2021-09-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Bra info. Pratade du själv med henne om detta?

Ja.
Citera
2021-09-13, 22:19
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Svårt tänka mig en polis som pratar bredvid mun så här.
Har P.L en dotter?, någon?
Han har två döttrar.
Citera
2021-09-13, 22:21
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Låt mig förtydliga och förklara mitt resonemang om vittnesmål om den vita bilen och CL från tiden före Pilot: det vore en enorm rättsskandal om man 2017 anhöll en oskyldig (Pilot) fastän man hade vittnesmål som pekade på att en annan MGL, CL, körde den vita bilen. Så jag må vara kritisk mot polisen, men jag utgår från att det vittnesmålet inte existerar.

Vad gäller paragraf 4 som du citerar så har jag, hör och häpna, redan kommenterat detta tunna halmstrå som några klamrar sig fast vid: jag menar att det är ytterst osannolikt att CLs försvarare å ena sidan beskriver sin klient som ”i mycket dåligt psykiskt skick”, men att å andra sidan samme försvarare och åklagaren inte skulle berätta att detta är skälet att han inte häktades. Den uppenbara förklaringen är precis den samma som i liknande utgångar i andra häktningsförhandlingar: bevisningen räckte inte. Vad tror du själv?

Jag vet inte vilka krig och egon du avser. Jag diskuterar HA-fallet och den bevisning som finns eller inte finns mot CL. Några andra ägnar sig åt spekulationer om att HA var städhjälp hos CLs föräldrar eller andra liknande hugskott. Finns utrymme för både och tänker jag.

Du drar o lägger till lite hipp som happ. Jag har aldrig pratat om något annat än bilen.
Citera
2021-09-13, 22:22
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Menar du att polisen har ett vittne som sett CL i en passande bil mordnatten, eller vid ett tidigare tillfälle?

Eller kan det kanske vara så att CL hade tillgång till en passande bil genom förslagsvis föräldrarna, men att han (ännu) inte kan placeras i den på mordnatten? Det låter för mig som en förklaring till varför KF fick upp ögonen för honom och varför han än så länge är på fri fot. Knappast trams.
Ja, han har setts med denna bil som skrivits om i tråden i flera inlägg, länkat.
Citera
2021-09-13, 22:49
Medlem
Citat:
Verklighetsfrånvänd?
Låt oss ta ditt hypotetiska vittnesmål: om du idag, eller för all del någon gång sedan 2017 då Pilot var MGM, kontaktar polisen och berättar att du kan identifiera den vita bilen på gångvägen, vad vore det värt?
Svar: ingenting. Din trovärdighet skulle vara noll eftersom du suttit på detta sedam 1992 utan att säga någonting. Finns ingen TR/HR som skulle fälla CL eller någon annan för att du plötsligt dykt upp med ett reg.nr. För du menar väl inte att ditt hypotetiska vittnesmål som pekar ut CLs bil var känt för polisen när de anhöll en annan MGM, Pilot?!

Om det är ”arrogant” att se på en polisutredning med öppna ögon, så OK. Guilty as charged. Man varför retar du upp dig på mig när jag bara påtalar det uppenbara: det saknas stark bevisning mot CL, han blev inte häktad, det är svårt att se vad som skulle kunna bli fällande bevisning om man inte hittar kroppen, han kommer antagligen aldrig att bli åtalad.

Men innan du skriver en till argt inlägg, berätta hur du ser på bevisningen och vad du menar att man skulle kunna tänkas ha och senare hitta mot CL?

Vi har ingen aning om vad polisen har på C ? De svarade t.o.m. om vi får en träff på DNA på skon så är det inte säkert att vi kommer att gå ut med detta . Det ska hållas förhör , ev fler husrannsakan . Det kan vara fler DNA , saker som har kommit fram i förhör ( advokaten ..det finns försvårande saker som framkommit i förhören ) De efterlyser fler kvinnor som kan ha blivit uppsökt av C . Kvinnorna kan ha anmält denna C redan innan och efter Helena försvann . Mannen kan ha fått påhälsning av polisen men utan påföljd och dessa anmälningar kan ha lagts långt ner i högarna hos polisen . Se bara på Malin mordet i Kramfors ( tror jag det var eller i närheten ) alla bevis och DNA blev slängda av misstag tills ett universitet / lab meddelade att de hade sparat DNA .. de fick träff direkt . GW berättade att poliserna som fick detta fall m Helena hade aldrig jobbat med ett mord förut och de var oerfarna och det mesta blev inte rätt hanterat . Människor klampade runt på platsen bla där hennes saker hittades och det finns det bilder t.o.m. på detta . Inga bevis hanterades som de skulle utan flera personer hanterade dem utan handskar . Tror du att åklagaren drog detta till Tingsrätten endast pga en ljus bil som C skulle haft tillgång till ? själv att C skulle bli häktad pga han hade tillgång till en ljus bil ? Det är inte Kling och klang som jobbar med detta utan de mest erfarna inom polisen och grova brott . Att de inte ut med ev bevis till allmänheten är för att det är förundersöknings sekretess . C är släppt och hemma och då får de jobba ännu mer i det tysta för att säkra ev bevis , de sa även att de hade hoppats på en häktning så inga ev bevis kunde undanröjas . DNA kan alltså redan ha kommit men de går inte ut med detta innan flera förhör m C och kvinnorna som de ville komma i kontakt med .
Citera
2021-09-13, 23:05
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men min fråga var varför du tycker att det är så. Vilken tycker du är anledningen till att det enligt dig blir bara "kiv i tråden" samt "tjaffs med Ugglan och farbror_barbro"? Du kan väl utveckla?!

