2021-09-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Ok, och det VET du? Du vet mer än forskarna alltså, vad jag förstått och läst mig till fann man lika mycket virus hos vaccinerade som ovaccinerade i en studie kanske ingen stor studie, ditt påstående stämmer kanske inte tyvärr även om det vore bra och enklare om det var så.
Ja det följer ju av att man har effektiva immunceller som nedbringar viral load.

Det är väl inte speciellt svårt att förstå?
Citera
2021-09-13, 22:19
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Men Men Men! Vaccinbolagen och deras välbetalda lobbyister har ju i media pumpat ut gång efter annan att vaccinen skyddar mot svår sjukdom och död!
Men shit hur svårt ska det vara? Är du förståndshandikappad eller? Vaccinen skyddar inte till 100% men har en väldigt bra effektivitet och har räddat många, många liv.
Citera
2021-09-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Grekland inför nya restriktioner som gäller fram till 31 mars nästa år.

Ganska stränga restriktioner enligt mig.

Grekland har för närvarande 378 patienter i respirator.

Död de senaste sju dagarna - 283.

Greklands befolkning - 10,3 miljoner

Varför går Sverige så bra utan strikta restriktioner?

https://www.ekathimerini.com/news/1167795/new-covid-measures-come-into-effect/

Hur många greker är vaccinerade?
Håller man avstånd? Jobbar hemifrån?
Citera
2021-09-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kanske inte om man är 90+ och har immunrespons som en gråsten. Yngre däremot borde absolut vaccinera sig.

Du som är så smart. Förklara för oss varför 12åringar bör vaccineras mot en sjukdom som är näst intill ofarlig för dem? Med ett vaccin som är nödgodkänt och har betydligt större risk att ge biverkningar än vuxna.
Citera
2021-09-13, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vaccin mot influensa rekommenderas till åldringar och riskgrupper och det funkar uppenbarligen utan att "alla" behöver ta det.
Fast det funkar ju inte så bra med en påstådd effektivitet runt 50 procent så är det inte ens säkert att det har någon större funktion alls. Såeciellt inte de år när de öht missar att skydda mot rätt strain.
Citera
2021-09-13, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Vaccinen skyddar inte till 100% men har en väldigt bra effektivitet och har räddat många, många liv.
Hur vet du det?
Citera
2021-09-13, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det finns en joker i leken. Vi vet inte hur stor andel av dom som väljer att inte vaccinerna sig, som gör det valet p.g.a av att dom vet att dom genomgått infektion.

Där skulle jag vilja ha lite bättre koll.

Jag till exempel. Hade konstaterad covid i maj detta år. Hade 39 grader feber i 3 veckor med en jävla hosta. Helt återställd nu förutom på smaksinnet. Jag har inte vaccinerat mig. Varför skulle jag när genomgången infektion är (27 gånger eller något likande)starkare skydd mot återinfektion än 2 doser Pfizer. Har dessutom testat mig för antikroppar 2 gånger och har fortfarande antikroppar kvar.
Citera
2021-09-13, 22:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Fast risken för yngre att dö av med eller på corona är i princip noll?
Det är ju ingen hemlighet att det avlidit 8st personer 0-39 år utan känd riskfaktor när de vårdats på IVA p.g.a. covid. 6 killar och 2 tjejer.

Så risken är ju inte noll, men med tanke på hur många som smittats i den ålder så är risken att avlida av den akuta delen av sjukdomen mycket liten om man är yngre en 40 år och helt frisk. Jag skulle gissa på att nästan alla om inte samtliga av de unga friska som avlider gör det på IVA.

Deltan ska ju vara strået vassare för yngre så det borde ju bli några unga friska till, kan man gissa på 5st till innan årsskiftet?

Sedan ökar det ganska mycket för varje åldersgrupp. 40-49 år har 21st avlidit på IVA utan kända riskfaktorer (6 kvinnor och 15 män).

I gruppen 50-59 år har 65st avlidit utan kända riskfaktorer på IVA, 53 män och 12 kvinnor.

Det är ju tydligt att risken för män är större en för kvinnor även om gravida kvinnor också löper förhöjd risk. På IVA har 2 gravida kvinnor avlidit.

