Citat:
Att lättare kunna ta reda på sanningen i rättsalen,eftersom vittnen faktiskt är skyddade är inte samma sak som att straffen blir hårdare.Jag säger inte att det är en problemfri och enkel lösning att införa anonyma vittnesmål och sk. kronvittnen.
Jag säger att det är den enda lösningen som får yrkes-kriminella bakom lås och bom.
det nuvarande juridiska systemet bygger på att brottslingar "gör bort sig" dvs det är ett system som inte fungerar (bevisligen) om den kriminella har en yrkesvana och kan systemet.
jag säger även att denna lösning ska vara en process med ett strikt ställningstagande, från fall till fall.
Citat:
Jo det betyder precis det, det är en riktigt bra lösning på problemet med grov gängkriminalitet, det är faktist på snudd av en perfekt lösning när det gäller rättvisa. men du får gärna beskriva mer utförligt varför det inte är bra.. jag tror faktiskt inte du kan det.
det blir väl mest bara massa floskler om människors värde och demokratiska värderingar osv osv osv?
Citat:
förklara gärna vad du menar..Om ditt försvar bygger på att undergräva ett vittnet/vittnets utsago, så har du inget försvar.
Det är rätten som ska ta ställning till vittnets trovärdighet.
Nej, man förflyttar problemet till en individ som har valt ha kontinuerligt sällskap med (andra) grovt kriminella personer. Precis där problemen hör hemma.
Citat:
källa på när detta har hänt?
Citat:
nej, men man kan neka dem uppehälle. Man kan ta bort deras skyddade identitet.
Citat:
om man hänger med vissa personer, och ett synnerligt grovt brott inträffar med dessa personer, och en av rätten bedömd som trovärdig person träder fram och vill vittna anonymt så tycker jag att denna trovärdiga person ska få lägga sitt vittnesmål utan hot om repressalier från gängblattarnas kompisar.
Citat:
Du är överbildad till den nivån där du inte ser verkligheten för den är. Att ha "bra värderingar" är viktiga i ett rätts/demokratisk samhälle. Men.. som jag har förklarat så är just dessa "höga nobla" värderingar vi diskuterar helt paradoxala i >dagens< samhälle.. Kontentan/utfallet går alltså emot värdegrundens syfte.
Citat:
Vem bedömer om det är rättssäkert? Jo, den makten ska ligga hos Demokratin/demografin. (sen om den faktiskt gör det eller inte, låter jag vara osagt.)
som jag har förklarat så är dessa "rättssäkra" principer sdom du pratar om (bevisligen) något som går emot de demokratiska värdena, demokratins önskningar och justitie systemets huvudsyfte.
Det är alltså varken rättssäkra eller demokratiska principer.
Därför är din typ av värderingar inte längre "rättssäker", utan endast "nobla etiska väderingar" som vi bör låta amnesty international ha synpunkter på.
Medan vi lever i verkligheten.
Citat:
Nej. Som sagt, synnerliga grova brott kopplat till gängkriminalitet.. anonym vittnesmål där en utomstående "tribunal" utreder om den av-anonymiserade personen vittnesmål är trovärdigt och bedömmer hur en rätt ska ställa sig till vittnesmålet och om det är befogat att personen får lägga vittnesmål anonymt.
Ungefär som rättsalen ger läkare delegation att bedömma om en person är sjuk eller straffbar.
Sluta måla upp det som att hela jorden kommer falla sönder bara för att samhället utvecklas att bemöta nutidens problem.
Citat:
nej demokratin står inte o faller med det.
dessvärre är dagens verkligheten att Rättssäkerhetsprincipen står och faller med att skydda vittnen.
och när den har fallit så faller även det juridiska systemet och efter det demokratin.
(som på många sätt visar sig ha inträffat, om man tittar på svensk politik och samhällsutveckling)
Precis, det finns inga oskyldiga lagliga medborgare som "tillhör" ett kompisgäng som begår grova brott.. dvs ingen "oskyldig" kan bli straffad av misstag.
Senast redigerad av freethespeech 2021-09-14 kl. 01:33.
Senast redigerad av freethespeech 2021-09-14 kl. 01:33.