2021-09-13, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om två veckor försvinner rekommendationen om att arbeta hemma.
Cirka 40% har ännu inte fått den andra sprutan och 33% har inte fått någon spruta alls.

Ska bli intressant att se vad som kommer hända nu.

https://covidstatistik.se/vaccinationer#ackumulerad-andel-vaccinerade

Jag skulle inte vara så orolig för just arbeta hemma/arbeta på kontoret.

Vaccinationsgraden för de som jobbar hemma NU är nog närmare 80-90% för det är ju inte barnen vi skickar till kontoren.

Barnen går i skola som de gjort under hela pandemin. De yngre som jobbar har i stor utsträckning jobb som inte kan utföras hemifrån och har jobbat som vanligt under hela pandemin.
Citera
2021-09-13, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Nackdelen är att vaccinet kan ge en falsk trygghet, folk vaccinerar sig och sen struntar i restriktionerna med tiden minskar deras immunitet och risken ökar därmed att bli allvarligt sjuk i covid.

Den potentiella nackdelen trumfar säkerligen inte alla fördelarna med vaccinering.
Citera
2021-09-13, 16:46
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om två veckor försvinner rekommendationen om att arbeta hemma.
Cirka 40% har ännu inte fått den andra sprutan och 33% har inte fått någon spruta alls.

Ska bli intressant att se vad som kommer hända nu.

https://covidstatistik.se/vaccinationer#ackumulerad-andel-vaccinerade

Du skrev fått, men du menar nog tagit.

De som ännu inte vaccinerat sig har haft väldigt många chanser. Möjlighet har så att säga knappast saknats.
Citera
2021-09-13, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Studien innehåller data från december-april va? Alltså innan massvaccineringen i kombination med deltan förstörde vaccinets effektivitet. Nu är vi nere långt under 50% i UK och Israel och effektiviteten sjunker snabbt. Som tur är ligger Sverige en bit efter UK och Israel och de mest resistenta varianterna av delta har inte börjar dominera än. Det är ingen tillfällighet att det är just i Israel och UK som vaccinet har lägst effektivitet, då det är massvaccineringen som sprider de resistenta varianterna. Allt annat är riktigt skitsnack och killgissningar. De länder som vaccinerade först och mest kommer också förstöra vaccinets effektivitet först. Det är ju uppenbart redan nu. Spelar ingen roll hur många som vaccinerar sig om vaccinet inte kan skydda riskgrupperna, då det fortfarande är de som står för majoriteten av dödsfall och vårdbehov.
Alltså vaccin fungerar generellt bäst hos de som har väl fungerande immunsystem! Vilket äldre och sjuka sällan har! Samtidigt så testas vaccin främst på friska! Där har du en stor förklaring till varför det går som det går..
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-09-13 kl. 16:59.
Citera
2021-09-13, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Skyddseffekten mot ett virus påverkar väl i sin tur risken att sprida smittan vidare. Det finns även en stor studie från CDC som visar att ovaccinerade löper 4,5 gånger högre risk att smittas än de som var vaccinerade:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/studie-ovaccinerade-loper-11-ganger-hogre-risk-att-do-i-covid-19
Självfallet annars vore vaccineringen helt meningslöst;-) har själv tagit en dos och varit sjuk men jag utgår ifrån att jag kan smitta och speciellt sköra dvs hälsar jag på någon i riskgrupp är jag försiktig även som vaccinerad då det är tydligt att vaccinerade också kan smitta.
Senast redigerad av Johio 2021-09-13 kl. 16:49. Anledning: Felpost
Citera
2021-09-13, 16:48
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Läser fas 3 rapporten för Pfizer:

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2034577?query=featured_home

Hur hittade man de som blev sjuka utan symtom utan att testa löpande?

Kanske inte samma person om och om igen men under testets gång så måste det ju genomförts massa tester - även om de inte kände sig sjuka.
Om jag har tolkat det försöket korrekt (Pfizer) så testade man endast de som uppvisade symtom. Jag har inte lyckats bekräfta det ännu annat än åt andra hållet (d.v.s. jag vet att man testade de symtomatiska, men har inte lyckats bekräfta att de testade ALLA periodiskt).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Den potentiella nackdelen trumfar säkerligen inte alla fördelarna med vaccinering.

Viktigt bara att inte blunda för nackdelarna, kan bli en tråkig höst ifall vaxxarna släpper på allt och lever som vanligt och till slut försvinner immuniteterna och många blir allvarligt sjuka som trodde de var skyddade av vaccinet.
Citera
Medlem
Flexarn10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag skulle inte vara så orolig för just arbeta hemma/arbeta på kontoret.

Vaccinationsgraden för de som jobbar hemma NU är nog närmare 80-90% för det är ju inte barnen vi skickar till kontoren.

Barnen går i skola som de gjort under hela pandemin. De yngre som jobbar har i stor utsträckning jobb som inte kan utföras hemifrån och har jobbat som vanligt under hela pandemin.

Jag har arbetat som vanligt hela pandemin.
Arbetar med avlopp och är ovaccinerad.
Inte varit sjuk en dag dom senaste 3 åren.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jo det tror jag att kommer att bli. Vaccinpasset deluxe Jag tycker att det är en skit idé med pass men landar nog där tror jag.
Skulle vi haft det så skulle vi gjort som danskarna. Krav att vara vaccinerad för att gå på krogen mm.
Då hade vi fått upp viljan att vaccinera sig. Sedan kan man plocka bort det.
Citera
2021-09-13, 16:52
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Flocken har ju förstört ett så fint land som Sverige genom sin röstning, det är inte alltid flocken har rätt.

Om 80-90 % av de som avlider är de utanför flocken och redan från 35 års ålder i den artikel vi diskuterade. Är det då en smart analys att påstå att flockbeteende är fel i denna fråga ?
Citera
2021-09-13, 16:52
Medlem
Grekland inför nya restriktioner som gäller fram till 31 mars nästa år.

Ganska stränga restriktioner enligt mig.

Grekland har för närvarande 378 patienter i respirator.

Död de senaste sju dagarna - 283.

Greklands befolkning - 10,3 miljoner

Varför går Sverige så bra utan strikta restriktioner?

https://www.ekathimerini.com/news/1167795/new-covid-measures-come-into-effect/
Citera
2021-09-13, 16:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolter
Ja? På vilket sätt rör de min frågeställning till Leland1979? Han påstår/tror att anledningen till större biverkningar på andra dosen är för att kroppen "lärt sig om viruset" på den första sprutan och därför får du värre biverkningar på andra? Hänger du med? Men då resonerar jag att dom som HAFT Corona då borde få samma biverkningar på 1 och 2 dosen då dom träffat på viruset redan innan första dosen.
Ja jag trodde det skulle bli reaktioner på första sprutan för de som haft covid men så verkar det inte vara.

Har inte hör om några på jobbet som haft covid och nu vaccinerat sig som fått biverkningar. De flesta har inte märkt något av första sprutan men en del av den andra.
Något lurigt är det också att det är oftare yngre 20-40 som får symptom av andra sprutan.
Jag och andra i min ålder 50+ och uppåt har sällan känt något av första eller andra sprutan.
Lite ömhet i armen men inte som de som fått biverkningar som fått feber med frossa och värk i kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in