2021-09-13, 18:51
Medlem
Om häktning och anhållande, § 1, 3:e stycket: Häktning får ske endast om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte eller för något annat motstående intresse.
§ 4: Om det på grund av den misstänktes ålder, hälsotillstånd eller någon annan liknande omständighet kan befaras att häktning skulle komma att medföra allvarligt men för den misstänkte, får häktning ske endast om det är uppenbart att betryggande övervakning inte kan ordnas.
Lag (1976:371) om behandling av häktade och anhållna m.fl., § 1, 2:a stycket: Den häktade skall behandlas så att skadliga följder av frihetsberövandet motverkas.
Man kan notera att lagen inte preciserar vad som avses med men, allvarligt men eller skadliga följder.

Paragraf 4 kan vara en av orsakerna till att CL inte blev häktad. Och jag är inte säker på att detta måste meddelas offentligt ?

Källa : Kriminalvårdens hemsida
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-13 kl. 19:15.
Citera
2021-09-13, 19:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Om häktning och anhållande, § 1, 3:e stycket: Häktning får ske endast om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte eller för något annat motstående intresse.
§ 4: Om det på grund av den misstänktes ålder, hälsotillstånd eller någon annan liknande omständighet kan befaras att häktning skulle komma att medföra allvarligt men för den misstänkte, får häktning ske endast om det är uppenbart att betryggande övervakning inte kan ordnas.
Lag (1976:371) om behandling av häktade och anhållna m.fl., § 1, 2:a stycket: Den häktade skall behandlas så att skadliga följder av frihetsberövandet motverkas.
Man kan notera att lagen inte preciserar vad som avses med men, allvarligt men eller skadliga följder.

Paragraf 4 kan vara en av orsakerna till att CL inte blev häktad. Och jag är inte säker på att detta måste meddelas offentligt ?Källa : Kriminalvårdens hemsida
§4 som du nämner är ännu ett halmstrå för de som inte vill se det uppenbara: man har ingen stark bevisning mot CL. Att hans försvarare skulle berätta för allmänheten vilket dåligt psykiskt skick hans klient är i, men att man inte skulle berätta att detta är skälet att han inte sitter häktad... varför intala sig något så märkligt? Occams rakkniv, Fighter: CL blev inte häktad därför att bevisningen inte räcker. Det är,den enkla förklaringen, och den går ihop med den enkla analys jag gjorde av tänkbar bevisning utredningen kan ha.

Alla vill se HAs försvinnande klaras upp, men det tjänar inget till att okritiskt hylla Kalla Fall-gruppen och åklagaren. Min kritik mot dem är att försöket till häktning förefaller förhastat, inte att de utreder kufen CL och hans möjliga vita bil. Notera att LGWP, som enligt egen utsaga lagt 1000 timmar på detta fall (låter iofs lite överdrivet med tanke på att det bara är ett kapitel av ca 100 i hans memoarbok!), inte tror på CL som GM. Han kunde sagt, ”ja, detta kan vara intressant, men jag är inte säker på att han kan knytas till brottet”, men det sade han inte. Det ger en fingervisning om att du inte skall sälja skinnet.
Citera
2021-09-13, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
§4 som du nämner är ännu ett halmstrå för de som inte vill se det uppenbara: man har ingen stark bevisning mot CL. Att hans försvarare skulle berätta för allmänheten vilket dåligt psykiskt skick hans klient är i, men att man inte skulle berätta att detta är skälet att han inte sitter häktad... varför intala sig något så märkligt? Occams rakkniv, Fighter: CL blev inte häktad därför att bevisningen inte räcker. Det är,den enkla förklaringen, och den går ihop med den enkla analys jag gjorde av tänkbar bevisning utredningen kan ha.

Alla vill se HAs försvinnande klaras upp, men det tjänar inget till att okritiskt hylla Kalla Fall-gruppen och åklagaren. Min kritik mot dem är att försöket till häktning förefaller förhastat, inte att de utreder kufen CL och hans möjliga vita bil. Notera att LGWP, som enligt egen utsaga lagt 1000 timmar på detta fall (låter iofs lite överdrivet med tanke på att det bara är ett kapitel av ca 100 i hans memoarbok!), inte tror på CL som GM. Han kunde sagt, ”ja, detta kan vara intressant, men jag är inte säker på att han kan knytas till brottet”, men det sade han inte. Det ger en fingervisning om att du inte skall sälja skinnet.
Klart de inte har något bra, bäst vore om åklagaren snart går sina resultat så Classe kan lämnas därhän, då slipper folk skriva alla sina gissningar här.
Citera
2021-09-13, 19:34
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Jag behöver inte anta vad de delgav polisen, för det står i det förhörsprotokoll som blivit offentligt.
(https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf). Som framgår så kan de/han inte säga vilket märke och modell de såg, men de säger bl.a. ”vit eller ljus bil, vita positionsljus på framskärmen” och ”rakt sluttande bakdel, eventuellt en Honda”. Jag har googlat lite grann men inte hittat något som passar in, men ”eventuellt en Honda” är inte så precist om man säger så.

