2021-09-13, 21:56
Medlem
löls avatar
Hej,

Jag har dragits med oro och ångest i stora delar av mitt liv. Oftast i förhållanden.
I relationer så bidrar det till en del negativa effekter, samt att jag blir lätt orolig över att bli lämnad.
Att bli lämnadkänslan triggas ofta av en händelse som gör att min skalle börjar inbilla mig en massa saker.

Det är ofta en ändring i ett beteende hos min partner eller händelse som startar en flera dagar lång panikångest. Som person är jag hyfsat analytisk och kan se mönster. Jag tränar och jobbar normalt.

Vet inte om det är min intuition som dra på för mycket. Som säger att något inte stämmer. Och att jag borde fråga eller undersöka vad triggern betydde? Fanns det ett avvikande beteende hos partnern, något jag ska konfrontera? Jag vet inte. Tankarna rör sig i ljusets hastighet. Jag sjunker ihop och blir en liten människa. Ofta kommer jag inte upp ur hålet. Och då tar det bara veckor innan jag blir dumpad.

Detta har resulterat i att jag ofta inte söker efter långa förhållanden. Som ett par veckor eller någon månad för att sedan dra till med en ursäkt, och försvinner.

Medicin vill jag inte ta, har provat och fick super panikattacker som nästan fick hjärtat att stanna. Bokstavligt talat.

Någon som har liknande erfarenheter?
Senast redigerad av löl 2021-09-13 kl. 22:04.
Citera
2021-09-13, 22:04
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Hej,

Jag har dragits med oro och ångest i stora delar av mitt liv. Oftast i förhållanden.
I relationer så bidrar det till en del negativa effekter, samt att jag blir lätt orolig över att bli lämnad.
Att bli lämnadkänslan triggas ofta av en händelse som gör att min skalle börjar inbilla mig en massa saker.

Det är ofta en ändring i ett beteende hos min partner eller händelse som startar en flera dagar lång panikångest. Som person är jag hyfsat analytisk och kan se mönster. Jag tränar och jobbar normalt.

Vet inte om det är min intuition som dra på för mycket. Som säger att något inte stämmer. Och att jag borde fråga eller undersöka vad triggern betydde? Fanns det ett avvikande beteende hos partnern, något jag ska konfrontera? Jag vet inte. Tankarna rör sig i ljusets hastighet. Jag sjunker ihop och blir en liten människa. Ofta kommer jag inte upp ur hålet. Och då tar det bara veckor innan jag blir dumpad.

Detta har resulterat i att jag ofta inte söker efter långa förhållanden. Som ett par veckor eller någon månad för att sedan dra till med en ursäkt, och försvinner.

Medicin vill jag inte ta, har provat och fick super panikattacker som nästan fick hjärtat att stanna. Bokstavligt talat.

Sitter i samma båt. Har nog förstört många förhållanden bara för att jag inte litar på folk och känner att jag ska bli playad och lämnad tillslut ändå

I mitt fall är det för att folk har gjort det för mycket innan
Citera
2021-09-13, 22:24
Medlem
Happy dating coachen Linnea har en hemsida och en podd där hon tar upp just detta:

https://happydating.se/ifragasatt-din-radsla/

https://happydating.se/podcast/
Citera
2021-09-13, 22:57
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Har du alltid fel då? Vill inte spä på din nojja ts men personligen tänker jag tvärtom att desto äldre jag blir desto mer litar jag på min magkänsla eftersom den i slutändan alltid visar sig stämma.
Citera
2021-09-13, 23:06
Medlem
mvpys avatar
Jag är rätt lik dig TS. Misstänker att det handlar om anknytningsproblem från tidigare i livet.
Citera
2021-09-13, 23:21
Medlem
Cabenstones avatar
Låter som en kombination av två saker.

1. Depression
2. HSP

En bakom liggande depression som du inte arbetat med gör att du lättare blir upprörd.

Som HSP (Hyper Sensitive Personality) upplever och känner du saker och ting betydligt mycket starkare. Du ser tecken många andra inte kan. Du kan gå in i ett rum och uppleva bra eller dåligt nästan omgående. Bland folk "skannar" du konstant.

Info om HSP hittar du här
Citera
2021-09-14, 02:19
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Hej,

Hade detta som ung, dock mynnade det mer ut i svartsjuka och annat i långa förhållanden. Du kan ha flera olika diagnoser som antytts i tråden, anknytningsproblem sedan barndomen är också troligt. MEN, en sak som hjälpt mig oerhört är att jobba med självkänslan. Brist på självkänsla är oftast triggern som sätter igång kedjeeffekten av att må dåligt.
Citera
2021-09-14, 07:12
Medlem
Citat:
Hej,

Jag tror det bästa är att låta en psykolog reda ut det så man blir av med och kan fortsätta leva utan att gå och va rädd och må dåligt. Det tar sån energi ifrån en också att gå och va orolig över saker som man ändå inte har kontroll över.

Sen finns det förstående partners där ute som hade kunnat göra allt mycket enklare om man berättade om problemen.
Måste tillägga berätta inte för vem som och verkligen inte om du inte kan lita på personen för då blir man istället utnyttjad i en sådan situation.
Citera
2021-09-14, 08:37
Medlem
löls avatar
Tack alla för era tips.
Uppskattas verkligen =)
Citera
2021-09-14, 08:38
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Happy dating coachen Linnea har en hemsida och en podd där hon tar upp just detta:

https://happydating.se/ifragasatt-din-radsla/

https://happydating.se/podcast/

Jag har börjat kolla på podden.
Känner igen mig till 100%. Ska se mer ikväll =)
Citera
2021-09-14, 08:40
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Har du alltid fel då? Vill inte spä på din nojja ts men personligen tänker jag tvärtom att desto äldre jag blir desto mer litar jag på min magkänsla eftersom den i slutändan alltid visar sig stämma.

Så kan det vara.
Tror jag ser och känner lite mer än vanligt. Vilket kan ge en fingervisning. Men det får inte bli så katastrofalt som min hjärna omvandlar det till.
Att markera och fråga direkt ska jag göra.
Citera
2021-09-14, 08:43
Medlem
CompressorVanes avatar
Man måste ju förstå förhållandet från början, vad det är och psykologin hos folk innan man ger sig in i detta.

Det är som att köra bil. Förstår du inte bilen och hur det fungerar ute på vägen, ja då blir det dåligt, men det kan bli dåligt i alla fall, om du förstår TS.

Relationer är en risk. En risk man får leva med om man måste ge sig in i det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in