2021-09-14, 09:45
Medlem
TS kan mycket väl ha varit störande men det är något med självinsikten hos folk som tror att deras bankande som fortplantar sig genom stommen till övriga grannar, som förmodligen inte ens hörde den första störningen, inte är en än större störning i sig. Har själv en sån tokkärring i huset som sätter igång och bankar så fort någon tappar en nål i golvet efter kl 20. Hon är dock rätt till åldern så väntar bara på att hon ska gå och dö så att man får lite lugn och ro.

Ge fan i bankandet, är vad jag försöker säga.
Citera
2021-09-14, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STORVITHAJ
Dämpa dig när det är sent? Är inte super lätt att somna till högljudda grannar om man lägger sig vid 9.

Man får faktiskt väsnas fram till kl 22.00, så dra en gammal filt över dig!
Citera
2021-09-14, 09:54
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kicknice
Hallå flashback.
Kom hem från en helg jag spenderat borta - åkte alltså direkt efter jobbet i fredags och kom hem igår söndag. Jag jobbar inte hemifrån så var inte hemma mellan typ 07 i fredags till söndag eftermiddag. När jag kom hem igår såg jag att grannen på samma våning fått en papperslapp på dörren med två nya efternamn. Typiskt tecken på andrahandshyresgäster. Tänkte inte mer på det än att jag inte visste att dom som bodde där skulle flytta, men vem pratar egentligen ens med sina grannar?

Till saken: jag jobbade sent ikväll och var inte hemma förrän strax innan 21. En polare kom över med lite hämtmat och vi satt och snackade. Plötsligt visar det sig att hon på sin utbildning haft test i särskrivning, och vi brister ut i gapskratt angående de dumma meningar med konstiga särskrivningar de använt i testet. Klockan är alltså inte 22 slagna och vi skrattar högt i min lägenhet när de nya andrahandsluffarna BANKAR I VÄGGEN in till mitt vardagsrum. Har bott här i över två år med samma grannar konstant och aldrig ALDRIG fått någon påvisning varken genom lapp i trapphus, brevlådan, pling på dörren eller bank i väggen. Hade förstått om klockan var 02 och vi hade rave, eller att jag varit högljudd och stökig varje kväll sen de flyttade in - men vi snackar skrattanfall klockan tio på kvällen. Vad fan ska jag göra? Borde jag gå över till grannen och fråga vad fan problemet är, eller hur hanterar man sånt här? Har som sagt aldrig haft något problem med en granne innan så är heeeelt rookie i passivt aggressiva grannsammanhang. Hjälp!

Knacka på och fråga vad fan de håller på med! Dunka i väggarna sent på kvällen är INTE ok. Skratta är däremot alltid ok.
Citera
2021-09-14, 10:00
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
I den står att fyra anmälningar lagts fram som bevis i det skedet - inte att endast fyra klagomål/anmälningar gjorts.

I övrig så är det inte mitt fel att du inte klarar att hänvisa till relevant material.

Detta från din länkhänvisning kanske du borde provat läsa också...

Konflikten uppmärksammades redan för ett år sedan och ledde då till ett medlingsmöte mellan Victoria Park, den utpekade familjen, Hyresgästföreningen samt en granne. Efter det satte värden in extra isolering i en intilliggande lägenhets tak, lät installera en ny lägenhetsdörr och delade ut fler port-taggar till familjen. Grannen hade innan dess även klagat på att barnen ropade på sina föräldrar när porten var låst. Men trots detta fortsatte klagomålen och efter ytterligare varningar blev hyreskontraktet uppsagt nu under hösten. Victoria Park vill att familjen ska vara ute senast på nyårsafton.
https://www.hemhyra.se/nyheter/sju-b...lora-lagenhet/

Hyresvärden har vidtagit flertalet åtgärder för att dämpa störningen från familjen, trots detta fortsätter det - och inte bara för den först klagande grannen utan också så att hyresgästen som flyttar in efter kan vittna om oljudet.

DET ÄR en EXTREM situation och inte normalt lekande barn.

Viktoria park är väl inte direkt känt som den mest normala värden heller.
Citera
2021-09-14, 10:01
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin

Man får egentligen inte störa grannar någon tid på dygnet, kolla med bostadsbolaget vad som gäller, de kan ha olika regler.
Har du tänkt på att vissa jobbar natt/helger tex, är du bekant med arbetsmarknaden?
Citera
2021-09-14, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin

Det där stämmer dock inte.

