Citat:
Ursprungligen postat av
löl
Hej,
Jag har dragits med oro och ångest i stora delar av mitt liv. Oftast i förhållanden.
I relationer så bidrar det till en del negativa effekter, samt att jag blir lätt orolig över att bli lämnad.
Att bli lämnadkänslan triggas ofta av en händelse som gör att min skalle börjar inbilla mig en massa saker.
Det är ofta en ändring i ett beteende hos min partner eller händelse som startar en flera dagar lång panikångest. Som person är jag hyfsat analytisk och kan se mönster. Jag tränar och jobbar normalt.
Vet inte om det är min intuition som dra på för mycket. Som säger att något inte stämmer. Och att jag borde fråga eller undersöka vad triggern betydde? Fanns det ett avvikande beteende hos partnern, något jag ska konfrontera? Jag vet inte. Tankarna rör sig i ljusets hastighet. Jag sjunker ihop och blir en liten människa. Ofta kommer jag inte upp ur hålet. Och då tar det bara veckor innan jag blir dumpad.
Detta har resulterat i att jag ofta inte söker efter långa förhållanden. Som ett par veckor eller någon månad för att sedan dra till med en ursäkt, och försvinner.
Medicin vill jag inte ta, har provat och fick super panikattacker som nästan fick hjärtat att stanna. Bokstavligt talat.
Någon som har liknande erfarenheter?
Jag tror det bästa är att låta en psykolog reda ut det så man blir av med och kan fortsätta leva utan att gå och va rädd och må dåligt. Det tar sån energi ifrån en också att gå och va orolig över saker som man ändå inte har kontroll över.
Sen finns det förstående partners där ute som hade kunnat göra allt mycket enklare om man berättade om problemen.
Måste tillägga berätta inte för vem som och verkligen inte om du inte kan lita på personen för då blir man istället utnyttjad i en sådan situation.