Siffrorna gäller för hela pandemin och kommer från SIR.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-13 kl. 22:43.
Citera
2021-09-13, 22:41
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hunnit och fått är inte synonymer.

Nej. Vem har påstått det. Jag skrev ”få intrycket”.
Citera
2021-09-13, 22:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det är möjligt att du har rätt, fast jag inte riktigt förstår korrelationen mellan smittade och döda. I alla fall inte om det är så att yngre medborgare har haft stor smittspridning. De har ju hittills inte haft så många allvarliga fall. Skolor har varit öppna till skillnad från i stora delar av övriga världen. Det är väl inte helt omöjligt att stora delar av Sveriges barn, ungdomar och unga vuxna redan har haft covid. Det verkar vara hyfsat vanligt i en av Sveriges större städer där jag bor och i tidningen Skolvärlden från 29 april 2021 finns en artikel om att var fjärde grundskolelärare då redan hade haft covid. Det går ju bara att spekulera kring hur många av barnen i lärarnas klasser som också har haft viruset.

https://skolvarlden.se/artiklar/ny-studie-var-fjarde-grundskollarare-smittad-av-covid-19

Du har helt rätt i att så länge sjukdomen sprids bland barn, så blir det väldigt få dödsfall. Problemet är att det har visat sig vara hopplöst svårt att begränsa smittspridningen till enbart den yngre delen av befolkningen. Smitta som sprids mellan barn, når senare fram till ålderdomshemmen. Att andra länder stängde skolorna, var inte i första hand för att skydda barnen. Eftersom det inte har gått att begränsa smittan till enbart en del av befolkningen, så tänker jag att det bör fungera att bedömma smittspridningens omfattning utifrån antalet dödsfall, åtminstone när man jämför länder med någorlunda lika befolkningsstruktur. Det fungerar inte att jämföra Sveriges dödstal med länder i Afrika, och räkna med att det finns en korrelation mellan infektionsfall och dödsfall. Afrika har ju en mycket yngre befolkning än Europa, och kommer därför att få färre dödsfall i förhållande till infektionsfall.
Citera
2021-09-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är ju ingen hemlighet att det avlidit 8st personer 0-39 år utan känd riskfaktor när de vårdats på IVA p.g.a. covid. 6 killar och 2 tjejer.

Så risken är ju inte noll, men med tanke på hur många som smittats i den ålder så är risken att avlida av den akuta delen av sjukdomen mycket liten om man är yngre en 40 år och helt frisk. Jag skulle gissa på att nästan alla om inte samtliga av de unga friska som avlider gör det på IVA.

Deltan ska ju vara strået vassare för yngre så det borde ju bli några unga friska till, kan man gissa på 5st till innan årsskiftet?

Sedan ökar det ganska mycket för varje äldregrupp. 40-49 år har 21st avlidit på IVA utan kända riskfaktorer (6 kvinnor och 15 män).

I gruppen 50-59 år har 65st avlidit utan kända riskfaktorer på IVA, 53 män och 12 kvinnor.

Det är ju tydligt att risken för män är större en för kvinnor även om gravida kvinnor också löper förhöjd risk. På IVA har 2 gravida kvinnor avlidit.

Siffrorna gäller för hela pandemin och kommer från SIR.

5 st av 10 miljoner är i princip noll. Men visst det är ju alltid extra tragiskt när en ung person dör. Hat dock en stark känsla att dessa personer ändå hade något underliggande eller hade extrem otur.
Citera
2021-09-13, 22:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
5 st av 10 miljoner är i princip noll. Men visst det är ju alltid extra tragiskt när en ung person dör. Hat dock en stark känsla att dessa personer ändå hade något underliggande eller hade extrem otur.
Vi har väl inte 10 miljoner unga friska personer i landet?

När det gäller riskgrupper så finns även "annan" . Så nej jag tror inte att de har någon självklar annan riskfaktor.

Det har alltså avlidit 8st personer utan kända riskfaktorer på IVA i åldersgrupperna 0-39 år.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-13 kl. 22:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in