Det finns alltså noll möjlighet att binda ett speciellt fordon till killarnas beskrivning, så även om CL skulle haft tillgång till en bil som passar in på delar eller hela beskrivningen så binder det inte honom till vare sig plats eller brott. Men det är klart att även något som någorlunda passar får KF att intressera sig för CL. Problemet är att nå ett åtal och fällande dom och just nu klarar man inte ens en häktning.

Jag tycker de intresserade i tråden skall rannsaka sitt eget förnuft i stället för att som ett mantra upprepa att ”KF vet nog mer” eller ”tur att KF sköter detta”. Fundera över vilken bevisning som det är tänkbart att KF kan ha mot CL i dagsläget.
- man har ingen DNA-träff (än),
- inget tyder på att CL hade ägodelar från HA hemma (inget har läckt om detta, och då hade han suttit häktad),
- det finns inga ögonvittnen till brottet eller ens någon som är identifierad att ha varit på BP (om det nu är skogsdungen),
- någon bil som CL kört har man såvitt känt inte hittat och undersökt, och en äldre bil från 1992 är med 99% sannolikhet skrotad (särskilt om den använts vid ett mord).

Att jag listar problemen är inte för att vara taskig mot någon; det är bara lite verklighetsförankring till en tråd fylld av spekulationer utan överskott av detsamma.
Skall vi "ransaka vårat förnuft"?? Vad har vårat förnuft med saken att göra? Håll dig till sak!
Du utgår ifrån att du vet allt! VET du att alla vittnesförhör är ute? Nog borde polisen behållit ett o annat för att inte helt förstöra möjligheterna till att kunna lösa detta. Kanske finns det fler vittnen som sett bilen? De kanske tom sett mer än vad pojkarna såg? Mitt hopp finns kvar att vi kan komma till en lösning. Jag är dessutom säker på att svaret finns. Frågan är bara när vi får den. Som världen ser ut idag är det inte helt omöjligt att stora och omvälvande ting kan vara på väg. Som exempel lagras idag ALLT digitalt sedan en lång tid tillbaka. Det är bara inte tillgängligt hur som helst.
Citera
2021-09-13, 19:41
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Utöver vittnen finns/fanns det ju en kaka asfalt med rivstart på. Nog kan man få lite information ur detta om bilen? Har vi dessutom två hjul med i kakan har vi även hjulbasen.
Citera
2021-09-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Utöver vittnen finns/fanns det ju en kaka asfalt med rivstart på. Nog kan man få lite information ur detta om bilen? Har vi dessutom två hjul med i kakan har vi även hjulbasen.

Spårvidd. Hjulbas är avståndet mellan axlarna.
Citera
2021-09-13, 19:54
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Klart de inte har något bra, bäst vore om åklagaren snart går sina resultat så Classe kan lämnas därhän, då slipper folk skriva alla sina gissningar här.

Vad hade Skövdepolisen på pilot? En minneslucka, i övrigt inget. Det Kalla Fall har hittat på CL känns betydligt mer intressant och hoppfullt.
Citera
2021-09-13, 20:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Skall vi "ransaka vårat förnuft"?? Vad har vårat förnuft med saken att göra? Håll dig till sak!
Du utgår ifrån att du vet allt! VET du att alla vittnesförhör är ute? Nog borde polisen behållit ett o annat för att inte helt förstöra möjligheterna till att kunna lösa detta. Kanske finns det fler vittnen som sett bilen? De kanske tom sett mer än vad pojkarna såg? Mitt hopp finns kvar att vi kan komma till en lösning. Jag är dessutom säker på att svaret finns. Frågan är bara när vi får den. Som världen ser ut idag är det inte helt omöjligt att stora och omvälvande ting kan vara på väg. Som exempel lagras idag ALLT digitalt sedan en lång tid tillbaka. Det är bara inte tillgängligt hur som helst.
Vad gäller förhöret med killarna i den parkerade bilen på Hällristningsvägen så är det såvitt jag förstår offentligt eftersom det var en del av FUP avseende ErAn som blev falskt anklagad (någon tråd-veteran får gärna bekräfta eller korrigera). Att det skulle finnas ytterligare okända vittnesmål med andra mer precisa uppgifter om den vita bilen är ännu ett meningslöst halmstrå att gripa efter.

