska ta ställning till vittnets trovärdighet.
Citat:
Och då flyttar man samma problem till enskilda fall.
Nej, man förflyttar problemet till en individ som har valt ha kontinuerligt sällskap med (andra) grovt kriminella personer. Precis där problemen hör hemma.

Citat:
Kronvittnen är inte fullt lika problematiska, men det är inte rättssäkert det heller. Det ger incitament att som exit plan när man har tjänat sina smutsiga knarkpengar, skylla allt på någon annan, agera kronvittne, och komma ut rik.
källa på när detta har hänt?

Citat:
Man kan inte tvinga någon att flytta tillbaka till sina gamla kvarter.
nej, men man kan neka dem uppehälle. Man kan ta bort deras skyddade identitet.

Citat:
Att medhjälp är brottsligt är inte konstigt och inte en brist i rättssäkerheten, men då ska den bevisas. Att man hänger med vissa personer räcker inte.
om man hänger med vissa personer, och ett synnerligt grovt brott inträffar med dessa personer, och en av rätten bedömd som trovärdig person träder fram och vill vittna anonymt så tycker jag att denna trovärdiga person ska få lägga sitt vittnesmål utan hot om repressalier från gängblattarnas kompisar.

Citat:
Nej, du är snarare obildad. Och jag förklarar varför du har fel.
Du är överbildad till den nivån där du inte ser verkligheten för den är. Att ha "bra värderingar" är viktiga i ett rätts/demokratisk samhälle. Men.. som jag har förklarat så är just dessa "höga nobla" värderingar vi diskuterar helt paradoxala i >dagens< samhälle..
Kontentan/utfallet går alltså emot värdegrundens syfte.

Citat:
Och det spelar ingen roll. Är det inte rättssäkert, så är det inte rättssäkert ens i enskilda fall.
Vem bedömer om det är rättssäkert?
Jo, den makten ska ligga hos Demokratin/demografin. (sen om den faktiskt gör det eller inte, låter jag vara osagt.)

som jag har förklarat så är dessa "rättssäkra" principer sdom du pratar om (bevisligen) något som går emot de demokratiska värdena, demokratins önskningar och justitie systemets huvudsyfte.
Det är alltså varken rättssäkra eller demokratiska principer.

Därför är din typ av värderingar inte längre "rättssäker", utan endast "nobla etiska väderingar" som vi bör låta amnesty international ha synpunkter på.
Medan vi lever i verkligheten.
Citat:
Det finns ingen som är oskyldig alls, så låt oss sy in den som vi tycker att det passar att sy in. Sådana där medeltidsfasoner ska vi inte ha i vårt rättssystem.
Nej. Som sagt, synnerliga grova brott kopplat till gängkriminalitet..
anonym vittnesmål där en utomstående "tribunal" utreder om den av-anonymiserade personen vittnesmål är trovärdigt och bedömmer hur en rätt ska ställa sig till vittnesmålet och om det är befogat att personen får lägga vittnesmål anonymt.

Ungefär som rättsalen ger läkare delegation att bedömma om en person är sjuk eller straffbar.

Sluta måla upp det som att hela jorden kommer falla sönder bara för att samhället utvecklas att bemöta nutidens problem.

Citat:
Nej, det är det inte. Demokratin står inte och faller med om vi har anonyma vittnen eller inte.

nej demokratin står inte o faller med det.
dessvärre är dagens verkligheten att Rättssäkerhetsprincipen står och faller med att skydda vittnen.
och när den har fallit så faller även det juridiska systemet och efter det demokratin.
(som på många sätt visar sig ha inträffat, om man tittar på svensk politik och samhällsutveckling)

Citat:
Skyddande av brottsling är redan brottsligt.
Precis, det finns inga oskyldiga lagliga medborgare som "tillhör" ett kompisgäng som begår grova brott.. dvs ingen "oskyldig" kan bli straffad av misstag.
Senast redigerad av freethespeech 2021-09-14 kl. 01:33.
Citera
2021-09-14, 01:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
Att lättare kunna ta reda på sanningen i rättsalen,eftersom vittnen faktiskt är skyddade är inte samma sak som att straffen blir hårdare.

Nej, men det visar på att konsekvenstänk inte är så starkt bland kriminella från början, så det där biter inte.

Citat:
Jag säger inte att det är en problemfri och enkel lösning att införa anonyma vittnesmål och sk. kronvittnen.
Jag säger att det är den enda lösningen som får yrkes-kriminella bakom lås och bom.
det nuvarande juridiska systemet bygger på att brottslingar "gör bort sig" dvs det är ett system som inte fungerar (bevisligen) om den kriminella har en yrkesvana och kan systemet.

Och du har fel i det du påstår.