Det finns en "regel" om att man efter 22 ska vara försiktigare med sin ljudnivå, men det innebär inte att det är fritt fram att leka rockkonsert fram till 21.59. Däremot förväntas man ha en högre tolerans mot oljud innan 22, men det är som sagt inget frikort till vadsomhelst innan det.
Citera
2021-09-14, 10:02
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Viktoria park är väl inte direkt känt som den mest normala värden heller.
Nej, men två rättsinstanser har gått på deras linje och familjen är vräkt så denna gång har de gjort vad som kan avkrävas dem för att undanröja problemet.
Citera
2021-09-14, 10:03
Medlem
Episkexperts avatar
Eftersom du bemödat dig att starta en tråd på Flashback ska jag ge dig svar. Du och de nya grannarna verkar förtjäna varandra då ni båda är idioter. De bankar i väggar och du beter dig som ett vandrande samhallprojekt. Sannolikheten att ni faktiskt skulle komma väldigt bra överens bedömer jag ändå som hög. Ni kan skratta åt särskrivningar ihop och dunka era huvuden mot väggarna i takt.
Citera
2021-09-14, 10:04
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, men två rättsinstanser har gått på deras linje och familjen är vräkt så denna gång har de gjort vad som kan avkrävas dem för att undanröja problemet.

Det låter ju dock som en extrem situation där störningarna snarare varit i trappuppgången än i lägenheten också.

Jag har varit med om att barn orsakat störning och där personen i lägenheten bredvid som bankat och skrikit på barnen istället blivit vräkt pga störning. Så det med viktoria park måste isåfall varit väldigt extremt, eller så känner hyresgästerna inte till sina rättigheter.
Citera
2021-09-14, 10:09
Medlem
Atthaenhobbys avatar
08-21 kan man väsnas
Citera
2021-09-14, 10:11
Medlem
Ojdå! Tack för svaren - iallafall er som inte sagt åt mig att dra något gammalt över mig. Känns dock som att det krävdes lite förtydliganden?

Jag bor i en bostadsrätt och äger alltså min lägenhet. Det innebär att jag inte har något direkt hyresvärd eller störningsjour - och grannen som äger lägenheten som nu hyrts ut i andra hand är dessutom medlem i styrelsen i föreningen i huset så vet inte vad som skulle bli följden av att kontakta dom. Historiskt är det inte direkt högprioriterat med mail eller kontakt från medlemmar som har frågor eller funderingar :/

Dessutom är jag inte en snubbe som försöker imponera på en brud. Jag råkar vara tjej själv och har varken varit tjackad eller pårökt och definitivt inte igårkväll när detta hände. Vi fick ett skrattanfall som inte varade länge, och eftersom jag bara varit hemma i ca en timma innan hade jag inte varit högljudd under längre tid. Före skrattandet hade vi pratat som normala människor utan skrik, musik, eller annat stör.

Vet inte om det ändrar er åsikt eller uppfattning? Men jag kommer alltså inte kunna bli vräkt ur min bostad oavsett om de nya hyresgästerna tycker att jag är störig eller om jag knackar på grannen och kollar vad fan som händer… jag kan givetvis säga att jag inte ÄR en störig granne med hög musik sent eller bröliga fester - men misstänker att alla säger det iomed att människan inte är speciellt självkritisk
Citera
2021-09-14, 10:13
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det låter ju dock som en extrem situation där störningarna snarare varit i trappuppgången än i lägenheten också.

Jag har varit med om att barn orsakat störning och där personen i lägenheten bredvid som bankat och skrikit på barnen istället blivit vräkt pga störning. Så det med viktoria park måste isåfall varit väldigt extremt, eller så känner hyresgästerna inte till sina rättigheter.
Det var en extrem situation. Personen jag diskuterade med hävdade att barn som uppfattas som störande kan vräkas och länkade till det fallet.
Min uppfattning är att barn enbart vräks om det handlar om ett extremt störande som inte åtgärdas.
Barn får normalt både leka, gråta, och höras på andra sätt utan att störda grannar kan få dem vräkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in