Ibland får man gilla läget: det finns idag ingen konkret bevisning i HA-fallet. Kanske kommer man att får träff på DNA från HAs sko, kanske finns något smycke eller liknande i en gömma som kan knytas till CL, och kanske, kanske kommer man att till sist att hitta kroppen. Det kan också bli så att CL erkänner, vilket återigen kanske räcker till fällande dom. Men där är vi inte, och inget som Kalla Fall sagt eller gjort gör att jag tror de är nära.
Citera
2021-09-13, 20:20
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
Spårvidd. Hjulbas är avståndet mellan axlarna.
Sant. Tack.
Citera
2021-09-13, 20:21
Medlem
Vem av de här tältade vid ekudden
Citera
2021-09-13, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Har gjort det redan i tråden. Han var/är cendrefärgad, tunt hår. Normallängd. Glasögon. Kroppsform som en tunna. Hängslen för att få byxorna stanna uppe. Långt ansikte mad hängande kinder. Gick framåtlutad o stirrade i backen, man fick aldrig ögonkontakt med honom. Han blev skiträdd om man konfronterade honom med alla hotbrev han skrev till grannar. Han sprang in till sej och skrek bakom dörren. Man fick aldrig tag i honom. Han skulle skicka sina kompisar Hells angels på oss bl.a. Mej skrek han att han skulle mörda, jag var en hora. Han lurade i dörrögat och skrek bakom sin stängda dörr när man gick förbi, tills jag tejpade över ögat med papperstejp. Då gjorde han likadant med mitt. Gulligt. Allt finns hos polisen sen 2000. De kallade honom till förhör och lade sedan ner ärendet. "Brott kunde ej styrkas". Vid den tiden fanns han uppenbarligen med i utredningen om Helena, men snuten gjorde ingen sammankoppling. Fick känslan av att snuten skrattade åt Claes. Tog honom inte på allvar. Han hatade kvinnor vad jag förstod. Jag borde vart räddare än jag var. Massor med lappar LIMMADE han upp på trappavsatsen. Varningar o hot. Det ligger hos polisen. Ni som känner L-Å-L kan fråga honom. Han bodde i skottgluggen.

Den du beskriver, CL, var alltså aldrig lik sin äldre bror, utseende mässigt!
Hittar inte men om någon kan upplysa.
Stod att han hade drag av sin bror, förr. Hårfärg och kroppsbyggnad. Det hävdade att det var någon annan. Men är nog inte troligt att det finns 2 CL i M. Syskon kan iofs vara som natt o dag utseendemässigt.
Men spelar ingen roll KL verkar ha cykeln i badkaret. Tycker de får återta GWs åsikter.
Citera
2021-09-13, 20:29
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Vad gäller förhöret med killarna i den parkerade bilen på Hällristningsvägen så är det såvitt jag förstår offentligt eftersom det var en del av FUP avseende ErAn som blev falskt anklagad (någon tråd-veteran får gärna bekräfta eller korrigera). Att det skulle finnas ytterligare okända vittnesmål med andra mer precisa uppgifter om den vita bilen är ännu ett meningslöst halmstrå att gripa efter.

Ibland får man gilla läget: det finns idag ingen konkret bevisning i HA-fallet. Kanske kommer man att får träff på DNA från HAs sko, kanske finns något smycke eller liknande i en gömma som kan knytas till CL, och kanske, kanske kommer man att till sist att hitta kroppen. Det kan också bli så att CL erkänner, vilket återigen kanske räcker till fällande dom. Men där är vi inte, och inget som Kalla Fall sagt eller gjort gör att jag tror de är nära.
Bra! då undrar ju jag varför du hänger här?
Hur vet du att jag inte är ett vittne till den vita bilen, men inte får/bör gå ut med det?
Din arroganta inställning är verklighetsfrånvänd. Finns det ingen annan värld än din egen? Hur kan du tro det du själv säger? Du kan ju rimligen inte veta vad som hände där o då i Mariestad? Jag var på förhör, hörde och minns frågorna. Polisen samlade mycket information om precis ALLA bilar där o då. Nog för att Kling o Klang jobbade men där fanns många andra också. Det blev några pärmar. Med rätt datorer och algoritmer så blir det en mycket klar bild över vad som faktiskt hände. Bättre än vad en (din) hjärna klarar av.

Edit: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in