Din strävan är en annan än trådens mening om ett klargörande i vad som skett med Helena.
Din strävan är att vinna något.
Trådens strävan (som jag hoppas) är att genom samarbete och konsensus bidra med information, kunskap, tankemöda och energi. Genom länkar, teknologi och annat kan vi göra mycket tillsammans.
Att ständigt framhäva sig själv och sina tankar i textvägg efter textvägg och samtidigt ignorera/hugga andra blir spam. Det solkar ner trådens totala hjärnkapacitet. Den lilla musen längst bort kan ha viktig information också, men avstår. Stämningen i denna tråd är inte frisk. Den är negativ och mörk. Det behöver inte vara så. Vi skapar själva den tillvaro vi vill vara i.
Jag vill helst slippa skriva om detta, som för mig är så självklart. Men vi får se vart det tar vägen.
Citera
2021-09-13, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta också ett mycket stort problem.

Även om de personer som såg bilen skulle se den på foto efter drygt 29 år så kan ingen av dem med säkerhet säga att det var just den.

Va inte Carina vittnet som såg bilen på gångvägen inte så intressant för kalla fall eller har jag drömt det ?
Om flera kvinnor pekar ut samma bil genom tex ett fotografi , sedan får de peka ut C om detta var mannen som kontaktat dem och till sist var det den bilen de har pekat ut som C körde . Då finns det ev vittne om bilen som körde där Helena har befunnit sig , kvinnorna har alla identifierat samma bil och till sist mannen som körde denna identifierade bil är en och samma uppvaktande man … C .
Citera
2021-09-13, 23:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Din strävan är en annan än trådens mening om ett klargörande i vad som skett med Helena.
Din strävan är att vinna något.
Trådens strävan (som jag hoppas) är att genom samarbete och konsensus bidra med information, kunskap, tankemöda och energi. Genom länkar, teknologi och annat kan vi göra mycket tillsammans.
Att ständigt framhäva sig själv och sina tankar i textvägg efter textvägg och samtidigt ignorera/hugga andra blir spam. Det solkar ner trådens totala hjärnkapacitet. Den lilla musen längst bort kan ha viktig information också, men avstår. Stämningen i denna tråd är inte frisk. Den är negativ och mörk. Det behöver inte vara så. Vi skapar själva den tillvaro vi vill vara i.
Jag vill helst slippa skriva om detta, som för mig är så självklart. Men vi får se vart det tar vägen.

Och min strävan skulle i klartext vara "att vinna något"? Vad skulle jag vilja vinna? Och information har jag alltså inte bidragit med? Som att förse tråden med exakta kartor över området (en bit tillbaka i tråden)? Eller som att förse tråden med gångtider och annat? Och det stavas alltså inte "kunskap"? Och någon "tankemöda" har jag inte underkastat mig? Ingen energi heller?

Alltså: Vad skulle jag vilja vinna och vad har du bidragit med?
Citera
2021-09-13, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Varför tror du att det blir så, med just mig och farbror_barbro?
Berätta för oss som inte förstår ? Ni båda tror på pilot och C är oskyldig? Eller någonstans ska det bara gå att klämma in pilot som medbrottsling 🤔
Citera
2021-09-13, 23:19
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Har gjort det redan i tråden. Han var/är cendrefärgad, tunt hår. Normallängd. Glasögon. Kroppsform som en tunna. Hängslen för att få byxorna stanna uppe. Långt ansikte mad hängande kinder. Gick framåtlutad o stirrade i backen, man fick aldrig ögonkontakt med honom. Han blev skiträdd om man konfronterade honom med alla hotbrev han skrev till grannar. Han sprang in till sej och skrek bakom dörren. Man fick aldrig tag i honom. Han skulle skicka sina kompisar Hells angels på oss bl.a. Mej skrek han att han skulle mörda, jag var en hora. Han lurade i dörrögat och skrek bakom sin stängda dörr när man gick förbi, tills jag tejpade över ögat med papperstejp. Då gjorde han likadant med mitt. Gulligt. Allt finns hos polisen sen 2000. De kallade honom till förhör och lade sedan ner ärendet. "Brott kunde ej styrkas". Vid den tiden fanns han uppenbarligen med i utredningen om Helena, men snuten gjorde ingen sammankoppling. Fick känslan av att snuten skrattade åt Claes. Tog honom inte på allvar. Han hatade kvinnor vad jag förstod. Jag borde vart räddare än jag var. Massor med lappar LIMMADE han upp på trappavsatsen. Varningar o hot. Det ligger hos polisen. Ni som känner L-Å-L kan fråga honom. Han bodde i skottgluggen.

Pilotglasögon?
Citera
2021-09-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
.

Intressant 🤔 polisen skriver ju alltså som jag tolkar detta .. såg ni en man i denna bil eller kanske två ?
Man undrar varför denna fråga kom upp eftersom de pratat om C som ensam denna natt ?
Citera
2021-09-13, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Pilotglasögon?

Fast som sockerhals förklarar hur C såg ut så borde ett ev ett vittne lätt kunna peka ut denna man ? Hans utseende , hållning på kroppen och även att han var ” tjock el gubb mage tjock 🤔 sedan det låter osannolikt att Helena ska ha promenerat ensam med en man som uppenbarligen både såg och var lite ” märklig
Tror inte riktigt på brovittnet eftersom denne inte har pekat ut Helena utan bara ett par byxor . När man får höra om något som hänt är det lätt att hitta en liknelse som tillslut blir ett en bra vittnesutsaga . Och jag har sagt det förut att byxorna Helena bar denna kväll var otroligt populära runt -90 . Jag hade säkert 5-6 liknande i olika mönster och färger ( tror mönstret kallades inka ” mönster inom mode värden då . Köpte mina utomlands och även på torget av utlänningar. Färgerna var brun , beige , rött och grönt !! De har mest poppis 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in