Citat:
jag säger även att denna lösning ska vara en process med ett strikt ställningstagande, från fall till fall.

Och det gör den inte mindre problematisk.

Citat:
Jo det betyder precis det, det är en riktigt bra lösning på problemet med grov gängkriminalitet, det är faktist på snudd av en perfekt lösning när det gäller rättvisa.
men du får gärna beskriva mer utförligt varför det inte är bra.. jag tror faktiskt inte du kan det.
det blir väl mest bara massa floskler om människors värde och demokratiska värderingar osv osv osv?

Jag har redan förklarat varför.

Citat:
förklara gärna vad du menar..
Om ditt försvar bygger på att undergräva ett vittnet/vittnets utsago, så har du inget försvar.

Jo. Ta t ex exemplet från David Massis youtube-kanal, där han hittade i slasken att målsägande hade trixat med ett ljudklipp. Rätten gräver inte efter den typen av fel, det är det försvaret som gör.

Citat:
Det är rätten som ska ta ställning till vittnets trovärdighet.

Och försvaret som måste få chansen att lyfta fram sådant som talar emot vittnets trovärdighet.

Citat:
Nej, man förflyttar problemet till en individ som har valt ha kontinuerligt sällskap med (andra) grovt kriminella personer. Precis där problemen hör hemma.

Nej, det gör det inte.

Citat:
källa på när detta har hänt?

Behöver det ha hänt för att risken ska finnas?

Citat:
nej, men man kan neka dem uppehälle. Man kan ta bort deras skyddade identitet.

Och då flyttar dom rakt in bland grabbarna man just golat emot?!

Citat:
om man hänger med vissa personer, och ett synnerligt grovt brott inträffar med dessa personer, och en av rätten bedömd som trovärdig person träder fram och vill vittna anonymt så tycker jag att denna trovärdiga person ska få lägga sitt vittnesmål utan hot om repressalier från gängblattarnas kompisar.

Absolut, det tycker jag med. Men inte till priset av att beröva den tilltalade en rättvis rättegång.

Citat:
Du är överbildad till den nivån där du inte ser verkligheten för den är. Att ha "bra värderingar" är viktiga i ett rätts/demokratisk samhälle. Men.. som jag har förklarat så är just dessa "höga nobla" värderingar vi diskuterar helt paradoxala i >dagens< samhälle..
Kontentan/utfallet går alltså emot värdegrundens syfte.

Nej, det är du som inte fattar grunderna som samhället vilar på. Du vill rycka undan dessa för att försvara samhället som står på den grunden. Det är paradoxalt.

Citat:
Vem bedömer om det är rättssäkert?

Kunniga jurister gör det bäst.

Citat:
Jo, den makten ska ligga hos Demokratin/demografin. (sen om den faktiskt gör det eller inte, låter jag vara osagt.)

Förhoppningsvis förstår dom flesta bättre än dig.

Citat:
som jag har förklarat så är dessa "rättssäkra" principer (bevisligen) något som går emot de demokratiska värdena, demokratins önskningar och justitie systemets huvudsyfte.
Det är alltså varken rättssäkra eller demokratiska principer.

Och det har du failat i, för du har fel.

Citat:
Därför är din typ av värderingar inte längre "rättssäker", utan endast "nobla etiska väderingar" som vi bör låta amnesty international ha synpunkter på. Medans vi lever i verkligheten.

Och du har en naiv tro på att om man rycker undan basen som vi har byggt ett bra samhälle på, så kan man rädda detta bra samhälle.

Citat:
Nej. Som sagt, synnerliga grova brott kopplat till gängkriminalitet..
anonym vittnesmål där en utomstående "tribunal" utreder om den av-anonymiserade personen vittnesmål är trovärdigt och bedömmer hur en rätt ska ställa sig till vittnesmålet och om det är befogat att personen får lägga vittnesmål anonymt.

Nix, det duger inte. Vi ska ha rättvisa rättegångar.

Citat:
Ungefär som rättsalen ger läkare delegation att bedömma om en person är sjuk eller straffbar.

Det gör den inte.

Citat:
Sluta måla upp det som att hela jorden kommer falla sönder bara för att samhället utvecklas att bemöta nutidens problem.

Vi behöver absolut bemöta nutidens problem. Det betyder inte att varje föreslagen lösning är bra. Det du föreslår är dåligt.

Citat:
nej demokratin står inte o faller med det.
dessvärre är dagens verkligheten att Rättssäkerhetsprincipen står och faller med att skydda vittnen.
och när den har fallit så faller även det juridiska systemet och efter det demokratin.
(som på många sätt visar sig ha inträffat, om man tittar på svensk politik och samhällsutveckling)

Nix, det gör den inte.

