2021-09-13, 19:04
Medlem
När ni talar om bostadskrasch vilken procentuell nedgång menar ni då ungefär?

Har för mig att den spanska bostadskraschen 2008 var ungefär 18% i snitt, är det ungefär det ni ni menar skulle hända här i Sverige?
Citera
2021-09-13, 19:58
Medlem
Höjd reporänta till 2%!!!
Citera
2021-09-13, 20:22
Medlem
Visst kan det bli en tillfällig sättning i priserna eller svagt sjunkande i flera år men krasch? Det blev ingen krasch när it-bubblan sprack och alla it-nissar i storstäderna blev arbetslösa, inte heller vid finanskrisen när konkurserna stod som spön i backen och inte heller när corona slog till och folk trodde pesten hade kommit tillbaka. Så vad talar för en krasch nu? Politiker och Riksbanken kommer aldrig tillåta det. Och nej jag talar inte i egen sak, jag äger tyvärr inte mitt boende och önskade att priserna minst skulle halveras för att komma ned i ett enligt mig rimligt pris.
Citera
2021-09-13, 20:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Visst kan det bli en tillfällig sättning i priserna eller svagt sjunkande i flera år men krasch? Det blev ingen krasch när it-bubblan sprack och alla it-nissar i storstäderna blev arbetslösa, inte heller vid finanskrisen när konkurserna stod som spön i backen och inte heller när corona slog till och folk trodde pesten hade kommit tillbaka. Så vad talar för en krasch nu? Politiker och Riksbanken kommer aldrig tillåta det. Och nej jag talar inte i egen sak, jag äger tyvärr inte mitt boende och önskade att priserna minst skulle halveras för att komma ned i ett enligt mig rimligt pris.
Kan du producera bostäder och sälja till halva dagens pris?

Om inte, tänker du då att byggjobbare mfl skall bygga gratis. Utan lön alltså. Eller hur skall du annars komma ned till halva priset.
Citera
2021-09-13, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LSD-Lars
Höjd reporänta till 2%!!!

Ja men varför det? Riksbanker och andra myndigheter verkar inte bry sig. De verkar inte bry sig även om Ingves lägger pannan i djupa väck ibland. Han har dock aldrig gjort någonting för att kyla av den svenska bostadsmarknaden. Snart är han pensionär men varför skulle någon efterträdare göra annorlunda?
Citera
2021-09-13, 20:57
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Visst men de skänks ju inte bort så det är samma sak som hyresrätt för soc-fallet att döma.
Fast socfallet behöver inte jobba för att bo bland de som jobbar. En skillnad.
Citera
2021-09-13, 21:05
Bannlyst
Tror det blir pyspunka bland kommersiella fastigheter som ej längre behövs pga av digitalisering och distansarbete, och framför allt att 40/50 talisterna börjat handla på nätet.

Visst, det finns garanterat en viss slack för Bastard Burgers och liknande som haussas just nu. Men dom hamburgarföretagen/gymmen är få, och betyder ej så mycket för vårt BNP. Typ ingenting.

Jag kan iof äta mig supermätt på Bastards för en dyr peng, men resten av veckan kör jag blodpudding och/eller 4pack med Dafgårds för 89 kr.

Det i kombination med att inflationen höjs och bensin och mat rusar helt galet. Faan ett trepack paprika kostar ju 30-35 spänn nu.

Sen skall nu i september 300k börja amortera igen. Otroligt mycket konsumtion som försvinner bara där.

Krävs många perfekta stormar för en kris. Men jag tror vi är jävligt nära nu.
Senast redigerad av RandomSvenskDude 2021-09-13 kl. 21:26.
Citera
2021-09-13, 21:34
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Som titeln lyder, låt oss spekulera om vad det blir som till slut ger en krasch av bostadspriser som på 90talet.

Vad tror ni?

Den kinesiska fastighetskoncernen Evergrande blir startskottet för en världsomfattande krasch/kollaps.
Klappar ihop inom några dagar.

Tydligen var jag tvåa på den bollen
Citat:
Ursprungligen postat av Furbo2020
Jag tror det börjar med en jättekonkurs där den alltför höga belåningen avslöjas, detta får kreditmarknaden att till stor del kollapsa. Även om motåtgärder sätts in så kommer stora värden att gå upp i rök och världsekonomin går in i en lång recession.

Förslagsvis är det den kinesiska inofficiella kreditmarknaden som kollapsar först, en svart sektor som ingen har koll på i dagsläget. Just nu surrar konkursrykten om det kraftigt överbelånade stora kinesiska konglomeratet Evergrande Group (som bland annat äger den svenska elbilsfabriken Nevs) vilket skulle kunna vara en sådan inledning. De är tydligen sjukt överbelånade.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2021-09-13 kl. 21:37.
Citera
2021-09-13, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ja men varför det? Riksbanker och andra myndigheter verkar inte bry sig. De verkar inte bry sig även om Ingves lägger pannan i djupa väck ibland. Han har dock aldrig gjort någonting för att kyla av den svenska bostadsmarknaden. Snart är han pensionär men varför skulle någon efterträdare göra annorlunda?

Han sa ju senast i SVD/DI intervjun att han är superorolig över hur vansinnigt hårt priserna gått upp sen -12.

Han erkände ju helt öppet att han misslyckats.
Citera
2021-09-13, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qriticue
riksbanken har inga begränsningar för hur långt de kan gå för att förinta värdet på kronan

de har helt övergivit den rationella marknadsaktören

Detta stämmer ganska bra.

Sen kan ju inte riksbanken agera hur som helst heller dom har ju ett uppdrag att hålla 2% inflation mätt med ett trasigt instrument d.v.s KPI.

Tror definitivt vi kan hålla på ett bra tag till, än har vi råd med mat, boende och bilar.
Enda skillnaden är att det längre fram kommer ses som onormalt att faktist äga något.
Citera
2021-09-13, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
När ni talar om bostadskrasch vilken procentuell nedgång menar ni då ungefär?

Har för mig att den spanska bostadskraschen 2008 var ungefär 18% i snitt, är det ungefär det ni ni menar skulle hända här i Sverige?

När borränterna börjar gå över 2-2.5 procent (då inflationsdrivet) då blir det åka av.

Kommersiella fastigheter går ner, börsen går ner, räntorna går upp..

Frågor?

Skulle tippa börsen står still i år, och går ner 15 procent nästa år.

Real/Kpi räntan kommer vara över 2 procent.

Då har vi 15-20 hårda år framför oss.
Senast redigerad av RandomSvenskDude 2021-09-13 kl. 22:03.
Citera
2021-09-13, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Han sa ju senast i SVD/DI intervjun att han är superorolig över hur vansinnigt hårt priserna gått upp sen -12.

Han erkände ju helt öppet att han misslyckats.

Han har sagt samma saker tidigare. Det betyder alltså inte ett piss.

Här tex. Åtta djävla år sedan. "Ingves orolig för hushållens skulder. Sverige. Det är mer som talar för en räntesänkning framöver, än för en höjning, säger Riksbankens chef Stefan Ingves. En höjning kommer allra tidigast i slutet av nästa år." Det där är från 2013. GP.

Nio år sedan. "Hushållens skulder oroar Stefan Ingves. 2012-12-04. Riksbankchefen Stefan Ingves fortsätter att oroa sig för hushållens stora skulder och risken för ett fall i bopriser. Combolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in