Citat:
Precis, det finns inga oskyldiga lagliga medborgare som "tillhör" ett kompisgäng som begår grova brott.. dvs ingen "oskyldig" kan bli straffad av misstag.

Jo, det gör det. Du har fel.
Citera
2021-09-14, 10:09
Medlem
Citat:
Hellre fria tio skyldiga än att fälla en oskyldig.
Det beror på vad de tio sedan ställer till med. Som du säger genomgår Sverige ett kulturskifte i och med befolkningsutbytet. U-länder har inte låg rättssäkerhet för att det är kul.

Med nya människor följer nya värderingar. Med nya värderingar följer ny lagstiftning. Med ny lagstiftning följer en ny rättssäkerhet.

Vad händer om rättsväsendet ställer sig passivt till den ökande brottsligheten?

Antagligen faller det ner till en struktur liknande de gamla tingen. Privat rättskipning under den lokala krigsherren. Det sker väl redan, förresten?
Citera
2021-09-14, 10:39
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Det beror på vad de tio sedan ställer till med.

Om det är så, så kan vi redan papperskorga landet och dra.

Citat:
Som du säger genomgår Sverige ett kulturskifte i och med befolkningsutbytet. U-länder har inte låg rättssäkerhet för att det är kul.

Dom har låg rättssäkerhet för att dom inte kan bättre.

Citat:
Med nya människor följer nya värderingar. Med nya värderingar följer ny lagstiftning. Med ny lagstiftning följer en ny rättssäkerhet.

Och därför behöver vi försvara våra värderingar.

Citat:
Vad händer om rättsväsendet ställer sig passivt till den ökande brottsligheten?

Att säga nej till anonyma vittnen behöver inte betyda passivitet. Det finns annat att jobba med.

Citat:
Antagligen faller det ner till en struktur liknande de gamla tingen. Privat rättskipning under den lokala krigsherren. Det sker väl redan, förresten?

Än så länge är det staten som styr.
Citera
2021-09-14, 11:17
Medlem
Citat:
Dom har låg rättssäkerhet för att dom inte kan bättre.
Vi kan inte heller bättre. Vi har lagt enorma belopp för att få ordning på Afrika. Tillsammans med flera imperier.
Citera
2021-09-14, 11:19
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Vi kan inte heller bättre. Vi har lagt enorma belopp för att få ordning på Afrika. Tillsammans med flera imperier.

Jo, det kan vi.
Citera
2021-09-14, 11:20
Medlem
Citat:
Jo, det kan vi.
Källa på det? Gärna med en empirisk grund.
Citera
2021-09-14, 11:22
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Källa på det? Gärna med en empirisk grund.

Enkelt, blicka bakåt.
Citera
2021-09-14, 11:28
Medlem
Citat:
Enkelt, blicka bakåt.
Du tänker på kristnandet av Europa som förändrade gensammansättningen och värderingarna? Är det en realistisk plan för den närmaste mandatperioden?

Har du något att säga så får du gärna bli tydligare.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-09-14 kl. 11:31.
Citera
2021-09-14, 11:33
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Du tänker på kristnandet av Europa som förändrade gensammansättningen och värderingarna? Är det en realistisk plan för den närmaste mandatperioden?

Har du något att säga så får du gärna bli tydligare.

Jag tänker på hur vårt rättssystem har varit ett av dom bättre i världen under bra lång tid. Det börjar knaka lite i fogarna nu men det är fortfarande ett av dom bättre.
Citera
2021-09-14, 12:11
Medlem
Citat:
Jag tänker på hur vårt rättssystem har varit ett av dom bättre i världen under bra lång tid. Det börjar knaka lite i fogarna nu men det är fortfarande ett av dom bättre.
Invånarna med utländsk bakgrund stod för 99% av folkökningen 2020. Det är främst folk från länder med lägre rättssäkerhet än vi.

Citat:
Och därför behöver vi försvara våra värderingar.
Och hur gör vi det med ett rättsväsende som släpper ut brottslingar? Om vi kunde trolla fram demokratiska värderingar: Varför gjorde vi inte det i Afghanistan?
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-09-14 kl. 12:19.
Citera
2021-09-14, 12:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Invånarna med utländsk bakgrund stod för 99% av folkökningen 2020. Det är främst folk från länder med lägre rättssäkerhet än vi.

Fast det är inte alla dessa som kommer med nya värderingar. Det finns rätt många som anammar våra.

Citat:
Och hur gör vi det med ett rättsväsende som släpper ut brottslingar?

Genom att rusta upp våra sociala program, och genom att sluta ta in så mycket folk från länder med destruktiva kulturer.

Citat:
Om vi kunde trolla fram demokratiska värderingar: Varför gjorde vi inte det i Afghanistan?

Det tar mycket, mycket längre tid än 20 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in